Net terug van de wintersport. Heerlijk gereden, geen enkel probleem (met de auto) gehad.
Om naar ons hotel te komen moesten we over een besneeuwde zandweg ca. 600 meter omhoog. (1400 --> 2000)
Met de AWD geen enkel probleem zonder sneeuwkettingen. Om weer naar beneden te komen leek het mij veiliger om toch maar de sneeuwkettingen te monteren.
De busjes van het hotel reden met spikes.
De sneeuwkettingen gemonteerd om de voorbanden, zoals het hoort.
Naar beneden gereden in AWD + handschakeling (1, soms 2). Ik moest soms nog wel bijremmen. Maar dit doet de auto volgens mij alleen (boven 5 km/hr) op de achterwielen. En hier zitten geen sneeuwkettingen om. Als de ABS ingrijpt, gaat het remmen dan gelijk over op de schijven?
Ik heb dit niet geprobeerd. Was mij te steil en glad.
Iemand enig idee?
remmen bergafwaarts in de sneeuw
- henkchroom
- 3rd Gear member
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
- Contacteer:
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 11.04.2014 - 00:01
Zover ik weet werkt ABS per wiel onafhankelijk.
Ik ben ook bergafwaards vertrokken (zonder kettingen) maar het eerste stuk even te enthousiast.
Remmen tot stilstand ging niet meteen, doorschuiven voor het gevoel, maar de ABS zorgde ervoor dat de auto bestuurbaar bleef en uiteindelijk ook netjes stil stond.
Achter mij volgde een tractor die de schuivers weer uit de berm haalt, helaas niet nodig voor de PIH !! (wel sporen van schuivers gezien)
AWD is perfect bergopwaards, naar beneden geen effect? en moet je het hebben van je winterbanden en ABS, eventueel kettingen maar doen die dan veel extra?
Ik ben ook bergafwaards vertrokken (zonder kettingen) maar het eerste stuk even te enthousiast.
Remmen tot stilstand ging niet meteen, doorschuiven voor het gevoel, maar de ABS zorgde ervoor dat de auto bestuurbaar bleef en uiteindelijk ook netjes stil stond.
Achter mij volgde een tractor die de schuivers weer uit de berm haalt, helaas niet nodig voor de PIH !! (wel sporen van schuivers gezien)
AWD is perfect bergopwaards, naar beneden geen effect? en moet je het hebben van je winterbanden en ABS, eventueel kettingen maar doen die dan veel extra?
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24662
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Als je zacht remt, doet de auto dat alleen op de electromotor. Er zit een soort balgje wat je dan intrapt. Trap je harder, dan ga je pas "ouderwets" remmen. Denk dat dat is wat er bij jou gebeurd is.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- henkchroom
- 3rd Gear member
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
- Contacteer:
Maar zo hard wil je misschien niet remmen. En dan rem je via maar 2 wielen en niet met 4.Trap je harder, dan ga je pas "ouderwets" remmen. Denk dat dat is wat er bij jou gebeurd is.
Dus altijd minder remkracht in de sneeuw
Ik vraag mij af hoe Volvo dit bedacht heeft.
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24662
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
