Hallo,
Al zolang ik mijn 240 heb heb ik problemen met de elektra. Altijd last gehad van piepende V-snaren. Een dynamo revisie bleek een tijdelijke oplossing. Een nieuwe dynamo deed het even tot deze de geest gaf. Een verse revisie later knapte de V-snaar van de dynamo. Toen bleek dat ik al die jaren met een dubbele V-snaar had moeten rondrijden ipv. met een enkele snaar. Enfin, dubbele snaar erop (sindsdien inderdaad geen gepiep meer!) en vervolgens hield de voltregulator in mijn dynamo er mee op. Deze vervangen toen ik inmiddels mijn accu had gekookt.
Vandaag maar weer eens mijn motorkap geopend. Tot mijn schrik zag ik dat er zich weer blauw witte zoutkristallen op mijn accupolen hadden gevormd. De laadspanning bleek echter 11,38Volt (constant). Kun je een accu koken met een gewone laadspanning? Heeft iemand al zoiets aan de hand gehad?
accu problemen
-
- 2nd Gear member
2 dingen die vaak over het hoofd gezien worden:
De rubbers waar de dynamo in hangt worden vaak week door jaren in de olietroep te zitten. Nieuwe er in. Origineel of Poly, veel aftermarket is troep. Hangt de dynamo weer mooi recht en piepen de v-snaren niet, bovendien gaan ze langer mee!
Vervolgens is de massadraad van de dynamo vaak heel brak. Die nieuw (even laten maken van stuk 16 of 25 mm2 laskabel/accukabel) direct naar blok scheelt al een boel. Bij de mijne gelijk de kabel tussen dynamo en startmotor aangepakt (+) en die ook vervangen voor dikke laskabel (te koop bij conrad, goed flexibel, dikke isolatie, warmte/oliebestendig enzo).
Die twee/drie dingen samen schelen vaak best wel wat. Maar staan wel los van je kokende accu. Eerder verband met de 11,beetje Volts op de accu, dat is weinig. Lijkt me ook niet dat je daar een accu mee stuk kunt koken (overladen).
De rubbers waar de dynamo in hangt worden vaak week door jaren in de olietroep te zitten. Nieuwe er in. Origineel of Poly, veel aftermarket is troep. Hangt de dynamo weer mooi recht en piepen de v-snaren niet, bovendien gaan ze langer mee!
Vervolgens is de massadraad van de dynamo vaak heel brak. Die nieuw (even laten maken van stuk 16 of 25 mm2 laskabel/accukabel) direct naar blok scheelt al een boel. Bij de mijne gelijk de kabel tussen dynamo en startmotor aangepakt (+) en die ook vervangen voor dikke laskabel (te koop bij conrad, goed flexibel, dikke isolatie, warmte/oliebestendig enzo).
Die twee/drie dingen samen schelen vaak best wel wat. Maar staan wel los van je kokende accu. Eerder verband met de 11,beetje Volts op de accu, dat is weinig. Lijkt me ook niet dat je daar een accu mee stuk kunt koken (overladen).
Laatst gewijzigd door JW240 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1991 240 Turbo | B230F+T | M90 | 293 KKm | Turbo Turbo sinds 2-2010
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Aanvulling wat betreft die V-snaren: ook de schijf waarin een V-snaar draait kan sluiten. Als je de juiste V-snaar monteert mag deze niet in de schijf wegzakken of er bovenop liggen. Let daar op! Het scheelt lawaai en de materialen zijn juist dan goed op elkaar afgestemd.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- lint
- Geartronic member
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de accu gaat koken bij een normale laadspanning.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976