Aankooptips v70 classic.

Voor kenners: de "Roffel"
Gebruikersavatar
sappie
3rd Gear member
Berichten: 363
Lid geworden op: 12.06.2009 - 09:57

Na heeeeeeel veel slijmen en klusjes is er gelukkig ook toestemming van moeders om weer naar een volvo uit te kunnen kijken, enige voorwaarde is dat ik er geen geld op toe mag leggen :D
(Inmiddels 8x van auto gewisseld in afgelopen 10jr dus was ff spannend 8-) )

Mijn avensis Hb aut met 2 liter (150.000km) zal vermoedelijk nog wel circa 5500 opbrengen (voorzichtige schatting) dus zoek iets rond de 4.500 (want ga toch altijd op zoek naar velgen etc na aankoop en direct een onderhoudsbeurt 8-) ).

Ben ooit begonnen met een s70 (zie mijn onderschrift) en altijd spijt gehad van de verkoop. Deze reed fijner dan mijn latere s80 en de stoelen zijn tot op heden onovertroffen (zelfs mijn huidige ASS stoel redt het daar niet tegen). Daarnaast trekt het classic model mij meer dan een v70n.
Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar een v70 classic en neem ook rustig de tijd om wat te zoeken, mag best een maand of wat duren.

Wat zijn nu de specifieke punten waar je bij een v70 classic op moet letten?
Is de 2.5t vanwege de turbo net zo betrouwbaar als de 2.5/2.4?
Hoe zit het met eventuele awd?
Notoire roestplekjes?
Neem aan dat aircopomp een algemeen puntje is bij de volvo?
Allerlei andere punten?

Mvg Sebas
09-'12: S80 (2002), 2.4 (170pk), 5-traps aut., dynamic, 140.500km bij aanschaf in sept 2012. Huidige stand: 162.000km.
03-'09 / 12-'11: S70 (2000), 2.4 (140 pk), 5-traps aut., europa exclusive, 142.000km bij aanschaf (verkocht).
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ze zijn te koop vanaf een paar honderd euro, dus met het budget moet het zeker lukken. Voor 2500 euro koop je een hele fraaien. Let goed op de onderhouds historie, als er heel veel rekeningen bij zitten is het meestal ok. Voor zwakke punten even zoeken, er is genoeg over geschreven.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

edraket schreef: Ze zijn te koop vanaf een paar honderd euro, dus met het budget moet het zeker lukken. Voor 2500 euro koop je een hele fraaie zonder turbo. Met turbo kan wat hoger oplopen. maar ook dan koop je voor 4500 een hele mooie. Let goed op de onderhouds historie, als er heel veel rekeningen bij zitten is het meestal ok. Voor zwakke punten even zoeken, er is genoeg over geschreven.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
RoyvW
3rd Gear member
Berichten: 330
Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
Locatie: Brunssum

Het zijn ook heerlijke auto's, ben zelf van een S60 2.4 LPi (2001) overgestapt naar een V70 Classic 2.5 diesel (2000), geen moment spijt van gehad en deze motor wordt ook als onverwoestbaar beschouwd. Wat betreft de benzine motoren van de Classics; neem je een latere (BJ 1999-2000) dan ligt daar waarschijnlijk een 2.4 blok in dat ook terug te vinden is in de latere generatie (V70N). Deze motoren zijn OK, degelijk en kunnen ook flinke standen draaien, maar heeft vaste stoters en is nét wat minder degelijk en speels dan het oudere 2.5 "roffel" blok dat eerder in de 850's en V70 Classic ligt, de 2.5 10v 144PK variant wordt ook als onverwoestbaar beschouwd en de 2.5 20v 170PK motor is ook oerdegelijk. Voor mij zou een 2.5 blok een must zijn, of het nu de 144 of 170PK variant is. De 2.5t is ook degelijk maar hier zie je toch vaker problemen mee als je vergelijkt met de non-turbo motoren, zoek maar eens op scheuren i.v.m. dunne cilinderwand. De AWD in de Classics is ook een risicofactor, hier worden ook veel problemen over geschreven en zelf zou ik geen AWD Classic aanschaffen want bij een revisie ben je een hoop geld armer. Aircopomp is een zwak punt bij de Classics en heeft vaak problemen waardoor een revisie nodig kan zijn dat hoog in de kosten kan lopen, test dan ook altijd of de airco goed koud wordt. dit verhaaltje is in ieder geval hoe ik erin sta. Succes met de zoektocht!
Laatst gewijzigd door RoyvW op 01.01.1970 - 01:00, 6 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90 T8 AWD Inscription PE LV MY2016
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024


Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
glenfiddich1983
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 23.04.2013 - 11:13
Locatie: Noord - Nederland

