Automaat slip of niet?

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Geitje
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 06.08.2014 - 21:35

Dag allen,

Is het normaal dat mijn automaat niet locked als ik hem in manual zet in 3 of 4 en hard gas geef. Zojuist had ik hem in 3 staan op manual, ik reed 40, en drukte het gas diep in. Toen ging hij vanzelf meer toeren maken (niet door het harde rijden alleen). Toen ik iets harder reed gebeurde het niet meer. Op de snelweg is het me ook al een opgevallen dat dit gebeurde, maar dan met 4. Het gebeurt alleen als ik wat extra gas geef.

Is dit slippen, of gewoon de lock up die pas wat later wordt ingeschakeld?
Volvo V50 2.4 (140pk), 2008, geartronic, 144.000km
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10511
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Ik gok er op dat het slip is. Later gebeurde het je niet meer schrijf je.
Als ik in de 2 of 3, handgeschakeld, vol het gas in trap gebeurt er niets moet hij van ver komen. Mijn gevoel zegt dat de bak dan zijn krachten verdeeld tot het juiste toerengebied en dan de lock-up er in zet. Wellicht dat de huidige koude weersomstandigheden er ook iets mee te maken zou kunnen hebben.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27115
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Precies wat Hans zegt, het is slip omdat het van "ver" moet komen en de bak zo zichzelf spaart en zorgt dat jij vloeiend vooruit komt
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Geitje
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 06.08.2014 - 21:35

Ok dank voor de reacties.
Ik begrijp dat de automaat een hoger toerental zoekt omdat dat meer kracht levert? Dus begrijp ik het goed dat een goed functionerende automaat dit behoort te doen? Nodige slip dus? Ik dacht namelijk dat versleten automaten vaak onnodig slippen.
Volvo V50 2.4 (140pk), 2008, geartronic, 144.000km
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10511
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Geitje schreef: Ok dank voor de reacties.
Ik begrijp dat de automaat een hoger toerental zoekt omdat dat meer kracht levert? Dus begrijp ik het goed dat een goed functionerende automaat dit behoort te doen? Nodige slip dus? Ik dacht namelijk dat versleten automaten vaak onnodig slippen.

Jeen...... De GT in mijn V70 was een heerlijke automaat. Echter na 2 ton op de teller heb ik de bak preventief laten flushen omdat hij voor mij teveel slip had. Maar dat was puur persoonlijk. Ik deed dat omdat de auto relatief gezien vaak een 1500KG zware caravan erachter had. Resultaat was dat hij na de flush vloeiender schakelde.
In jouw geval, denk ik, dat vol vermogen in een vaste versnelling vragen er voor zorgt dat de bak zichzelf spaart. Er is op het forum ook veel geschreven over de automaat/GT met caravan erachter. En dan ook nog op de cruisecontrol. Tja dan worden de bakken in D te heet omdat er bij veel power teveel slip gegenereerd wordt. Daarom dan ook altijd de bak handmatig schakelen.

Anderzijds, mijn V70 met GT bak was een echte heerlijke reisauto en daar werd je rustig van. De Passat Variant met handbak en 2.0TDI blok was een gooi en smijt auto. De huidige Fod heeft dat min of meer ook.
Concreet;
Een auto met automaat bak moet je in sommige omstandigheden met een beetje verstand berijden. Althans dat is zoals ik er over denk, maar meningen verschillen....:-)
En volgens mij hoef jij je geen zorgen te maken....... ;-)
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Geitje
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 06.08.2014 - 21:35

Dank Hans,
Stiekem maak ik mij soms een beetje zorgen om de bak, dus dat had je goed gezien :D . Een revisie zit ik echt niet op te wachten, dan heb ik een kat in de zak gekocht. Met een auto weet je nooit precies wat je koopt, maar voor mij zijn nu de eerste 10.000 km zijn zonder noemenswaardige problemen gegaan, dus dat zegt veel. Voor nu ben ik gerustgesteld.
Flushen staat in de planning in de nabije toekomst, dat lijkt me zeker goed.
Laatst gewijzigd door Geitje op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 2.4 (140pk), 2008, geartronic, 144.000km
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”