Lees hier en daar over de EGR klep reinigen. Lijkt me meestal geen overbodige luxe maar is dit iets wat je zelf redelijk en veilig kan doen? Levert wel snel verbetering op als ik de berichten mag geloven.
Zal mijn D5 er blij van worden ? Of niet aan beginnen als er geen klachten zijn?
EGR klep reinigen preventief?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 13.07.2009 - 13:59
V70 D5 Geartronic '08 RHD
Mini Cooper Parklane '05
V70 T5 Geartronic '01
C70 convertible T5 '00
Saab 900 convertible '97
Lancia Kappa
Lancia Delta HPE
Lancia Delta
Lancia Thema 2.0 turbo
Lancia Thema 2.5 td
Fiat Croma 2.5 td
Mini Cooper Parklane '05
V70 T5 Geartronic '01
C70 convertible T5 '00
Saab 900 convertible '97
Lancia Kappa
Lancia Delta HPE
Lancia Delta
Lancia Thema 2.0 turbo
Lancia Thema 2.5 td
Fiat Croma 2.5 td
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Dat is een hele goede vraag en aldus gaan we dit topic maar eens aandachtig volgen.
*zie onderschrift
, dan snapt een ieder ook waarom
*
*zie onderschrift


V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- johnnyS
- 2nd Gear member
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 16.10.2014 - 21:02
Als je er een beetje je je verstand bij gebruikt, kun je de EGR-klep wel reinigen, zodra er koolaanslag in gaat zitten "koekt" het snel aan met als gevolg dat de inlaat vernauwd wordt. Iets wat je zou kunnen gaan merken in de vorm van minder motorvermogen.
Er zijn middelen in de handel die je kunt inspuiten bij draaiende motor ( Forté ) of je kunt een slang losmaken en hem via die weg wat schoner maken. Het voordeel van de laatste optie is dat je direct zicht hebt op de klep en zo kunt beoordelen of reinigen wel of niet nodig is.
Wat je niet moet doen : de klep "open zetten" met een schroevendraaier, er (veel) remmenreiniger opspuiten en dan meteen de motor starten en koolresten loskrabben op zo'n manier dat de motor deze kan opzuigen.
Mijn advies : schoonmaken hoeft niet verkeerd te zijn als je weet wat je doet , zo niet dan kun je er beter afblijven.
Er zijn middelen in de handel die je kunt inspuiten bij draaiende motor ( Forté ) of je kunt een slang losmaken en hem via die weg wat schoner maken. Het voordeel van de laatste optie is dat je direct zicht hebt op de klep en zo kunt beoordelen of reinigen wel of niet nodig is.
Wat je niet moet doen : de klep "open zetten" met een schroevendraaier, er (veel) remmenreiniger opspuiten en dan meteen de motor starten en koolresten loskrabben op zo'n manier dat de motor deze kan opzuigen.
Mijn advies : schoonmaken hoeft niet verkeerd te zijn als je weet wat je doet , zo niet dan kun je er beter afblijven.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26988
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
En aansluitend op bovenstaandacht verhaal, het is zeker zinvol.
Komt behoorlijk wat troep in de egr
Komt behoorlijk wat troep in de egr
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10507
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Ik zeg reinigen die hap. Preventief is zeker een aanrader. Nu laat ik het tegenwoordig doen.... rij lease as you know. Echter bij mijn vorige voiture de V70 heb ik de luchtpijpen gereinigd en de aansluiting op het blok. De EGR klep zit/zat elders aan de achterzijde van het blok. Maar goed daar is verder al veel over geschreven compleet met plaatjes als ik mij kan herinneren. de opening vanuit het blok naar de pijp was bij mij destijds zeker voor helft dicht geslibd. Was ook een smerig werkje. Maar wel goed te doen. Daarna liep hij echt nog mooier en heerlijker en smoother en....
Ik zou het niet na laten om het te reinigen.
Ik zou het niet na laten om het te reinigen.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 13.07.2009 - 13:59
Waar zit deze precies? Of is er voor dit type een dit te vinden ergens met foto's?
V70 D5 Geartronic '08 RHD
Mini Cooper Parklane '05
V70 T5 Geartronic '01
C70 convertible T5 '00
Saab 900 convertible '97
Lancia Kappa
Lancia Delta HPE
Lancia Delta
Lancia Thema 2.0 turbo
Lancia Thema 2.5 td
Fiat Croma 2.5 td
Mini Cooper Parklane '05
V70 T5 Geartronic '01
C70 convertible T5 '00
Saab 900 convertible '97
Lancia Kappa
Lancia Delta HPE
Lancia Delta
Lancia Thema 2.0 turbo
Lancia Thema 2.5 td
Fiat Croma 2.5 td
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Bij de motor vanaf 2006 zit de klep vooraan, daarvoor rechts aan de zijkant van de motor richting de achterkant (als je ervoor staat). Van de eerste types is de EGR klep zelf erg lastig te reinigen, van de latere types een heel stuk makkelijker omdat je dus eenvoudig bij de klep kunt komen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 13.07.2009 - 13:59
edraket schreef: Bij de motor vanaf 2006 zit de klep vooraan, daarvoor rechts aan de zijkant van de motor richting de achterkant (als je ervoor staat). Van de eerste types is de EGR klep zelf erg lastig te reinigen, van de latere types een heel stuk makkelijker omdat je dus eenvoudig bij de klep kunt komen.