Antwoorden 'inline'
sappie schreef:
Mijn avensis Hb aut met 2 liter (150.000km) zal vermoedelijk nog wel circa 5500 opbrengen (voorzichtige schatting) dus zoek iets rond de 4.500 (want ga toch altijd op zoek naar velgen etc na aankoop en direct een onderhoudsbeurt 8-) ). Ga liever 2000 euro lager zitten, genoeg te koop en heb je wat meer buffer voor onvermijdelijk onderhoud

Wat zijn nu de specifieke punten waar je bij een v70 classic op moet letten?
Is de 2.5t vanwege de turbo net zo betrouwbaar als de 2.5/2.4? Non-turbo is in zijn algemeenheid betrouwbaarder en goedkoper, en van de turbomodellen: een T5 of R kan ook kapot hoor. Maar de 2.5T's schijnen relatief vaker te sneuvelen. Er rijden echter ook genoeg rond met hoge kilometerstanden hoor, veel zal afhangen van het rijgedrag (rustig warm rijden, rustig stationair na laten lopen aan het einde van de rit, trek je af en toe eens flink op of rij je constant op turbodruk)
Hoe zit het met eventuele awd?
Notoire roestplekjes? bij de wielkasten achter; bij de 'sierstrips' bij de deuren (blijft water onder zitten; zelf gebruik ik bij de wasstraat de stofzuiger om het water er onder weg te zuigen na het wassen)
Neem aan dat aircopomp een algemeen puntje is bij de volvo? Die pompen zelf zijn prima. Wel slijt de magneetkoppeling, maar die is te fixen door er schijfjes tussen weg te halen en is ook los te vervangen. Let liever op de verdamper, bij voorkeur zoek je een auto waar die al een keer vervangen is
Allerlei andere punten? carterventilatie (als die verstopt is gaat tzt de krukaskeerring lekken, bekijk na een proefrit altijd die keerring), draagarmen, wanneer is D-riem vervangen en is waterpomp en spanrollen meegenomen?

Mvg Sebas
Laatst gewijzigd door glenfiddich1983 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 284.000 km)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
glenfiddich1983
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 23.04.2013 - 11:13
Locatie: Noord - Nederland

Antwoorden 'inline'
sappie schreef:
Mijn avensis Hb aut met 2 liter (150.000km) zal vermoedelijk nog wel circa 5500 opbrengen (voorzichtige schatting) dus zoek iets rond de 4.500 (want ga toch altijd op zoek naar velgen etc na aankoop en direct een onderhoudsbeurt 8-) ). Ga liever 2000 euro lager zitten, genoeg te koop en heb je wat meer buffer voor onvermijdelijk onderhoud

Wat zijn nu de specifieke punten waar je bij een v70 classic op moet letten?
Is de 2.5t vanwege de turbo net zo betrouwbaar als de 2.5/2.4? Non-turbo is in zijn algemeenheid betrouwbaarder en goedkoper, en van de turbomodellen: een T5 of R kan ook kapot hoor. Maar de 2.5T's schijnen relatief vaker te sneuvelen. Er rijden echter ook genoeg rond met hoge kilometerstanden hoor, veel zal afhangen van het rijgedrag (rustig warm rijden, rustig stationair na laten lopen aan het einde van de rit, trek je af en toe eens flink op of rij je constant op turbodruk)

Hoe zit het met eventuele awd?

Notoire roestplekjes? bij de wielkasten achter; bij de 'sierstrips' in de deuropening (blijft water onder zitten; zelf gebruik ik bij de wasstraat de stofzuiger om het water er onder weg te zuigen na het wassen)

Neem aan dat aircopomp een algemeen puntje is bij de volvo? Die pompen zelf zijn prima. Wel slijt de magneetkoppeling, maar die is te fixen door er schijfjes tussen weg te halen en is ook los te vervangen. Let liever op de verdamper, bij voorkeur zoek je een auto waar die al een keer vervangen is

Allerlei andere punten? carterventilatie (als die verstopt is gaat tzt de krukaskeerring lekken, bekijk na een proefrit altijd die keerring), draagarmen, wanneer is D-riem vervangen en is waterpomp en spanrollen meegenomen?

Mvg Sebas
Sorry voor de dubbelpost, had mezelf per ongeluk gequote ipv bericht bewerkt.
Laatst gewijzigd door glenfiddich1983 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 284.000 km)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
Gebruikersavatar
Retseknal
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 05.02.2008 - 18:52
Locatie: Frl.