ik vraag me af of je bij iets harder trappen ook echt harder gaat remmen. Zelf denk ik dat het kwestie is van net dat gevoel krijgen. Makkelijk kletsen voor mij natuurlijk, kan me niet voorstellen dat Volvo dit over het hoofd heeft gezien
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Juist die kettingen geven tractie.JohnH schreef: Zover ik weet werkt ABS per wiel onafhankelijk.
Ik ben ook bergafwaards vertrokken (zonder kettingen) maar het eerste stuk even te enthousiast.
Remmen tot stilstand ging niet meteen, doorschuiven voor het gevoel, maar de ABS zorgde ervoor dat de auto bestuurbaar bleef en uiteindelijk ook netjes stil stond.
Achter mij volgde een tractor die de schuivers weer uit de berm haalt, helaas niet nodig voor de PIH !! (wel sporen van schuivers gezien)
AWD is perfect bergopwaards, naar beneden geen effect? en moet je het hebben van je winterbanden en ABS, eventueel kettingen maar doen die dan veel extra?
2 jaar geleden Hill descent control geprobeerd en dat werkt erg goed maar zou ik een besneeuwde bergpas naar beneden moeten waarbij de borden zeggen sneeuwkettingen monteren dan gaan de kettingen er onder.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- henkchroom
- 3rd Gear member
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
- Contacteer:
Ik heb ook bergafwaarts kettingen er onder gehad, maar (volgens mij) remt de PIH eerst op de achterwielen via de elektromotor.
Dus dan heb je niets aan de kettingen om de voorwielen. niet voor het remmen, wel voor het sturen.
Dus dan heb je niets aan de kettingen om de voorwielen. niet voor het remmen, wel voor het sturen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 30.06.2010 - 18:18
Voor zover ik ooit heb geleerd(disclaimer), da's dan bergafwaarts precies goed: kettingen op de sturende wielen (voor), remmen achter.
Dus dat zou zo gek nog niet zijn als het zo werkt.
Ben net terug uit het zwarte woud met redelijk wat sneeuw en heb met ingeschakelde AWD en gewoon in de automaatstand gedaald en gestegen. Ging prima.
Lees pas nu net in het andere topic dat er een sportstand inschakelbaar is
Dacht dat ik het boekje nu wel 'uit' had; weer wat geleerd! Volgende keer meteen proberen; ga er van uit dat 'ie dan in z'n twee wegrijdt?
Probleemloos door de sneeuw gebanjerd en de kettingen konden in de doos blijven, de rit was inclusief een prachtig stukje over een stijgende besneeuwde bosweg tussen Höfen ad Enz en Straubenhardt.
's-Ochtends bij -6 de preconditioning gebruikt (zonder paal) en net als eerder al gemerkt doet 'ie bij mij dan ook niet de achterruitverwarming en de spiegels. Stoel- en stuurverwarming niet geprobeerd eigenlijk, wel na het starten.
Ik ben 'm nog lang niet zat
Dus dat zou zo gek nog niet zijn als het zo werkt.
Ben net terug uit het zwarte woud met redelijk wat sneeuw en heb met ingeschakelde AWD en gewoon in de automaatstand gedaald en gestegen. Ging prima.
Lees pas nu net in het andere topic dat er een sportstand inschakelbaar is

