Mijn Volvo V50 1.6D MY2010 doet er naar mijn idee nog al lang over om warm te worden.
Zeker met de temperaturen van afgelopen dagen duurt het lang voordat de temp wijzer de hoek uitkomt en ik warme lucht krijg van de kachel.
Voordat ik bv. de thermostaat ga vervangen, een vraag:
Hoe lang zou het moeten duren voordat de kachel lekkere warme lucht geeft?
[V50 1.6D MY2010] Hoe snel wordt jouw Volvo warm.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 14.11.2014 - 22:41
V50 1.6D DRIVe MY2010
- ijsga
- 5th Gear member
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
- Locatie: Zaandam
Na vier tot vijf kilometer staat bij mijn 2.4 benzine het wijzertje van de koelvloeistof temperatuur in het midden. Voordat er écht warme lucht van de kachel komt is het dan minstens nog 10 kilometer doorrijden.
Laatst gewijzigd door ijsga op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Hier een compleet andere combinatie (XC60 2.4D) maar om je toch een idee te geven: na 14km is het koelwater bij mij op 90°C, wat de normale temperatuur is voor dit model met automaat. Zie screenshots en hele verhaal onder deze link
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3817
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
945: warme lucht na 3km (of 5 minuten): auto interieur behaaglijk warm na 10 minuten
V70 2002: 2km (of 3 minuten): interieur warm na 5 minuten
Beide auto's koelwater-temperatuurmeter al na 1 minuut na uit de nul gekomen te zijn en op normale stand = halverwege meter.
Stoelverwarming beide auto's: bij koude start wordt eerst de accu opgeladen kennelijk......na 5 minuten stoel rustig aan warm (anders na 2 minuten ineens heet)
Achterruit- en spiegelverwarming: na 1 minuut helder. (bij beslagen glas)
V70 2002: 2km (of 3 minuten): interieur warm na 5 minuten
Beide auto's koelwater-temperatuurmeter al na 1 minuut na uit de nul gekomen te zijn en op normale stand = halverwege meter.
Stoelverwarming beide auto's: bij koude start wordt eerst de accu opgeladen kennelijk......na 5 minuten stoel rustig aan warm (anders na 2 minuten ineens heet)
Achterruit- en spiegelverwarming: na 1 minuut helder. (bij beslagen glas)
Laatst gewijzigd door mees op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Bij temperaturen rond of onder het vriespunt, duurt het wel een km of 4 voordat de wijzer uit de hoek komt. En 10-15 km voordat deze in het miden staat.
In stadsverkeer zal het wat sneller gaan.
Dat is het nadeel van moderne efficiente diesels. De 1.6d heeft trouwens een elektrisch hulp verwarmingselement, waardoor er al vrij snel geen vrieslucht meer uit je vemtilatieroorsters komt, maar lauwe lucht.
In stadsverkeer zal het wat sneller gaan.
Dat is het nadeel van moderne efficiente diesels. De 1.6d heeft trouwens een elektrisch hulp verwarmingselement, waardoor er al vrij snel geen vrieslucht meer uit je vemtilatieroorsters komt, maar lauwe lucht.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- jtb81
- 3rd Gear member
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 24.04.2014 - 08:27
Dat laatste gaat bij mij veel sneller. Auto begint naar een kilometer of 3 toch lekker op te warmen en nee ik heb geen zware rechtervoet.ijsga schreef: Na vier tot vijf kilometer staat bij mijn 2.4 benzine het wijzertje van de koelvloeistof temperatuur in het midden. Voordat er écht warme lucht van de kachel komt is het dan minstens nog 10 kilometer doorrijden.
Volvo V50 2.4 elan (2004) high performance audio, family line, AP coilovers, 18 inch pegassus summer, 18 inch A-Design winter, volvotune, R-Design stuur, xenon, privacy shades, mmmi, parrot.
- ijsga
- 5th Gear member
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
- Locatie: Zaandam
Zal het dit weekend eens wat preciezer checken. Heb wel altijd de airco aan trouwens.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27115
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Die staat bij mij ook altijd aan, maar onder de 6 of 7 graden doet deze het niet meer.
De ECC schakelt hem dan automatisch uit.
Mijn 2.4D geartronic blaast met een minuut of 5 ook warme lucht het interieur in en na een minuut of 15 rijden is het koelwater tegen de 90 graden.
Precies mooi op tijd voor ik de snelweg op draai en voel me dan net even wat minder naar als ik achter een vrachtwagen vandaan in moet voegen en het vermogen even aan spreek.
De ECC schakelt hem dan automatisch uit.
Mijn 2.4D geartronic blaast met een minuut of 5 ook warme lucht het interieur in en na een minuut of 15 rijden is het koelwater tegen de 90 graden.
Precies mooi op tijd voor ik de snelweg op draai en voel me dan net even wat minder naar als ik achter een vrachtwagen vandaan in moet voegen en het vermogen even aan spreek.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27115
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ach, die 5 minuten "kou".
Stoelverwarming aan en voor ik de provinciale weg op draai heb ik al een warme stoel
Neemt niet weg dat het mij een heerlijke optie lijkt.
's Ochtends als de wekker gegaan is de standkachel aan en een warme auto als ik een halfuur later de deur uit ga.
Stoelverwarming aan en voor ik de provinciale weg op draai heb ik al een warme stoel

