Ik ben in bezit van een XC90 V8 MY2007 op LPG. Nu valt mij in deze koudere dagen op dat de verwarming relatief veel tijd nodig heeft om het interieur op te warmen. Zijn er mensen die dit herkennen? Is de verwarming krap bemeten in deze auto?
De lucht die ingeblazen wordt, wordt niet echt heet. Ik kan gemakkelijk mijn hand voor de uitblaasmonden houden. In mijn V40 is de lucht die het interieur wordt ingeblazen veel warmer en duurt bijgevolg de opwarming van het interieur niet zo lang.
Voor de rest werkt de hele installatie correct. Ik heb ook de koelvloeistof thermostaat al eens vervangen. De koelvloeistof zelf bereikt na enige tijd een temperatuur van rond de 90 graden. Dus ook dat is correct. Het kan toch niet zijn dat de verdamper die door de gasinstallatie gebruikt wordt, zoveel energie nodig heeft dat je hierdoor warmte tekort komt voor het interieur. Of toch? De verdamper voor de gasinstallatie is namelijk ingelust in het verwarmingscircuit voor het interieur.
Ik verneem graag jullie ervaringen.
Verwarmingscapaciteit
- Bart
- 8th Gear member
Ik herken het bovenstaande in onze XC90 niet. Sterker nog, waar ik de Audi de temperatuur geregeld op 22,5 instel, staat hij in de XC90 niet hoger dan 20 graden...
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- RogerO
- 2nd Gear member
Bart,
Mijn probleem is niet dat uiteindelijk een (hoge) temperatuur bereikt wordt, want dat gebeurd wel. Alleen moet je er een km of 10 mee rijden voor het interieur op temperatuur is. De opwarming duurt vrij lang omdat de lucht die ingeblazen wordt niet echt warm is en de opwarming lang duurt.
Ik merk ook dat als mijn interieur nog niet op temperatuur is, toch de koel-fan bij de radiateur al loopt. En dat laatste ook als ik de airco niet heb aanstaan.
Bij mijn vorige en andere auto gaat de opwarming veel vlugger omdat de inblaas temperatuur hoger is.
Ik zou alleen willen weten of dit veroorzaakt wordt door de ingebouwde lpg installatie, er mogelijk is niet goed is in de auto (gezien het feit dat de fan voor de radiateur al snel gaat lopen of dat dit een gevolg is van een relatief kleine verwarming capaciteit voor het interieur in combinatie met natuurlijk een relatief groot interieur dat opgewarmd moet worden.
Roger
Mijn probleem is niet dat uiteindelijk een (hoge) temperatuur bereikt wordt, want dat gebeurd wel. Alleen moet je er een km of 10 mee rijden voor het interieur op temperatuur is. De opwarming duurt vrij lang omdat de lucht die ingeblazen wordt niet echt warm is en de opwarming lang duurt.
Ik merk ook dat als mijn interieur nog niet op temperatuur is, toch de koel-fan bij de radiateur al loopt. En dat laatste ook als ik de airco niet heb aanstaan.
Bij mijn vorige en andere auto gaat de opwarming veel vlugger omdat de inblaas temperatuur hoger is.
Ik zou alleen willen weten of dit veroorzaakt wordt door de ingebouwde lpg installatie, er mogelijk is niet goed is in de auto (gezien het feit dat de fan voor de radiateur al snel gaat lopen of dat dit een gevolg is van een relatief kleine verwarming capaciteit voor het interieur in combinatie met natuurlijk een relatief groot interieur dat opgewarmd moet worden.
Roger
XC90 V8 MY07 LPG
V40 2.0 MY98
V40 2.0 MY98