Pagina 1 van 2

van EDE naar PIH met wat aanloop probleempjes

Geplaatst: 27.12.2014 - 15:32
door MadMaxx
Hallo allemaal

Ook ik heb sinds kort de overstap gemaakt van BMW 320 EDE naar een Volvo v60 PIH BIjtelling was inderdaad een grote factor in de beslissing maar het complete v60 PIH pakket stond me ook wel aan. Ik rijd al sinds begin November rond en heb een beetje een slome start dus echt super enthousiast ben ik nog niet maar ik heb goeie hoop dat dit nog gaat komen en hoop dat het maar bij aanloop problemen blijft. Mijn eerste ervaring was een week na aflevering. De startaccu was leeg (!) en het alarm ging s'avonds af, en ik kon daar weinig aan doen aangezien er geen spanning was. De wegenwacht heeft het uiteindelijk verholpen en na een softwareupdate bij de garage heeft het zich gelukkig niet meer voorgedaan. Nu wil alleen de pre conditioning niet consequent werken. Regelmatig krijg ik bij het starten van de pre-conditioning de melding dat het voorverwarmen geannuleerd is omdat de accu ontladen raakt........ Ik snap nog steeds niet dat een auto van dit kaliber met dit soort kinderziektes afgeleverd wordt.

Maar goed ik ga ervan uit dat de dealer dit ook binnenkort oplost en dat ik vrolijk rond kan rijden. Als iemand nog een tip heeft voor die pre-conditioning problemen dan hoor ik het graag. Verder geen klachten, en nu met de sneeuw wel blij met die AWD knop :D

Re: van EDE naar PIH met wat aanloop probleempjes

Geplaatst: 27.12.2014 - 15:52
door lint
Welkom.
Hopelijk worden de problemen snel opgelost zodat je ongestoord kunt genieten van je PIH.

Re: van EDE naar PIH met wat aanloop probleempjes

Geplaatst: 27.12.2014 - 16:00
door RichieB
Het preconditionen werkt het beste als je PIH is ingeplugd in een laadpaal. Dan wordt de 400V accu gelijk op spanning gehouden, en daarmee ook de 12V accu. Die laatste wil nog wel eens leeglopen alhoewel die softwarebug al een jaar geleden is opgelost.

Re: van EDE naar PIH met wat aanloop probleempjes

Geplaatst: 27.12.2014 - 17:32
door MacDeluxe
Ik heb exact hetzelfde als jij met de preconditioning. Het is een softwarefout die inmiddels bekend is bij Volvo. Ze zijn ermee aan het werk is mij verteld.
Het punt is, dat wanneer de wagen vóór 0:00 uur volledig opgeladen is, dat er niets aan de hand is. Als de wagen echter ná 0:00 uur klaar is met laden, dan 'snapt' hij het niet meer.

Ik ben ook een overstapper van een E91 en heb voor dezelfde keuze gestaan als jij. Ook ik heb een paar opstart probleempjes gehad. Bij mij wordt er in januari een aanpassing aan de standkachel gedaan, omdat deze nu 'loeit' als hij aanstaat.
En ik ben het met je eens dat met deze sneeuw de AWD knop wel heerlijk is in vergelijking met de RWD van de Bimmer.

Re: van EDE naar PIH met wat aanloop probleempjes

Geplaatst: 27.12.2014 - 23:17
door Paul
Accu verhaal was hopelijk ook vorig jaar, of heb je voorraad auto ergens vandaan zonder updates?

Re: van EDE naar PIH met wat aanloop probleempjes

Geplaatst: 28.12.2014 - 09:51
door MadMaxx
Het pre-conditioning verhaal is heeft nu een stoel op de tweede rij. Gisteravond was ik ergens op bezoek toen VOC me belde dat m'n alarm afging. Niet lang erna wist de buurman het te bevestigen. De auto staat weer te loeien in de straat. Dus snel naar huis en bij aankomst constateer ik weer hetzelfde verhaal. De auto reageert nergens meer op ik krijg h'm niet eens open. Dus ik ben via de mechanische sleutel naar binnen gegaan en ook binnen met sleutel in het slotgat gebeurt er helemaal niets. Mijn conclusie de accu is weer leeg. Goed lang verhaal kort - avond verpest, en veels te lang in de kou gestaan. Twee bergers en drie starthulpjes later krijgen we de auto aan de praat en de motor gestart. Een mooi bijverschijnsel dit keer was dat we de versnellingspook ook niet uit de 'P' stand kregen. Ook kreeg ik de gekste meldingen op het dashboard. De auto is nu op transport meegenomen en gaat maandag terug naar de dealer.

@paul ik ben blij dat je het verhaal herkent. dit was idd een auto die op voorraad was maar hij is helemaal geupdate hebben ze me verzekerd. (en ik weet niet hoe je dit kan controleren). Heb jij wat meer informatie over de accuverhalen van vorig jaar ?