Neemt niet weg dat het mij een heerlijke optie lijkt.
's Ochtends als de wekker gegaan is de standkachel aan en een warme auto als ik een halfuur later de deur uit ga.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Stoelverwarming zou ik ook niet meer willen missenfredhead schreef: Ach, die 5 minuten "kou".
Stoelverwarming aan en voor ik de provinciale weg op draai heb ik al een warme stoel
Neemt niet weg dat het mij een heerlijke optie lijkt.
's Ochtends als de wekker gegaan is de standkachel aan en een warme auto als ik een halfuur later de deur uit ga.

Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 14.11.2014 - 22:41
Allen bedankt voor de reacties.
Als ik dit zo lees denk ik toch maar dat ik de thermostaat eens ga vervangen, mijn Volvo V50 1.6D doet er veel langer over.
@Marcnij: Jij schreef "De 1.6d heeft trouwens een elektrisch hulp verwarmingselement". Weer je daar meer over, ik kan dit nl nergens terug vinden.
Als ik dit zo lees denk ik toch maar dat ik de thermostaat eens ga vervangen, mijn Volvo V50 1.6D doet er veel langer over.
@Marcnij: Jij schreef "De 1.6d heeft trouwens een elektrisch hulp verwarmingselement". Weer je daar meer over, ik kan dit nl nergens terug vinden.
V50 1.6D DRIVe MY2010
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Ik heb het volgende in het instructieboekje staan: (mijn auto is een ex duitser en daar staat dit in de prijslijst)VolvoV50Ryder schreef: Allen bedankt voor de reacties.
Als ik dit zo lees denk ik toch maar dat ik de thermostaat eens ga vervangen, mijn Volvo V50 1.6D doet er veel langer over.
@Marcnij: Jij schreef "De 1.6d heeft trouwens een elektrisch hulp verwarmingselement". Weer je daar meer over, ik kan dit nl nergens terug vinden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Marcnij op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Ik denk dat die van jou dankzij het winter line pakket is uitgerust met een halve standkachel (gaat wat extra diesel verstoken in een aparte brander, wat de rook dus verklaart) is iets wat bij Duitse wagens wel vaker voorkomt (Mercedes van een vriendin heeft dit ook) is trouwens goedkoop om te bouwen naar een volwaardige standkachel.
Ik weet dat Volvo zo'n extra brander kan leveren, echter nooit geweten dat ze dat bij de 1.6D ook deden... Jammer dat mijn Volvo dat niet heeft, zou het op slag laten ombouwen tot standkachel
Ik weet dat Volvo zo'n extra brander kan leveren, echter nooit geweten dat ze dat bij de 1.6D ook deden... Jammer dat mijn Volvo dat niet heeft, zou het op slag laten ombouwen tot standkachel

1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
De Duitse brochure heeft het over 'zuzatzheizung, elektrisch' onder het kopje 'serienausstattung' (standaarduitrusting)Frederik Welvaert schreef: Ik denk dat die van jou dankzij het winter line pakket is uitgerust met een halve standkachel (gaat wat extra diesel verstoken in een aparte brander, wat de rook dus verklaart) is iets wat bij Duitse wagens wel vaker voorkomt (Mercedes van een vriendin heeft dit ook) is trouwens goedkoop om te bouwen naar een volwaardige standkachel.
Ik weet dat Volvo zo'n extra brander kan leveren, echter nooit geweten dat ze dat bij de 1.6D ook deden... Jammer dat mijn Volvo dat niet heeft, zou het op slag laten ombouwen tot standkachel![]()
Ik heb ook nog even een Nederlandse brochure bekeken en daar wordt met geen woord gerept over deze extra verwarming, ook niet als optie. Dus wellicht geldt dit niet voor Nederlandse auto's.
Het Nederlandse instructieboekje is na import bij de auto gevoegd.
Ik heb ook nooit rook gezien, maar merk wel dat al na een paar honderd meter de ingeblazen lucht niet meer zo koud is als buitenlucht. (Ben daar als koukleum i.c.m. stoelverwarming wel blij mee)
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 14.11.2014 - 22:41
Even gezocht wat een nieuwe thermostaat kost, kom ik een compleet thermostaathuis tegen wat rond de 100 euro kost.
Moet dit geheel vervangen worden als je de "thermostaat" wilt vervangen.
Wat is/was er mis met de mechanische thermostaat zoals we die kennen.
Moet dit geheel vervangen worden als je de "thermostaat" wilt vervangen.
Wat is/was er mis met de mechanische thermostaat zoals we die kennen.

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V50 1.6D DRIVe MY2010