Links naar het luchtfilterhuis en de accubak dus. Dat stuk?
V70 D5 Geartronic '08 RHD
Mini Cooper Parklane '05
V70 T5 Geartronic '01
C70 convertible T5 '00
Saab 900 convertible '97
Lancia Kappa
Lancia Delta HPE
Lancia Delta
Lancia Thema 2.0 turbo
Lancia Thema 2.5 td
Fiat Croma 2.5 td
Mini Cooper Parklane '05
V70 T5 Geartronic '01
C70 convertible T5 '00
Saab 900 convertible '97
Lancia Kappa
Lancia Delta HPE
Lancia Delta
Lancia Thema 2.0 turbo
Lancia Thema 2.5 td
Fiat Croma 2.5 td
- mad
- 6th Gear member
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
- Locatie: Romania
renehaarlem schreef:edraket schreef: Bij de motor vanaf 2006 zit de klep vooraan, daarvoor rechts aan de zijkant van de motor richting de achterkant (als je ervoor staat). Van de eerste types is de EGR klep zelf erg lastig te reinigen, van de latere types een heel stuk makkelijker omdat je dus eenvoudig bij de klep kunt komen.
Links naar het luchtfilterhuis en de accubak dus. Dat stuk?
XC70 D5 2009 Ocean Race
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 13.07.2009 - 13:59
Dank je wel!! Lastige taal is het wel.. Ziet er uit alsof het toch wel een klusje is omdat je veel moet weghalen/loshalen. Jammer dat er geen nederlandse of engelse versie is.mad schreef:renehaarlem schreef:edraket schreef: Bij de motor vanaf 2006 zit de klep vooraan, daarvoor rechts aan de zijkant van de motor richting de achterkant (als je ervoor staat). Van de eerste types is de EGR klep zelf erg lastig te reinigen, van de latere types een heel stuk makkelijker omdat je dus eenvoudig bij de klep kunt komen.
Links naar het luchtfilterhuis en de accubak dus. Dat stuk?
V70 D5 Geartronic '08 RHD
Mini Cooper Parklane '05
V70 T5 Geartronic '01
C70 convertible T5 '00
Saab 900 convertible '97
Lancia Kappa
Lancia Delta HPE
Lancia Delta
Lancia Thema 2.0 turbo
Lancia Thema 2.5 td
Fiat Croma 2.5 td
Mini Cooper Parklane '05
V70 T5 Geartronic '01
C70 convertible T5 '00
Saab 900 convertible '97
Lancia Kappa
Lancia Delta HPE
Lancia Delta
Lancia Thema 2.0 turbo
Lancia Thema 2.5 td
Fiat Croma 2.5 td
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Maar dit is dus het oude type, jij hebt de klep vooraan zitten en is dus heel veel eenvoudiger te reinigen!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1257
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Maakt dit schoonmaken dan geen deel uit van regulier onderhoud? 

Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1257
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
thnx, da's goed om te weten....
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 13.07.2009 - 13:59
Heb het hier in de UK laten doen bij een Volvo specialist. Niet de off. dealer
Hij is wel even bezig geweest maar kreeg een leenauto mee en kon ondertussen even naar de winkels etc.
Gezien op de foto's dat het wel vies was maar geen erg dikke randen zoals je wel ééns tegenkomt.
Merkte al meteen met het wegrijden dat hij sneller reageerde op het gas en zie nu ook het verbruik iets beter worden.
Kosten waren omgerekend zo'n € 60,- (leenauto gratis) Niet iets om te laten liggen dus...
Hij is wel even bezig geweest maar kreeg een leenauto mee en kon ondertussen even naar de winkels etc.
Gezien op de foto's dat het wel vies was maar geen erg dikke randen zoals je wel ééns tegenkomt.
Merkte al meteen met het wegrijden dat hij sneller reageerde op het gas en zie nu ook het verbruik iets beter worden.
Kosten waren omgerekend zo'n € 60,- (leenauto gratis) Niet iets om te laten liggen dus...
Laatst gewijzigd door renehaarlem op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 D5 Geartronic '08 RHD
Mini Cooper Parklane '05
V70 T5 Geartronic '01
C70 convertible T5 '00
Saab 900 convertible '97
Lancia Kappa
Lancia Delta HPE
Lancia Delta
Lancia Thema 2.0 turbo
Lancia Thema 2.5 td
Fiat Croma 2.5 td
Mini Cooper Parklane '05
V70 T5 Geartronic '01
C70 convertible T5 '00
Saab 900 convertible '97
Lancia Kappa
Lancia Delta HPE
Lancia Delta
Lancia Thema 2.0 turbo
Lancia Thema 2.5 td
Fiat Croma 2.5 td
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 13.01.2015 - 21:03
- Locatie: Höör
Har problemen mer EGR, gereinigd, plaatje erop, in de computer egr en partikelfilter uitgeschakeld.
Metern steg1 geoptimeerd, standard 185 HP en 400 nm, nu 250 HP en 500 nm.
Super tevreden, gaat als een kanon en zuinig.
Metern steg1 geoptimeerd, standard 185 HP en 400 nm, nu 250 HP en 500 nm.
Super tevreden, gaat als een kanon en zuinig.
Volvo 855, Volvo V40, Volvo T5R,Volvo XC 70