Re: van EDE naar PIH met wat aanloop probleempjes

Geplaatst: 28.12.2014 - 09:57
door RichieB
Zoek even op dit forum. Ik was zelf de eerste die er last van had. Accu is vervangen maar uiteindelijk bleek het een software probleem te zijn dat vooral speelde bij uitgesteld laden (via de timer in VOC). Als de dealer dit verhaal niet kent zullen ze dat nu wel van Volvo Cars NL gaan horen. Zou niet meer voor mogen komen met de recente software. Waarschijnlijk zijn ze toch iets vergeten te updaten.

Re: van EDE naar PIH met wat aanloop probleempjes

Geplaatst: 28.12.2014 - 10:36
door Paul
Ja en dan is het bij jou dankzij de koud denk ik nog stap verder gegaan dat het alarm etc af gaat. Bij mij is het steeds gebleven bij Let op Accuspanning laag, buurman (zelfde auto) had in Duitsland deze storing en kwam ook niet weg.

Dus laat ze gewoon met de importeur bellen en zorgen dat dit gemaakt wordt!

Zelfde buurman had overigens geklaagd dat de radio steeds aanging als je de auto start, terwijl hij uitstond toen hij hem parkeerde. Hij had dit ook bij zijn dealer aangegeven dat hij dat niet wilde. Kreeg de oplossing dat hij dan langer de aan/uitknop in moest drukken (maar dan is je hele scherm uit). Vroeg het nog even aan mij. Ik zo, nou daar is vorig jaar OOK een update voor geweest en hij blijft nu gewoon uit...
Komt er gewoon op neer dat niet iedereen weet dat er soms updates zijn. Heel irritant maar blijkbaar werkt het zo.

Hetzelfde had ik dat ik mijn auto anderhalf dag voor wat dingen bij de garage had staan. Gevraagd of ze dan sommige dingen hebben opgelost met software updates... Nee we hebben geen updates gedaan, dat is alleen bij Service 2.0 bij een beurt. Aangegeven dat het toch echt tijd wordt voor Service 3.0

Re: van EDE naar PIH met wat aanloop probleempjes

Geplaatst: 07.01.2015 - 18:09
door MadMaxx
Even kleine klaag-update. De auto staat nu anderhalve week bij de dealer en ze zijn nog bezig met de diagnose. Ik heb ondertussen een BMW touring als vervangwagen die als heel oud & vertrouwd aanvoelt (mijn vorige auto was ook een BMW). Een buurman wees me op dit verhaal: http://www.autoweek.nl/autoreview/39508/volvo-v60-d6-awd-plug-in-hybrid Helaas klinkt dit maar als te bekend voor mij. Vooral de ervaring van die persoon met het wegvallen van de remmen tijdens het rijden heeft me wel laten schrikken. De melding: ' Functie rempedaal gewijzigd ' is bij mij ook voorbij gekomen, maar wel toen ik stil stond gelukkig. weet iemand wat die melding precies inhoudt ? IK vind het nogal vreemd en gevaarlijk dat een rempedaal schijnbaar meerdere functies kan hebben......?????

Re: van EDE naar PIH met wat aanloop probleempjes

Geplaatst: 07.01.2015 - 18:14
door Paul
Maar wat is de reactie van je dealer?

Re: van EDE naar PIH met wat aanloop probleempjes

Geplaatst: 07.01.2015 - 19:09
door MadMaxx
Die weten nog niet wat er aan de hand is. Experts zijn er mee bezig. Ik krijg updates maar totdat ze de oorzaak gevonden hebben, valt er weinig te melden.

Re: van EDE naar PIH met wat aanloop probleempjes

Geplaatst: 07.01.2015 - 19:49
door vaudi
Wazig verhaal. Ze kunnen toch wel zeggen in welke hoek het probleem zit? Accu, snelheidsregeling, oplaad omvormer, gis?

Re: van EDE naar PIH met wat aanloop probleempjes

Geplaatst: 07.01.2015 - 23:48
door Tukker999
Waarom denk je dat ik juist deze avater gekozen heb?
I've seen it all, I've been through it all.
Het komt allemaal goed, tenminste bijna.

Vandaag bij het schakelen naar achteruit of naar vooruit dat rare gevoel dat de auto niet wegrijdt, niet beweegt.
1 a 2 seconden later start de diesel en begint hij te rijden.
Uiteraard een 'tijdelijke beperking in het hybride systeem', accu had nog 25 km te gaan.
In eerdere gevallen sloeg de motor na een paar minuten vanzelf af en nam het hybride systeem de zaak weer over.
Vandaag niet.
Daarom maar eens lekker gescheurd in de Power stand.
Zien we morgen wel weer of 'ie in een goeie bui is of niet.

