Pagina 1 van 4

S60 D5 2008

Geplaatst: 22.12.2014 - 17:10
door AW S60
Hallo deskundigen,

Ik rij al 10 jaar in een S60 rond en ben 2 jaar geleden na 300.000 km.overgestapt op een 2e exemplaar van 2008.
Hiermee heb ik sinds enige tijd problemen met de bediening van de wervelklep en met de nodige meldingen tot gevolg.
Navraag bij de dealer leverde me een offerte op van bijna 600,- en dat is veel geld.
Op het forum zag ik dat er verschillende inventieve leden zijn geweest die het op hun manier en veel goedkoper hebben opgelost.
Ik zag oplossingen voorbij komen waarbij door een geboord gaatje een splitpennetje werd gehaald maar ook een geknipt en in model gebogen stukje blik met een kunststof bandje erom heen was effectief.
Is er iemand van die inventieve leden die (uiteraard tegen betaling) dit kunstje ook bij mijn S60 willen uithalen?

Graag reactie want ik wil de auto graag weer eens de sporen geven zonder allerlei meldingen op mijn dashboard als gevolg.

groeten AW S60

Re: S60 D5 2008

Geplaatst: 23.12.2014 - 20:14
door kuupertie
Hoi AW S60,

Ik wil best eens kijken...maar is uit de richting...en ik kan niets garanderen.
Ik weet zeker dat in ieder geval Erwin van autoservice Hardenberg je voor een stuk minder geld verder kan helpen.
Je auto zal nu in noodloop gaan.

De bediening van je wervelklep zit linksvoor op je blok. Als je de motorkap er afhaalt zie je deze. Vanaf een motortje (die altijd najoelt als je de auto uitzet) gaat een plastic stangetje richting je blok. In de meeste gevallen zijn het kopje en het kommetje versleten.
Ik heb destijds een gaatje door het kopje en het kommetje geboord en er een roestig spijkertje doorgestoken. Vervolgens heb ik deze met een tangetje rond gebogen. Daarm heb ik vervolgens 200.000 KM mee gereden.

Als ik je verder moet helpen, dan graag even PB...ik kijk hier niet elke dag.

Re: S60 D5 2008

Geplaatst: 25.12.2014 - 10:29
door Bover
waar dient die wervelklep voor? Ook bij een diesel?

Re: S60 D5 2008

Geplaatst: 02.01.2015 - 20:51
door kuupertie
Voor luchtwerveling in je inlaat......en derhalve een betere verbranding.
Enkel bij de D5 v.a. 2005 als ik me niet vergis.

Re: S60 D5 2008

Geplaatst: 02.01.2015 - 20:54
door V70/2.4D/2003
Daar had jij toch ook leuke ervaringen mee, met die wervelklep bedoel ik.

Re: S60 D5 2008

Geplaatst: 03.01.2015 - 00:59
door Fredhead
2 berichten hoger kijken en je had het antwoord al gezien :)
Bekende kwaal helaas

Re: S60 D5 2008

Geplaatst: 03.01.2015 - 01:22
door robertslaat
Veroorzaakt deze werverklep ok het klopperige geluid wat onder het luchtfilter vandaan komt als mijn D5 op temeratuur is? Koud loopt hij rustiger dan warm zoals de meeste D5-en tussen 2005-2007.

Re: S60 D5 2008

Geplaatst: 03.01.2015 - 14:16
door 1-wiel
Klopperij geluid? Wordt dit erger als je de olievuldop losdraait?
Klinkt als versleten tuimelaars...

Re: S60 D5 2008

Geplaatst: 03.01.2015 - 18:45
door Fredhead
Klinkt inderdaad meer richting versleten tuimelaars.
Die van mij loopt warm ook rustiger dan koud, koud lekker rauw maar warm gewoon lekker zacht/rustig lopend.

Volgens mij staat er ergens een filmpje op het www van een auto met versleten tuimelaars zodat je het geluid er eens mee kan vergelijken.
Zal even zoeken of ik hem nog kan vinden.

Re: S60 D5 2008

Geplaatst: 03.01.2015 - 20:09
door kuupertie
Ik ben de wervelkleppen EN versleten tuimelaars specialist :-)

Ik heb nu een BMW 525d...daar dezelfde problemen. Kleppen breken af en worden het inlaatcircuit ingezogen met allen ellende van dien.
Bij mijn huidige auto heb ik de wervelkleppen vervangen door blinding plates. Daarnaast nog een aantal maatregelen getroffen die aan de lopende band ellende veroorzaken bij moderne diesels, waaronder de D5 (Tuimelaar horror).

Kijk maar eens op youtube onder Valveticking sounds. Die versleten tuimelaars moet je als een speer vervangen !!
Als er een breekt gaat je cilinderkop in ieder geval naar z'n grootje (3.000,-). Nu kom je er nog af met een reparatie van de helft.

Heren D5 (185pk) rijders: om de 20.000 olie verversen. Regeneratie software update door laten voeren....of nog beter....roetfilter er uit en EGR dicht !!!

