Pagina 1 van 1
verschil Polestar en Rica stage 1 bij schakelen?
Geplaatst: 10.01.2015 - 18:12
door V60Majolee
Wat ik graag wil weten (mede nav opmerking van Superfunky over zijn ervaring mbt verschil tussen Rica stage 1 en 2) is of iemand mij kan vertellen of met Rica stage 1 tuning ook het schakelen veel soepeler verloopt? De polestar tuning heeft hier geen enkel effect op/niets aan veranderd.
Ik blijf vinden dat zodra je iets meer gas geeft dan normaal de automaat zo veel tijd nodig heeft om na te denken en terug te schakelen. Ik zou graag zien dat dit en sneller gaat en soepeler/geleidelijker.
Kan iemand mij vertellen of dat met Rica 1 (echt) aantoonbaar beter gaat?
Re: verschil Polestar en Rica stage 1 bij schakelen?
Geplaatst: 10.01.2015 - 20:53
door RoaldH
V60Majolee schreef:
Wat ik graag wil weten (mede nav opmerking van Superfunky over zijn ervaring mbt verschil tussen Rica stage 1 en 2) is of iemand mij kan vertellen of met Rica stage 1 tuning ook het schakelen veel soepeler verloopt? De polestar tuning heeft hier geen enkel effect op/niets aan veranderd.
Ik blijf vinden dat zodra je iets meer gas geeft dan normaal de automaat zo veel tijd nodig heeft om na te denken en terug te schakelen. Ik zou graag zien dat dit en sneller gaat en soepeler/geleidelijker.
Kan iemand mij vertellen of dat met Rica 1 (echt) aantoonbaar beter gaat?
Ik herken niet wat je beschrijft. Na de polestar tuning pakt bij mij de Geartronic veel soepeler op (geen slip/aarzelen), behalve in de Save stand. Verschil is het grootste in de AWD stand die meteen oppakt maar minder nerveus is dan in Power.
Re: verschil Polestar en Rica stage 1 bij schakelen?
Geplaatst: 10.01.2015 - 23:24
door Pvdveen
RoaldH schreef:
V60Majolee schreef:
Wat ik graag wil weten (mede nav opmerking van Superfunky over zijn ervaring mbt verschil tussen Rica stage 1 en 2) is of iemand mij kan vertellen of met Rica stage 1 tuning ook het schakelen veel soepeler verloopt? De polestar tuning heeft hier geen enkel effect op/niets aan veranderd.
Ik blijf vinden dat zodra je iets meer gas geeft dan normaal de automaat zo veel tijd nodig heeft om na te denken en terug te schakelen. Ik zou graag zien dat dit en sneller gaat en soepeler/geleidelijker.
Kan iemand mij vertellen of dat met Rica 1 (echt) aantoonbaar beter gaat?
Ik herken niet wat je beschrijft. Na de polestar tuning pakt bij mij de Geartronic veel soepeler op (geen slip/aarzelen), behalve in de Save stand. Verschil is het grootste in de AWD stand die meteen oppakt maar minder nerveus is dan in Power.
Voor zover ik heb begrepen worden de schakel momenten van een moderne automaat bepaald door het toerental en het koppel dat wordt gemeten. De bak is zelf lerend en past zich aan, aan de rij omstandigheden. Dit merk je vooral als je gaat rijden met een caravan. Eerst schakelt de bak nog snel op (te vroeg) en na een stukje rijden gaat de bak pas schakelen bij een hoger toerental.
Bij mijn vorige auto (audi) kon ik zelf de adaptieve waardes van de bak resetten. Of dit met de volvo bak kan weet ik niet.
Re: verschil Polestar en Rica stage 1 bij schakelen?
Geplaatst: 11.01.2015 - 00:09
door RoaldH
De 12v accu ontkoppelen voor een minuut of 15 à 20 doet wonderen.
Re: verschil Polestar en Rica stage 1 bij schakelen?
Geplaatst: 11.01.2015 - 08:42
door rsnhakan
Ik heb in een Polestar D6 gereden maar ik vind het verschil niet zo groot. Je hebt niet het gevoel van "wow" ik heb 298 pk. (want standaard is hij al snel) Die Rica stage 2 lijkt mij wel interessant, maar de vraag is in hoeverre dat goed is voor de auto.
Re: verschil Polestar en Rica stage 1 bij schakelen?
Geplaatst: 19.01.2015 - 13:02
door ErikV60D6
Ik heb onderlaatst de rica stage 2 laten installeren, het is wel een duidelijk verschil niet alleen qua vermogen maar zeker ook qua rijbeleving; de auto reageert een stuk prettiger in hybride, blijft langer in zijn versnelling hangen waardoor je veel beter je koppel kan gebruiken. Het lijkt allemaal wat soepeler te verlopen.
natuurlijk is het altijd zo dat meer vermogen leidt tot een hogere slijtage. Toch denk ik dat je door de auto rustig warm te rijden en op tijd de olie te verversen de slijtage kan beperken. Voor de versnellingsbak zal ik wel uitkijken met een aanhanger, zeker wanneer de auto afgeladen is en een aanhanger/caravan moet trekken denk ik dat het verstandig is de auto op de standaard mapping te laten staan.
Re: verschil Polestar en Rica stage 1 bij schakelen?
Geplaatst: 19.01.2015 - 19:20
door jp-v60
denk dat de motor niet zo zeer sneller slijt, alleen krijgt de koppakking, lagers en versnellingsbak het meer voor hun kiezen.