Goede keus om uit te kijken naar een V70 classic. Voor wat betreft de motor zou ik kiezen voor een model van '99 / '00 met de 2.4 motor. Deze rijden nog net even wat verfijnder dan de oudere roffels. Een turbo is waarschijnlijk extra onderhoud, maar vooral AWD zou ik niet doen vanwege mogelijke problemen...
Succes met de zoektocht
Gebruikersavatar
sappie
3rd Gear member
Berichten: 363
Lid geworden op: 12.06.2009 - 09:57

@iedereen, onverwachts vandaag een s70 gekocht :D

Deze stond te koop bij de volvo bangarage in mijdrecht en was daar vanochtend spontaan heengereden (15 min vanaf school zoontje) om alleen even te kijken.
Auto zag er goed uit en na het instappen voor de proefrit al verkocht.
Ik heb altijd spijt gehad van de verkoop van mijn venitian red s70 en na het instappen direct dat herkenbare en betrouwbare gevoel en was meteen verkocht. Vond mijn s70 ook lekkerder rijden dan mijn s80 en heb mij eigenlijk nooit zo prettig gevoeld als in een s70 dus ben ook zeer blij met deze aankoop. Volgende week dinsdag wordt hij geleverd.

Specs: s70, 2.4 (140pk) automaat van ik geloof juni 2000, volledig dealeronderhouden (boekje gevuld), Europa line, lichtgrijs metallic, 152.000km gelopen, 2 eerdere eigenaren en door laatste ingeruild voor een D5 en af fabriek parkeersensoren.
Wordt geleverd met nieuwe APK, onderhoudsbeurt, volvo assistence, poetsbeurt en op mijn verzoek (als die nog leverbaar is) een veerpootbrug. Oh en 3mnd Bovag garantie.

Post zo wel 2 foto's. Ga vrijdag naar setje perfo's kijken want vind 15" wel iets te klein.
Laatst gewijzigd door sappie op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
09-'12: S80 (2002), 2.4 (170pk), 5-traps aut., dynamic, 140.500km bij aanschaf in sept 2012. Huidige stand: 162.000km.
03-'09 / 12-'11: S70 (2000), 2.4 (140 pk), 5-traps aut., europa exclusive, 142.000km bij aanschaf (verkocht).
Gebruikersavatar
sappie
3rd Gear member
Berichten: 363
Lid geworden op: 12.06.2009 - 09:57

Afbeelding

Afbeelding
09-'12: S80 (2002), 2.4 (170pk), 5-traps aut., dynamic, 140.500km bij aanschaf in sept 2012. Huidige stand: 162.000km.
03-'09 / 12-'11: S70 (2000), 2.4 (140 pk), 5-traps aut., europa exclusive, 142.000km bij aanschaf (verkocht).
Gebruikersavatar
MU
5th Gear member
Berichten: 1038
Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
Locatie: Zuid-Holland

Mooi man! gefeliciteerd met deze mooie S70 waarin je je weer thuis voelt.
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 Afbeelding
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29564
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is een hele fraaie S70, veel rijplezier met deze Volvo.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
RoyvW
3rd Gear member
Berichten: 330
Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
Locatie: Brunssum

Prachtige S70 en heerlijk i.c.m. een automaat en die kilometerstand is nog maagdelijk. Het is ook echt één van de laatste van dat model.
Laatst gewijzigd door RoyvW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90 T8 AWD Inscription PE LV MY2016
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024


Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
Gebruikersavatar
sappie
3rd Gear member
Berichten: 363
Lid geworden op: 12.06.2009 - 09:57

Nou ik kan ook niet wachten tot dinsdag, superblij dat ik tegen deze ben aangelopen.

Vond deze nog van mijn oude s70
Afbeelding
09-'12: S80 (2002), 2.4 (170pk), 5-traps aut., dynamic, 140.500km bij aanschaf in sept 2012. Huidige stand: 162.000km.
03-'09 / 12-'11: S70 (2000), 2.4 (140 pk), 5-traps aut., europa exclusive, 142.000km bij aanschaf (verkocht).
Gebruikersavatar
TheDutchTango
2nd Gear member
Berichten: 65
Lid geworden op: 15.11.2014 - 16:44
Locatie: Emmen

