Potentiometer buiten regelbereik
Geplaatst: 14.12.2014 - 10:52
"Mijn" tunebedrijf heeft de boordcomputer van mijn V70 D5 geartronic my 2008 uitgelezen en kwam met de opmerking dat er een foutcode P2015, variabel spruikstuk bank 1 optrad. Verdere uitleg: signaal-schakelaar of terugmeld-potentiometer buiten het regelbereik.
functie: Met een stelklep of een rolwiel in het inlaatspruitstuk wordt de aanzuigweg veranderd. Hierdoor ontstaat een betere vulling. Dit leid weer tot meer vermogen.
Algemene diagnose storingscode:
Geen motorvermogen
slecht stationair lopen
stotteren (heb ik gemerkt rond de 50 km met koude motor)
diagnoselampje brandt (eventueel)
Evt. oorzaak:
onderbreking/kortsluiting/weerstand in stroomcircuit V/A Ohm
Sensor defect
klepdefect/klemt
regeleenheid defect.
Een uitgebreide diagnose volgens mij, waarbij mij uiteindelijk door de monteur werd verteld dat mogelijk schoonmaken voldoende is!!? Echter indien je dit bij de Volvo dealer uitlegt er snel naar vervanging (van wat?) wordt gegrepen met onnodige kosten als gevolg
Wat mij erg stoort is dat ik rond de 50 a 55 km per uur met koude motor al heel lang (2 jaar!) een kleine stottering van de motor ervaar die ik al meerdere keren bij deVolvo dealer heb aangegeven. Ik krijg dan na een beurt te horen dat ze niets hebben gevonden!? Vreemd dat de storing nu gewoon bij het uitlezen aan het licht komt.
Nu lees ik regelmatig iets over inlaatreiniging door gespecialiseerde bedrijven. Is dat mogelijk een uitkomst voor deze storing?
functie: Met een stelklep of een rolwiel in het inlaatspruitstuk wordt de aanzuigweg veranderd. Hierdoor ontstaat een betere vulling. Dit leid weer tot meer vermogen.
Algemene diagnose storingscode:
Geen motorvermogen
slecht stationair lopen
stotteren (heb ik gemerkt rond de 50 km met koude motor)
diagnoselampje brandt (eventueel)
Evt. oorzaak:
onderbreking/kortsluiting/weerstand in stroomcircuit V/A Ohm
Sensor defect
klepdefect/klemt
regeleenheid defect.
Een uitgebreide diagnose volgens mij, waarbij mij uiteindelijk door de monteur werd verteld dat mogelijk schoonmaken voldoende is!!? Echter indien je dit bij de Volvo dealer uitlegt er snel naar vervanging (van wat?) wordt gegrepen met onnodige kosten als gevolg
Wat mij erg stoort is dat ik rond de 50 a 55 km per uur met koude motor al heel lang (2 jaar!) een kleine stottering van de motor ervaar die ik al meerdere keren bij deVolvo dealer heb aangegeven. Ik krijg dan na een beurt te horen dat ze niets hebben gevonden!? Vreemd dat de storing nu gewoon bij het uitlezen aan het licht komt.
Nu lees ik regelmatig iets over inlaatreiniging door gespecialiseerde bedrijven. Is dat mogelijk een uitkomst voor deze storing?