Dacht dat ik het boekje nu wel 'uit' had; weer wat geleerd! Volgende keer meteen proberen; ga er van uit dat 'ie dan in z'n twee wegrijdt?
Probleemloos door de sneeuw gebanjerd en de kettingen konden in de doos blijven, de rit was inclusief een prachtig stukje over een stijgende besneeuwde bosweg tussen Höfen ad Enz en Straubenhardt.
's-Ochtends bij -6 de preconditioning gebruikt (zonder paal) en net als eerder al gemerkt doet 'ie bij mij dan ook niet de achterruitverwarming en de spiegels. Stoel- en stuurverwarming niet geprobeerd eigenlijk, wel na het starten.
Ik ben 'm nog lang niet zat

V60 PIH Power Blue met Belgische packs Xenium, Hybrid Technology, Business Motion, Advanced Safety, Security en Winter.
V70 Cedar Green 2.5 T
V70 Cedar Green 2.5 T
- henkchroom
- 3rd Gear member
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
- Contacteer:
Net even bij de garage geweest om te vragen hoe het nu precies met het remmen.
De PIH remt inderdaad eerst op de achterwielen via de elektromotor. Als er meer remkracht gevraagd wordt, springen de schijven bij.
Als bij het remmen op een gladde ondergrond het ABS ingrijpt op de achterwielen, springen de schijfremmen op de voorwielen bij.
Het ABS systeem zorgt ervoor dat de maximale remkracht gerealiseerd wordt.
De PIH remt inderdaad eerst op de achterwielen via de elektromotor. Als er meer remkracht gevraagd wordt, springen de schijven bij.
Als bij het remmen op een gladde ondergrond het ABS ingrijpt op de achterwielen, springen de schijfremmen op de voorwielen bij.
Het ABS systeem zorgt ervoor dat de maximale remkracht gerealiseerd wordt.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 11.04.2014 - 00:01
Wat doet AWD bij achteruit rijden? Ik wil het nog een keer testen met het aandrijfscherm overzicht, nu komt de camera...
Wat in een bergafwaards situatie met te hoge (glij)snelheid, even in de achteruit met AWD of sportstand als alternatieve remoptie??
Begin maart weer naar de sneeuw en dan ga ik het proberen
Wat in een bergafwaards situatie met te hoge (glij)snelheid, even in de achteruit met AWD of sportstand als alternatieve remoptie??
Begin maart weer naar de sneeuw en dan ga ik het proberen

- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Even de pook in R?JohnH schreef: Wat doet AWD bij achteruit rijden? Ik wil het nog een keer testen met het aandrijfscherm overzicht, nu komt de camera...
Wat in een bergafwaards situatie met te hoge (glij)snelheid, even in de achteruit met AWD of sportstand als alternatieve remoptie??
Begin maart weer naar de sneeuw en dan ga ik het proberen![]()
De laatste keer dat ik dat deed was bij een Shellpomp in Garmisch partenkirchen en verschrikkelijk nodig naar de plee moest.
Van Drive naar P terwijl de auto nog niet stil staat, klinkt als autoliefhebber niet fijn.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 11.04.2014 - 00:01
Als je maar zorgt dat de rem maximaal staat, is dan als stitstaan, ondanks het doorglijden...
De software zou moeten regelen of het wel/niet kan toch...
Over remmen, deze gelezen?
www.autoweek.nl/autoreview/39508/volvo- ... -in-hybrid
De software zou moeten regelen of het wel/niet kan toch...
Over remmen, deze gelezen?
www.autoweek.nl/autoreview/39508/volvo- ... -in-hybrid
- LtStone
- 4th Gear member
- Berichten: 706
- Lid geworden op: 03.12.2013 - 14:16
- Locatie: Amstelveen
Voor de discussie is het goed de twee variabelen in de gaten te houden.
Allereerst heb je de tractie, dit is de hoeveelheid grip die het onderdeel van de auto maakt met het rij oppervlak. Doorgaans zijn dit de banden, of de rupsen, anker enzovoorts. Bij auto's winterbanden, spikes, kettingen en al dat valt onder de eerste categorie. Dit moet domweg volgens de wetten van de mechanica optimaal zijn, punt (dus 4 maal kettingen de hele mik-mak), voor de meeste tractie. moet je schipperen dan moet je gaan kijken waar is de meeste tractie gewenst, aandrijving, sturing etc. Goed ik laat het aan de gezonde logica te kijken waar de kettingen moeten als je maar twee paar hebt, heuvel op (stuwing) of heuvel af (sturing).
Tweede categorie is de elektronica van de auto, abs, ebs, stcd, tractie controle, gvd
en wat nog meer. Dit moet je volledig los zien van de eerste categorie, mites je weer moet gaan schipperen met schaarse middelen. Dan laat ik het ook hier aan de logica over of er sprake is van optrek-slip (heuvel op) of afrem-slip (heuvel af).
Allereerst heb je de tractie, dit is de hoeveelheid grip die het onderdeel van de auto maakt met het rij oppervlak. Doorgaans zijn dit de banden, of de rupsen, anker enzovoorts. Bij auto's winterbanden, spikes, kettingen en al dat valt onder de eerste categorie. Dit moet domweg volgens de wetten van de mechanica optimaal zijn, punt (dus 4 maal kettingen de hele mik-mak), voor de meeste tractie. moet je schipperen dan moet je gaan kijken waar is de meeste tractie gewenst, aandrijving, sturing etc. Goed ik laat het aan de gezonde logica te kijken waar de kettingen moeten als je maar twee paar hebt, heuvel op (stuwing) of heuvel af (sturing).
Tweede categorie is de elektronica van de auto, abs, ebs, stcd, tractie controle, gvd