Mooie wagen, ik rijd zelf ook S70, wat een genot en een rijplezier heb je daarvan! Ik heb zelf de 2.5 144PK motor, als ik jou was zou ik wel afblijven van de turbo blokken, zijn vaak ruig mee gereden en hebben veel meer onderhoud nodig dan de standaard blokken. Bovendien rijd je Volvo niet voor het vermogen maar voor het comfort, rijgedrag en wegligging en uiteraard veiligheid (nouja mijn mening). Pas vooral op met de 2.5T blokken, de wanden van het blok zijn dunner en kunnen gaan scheuren, dat is een kwaaltje bij die blokken en zijn ze direct zo goed als afgeschreven. Verder heeft de V70 classic vaak last van rammelende achterkant, merk je vooral als je achterin een V70 zit. Toevallig had ik vrijdag voor het eerst dat mijn S70 mij liet staan, laat bleek het een bekend kwaaltje van de 850 de 70 series, het brandstofpomprelais. Auto weigert dan te starten/lopen want het relais stuur je brandstofpomp niet meer aan en zit je blok opeens zonder benzine (gebeurd overigens wel vaak na het uitzetten van de motor en niet onder het rijden zelf). Even het relais erin en eruit wil vaak wel helpen om hem eerst weer te starten, in mijn geval vrijdag gelukkig wel. Snel naar huis gereden en weer uit gezet en proberen te starten, weer zonder succes. Gelukkig had ik nog 3 relais op voorraad liggen, dus direct even omgewisseld en klaar, auto loopt weer als een trein! Voor iedereen met een zelfde soort auto (850 S70 V70 etc), zou ik adviseren om een 103 relais (brandstofpomp) in het dashboard kastje te leggen, zo kan je altijd je auto weer goed starten (vergeet dan niet een T25 schroeven draaier anders kom je er niet bij). het relais zit onder de motorkap direct achter het raam bij de bestuurders kant, 4 schroeven los en je haalt het kapje er zo af.

Veder hebben de blokken vaak last van een verstopte carterventiltie, dat is een behoorlijke klus en zeker geen pretje, de hele injectie moet er namelijk af. kost ongeveer 500.- om het te laten doen. Dit kun je checken door het blok warm te laten lopen en dan de olie pijlstok 3 a 4 centimeter uit de buis te trekken, komt er rook uit, dan is je ventilatie verstopt. Bij de ergere gevallen komt er zelfs rook uit de olie dop. Als je dit niet laat maken, dan kan je koppakking eruit knallen en loopt je blok in de soep of je pakking tussen het blok en de versnellingsbak kan eruit knallen waardoor je auto in 1 keer zonder olie zit en hij ook kapot kan lopen.

Verder zijn de auto's oersterk en degelijk gebouwd, alle opties zijn voorbedraad en kun je makkelijk zelf iets toevoegen als je dat wilt, mistlampen of iets dergelijks.

Super aankoop de kilometerstand is nog zeer weinig, dat is echt een zo goed als nieuwe.
Laatst gewijzigd door TheDutchTango op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Frank24
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 01.10.2012 - 20:00

Verstopte carterventilatie... Dat ken ik van de T7-blokken van Saab.
Is dit bij Volvo ook een constructiefout en treedt dit alleen bij de 2.5-blokken of ook bij de latere 2.4-blokken op?

En nog een vraagje: Heeft iemand de gegevens m.b.t. het koppel van deze motoren?
Ik ben aan het kijken naar een degelijke caravantrekker.

Alvast bedankt!
Frank24
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 01.10.2012 - 20:00

Nog iets:
Is de V70 t.o.v. de 850 slechts een facelift of was het ook een duidelijke kwaliteitssprong, zoals rond dezelfde tijd bij de Saab 900 NG / 9-3 OG?
Ik kan evt. een hele mooie V70 aankomen, maar het is een 2.4 met "slechts" 140 pk. Twijfel of dar genoeg is voor onze caravan.
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Wat voor caravan moet erachter ? Waar wil je heen. In Nederland wat minder spannend dan bijv bij Luik de bult op

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
RoyvW
3rd Gear member
Berichten: 330
Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
Locatie: Brunssum

Heb zelf een S60 met 140PK gehad en trok daar ook een caravan van 1250 en 1500 kilo mee en dat gaat prima. Motor een beetje in de toeren houden en de 5e versnelling een vermijden wanneer je buiten Nederland komt en richting het zuiden gaat. Het kan natuurlijk altijd minder maar als je ziet dat een Ford Mondeo 1.8 1800 kilo op kenteken mag trekken dan kan de Volvo dat zéker.
Volvo XC90 T8 AWD Inscription PE LV MY2016
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024


Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
Frank24
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 01.10.2012 - 20:00

Het is een caravan van max. 1600 kg, die ik nu nog met een 130 pk Saab 9-3 2.0i trek. Naar De Bergen in Wanroij gaat dat prima, maar voor de bergen buiten NL lijkt me deze combinatie toch te zwak.

Weet iemand nog iets meer over die carterventilatie?
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

carterventilatie vervangen hoort naar mijn idee gewoon bij onderhoud. Het is ca 120 euro aan onderdelen en een uurtje of 2 a 3 werk. Met wat sleutelervaring overigens prima zelf te doen.

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”