Re: van EDE naar PIH met wat aanloop probleempjes

Geplaatst: 08.01.2015 - 07:46
door Paul
Die heb ik ook een keer gehad, raar is dat he... 1 keer in Amsterdam van parkeergarage naar parkeergarage (heel efficient) en keer van Zuid Frankrijk naar Noordspanje... dan baal je hoor kan ik je vertellen. Maar goed, roetfiltertje moet een keer schoon gemaakt worden.

Maar over je auto TS, als je dealer het niet meer weet gaat hij naar de importeur en ik kan je vertellen die weten heel veel en zien heel veel. Zou daar anders ook even naar bellen.

Re: van EDE naar PIH met wat aanloop probleempjes

Geplaatst: 08.01.2015 - 09:23
door IkeV70
HeinvdW schreef: Vandaag bij het schakelen naar achteruit of naar vooruit dat rare gevoel dat de auto niet wegrijdt, niet beweegt.
1 a 2 seconden later start de diesel en begint hij te rijden.
Uiteraard een 'tijdelijke beperking in het hybride systeem', accu had nog 25 km te gaan.
Heb ik ook enkele keren meegemaakt. Ik denk een keer of vier in 13 maanden / 47K km. Bij de volgende start was de tijdelijke beperking elke keer opgelost.

Re: van EDE naar PIH met wat aanloop probleempjes

Geplaatst: 08.01.2015 - 15:23
door RoaldH
IkeV70 schreef:
HeinvdW schreef: Vandaag bij het schakelen naar achteruit of naar vooruit dat rare gevoel dat de auto niet wegrijdt, niet beweegt.
1 a 2 seconden later start de diesel en begint hij te rijden.
Uiteraard een 'tijdelijke beperking in het hybride systeem', accu had nog 25 km te gaan.
Heb ik ook enkele keren meegemaakt. Ik denk een keer of vier in 13 maanden / 47K km. Bij de volgende start was de tijdelijke beperking elke keer opgelost.
Ja, heel herkenbaar (met dezelfde frequentie).

Re: van EDE naar PIH met wat aanloop probleempjes

Geplaatst: 08.01.2015 - 18:18
door MacDeluxe
MadMaxx schreef:De melding: ' Functie rempedaal gewijzigd ' is bij mij ook voorbij gekomen
Die heb ik gisteren ook gehad. Voelde echt heeeeel vreemd aan. Pas na flink doortrappen van de rem greep deze in. Dat duidt mij op het wegvallen van het remmen met de achterwielen / het opladen.
Na het uitzetten van de wagen en wederom starten was de storing weg en reed hij weer normaal. Vandaag geen last van gehad.

Re: van EDE naar PIH met wat aanloop probleempjes

Geplaatst: 08.01.2015 - 19:52
door RoaldH
MacDeluxe schreef:
MadMaxx schreef:De melding: ' Functie rempedaal gewijzigd ' is bij mij ook voorbij gekomen
Die heb ik gisteren ook gehad. Voelde echt heeeeel vreemd aan. Pas na flink doortrappen van de rem greep deze in. Dat duidt mij op het wegvallen van het remmen met de achterwielen / het opladen.
Na het uitzetten van de wagen en wederom starten was de storing weg en reed hij weer normaal. Vandaag geen last van gehad.
Ik heb dat nog nooit gehad (en toch veel software storingen langs zien komen). Moet de ERAD niet opnieuw gekalibreerd worden? Of is er een probleem met de aansluitingen van de kabels aan de ERAD (winterperiode/strooizout/roest). Er was ooit een recall waarbij de hele achteras onder de auto uit moest, omdat er een kabelaansluiting kon roesten en de ERAD storingen kon geven. Aansluiting van 2,50 euro en een reparatie van bijna 1000...

Re: van EDE naar PIH met wat aanloop probleempjes

Geplaatst: 08.01.2015 - 19:56
door rsnhakan
Ik heb een keer tijdens het rijden gehad dat de elektromotor het niet meer deed. Ook vreemd..

"Normaliter" zou hij bij het starten van de auto het niet doen, maar dit keer was het tijdens het rijden.

Re: van EDE naar PIH met wat aanloop probleempjes

Geplaatst: 08.01.2015 - 20:01
door RoaldH
rsnhakan schreef: Ik heb een keer tijdens het rijden gehad dat de elektromotor het niet meer deed. Ook vreemd..

"Normaliter" zou hij bij het starten van de auto het niet doen, maar dit keer was het tijdens het rijden.
Ook gehad na het reinigen van de roetfilter tijdens een lange rit (Paul heeft dat ook gehad in Zuid-Frankrijk). Geen regeneratie meer en geen ondersteuning door de elektromotor (allen Hybrid en Power werken dan nog). Het linkerwijzertje in Performance mode blijft "doods" in het midden liggen. De auto meer dan 15 min uitzetten is dan de enige oplossing om alles te resetten.