Ik stel me eventjes voor.
Ik ben Kristián, bouwjaar 1995, kom uit Limburg, studeer werktuigbouwkunde en ben sinds zomer 2013 Volvo fanaat.
Mijn eerste auto was een 1989 360 GLT met 190k op de teller, ontzettend leuk 2.0 L gebakje. Veel lol mee gehad, kostte me maar €350,- en heb er een half jaar en 10000 km probleemloos mee rondgereden.

De opvolger hiervan was (en is nog steeds) een 1986 740 GLE met 150000 op de teller met alles erop en eraan... airco, dakraam etc. behalve cruise control.
Die staat nu in de winterstalling.

Maar na een tijdje realiseerde ik me dat de auto toch te groot was voor een student, hoe geweldig hij ook is en rijdt. Hij staat dus ook te koop.
Een perfecte opvolger hiervan leek mij dus een 242 waar nog steeds 5 mensen in passen, en na een paar maanden ben ik eindelijk een projectwaardige tegengekomen en zonder aarzeling binnen 2 dagen opgehaald.
Het is een 1979 Volvo 242 GL met een b230e motor, m47 bak en gratis mos en algen.

Algen en mos eraf gewassen met een hogedrukreiniger

Was eerst groen

In de planning:
- Koets in orde brengen, roestig plaatwerk eruit slijpen en vervangen en laten spuiten in een mooi kleurtje
- Sportievere look geven door een Gruppe A spoiler te monteren, een spoiler voor bij de bumper te monteren en leuke velgjes eronder leggen
- Interieur opnieuw laten bekleden
- Motor tunen
- Sportiever onderstel, er zat al een Koni veersysteem onder toen ik hem kocht.
Motor tunen
Ik was eerst van plan een b230et/ft erin te gooien en de huidige m47 bak te gebruiken. Na grondig onderzoek op turbobricks etc. heb ik de conclusie getrokken dat het beter is dat ik een B230FK motor met M90 bak en een complete 940 kabelboom koop en erin doe, deze combinatie is tenslotte jonger en beter doorontwikkeld.
Doelstelling: Minstens 300pk
Hoe denk ik dat te behalen?
- Betere VX IPD nokkenas
- Hogere turbodruk, en zo nodig, een grotere turbo
- Gechipte ECU
- Intercooler
- 3'' downpipe
- Vliegwiel afdraaien of een lichtere kopen voor een fellere gasreactie
Exterieur
Deze stijlen inspireren mij.
Ik weet nog niet zeker welke front ik pak... ik vind zowel de vierkante als ronde lampen mooi. Vooral in het derde voorbeeld.

Advies, opmerkingen en kritiek mits onderbouwd is altijd welkom...
Ik zal mijn project hier bijhouden.
Opmerking: Ik ben gewend de ''motorgek'' te zijn, dus ik heb een beperkte kennis van de auto-tuning-scene