accu problemen

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pomoek
2nd Gear member
Berichten: 139
Lid geworden op: 23.11.2007 - 09:49

Hallo,

Al zolang ik mijn 240 heb heb ik problemen met de elektra. Altijd last gehad van piepende V-snaren. Een dynamo revisie bleek een tijdelijke oplossing. Een nieuwe dynamo deed het even tot deze de geest gaf. Een verse revisie later knapte de V-snaar van de dynamo. Toen bleek dat ik al die jaren met een dubbele V-snaar had moeten rondrijden ipv. met een enkele snaar. Enfin, dubbele snaar erop (sindsdien inderdaad geen gepiep meer!) en vervolgens hield de voltregulator in mijn dynamo er mee op. Deze vervangen toen ik inmiddels mijn accu had gekookt.

Vandaag maar weer eens mijn motorkap geopend. Tot mijn schrik zag ik dat er zich weer blauw witte zoutkristallen op mijn accupolen hadden gevormd. De laadspanning bleek echter 11,38Volt (constant). Kun je een accu koken met een gewone laadspanning? Heeft iemand al zoiets aan de hand gehad?
Laatst gewijzigd door pomoek op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
JW240
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 10.10.2006 - 15:18
Locatie: Zuid Limburg

2 dingen die vaak over het hoofd gezien worden:

De rubbers waar de dynamo in hangt worden vaak week door jaren in de olietroep te zitten. Nieuwe er in. Origineel of Poly, veel aftermarket is troep. Hangt de dynamo weer mooi recht en piepen de v-snaren niet, bovendien gaan ze langer mee!

Vervolgens is de massadraad van de dynamo vaak heel brak. Die nieuw (even laten maken van stuk 16 of 25 mm2 laskabel/accukabel) direct naar blok scheelt al een boel. Bij de mijne gelijk de kabel tussen dynamo en startmotor aangepakt (+) en die ook vervangen voor dikke laskabel (te koop bij conrad, goed flexibel, dikke isolatie, warmte/oliebestendig enzo).

Die twee/drie dingen samen schelen vaak best wel wat. Maar staan wel los van je kokende accu. Eerder verband met de 11,beetje Volts op de accu, dat is weinig. Lijkt me ook niet dat je daar een accu mee stuk kunt koken (overladen).
Laatst gewijzigd door JW240 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1991 240 Turbo | B230F+T | M90 | 293 KKm | Turbo Turbo sinds 2-2010
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21718
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Aanvulling wat betreft die V-snaren: ook de schijf waarin een V-snaar draait kan sluiten. Als je de juiste V-snaar monteert mag deze niet in de schijf wegzakken of er bovenop liggen. Let daar op! Het scheelt lawaai en de materialen zijn juist dan goed op elkaar afgestemd.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30281
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de accu gaat koken bij een normale laadspanning.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
pomoek
2nd Gear member
Berichten: 139
Lid geworden op: 23.11.2007 - 09:49

Precies dat lijkt mij ook, daarom zo raar van die oxidatie. Ik ga het voltage maar wat beter in de gaten houden, accu's zijn toch best prijzig aan het worden...
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”