Na 4 jaar genoten te hebben van mijn S70 heb ik deze vorige week vaarwel gezegd en ingeruild voor een S80 2.4 140pk uit 2001.
Echter vandaag bij het wegrijden merkte ik dat de auto niet accelereerde en het gaspedaal niet op de input reageerde.
De auto haalt maximaal 40 km/h en bij stilstaan uit zijn versnelling zie je het toerental fluctueren tussen de 800 en 1200 met horten en stoten.
Dit lijkt mij het bekende ETM probleem te zijn, ik zal voor de zekerheid straks checken of de auto inderdaad een Magneti Mareli ETM heeft. Zouden er nog andere oorzaken mogelijk kunnen zijn die dit kunnen veroorzaken, gezien het natte vochtige weer van vandaag bijvoorbeeld?
Ik heb begrepen dat er een soort coulance vervangingsregeling bij Volvo bestaat voor de ETM's uit deze bouwjaren, heeft iemand hier ervaring mee, prijzen en dergelijke?
Heeft het nog zin om terug te gaan naar de Volvo-handelaar waar ik deze auto heb gekocht voor dit probleem, aangezien de auto slechts 4 dagen op mijn naam staat er er tijdens mijn twee proefritten geen problemen mee waren?
Ik hoor graag wat jullie hier van vinden.
ETM probleem
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 30281
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Als je garantie hebt is het verstandig om terug te gaan naar de verkopende partij. De auto laten uitlezen geeft ook vaak meer duidelijkheid over de oorzaak van het probleem.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- VolvoRulez
- 3rd Gear member
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 05.10.2006 - 19:12
je kan hem ook laten reviseren, ben even de naam van dat bedrijf kwijt maar kost iets van 150 euro oid.
Maar ik zou eerst terug gaan.
Maar ik zou eerst terug gaan.
S60 T5 (2001)
S80 2.4t (2001)
V50 2.4 (2006)
S80 4.4 (2006)
V60 D6 (2013)
C30 T5 (2007)
S80 2.4t (2001)
V50 2.4 (2006)
S80 4.4 (2006)
V60 D6 (2013)
C30 T5 (2007)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
als je de auto pas een paar dagen hebt kan je altijd teruggaan, ook als je geen garantie hebt. Je mag nog steeds een goed product verwachten namelijk. Als de handelaar niet bereid is iets te doen kan je altijd verder actie ondernemen toch?
ETM ruil via de dealer kost iets van 250 ex montage, het bedrijf dat hierboven bedoeld wordt is AC Tronics en die reviseren de ETM.
Marc
ETM ruil via de dealer kost iets van 250 ex montage, het bedrijf dat hierboven bedoeld wordt is AC Tronics en die reviseren de ETM.
Marc
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Ook als je de auto hebt gekocht zonder garantie, dient de auto in orde te zijn op het moment van aflevering. Het probleem ligt in jouw situatie dan bij de bewijslast: Jij moet aantonen dat het mankement al aanwezig was op het moment van levering van de auto. Dit is erg lastig, maar als je de vorige eigenaar op kunt sporen en hem kunt laten verklaren dat het mankement al bestond, maak je een goede kans.
- Ventus
- 2nd Gear member
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 16.01.2011 - 19:19
Later op de middag nogmaals gestart, foutmelding kwam wel naar voren maar geen stoten en bonken van de motor meer, motor liep ook onder last weer normaal.
Heb de ETM gereset (mbv zekering 7 onder de motorkap) en hierna dus geen foutmelding meer gezien en geen problemen met rijden ondervonden.
Even afwachten of het een eenmalig iets is, maar gezien andere ervaringen en het hier een slijtage-onderdeel betreft besef ik me dat als dit het bekende ETM-probleem is, het ook terug zal komen.
Heb het met de handelaar overlegd en hij was bereid om in het geval dat het probleem terug zou komen dit in overleg op te lossen.
Heb de ETM gereset (mbv zekering 7 onder de motorkap) en hierna dus geen foutmelding meer gezien en geen problemen met rijden ondervonden.
Even afwachten of het een eenmalig iets is, maar gezien andere ervaringen en het hier een slijtage-onderdeel betreft besef ik me dat als dit het bekende ETM-probleem is, het ook terug zal komen.
Heb het met de handelaar overlegd en hij was bereid om in het geval dat het probleem terug zou komen dit in overleg op te lossen.
Volvo 460 1.8i 1996 203.000km
Volvo S70 2.5 20V 1997 289.000km
Volvo S70 2.5 20V 1997 289.000km
- kevinwalter
- 5th Gear member
- Berichten: 1211
- Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Ach, en als je echt alles wil besparen kan je hem ook zelf reviseren
Zijn revisiesetjes op ebay te koop. of ik kan je eventueel mijn reseller in Engeland toesturen. Deze verstuurd de sensoren voor 110 euro inclusief verzending en een nieuw klepje op de ETM.
Het is wel een karwei en ik raad het alleen aan als je wat van electronica snapt.

Het is wel een karwei en ik raad het alleen aan als je wat van electronica snapt.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.