Zijn de automatenbakken echt zo slecht ?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
bemerbenz
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 02.01.2014 - 14:07

Als je als kersverse bezitter van een V70 D5 Geartronic (bj 2007) op het V70 forum rondstruint, krijg je de indruk dat je koste wat kost je automatenbak moet laten spoelen (er zijn diverse stromingen, wel/niet flushen, wel/niet reinigen, drip & fill etc.) Toch krijg je ook het gevoel dat de flush-bedrijven alle moeite doen om je te laten flushen, op straffe van een kapotte bak, eigen schuld, dikke bult, als je het achterwege laat. Om wat meer inzicht te krijgen in de ervaring van volvo bezitters met een automatenbak, heb ik een polletje aangemaakt. Wie mee wil doen en zo inzicht wil krijgen in wat anderen ervaren, vul het in.

Invoer
Resultaat (gesorteerd op ¨Ja¨ problemen)

groet, Gerrit

Ps. geflushed (185K) bij Varioclean, prevententief, schakelde zo wel voor als na de vervanging prima.
Laatst gewijzigd door bemerbenz op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Wees blij dat je niet op handgeschakeld hebt gestruind....dan was je de vliegwielen tegengekomen.
Dezelfde problematiek die je bij Volvo ziet, merk ik bij BMW ook...hoewel daar de oliediscussie niet zo loopt.
De BG12 universal is wel geschikt voor BMW
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Praat eens met een goede werkplaatschef.
Dan krijg je een beter beeld dan al dat gehijg op internet.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27365
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zo slecht zijn de bakken niet, maar een preventieve flush kan nooit kwaad :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

je leest alleen de problemen. Maar dat is maar een klein percentage. Het kan voorkomen, daar is mijn portemonnee ook achter gekomen..
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29512
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is zeker zo, men reageert alleen als er problemen zijn met de bak. meestal gaat het heel lang goed en daar hoor je bijna niemand over.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
bemerbenz
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 02.01.2014 - 14:07

Battlecruiser schreef: Praat eens met een goede werkplaatschef.
Dan krijg je een beter beeld dan al dat gehijg op internet.
Meten is weten, een werkplaatschef is ook maar een mens.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10636
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

bemerbenz schreef:
Battlecruiser schreef: Praat eens met een goede werkplaatschef.
Dan krijg je een beter beeld dan al dat gehijg op internet.
Meten is weten, een werkplaatschef is ook maar een mens.
Stimmt genau!~
Wel...... waar moeten we beginnen. Simpel bij alle merken is er wat aan de hand. Geen enkel automerk is geheel probleemloos. Niemand is gelijk en niemand doet gelijk. Kortom verschillende mensen en dito verschillende wensen en dito verschillende ervaringen enz enz enz. En alles kan kapot.

Top dat je de bak preventief geflushed hebt. En nu met verstand de auto berijden. Heb je er een haak achter? Zo ja rij de auto met zware last erachter niet in de D. Maar schakel handmatig op en terug. Rij als het ware zoals je met een handgeschakelde bak zou rijden. En zorg voor wat hogere toeren zodat de olie en waterpomp iets harder draaien en de vloeistoffen wat sneller door het blok pompen. That's all. 8-)
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Als je veel op dergelijke fora zit...koop je inderdaad nooit meer een auto
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
Plein69
4th Gear member
Berichten: 541
Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
Locatie: Voorschoten

ik heb hem op het andere forum al ingevuld.

Maar negatieve dingen of problemen lees je terug.

Heb jij ooit iemand op een forum speciaal een topic zien openen om te roepen dat zijn automaatbak het na 200.000 km nog steeds zo goed doet?
Ik niet.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41007
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ik vind het een non-onderzoek.
Heeft totaal geen zin om op zo'n smalle basis een conclusie te trekken.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
johanxc70
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 21.09.2011 - 20:08

Hallo,
Ik heb een V70 D5 automaat. de bak gaf problemen.
hij schakelde soms met een klap in de 3e versnelling.
ik kreeg het gevoel dat de hele aandrijflijn er uit zou klappen.
Moet er wel bij zeggen de V70 heeft veel aanhanger werk gedaan.
ik heb hem een paar maand geleden laten Flushen bij 345.000 km. en de elektronica laten resetten.
Je kent de auto niet weer. In middels staat hij op 349.000 Km hij rijdt weer als een zonnetje met of zonder aanhanger.

conclusie het fluchen heeft wel degelijk zin. het is gewoon onderhoud.

Groetjes Johan
Gebruikersavatar
LtStone
4th Gear member
Berichten: 706
Lid geworden op: 03.12.2013 - 14:16
Locatie: Amstelveen

De logica dicteert dat elk smeermiddel dat aan cohesie afbreuk leidt op énig moment vervangen gaat moeten worden (niet gaan griepen, dat is een feit!). Ik laat de barkruk-gehalte discussie hierna gaarne over aan de (lol @Ben non-onderzoek) types over. Maar om en ieder een handje te helpen, als je hebt vastgesteld dat er in de bak een cohesie-afbreuk product zit voer dan tenminste de "moet het wel" discussie niet meer want dat is onintelligent.

Dus dan moet je op zoek naar wanneer, en dat zal wel per omstandigheid verschillen. Zoals belasting met passagiers, caravan, (kruis)snelheid, snelweg of stad enfin je weet wel. Ach hou het in ieder geval op 200.000 voor de zwaardere motoren zou ik zeggen.

Tenslotte behoeft het geen betoog dat flushen altijd beter is dan domweg bijvullen of enkel vervangen. Je wil slijk en slijp der ook uit hebben en dát is nou net de essentie van flushen, onder druk spoelen (to flush) dan weet je zeker dat er zoveel als mogelijk slijk en slijpsel uit de bak is gespoeld.

Succes....
V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29512
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Kijk dat zijn berichten, goed verhaal en helemaal waar.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

bemerbenz schreef:
Battlecruiser schreef: Praat eens met een goede werkplaatschef.
Dan krijg je een beter beeld dan al dat gehijg op internet.
Meten is weten, een werkplaatschef is ook maar een mens.
Dat is een dooddoener: een internetter is ook een mens.

Maar een werkplaatschef heeft echte ervaring en lieden die elkaar napraten in hun bijgeloof op internet hebben dat nu eenmaal niet. Een echte deskundige is meer waard dan honderden napraters.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2386
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

LtStone schreef: De logica dicteert dat elk smeermiddel dat aan cohesie afbreuk leidt op énig moment vervangen gaat moeten worden (niet gaan griepen, dat is een feit!). Ik laat de barkruk-gehalte discussie hierna gaarne over aan de (lol @Ben non-onderzoek) types over. Maar om en ieder een handje te helpen, als je hebt vastgesteld dat er in de bak een cohesie-afbreuk product zit voer dan tenminste de "moet het wel" discussie niet meer want dat is onintelligent.

Dus dan moet je op zoek naar wanneer, en dat zal wel per omstandigheid verschillen. Zoals belasting met passagiers, caravan, (kruis)snelheid, snelweg of stad enfin je weet wel. Ach hou het in ieder geval op 200.000 voor de zwaardere motoren zou ik zeggen.

Tenslotte behoeft het geen betoog dat flushen altijd beter is dan domweg bijvullen of enkel vervangen. Je wil slijk en slijp der ook uit hebben en dát is nou net de essentie van flushen, onder druk spoelen (to flush) dan weet je zeker dat er zoveel als mogelijk slijk en slijpsel uit de bak is gespoeld.

Succes....
Het feit of flushen wel of niet helpt staat volgens mij hier niet direct ter discussie. De kernvraag van het topic is of de automaatbakken echt zo slecht zijn, dat is volgens mij ook waar Ben op ageert met zijn argument dit 'onderzoek' een te smalle basis heeft om gefundeerde conclusies te trekken. En daar ben ik het wel mee eens.
De vraag is daarbij hoeveel ingevulde enquêtes zijn er nodig om, afgezet tegen het totaal aantal Volvo's dat met een GT rond rijdt/gereden heeft, een goed,realistisch beeld te geven van de kwaliteit/problemen van de GT.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

denk dat je eerder in percentages kapotte bakken moet kijken dan naar enquetes. Dus hoeveel % van de bakken gaan binnen bv 200.000 km dusdanig kapot dat ze vervangen cq gereviseerd moeten worden.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

Citaat geschreven door bemerbenz

Citaat geschreven door Battlecruiser

Praat eens met een goede werkplaatschef.
Dan krijg je een beter beeld dan al dat gehijg op internet.


Meten is weten, een werkplaatschef is ook maar een mens.


Dat is een dooddoener: een internetter is ook een mens.

Maar een werkplaatschef heeft echte ervaring en lieden die elkaar napraten in hun bijgeloof op internet hebben dat nu eenmaal niet. Een echte deskundige is meer waard dan honderden napraters.
Toch is er soms op dit forum meer informatie te vinden dan bij de dealer weet ik uit eigen ervaring.
Zo heeft dit forum mij geholpen met mijn v50 ver voordat de dealer en dus hoofd werkplaats een diagnose hadden.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Gebruikersavatar
Rome
3rd Gear member
Berichten: 263
Lid geworden op: 05.03.2011 - 17:41
Locatie: Gelderland

lint schreef: Dat is zeker zo, men reageert alleen als er problemen zijn met de bak. meestal gaat het heel lang goed en daar hoor je bijna niemand over.

Goedendag, hier iemand met 235.000 km, nog nooit een probleem gehad met de GT, wèl laten flushen, ongeveer 10.000 km terug.

Conclusie: zeer tevreden, ook met de caravan erachter, maar dan wel zoals eerder geschreven handmatig schakelen en iets meer toeren maken, maar ik denk dat dat ook goed is voor de motorkoeling en dus niet allèèn voor de bak . . .
Volvo S60 2.4D, 2005, Geartronic, Powered by Rica, Zomer Nebula 18";, Winter Thor, Schuif/kanteldak.

Eerder in bezit gehad: 360 GLT, 440 GLT, 460 GLE, V40 1.8, 850 GLT,
V40 1.8 LPG, S70 2.5 LPG, V40 1.9D, S70 2.5D.



Afbeelding
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Bakboord1 schreef:Toch is er soms op dit forum meer informatie te vinden dan bij de dealer weet ik uit eigen ervaring. Zo heeft dit forum mij geholpen met mijn v50 ver voordat de dealer en dus hoofd werkplaats een diagnose hadden.
Dat zegt alleen iets over die ene casus icm met die ene dealer. Het forum weet veel, specialisten weten veel én de dealers weten veel.
Rome schreef: Conclusie: zeer tevreden, ook met de caravan erachter, maar dan wel zoals eerder geschreven handmatig schakelen en iets meer toeren maken, maar ik denk dat dat ook goed is voor de motorkoeling en dus niet allèèn voor de bak . . .
Klopt, geldt voor iedere automaat. Die koelt mbv de olie die er in zit. Bij lage toerentallen, wat met de sterke motoren tegenwoordig geen probleem is, is die koelcapactiteit in de bak te laag en verbrand de olie. Terugschakelen en toeren houden is het juiste advies
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”