V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
S60 T5 2003 zwart
- Tukker999
- 4th Gear member
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48
Bij een auto met alle elektronische hulpmiddelen én AWD ligt de grens naar de complete hulpeloosheid wat verder weg.
Bij het remmen heb je alleen nog maar ABS tot je beschikking. Dan helpt traction control, AWD en mogelijk andere hulpmiddelen in de aandrijflijn niet meer.
Ben je eenmaal in een slip dan maakt het niet uit wat je aan hulpmiddelen ter beschikking staat, je bent aan de beurt.
De V60 heeft hier als nadeel het hoge gewicht, dat het liefst rechtdoor gaat.
Al glijdende kan je alleen nog maar tegensturen in de hoop dat de banden zo snel mogelijk weer grip op de situatie krijgen.
Bij het remmen heb je alleen nog maar ABS tot je beschikking. Dan helpt traction control, AWD en mogelijk andere hulpmiddelen in de aandrijflijn niet meer.
Ben je eenmaal in een slip dan maakt het niet uit wat je aan hulpmiddelen ter beschikking staat, je bent aan de beurt.
De V60 heeft hier als nadeel het hoge gewicht, dat het liefst rechtdoor gaat.
Al glijdende kan je alleen nog maar tegensturen in de hoop dat de banden zo snel mogelijk weer grip op de situatie krijgen.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus 
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:

Volvo V60 PIH 2013:

Honda Civic Hybride 2010:

- jp-v60
- 4th Gear member
- Berichten: 664
- Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10
ook net terug van de wintersport met echte winterse omstandigheden. Elektronica van de PIH werkt erg goed, je hoeft niet zelf AWD aan te zetten. dat doet de PIH uit zichzelf al als het onder nul is of als die tractie verliest.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Behalve dat voorraam dan...jp-v60 schreef: ook net terug van de wintersport met echte winterse omstandigheden. Elektronica van de PIH werkt erg goed, je hoeft niet zelf AWD aan te zetten. dat doet de PIH uit zichzelf al als het onder nul is of als die tractie verliest.

V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- jp-v60
- 4th Gear member
- Berichten: 664
- Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10
je kan niet alles hebbendiesel01 schreef:Behalve dat voorraam dan...jp-v60 schreef: ook net terug van de wintersport met echte winterse omstandigheden. Elektronica van de PIH werkt erg goed, je hoeft niet zelf AWD aan te zetten. dat doet de PIH uit zichzelf al als het onder nul is of als die tractie verliest.![]()


- henkchroom
- 3rd Gear member
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
- Contacteer:
Dat de PIH zelf de AWD inschakelt als hij de tractie verliest kan ik mij goed voorstellen. Maar dat hij de AWD inschakelt bij temperaturen onder nul, klopt volgens mij niet.Elektronica van de PIH werkt erg goed, je hoeft niet zelf AWD aan te zetten. dat doet de PIH uit zichzelf al als het onder nul is of als die tractie verliest.
Ik rijd in Nederland gewoon op elektrisch als het onder nul is.
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Of is het net zo'n actie als bij de Nissan GTR, die in Japan op een circuit de limiter wel uitzet.henkchroom schreef:Dat de PIH zelf de AWD inschakelt als hij de tractie verliest kan ik mij goed voorstellen. Maar dat hij de AWD inschakelt bij temperaturen onder nul, klopt volgens mij niet.Elektronica van de PIH werkt erg goed, je hoeft niet zelf AWD aan te zetten. dat doet de PIH uit zichzelf al als het onder nul is of als die tractie verliest.
Ik rijd in Nederland gewoon op elektrisch als het onder nul is.
Dus in de alpenlanden onde 0 -> AWD aan...
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir