Als je als kersverse bezitter van een V70 D5 Geartronic (bj 2007) op het V70 forum rondstruint, krijg je de indruk dat je koste wat kost je automatenbak moet laten spoelen (er zijn diverse stromingen, wel/niet flushen, wel/niet reinigen, drip & fill etc.) Toch krijg je ook het gevoel dat de flush-bedrijven alle moeite doen om je te laten flushen, op straffe van een kapotte bak, eigen schuld, dikke bult, als je het achterwege laat. Om wat meer inzicht te krijgen in de ervaring van volvo bezitters met een automatenbak, heb ik een polletje aangemaakt. Wie mee wil doen en zo inzicht wil krijgen in wat anderen ervaren, vul het in.
Invoer
Resultaat (gesorteerd op ¨Ja¨ problemen)
groet, Gerrit
Ps. geflushed (185K) bij Varioclean, prevententief, schakelde zo wel voor als na de vervanging prima.
Zijn de automatenbakken echt zo slecht ?
- kuupertie
- 4th Gear member
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
- Locatie: Ommen
Wees blij dat je niet op handgeschakeld hebt gestruind....dan was je de vliegwielen tegengekomen.
Dezelfde problematiek die je bij Volvo ziet, merk ik bij BMW ook...hoewel daar de oliediscussie niet zo loopt.
De BG12 universal is wel geschikt voor BMW
Dezelfde problematiek die je bij Volvo ziet, merk ik bij BMW ook...hoewel daar de oliediscussie niet zo loopt.
De BG12 universal is wel geschikt voor BMW
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Praat eens met een goede werkplaatschef.
Dan krijg je een beter beeld dan al dat gehijg op internet.
Dan krijg je een beter beeld dan al dat gehijg op internet.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27365
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Zo slecht zijn de bakken niet, maar een preventieve flush kan nooit kwaad 

'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
je leest alleen de problemen. Maar dat is maar een klein percentage. Het kan voorkomen, daar is mijn portemonnee ook achter gekomen..
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29512
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Dat is zeker zo, men reageert alleen als er problemen zijn met de bak. meestal gaat het heel lang goed en daar hoor je bijna niemand over.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10636
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Stimmt genau!~bemerbenz schreef:Meten is weten, een werkplaatschef is ook maar een mens.Battlecruiser schreef: Praat eens met een goede werkplaatschef.
Dan krijg je een beter beeld dan al dat gehijg op internet.
Wel...... waar moeten we beginnen. Simpel bij alle merken is er wat aan de hand. Geen enkel automerk is geheel probleemloos. Niemand is gelijk en niemand doet gelijk. Kortom verschillende mensen en dito verschillende wensen en dito verschillende ervaringen enz enz enz. En alles kan kapot.
Top dat je de bak preventief geflushed hebt. En nu met verstand de auto berijden. Heb je er een haak achter? Zo ja rij de auto met zware last erachter niet in de D. Maar schakel handmatig op en terug. Rij als het ware zoals je met een handgeschakelde bak zou rijden. En zorg voor wat hogere toeren zodat de olie en waterpomp iets harder draaien en de vloeistoffen wat sneller door het blok pompen. That's all.

“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- Plein69
- 4th Gear member
- Berichten: 541
- Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
- Locatie: Voorschoten
ik heb hem op het andere forum al ingevuld.
Maar negatieve dingen of problemen lees je terug.
Heb jij ooit iemand op een forum speciaal een topic zien openen om te roepen dat zijn automaatbak het na 200.000 km nog steeds zo goed doet?
Ik niet.
Maar negatieve dingen of problemen lees je terug.
Heb jij ooit iemand op een forum speciaal een topic zien openen om te roepen dat zijn automaatbak het na 200.000 km nog steeds zo goed doet?
Ik niet.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
V70 3.0T6
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41007
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ik vind het een non-onderzoek.
Heeft totaal geen zin om op zo'n smalle basis een conclusie te trekken.
Heeft totaal geen zin om op zo'n smalle basis een conclusie te trekken.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- johanxc70
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 21.09.2011 - 20:08
Hallo,
Ik heb een V70 D5 automaat. de bak gaf problemen.
hij schakelde soms met een klap in de 3e versnelling.
ik kreeg het gevoel dat de hele aandrijflijn er uit zou klappen.
