Hallo forumgenoten,
Net terug uit Oostenrijk. Heb mijn S80 V8 achter moeten laten in Duitsland vanwege een electrisch probleem. Na 2 uur in de file gaf de auto een melding dat ik zo spoedig mogelijk naar de garage moest vanwege een fout in het laadsysteem. Volgens mij betekend dit in gewoon Nederlands dat de dynamo het begeven heeft. over de vluchtstrook naar de afslag en een hotel. het was een complete chaos op de Autobahn en de ADAC deed er 22 uur over om ons te bezoeken. Waarschijnlijk gingen de mensen met pech op de snelweg (terecht) voor. Moest de man van ADAC nog overhalen om de laadstroom te meten en die was 10,2 volt, Geen lading dus.
Mocht met een dikke Mercedes terug naar huis. Geen straf maar ik had toch liever mijn Zweed meegenomen.
Ben van plan de dynamo zelf los te sleutelen en te laten reviseren en ben in het bezit van VIDA. Daar staat echter in dat er allerlei speciaal gereedschap nodig is. Heb op dit forum al gelezen dat er in ieder geval 2 leden ervaring hebben met deze klus. Is dit te doen zonder dat speciale gereedschap? Ik neem aan dat niet iedereen deze spullen op de plank heeft liggen. Een dynamo vervangen is normaalgesproken toch een relatief eenvoudige ingreep.
Wie heeft er wat informatie?
Paul.
volvo S80 met dynamo probleem
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik vond het (vooral achteraf) een klusje van niks. Alleen een torx55 had ik niet, die heb ik bij het plaatselijke schadebedrijf opgehaald. Ik zou het zo weer doen en ben er dan van overtuigd dat ik er binnen een uur klaar mee ben.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 30286
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Maar jij bent ook de dynamospecialist van het forumOceanracer schreef: Ik vond het (vooral achteraf) een klusje van niks. Alleen een torx55 had ik niet, die heb ik bij het plaatselijke schadebedrijf opgehaald. Ik zou het zo weer doen en ben er dan van overtuigd dat ik er binnen een uur klaar mee ben.

In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2815
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
V8's zijn er niet zoveel van. ik denk dat je de eerste ben. speciaal gereedschap zelf maken of lenen/ huren.
Laatst gewijzigd door Johan s60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Geen idee volvov8, doe eens een fotootje.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Summum
- 6th Gear member
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
- Locatie: Midden Nederland
Misschien dit topic even verhuizen naar het S80 board in plaats van het XC90 t/m 2014 board?
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10758
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Auto zelf ophalen......... Staat hij diep in Duitsland?
Laatst gewijzigd door Hans oet Twent op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Drie weken? Voor een defecte dynamo? Jemig!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Ik heb even zitten kijken maar de procedures voor Erwin zijn 2.4 benzine en jouw V8 zijn compleet verschillend. De dynamo zit ook op een heel andere plek. Wat speciaal gereedschap betreft: Zoals ik het zie is er "alleen maar" een "vastzetbeugeltje" nodig. Geen idee of gebruik daarvan te omzeilen is.
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 02.01.2015 - 10:18
Hallo Marcel,
Inderdaad zit er bij het speciale gereedschap een vastzetbeugeltje voor de spanrol van de multiriem. Daar maak ik me niet zo'n zorgen om. Er zijn nog een paar gereedschappen nodig onder andere een soort hydaulische pers om de steekas uit te persen.
Inderdaad zit er bij het speciale gereedschap een vastzetbeugeltje voor de spanrol van de multiriem. Daar maak ik me niet zo'n zorgen om. Er zijn nog een paar gereedschappen nodig onder andere een soort hydaulische pers om de steekas uit te persen.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Ja, ik zie het. Ik weet niet of een tik op de as (met de moer er op ter bescherming) de as losmaakt. Ik zie namenlijk niet dat er een tool gebruikt wordt om de as weer terug in de naaf te trekken. Dus het lijkt me geen klemmende constructie.
Maar ik ben een leek. Misschien dat een deskundige hier advies over kan geven. Op Youtube heb ik nog niks kunnen vinden. Misschien eens googlen op "Ford Mondeo"?
Maar ik ben een leek. Misschien dat een deskundige hier advies over kan geven. Op Youtube heb ik nog niks kunnen vinden. Misschien eens googlen op "Ford Mondeo"?