Pagina 1 van 3
D2 als caravantrekker: gebruikerservaring
Geplaatst: 05.01.2015 - 21:45
door BillyBob
Bij aanschaf van m'n V60 D2 had ik nooit de intentie om een caravan te gaan trekken met deze auto maar mensen veranderen,
plannen veranderen en opportuniteiten beiden zich aan.

Daarom deze serieuze vraag:
hoe realistisch is het om met deze wagen een
reis te maken met een niet al te zware caravan (genre Eriba, Kip, ... max 1200 kg beladen) achter de auto?
Reisbestemming ligt nog niet vast maar waarschijnlijk zal er een stuk Italie, Slovenie en Kroatië bij zitten.
De auto mag op papier 1300 kg trekken, maar weet niet of dat allemaal wel vlot loopt met een caravan, bagage en een gezin van 4 personen?
Ik verwacht geen F1 prestaties maar wil wel graag over een heuveltje geraken zonder motor die in noodloop gaat.
Iemand ervaringen met dergelijke combi?
PS caravantrekker.nl al even bekeken maar weinig ervaringen daar met deze specifieke combinatie
Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring
Geplaatst: 05.01.2015 - 21:48
door lint
Ik heb geen idee of de D2 een goede caravantrekker is, maar een volledig beladen V60 en een caravan van 1200 erachter lijkt het mij geen feest om te rijden.
Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring
Geplaatst: 05.01.2015 - 21:48
door Msuidgeest
Zolang je niet als eerste boven wilt zijn bij Luik moet het makkelijk kunnen. Wat doet een D2? 140 PK en 300 Nm ongeveer? Dat lijkt mij toch voldoende om vlotjes met het verkeer mee te rijden.
Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring
Geplaatst: 05.01.2015 - 21:57
door BillyBob
Bedankt voor de snelle reacties!
De waarden zijn helaas iets minder: 115PK en 270 nm.
Via tuning kan dit wel naar 136pk en 320 nm maar weet niet of dat aan te raden valt?
Ik hoef niet perse al eerste boven zijn maar toch wel graag op een veilige manier met een klein beetje marge.
Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring
Geplaatst: 05.01.2015 - 22:08
door ex-Mooseman
115 PK en 270 nM. Veel overschot zal er niet op zitten...
Alhoewel we destijds met de Ford Sierra 2.3d met 69 PK en een zwaardere caravan (Detthlefs Nomad) naar Italië trokken. De klim naar de Gotthard-tunnel in tweede, temperatuurmeter naar het rood... Pa had een schakelaartje dat het bimetaal van de fan overbrugde, zodanig dat die constant bleef draaien, om toch maximale koeling te hebben.
Ik zou het niet meer doen.
Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring
Geplaatst: 05.01.2015 - 23:04
door BillyBob
Ik weet dat het geen topcombi is maar inderdaad vroeger reden ze met veel minder pk's ook de berg op.
Kan natuurlijk ook een oudere V70 D5 kopen voor dit doel, die vind je al voor 3 a 4000 €, mét trekhaak.
Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring
Geplaatst: 06.01.2015 - 08:01
door suban
Och gaan al 4jaar met de v50 met caravan en auto volgeladen naar het zuiden van frankrijk en heb geen enkel probleem met de wagen.Integendeel het is een uiterst stabiele wagen met voldoende vermogen!
Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring
Geplaatst: 06.01.2015 - 08:46
door BillyBob
@suban: welke motor ligt er in jouw V50?
Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring
Geplaatst: 06.01.2015 - 08:47
door Walter
het lijkt me een kwestie van tijdig terugschakelen en gewoon vakantie hebben, ook onderweg. Het koppel zorgt wel dat de combinatie naar boven tokkelt. Mijn ervaring komt van de 850, met 126pk ook niet echt een racemobiel maar de vijfpitter trok gewoon zonder mekkeren 1500kg mee van Maastricht naar het westen incl de Col de Brienenoord. Jij hebt meer koppel door de diesel en de turbo en een zesbak.
Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring
Geplaatst: 06.01.2015 - 09:02
door suban
Billybob,dezelfde als jou.
Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring
Geplaatst: 06.01.2015 - 09:25
door Hans oet Twent
Ja weet je het gaat allemaal prima. Zolang je geen haast hebt en niet als eerst boven wilt zijn. Ik zou me er geen zorgen over maken. Auto is zwaar genoeg en dus ook in staat om wat snelheid op te bouwen zodra je naar beneden rijdt. Ruim op tijd terug schakelen en het ding op toeren en op snelheid houden. Liever iets hoger in de toeren en constante snelheid aanhouden zodat hij blijft rollen en bergop wellicht iets meer geduld hebben.
Ik heb met een 90PK 406 HDI een 1500kg zware Knaus de Alpen over getrokken en dat ging ook prima. Ik herinner me wel dat zodra het bergop ging mijn lontje iets korter werd

er moest op dat moment niet aan mijn kop gezeurd worden omdat ik continue aan het inschatten was wat de rest om mij heen ging doen zodat ik dar op kon anticiperen.
Mijn advies;
Gewoon doen, wat meer geduld op gaan brengen en niet teveel haast hebben dan komt het allemaal goed. Je ontkomt er niet aan wat frequenter te schakelen. En de hoogste 6 of 5 gebruik je dan eigenlijk niet. Liever dat de auto wat meer toeren draait en dus de olie- en waterpomp de vloeistoffen wat sneller door het blok spoelen. Waardoor het warmlopen, als dat al aan de orde zou zijn, minder snel kan gaan gebeuren.
Veel plezier!
Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring
Geplaatst: 06.01.2015 - 09:35
door mees
Wij deden het ooit jarenlang met een 245 (made in Torslanda) van 115pk en een koppel van 'slechts' 180Nm vanaf 2500 toeren. (made in Skovde)
Met 2 volwassen en 4 kids en 1600kg sleurhut.
Inclusief de steilste hellingen in Noorwegen. Die zijn soms 18% over enkele kilometers.
Nee, wij waren niet als eerste boven; gewoon in z'n (werkelijk fantastische) 1e versnelling met een koppeling die je nog echt 'voelde' !
Snelweg hellingen door het 'bekende-Europa' naar het zuiden?
Gewoon in z'n 3 en max 80km/u
Vlakke wegen?
Vanaf 100km/u had je de 'kracht' nog steeds maar de stabiliteit niet meer.
Dat laatste heeft bijna niemand met een sleurhut; ook al heb je een zwaardere motor.
Genietse van je caravan-avontuur.
enne: vul je gegevens eens in
www.caravantrekker.nl en bezoek ook eens
www.caravan-forum.nl
Je snapt dat bij die laatste verhoudingsgewijs aardig wat Volvo-rijders zijn!
Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring
Geplaatst: 06.01.2015 - 12:59
door JW71
Wij hebben met onze V50 1.6D meerdere keren de autoroute Du Soleil afgereden. En dat gaat. Wij hadden toen een Fendt van 1300 kg. Boven kom je overal en nooit verder terug hoeven schakelen dan naar 3-de versnelling (op de snelweg). De V50 had nog 5 versnellingen, waardoor er veel geschakeld moest worden en de 5 al vrij snel niet meer te gebruiken was zodra het een beetje omhoog begon te lopen of bij harde tegenwind. Koeling heeft nooit problemen gegeven maar we hadden we het advies opgevolgd en een zwaardere koeling laten instaleren. Op vlakke wegen (en bij niet al te veel wind) kan je makkelijk tussen de 100 en 110 km/u blijven rijden. Grootste probleem was dat je niets over hebt. Inhaal acties moet je goed plannen b.v. bij vrachtauto's daarvan zakt de snelheid meestal pas ergens halverwege de helling, terwijl wij daarvoor al wat snelheid waren verloren (o.a. door schakelen). Bij forse tegenwind had de auto er merkbaar moeite mee het front van de caravan voorbij het front van de cabine van een vrachtauto te trekken. Als er wat ruimte links is kan het helpen wat meer naar links te rijden om uit de zuiging te komen.