Moet er wel bij zeggen de V70 heeft veel aanhanger werk gedaan.
ik heb hem een paar maand geleden laten Flushen bij 345.000 km. en de elektronica laten resetten.
Je kent de auto niet weer. In middels staat hij op 349.000 Km hij rijdt weer als een zonnetje met of zonder aanhanger.
conclusie het fluchen heeft wel degelijk zin. het is gewoon onderhoud.
Groetjes Johan
Ik heb een V70 D5 automaat. de bak gaf problemen.
hij schakelde soms met een klap in de 3e versnelling.
ik kreeg het gevoel dat de hele aandrijflijn er uit zou klappen.
Moet er wel bij zeggen de V70 heeft veel aanhanger werk gedaan.
ik heb hem een paar maand geleden laten Flushen bij 345.000 km. en de elektronica laten resetten.
Je kent de auto niet weer. In middels staat hij op 349.000 Km hij rijdt weer als een zonnetje met of zonder aanhanger.
conclusie het fluchen heeft wel degelijk zin. het is gewoon onderhoud.
Groetjes Johan
- LtStone
- 4th Gear member
- Berichten: 706
- Lid geworden op: 03.12.2013 - 14:16
- Locatie: Amstelveen
De logica dicteert dat elk smeermiddel dat aan cohesie afbreuk leidt op énig moment vervangen gaat moeten worden (niet gaan griepen, dat is een feit!). Ik laat de barkruk-gehalte discussie hierna gaarne over aan de (lol @Ben non-onderzoek) types over. Maar om en ieder een handje te helpen, als je hebt vastgesteld dat er in de bak een cohesie-afbreuk product zit voer dan tenminste de "moet het wel" discussie niet meer want dat is onintelligent.
Dus dan moet je op zoek naar wanneer, en dat zal wel per omstandigheid verschillen. Zoals belasting met passagiers, caravan, (kruis)snelheid, snelweg of stad enfin je weet wel. Ach hou het in ieder geval op 200.000 voor de zwaardere motoren zou ik zeggen.
Tenslotte behoeft het geen betoog dat flushen altijd beter is dan domweg bijvullen of enkel vervangen. Je wil slijk en slijp der ook uit hebben en dát is nou net de essentie van flushen, onder druk spoelen (to flush) dan weet je zeker dat er zoveel als mogelijk slijk en slijpsel uit de bak is gespoeld.
Succes....
Dus dan moet je op zoek naar wanneer, en dat zal wel per omstandigheid verschillen. Zoals belasting met passagiers, caravan, (kruis)snelheid, snelweg of stad enfin je weet wel. Ach hou het in ieder geval op 200.000 voor de zwaardere motoren zou ik zeggen.
Tenslotte behoeft het geen betoog dat flushen altijd beter is dan domweg bijvullen of enkel vervangen. Je wil slijk en slijp der ook uit hebben en dát is nou net de essentie van flushen, onder druk spoelen (to flush) dan weet je zeker dat er zoveel als mogelijk slijk en slijpsel uit de bak is gespoeld.
Succes....
V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
S60 T5 2003 zwart
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Dat is een dooddoener: een internetter is ook een mens.bemerbenz schreef:Meten is weten, een werkplaatschef is ook maar een mens.Battlecruiser schreef: Praat eens met een goede werkplaatschef.
Dan krijg je een beter beeld dan al dat gehijg op internet.
Maar een werkplaatschef heeft echte ervaring en lieden die elkaar napraten in hun bijgeloof op internet hebben dat nu eenmaal niet. Een echte deskundige is meer waard dan honderden napraters.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2386
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Het feit of flushen wel of niet helpt staat volgens mij hier niet direct ter discussie. De kernvraag van het topic is of de automaatbakken echt zo slecht zijn, dat is volgens mij ook waar Ben op ageert met zijn argument dit 'onderzoek' een te smalle basis heeft om gefundeerde conclusies te trekken. En daar ben ik het wel mee eens.LtStone schreef: De logica dicteert dat elk smeermiddel dat aan cohesie afbreuk leidt op énig moment vervangen gaat moeten worden (niet gaan griepen, dat is een feit!). Ik laat de barkruk-gehalte discussie hierna gaarne over aan de (lol @Ben non-onderzoek) types over. Maar om en ieder een handje te helpen, als je hebt vastgesteld dat er in de bak een cohesie-afbreuk product zit voer dan tenminste de "moet het wel" discussie niet meer want dat is onintelligent.