Re: S60 D5 2008

Geplaatst: 03.01.2015 - 22:55
door Fredhead
Nog beter eigenlijk: ALLE dieselrijders om de 15 tot 20.000 kilometer de olie verversen en sluit me verder aan bij de rest van de tip :)

Wat doen die blinding plates trouwens precies? Klinkt als een mogelijke mooie oplossing voor onze 5 cilinders

Re: S60 D5 2008

Geplaatst: 03.01.2015 - 23:26
door lint
Ik denk dat die blinding plates de openingen van de wervelkleppen afsluiten.

Re: S60 D5 2008

Geplaatst: 04.01.2015 - 11:24
door kuupertie
Exact. Ik weet alleen niet of zoiets bestaat voor de D5. Heb het nog niet gezien

Re: S60 D5 2008

Geplaatst: 04.01.2015 - 11:40
door Fredhead
Duidelijk! Heb er gisterenavond nog even op zitten zoeken of het voor de D5 bestaat maar ben het ook nog niet tegen gekomen

Re: S60 D5 2008

Geplaatst: 04.01.2015 - 20:12
door edraket
Nieuw model kun je geen modificatie uitvoeren van de wervelklep stang. De bevestiging is nl omgekeerd, kogel aan de klep en oogje aan het stangetje. Er is gewoon niet voldoende ruimte om het stangetje te borgen aan het kogeltje.
Vind het nog een nette prijs van de dealer. Heb net de wervelklep vervangen. Ook bij mij was het kogeltje nogal dun geworden. Alleen met een modificatie aan het stangetje bleef hij nog zitten. Omdat ik lekkage had aan de klepdeksel pakking meteen de wervelklep vervangen. Alleen aan onderdelen is het al 270 euro ex btw, en dan heb ik de hd leidingen niet vervangen (adviseert Volvo wel, maar hoeft niet). Reparatie zelf valt erg mee, met een uur of 3 rijdt hij weer. Als er wat dingen gereinigd moeten worden komt er nog wat bij.

Re: S60 D5 2008

Geplaatst: 04.01.2015 - 21:36
door Jers3n
Het stangetje is bij ons sinds 27 dec ook herhaaldelijk los geschoten, ik heb m ook wel weer gemonteerd, maar de verbinding aan de wervelklep kant is zo ruim dat het nooit lang kan blijven zitten.
Na de eerste keer al bij de dealer, waar de auto in onderhoud is, geïnformeerd naar een nieuw stangetje, dat behoort tot de mogelijkheden. Maar deze gaf eerst aan 'kijk het eerst even aan', mocht het vaker gebeuren dan kan het stangetje met een 'paperclip' gefixeerd worden (zouden ze vaker doen).
Omdat het euvel zich inmiddels vaker voor gedaan heeft en de dashboard foutmelding vooralsnog niet meer wil verdwijnen (auto rijdt prima), is het de bedoeling dat dat fixeren komende week gaat gebeuren. (Als ook de stadslichtjes voor vervangen gaan worden, 1 kapot, ander hapert)
Afgaande op bovenstaande (ze weten dat het een MY07 is met het bolletje aan de wervelklep) ben ik benieuwd of en hoe ze dat gaan doen....

Re: S60 D5 2008

Geplaatst: 05.01.2015 - 10:06
door edraket
Als het werkt met de paperclip zou dat natuurlijk erg mooi zijn. Ben benieuwd.

Re: S60 D5 2008

Geplaatst: 05.01.2015 - 15:24
door staaf
Ed,

Hoeveel km heeft deze er inmiddels opzitten? Ik dacht dat van deze de egr dichtgezet was?
Zelf had ik steeds het idee dat slijtage van de wervelklep veroorzaakt werd door inwendige vervuiling door de egr.
De mijne 2.4d MY'07 heeft na 205000km nog geen last van speling op de kogel.

Re: S60 D5 2008

Geplaatst: 05.01.2015 - 19:52
door kuupertie
Paperclip werkt zeker. Ik heb jaren rond gereden met een kromme spijker.
Dit was wel een MY 2006

Re: S60 D5 2008

Geplaatst: 05.01.2015 - 22:07
door edraket
staaf schreef: Ed,

Hoeveel km heeft deze er inmiddels opzitten? Ik dacht dat van deze de egr dichtgezet was?
Zelf had ik steeds het idee dat slijtage van de wervelklep veroorzaakt werd door inwendige vervuiling door de egr.
De mijne 2.4d MY'07 heeft na 205000km nog geen last van speling op de kogel.
183.000 km. De EGR staat inderdaad dicht, maar twijfel eraan of deze wel echt dicht staat. Het inlaatspruitstuk was behoorlijk vervuild. Deze kun je niet schoonmaken, want het laatste wat je wilt is dat er losse delen de motor in worden gezogen, en je kunt niet goed in het spruitstuk komen.

De wervelklep zelf was erg vies, maar draait altijd soepel. De kogelkop slijt zo hard omdat de motor nogal hard aan het stangetje trekt en duwt in de eindstanden.
Ik denk dat jij nog een kopje aan de klep hebt en een kogel aan het stangetje. Deze gaan in de regel wat langer mee. De nieuwe klep is zg gemodificeerd, maar eigenlijk een achteruitgang, zeker omdat deze niet te modificeren is met paperclips/spijkers enz.
Afbeelding