En o ja, houdt de brandstofmeter in de gaten. wij rijden gemiddeld 1:6 / 1:7. Houdt je 90 km/u aan als max. snelheid dan red je 1:9.
Combinatie reed als op rails, voor het gevoel in ieder geval stabiel. Inmiddels rijden we met een V60D4 en Fendt van 1500kg. Wat stabiliteit betreft ook daar niets te klagen. (over trekken ook niet trouwens, maar dat zal geen verassing zijn)
De V60 D2 heeft volgens mij 6 versnellingen wat het volgens mij makkelijker zal maken dan met de 5 lange versnellingen van de V50.
Ik zou er niet speciaal een auto voor bij kopen, maar met deze blijven rijden. Bij volgende auto er pas weer mee aan de gang gaan. Zo hebben wij het in ieder geval gedaan.
Verder, veel plezier met het caravannen.
Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring
Geplaatst: 06.01.2015 - 17:54
door frisian1
mijn aanhanger ervaringen zijn als volgt
Auto Ford Mondeo met 1.6 Tdci econetic = de Volvo D2
Het gaat zeker als het vlak is allemaal prima en je zult de wegen in Kroatië en slovenie en italie best de baas kunnen. Echter ga je moeten schakelen dus je zult berg op waarschijnlijk de 3e versnelling aan moeten houden. Achter die Mondeo heb ik wel eens 1800 kilo gehangen in duitsland en met stijgingspercentages tot 7% ging dat in zijn 5 prima met 90 kmh
Afgelopen zaterdag reed ik zonder aanhanger bij Luik en kon de 1.6 diesel de 130 er al niet in houden in zijn 6. In de 5 bleef de snelheid gelijk en in zijn vier liep de snelheid weer makkelijk op.
Devies, het lukt allemaal prima maar zorg dat je motor tussen de 2000 en 3000 toeren blijft daar geeft hij namelijk zijn maximale koppel af.
Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring
Geplaatst: 06.01.2015 - 18:02
door diesel01
Mensen.. Vroeger gingen onze ouders toch met een Citroen BX 1.4 op gas met op de knobbel een Chateau van 1400kg en bagage voor 5 personen naar het zuiden van Frankrijk.
Wij hebben nog foto's van Castellane tussen Gap en Grasse waarbij we gewoon binnendoor stijgingen hebben gehad van weetikveel hoeveel..
Uit mijn hoofd 76pk en 140nm koppel..
Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring
Geplaatst: 06.01.2015 - 18:09
door Hans oet Twent
diesel01 schreef:
Mensen.. Vroeger gingen onze ouders toch met een Citroen BX 1.4 op gas met op de knobbel een Chateau van 1400kg en bagage voor 5 personen naar het zuiden van Frankrijk.
Wij hebben nog foto's van Castellane tussen Gap en Grasse waarbij we gewoon binnendoor stijgingen hebben gehad van weetikveel hoeveel..
Uit mijn hoofd 76pk en 140nm koppel..
Klopt. Echter dat was vroegah. Die combinaties zie je niet of nauwelijks meer. Nu ziet de grote boze menschenwereld qua Woonwagens er heel anders uit. En daar zul je hoe je het went of keert mee geconfronteerd worden. En een voorbereid mensch gaat altied veiliger van huus af.
Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring
Geplaatst: 06.01.2015 - 18:16
door diesel01
Snap ik maar nu denken dat je met een 115pk diesel en 240nm niet boven komt gaat wat ver.
Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring
Geplaatst: 06.01.2015 - 18:21
door lint
Die waardes zijn in de huidige caravanwereld niet echt schokkend, het lukt allemaal net maar er is geen enkele reserve.
Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring
Geplaatst: 06.01.2015 - 18:22
door Hans oet Twent
Keerls; Vake Bin Ie te bange....

Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring
Geplaatst: 06.01.2015 - 18:24
door lint
Dat klopt vaak wel maar in onze caravantijd was ik altijd erg blij met de 2.5T en D5 motoren bij het rijden met de caravan.