Dus dan moet je op zoek naar wanneer, en dat zal wel per omstandigheid verschillen. Zoals belasting met passagiers, caravan, (kruis)snelheid, snelweg of stad enfin je weet wel. Ach hou het in ieder geval op 200.000 voor de zwaardere motoren zou ik zeggen.
Tenslotte behoeft het geen betoog dat flushen altijd beter is dan domweg bijvullen of enkel vervangen. Je wil slijk en slijp der ook uit hebben en dát is nou net de essentie van flushen, onder druk spoelen (to flush) dan weet je zeker dat er zoveel als mogelijk slijk en slijpsel uit de bak is gespoeld.
Succes....
De vraag is daarbij hoeveel ingevulde enquêtes zijn er nodig om, afgezet tegen het totaal aantal Volvo's dat met een GT rond rijdt/gereden heeft, een goed,realistisch beeld te geven van de kwaliteit/problemen van de GT.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
denk dat je eerder in percentages kapotte bakken moet kijken dan naar enquetes. Dus hoeveel % van de bakken gaan binnen bv 200.000 km dusdanig kapot dat ze vervangen cq gereviseerd moeten worden.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Bakboord1
- 4th Gear member
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
- Locatie: Eindhoven
Toch is er soms op dit forum meer informatie te vinden dan bij de dealer weet ik uit eigen ervaring.Citaat geschreven door bemerbenz
Citaat geschreven door Battlecruiser
Praat eens met een goede werkplaatschef.
Dan krijg je een beter beeld dan al dat gehijg op internet.
Meten is weten, een werkplaatschef is ook maar een mens.
Dat is een dooddoener: een internetter is ook een mens.
Maar een werkplaatschef heeft echte ervaring en lieden die elkaar napraten in hun bijgeloof op internet hebben dat nu eenmaal niet. Een echte deskundige is meer waard dan honderden napraters.
Zo heeft dit forum mij geholpen met mijn v50 ver voordat de dealer en dus hoofd werkplaats een diagnose hadden.
Opel Zafira 1.6cdti Business+
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
- Rome
- 3rd Gear member
- Berichten: 263
- Lid geworden op: 05.03.2011 - 17:41
- Locatie: Gelderland
lint schreef: Dat is zeker zo, men reageert alleen als er problemen zijn met de bak. meestal gaat het heel lang goed en daar hoor je bijna niemand over.
Goedendag, hier iemand met 235.000 km, nog nooit een probleem gehad met de GT, wèl laten flushen, ongeveer 10.000 km terug.
Conclusie: zeer tevreden, ook met de caravan erachter, maar dan wel zoals eerder geschreven handmatig schakelen en iets meer toeren maken, maar ik denk dat dat ook goed is voor de motorkoeling en dus niet allèèn voor de bak . . .
Volvo S60 2.4D, 2005, Geartronic, Powered by Rica, Zomer Nebula 18";, Winter Thor, Schuif/kanteldak.
Eerder in bezit gehad: 360 GLT, 440 GLT, 460 GLE, V40 1.8, 850 GLT,
V40 1.8 LPG, S70 2.5 LPG, V40 1.9D, S70 2.5D.
![Afbeelding]()
Eerder in bezit gehad: 360 GLT, 440 GLT, 460 GLE, V40 1.8, 850 GLT,
V40 1.8 LPG, S70 2.5 LPG, V40 1.9D, S70 2.5D.
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Dat zegt alleen iets over die ene casus icm met die ene dealer. Het forum weet veel, specialisten weten veel én de dealers weten veel.Bakboord1 schreef:Toch is er soms op dit forum meer informatie te vinden dan bij de dealer weet ik uit eigen ervaring. Zo heeft dit forum mij geholpen met mijn v50 ver voordat de dealer en dus hoofd werkplaats een diagnose hadden.
Klopt, geldt voor iedere automaat. Die koelt mbv de olie die er in zit. Bij lage toerentallen, wat met de sterke motoren tegenwoordig geen probleem is, is die koelcapactiteit in de bak te laag en verbrand de olie. Terugschakelen en toeren houden is het juiste adviesRome schreef: Conclusie: zeer tevreden, ook met de caravan erachter, maar dan wel zoals eerder geschreven handmatig schakelen en iets meer toeren maken, maar ik denk dat dat ook goed is voor de motorkoeling en dus niet allèèn voor de bak . . .
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!