Pagina 1 van 1
Rijplezier
Geplaatst: 30.01.2015 - 21:54
door Donker
Vandaag heb ik weer ontzettend genoten van de PIH. Wat een heerlijke auto. In de ochtend warm instappen met een gevoel alsof je in een warm bad stapt. Je kont op warm leer. Starten, AWD indrukken, preconditioned vijfcilinder diesel klinkt meteen lekker, ondersteund door de volle accu wegrijden over donkere en gladde wegen. Xenon verlicht de wereld voor je. Volop grip, grip en grip. Zoevend de snelweg op in alle comfort. Wat wil een mens nog meer..............ik niets.
PIH heeft er ruim 40.000 km en 12 maanden opzitten. Mijn eerste auto zonder ook maar een enkel probleempje behalve koplampje. Jammer dat er kennelijk ook andere ervaringen zijn.
Ik heb alle rijstanden geprobeerd en heb mijn voorkeur gevonden. Ik laad altijd. Maar meestal druk ik meteen AWD in om op de diesel weg te rijden waarna ik heel snel al de snelweg op ga. Het verbruik is verwaarloosbaar meer dan in hybrid. Laden via de dynamo doet ie niet omdat de accu vol is. Achterwielen helpen automatisch kort even mee, alleen bij optrekken of in een bocht. Iets meer als ie via de regensensor weet dat het nat is. En vandaag nog iets meer, bij het minste of geringste neiging tot slip in de sneeuw

. Dat kost dus weinig stroom en zo kan ik honderden km rijden op een acculading in AWD. Dieselverbruik is misschien alleen een klein beetje hoger doordat de D5 in AWD niet meer stopt bij een verkeerslicht.
Hybrid: krijg ik de zenuwen van. Afslaan, starten, elektrisch, diesel, elektrisch, volle toeren, stop. Al gaat het nog zo soepel, ik voel het. Kan die knop eruit?
Power: leuk voor even raggen of die irritante BMW aap naar je achterkant laten kijken.
Pure: soms heb ik dagen dat ik alleen pure gebruik en de D5 geen koude start hoeft te maken. Ideaal bij bijvoorbeeld dagje thuiswerken en alleen even voor boodschapje, kinderen of sportschool op en neer. Lekker helemaal geluidloos. Zinloos als je de snelweg op gaat.
Polestar en 18 inch 40 serie banden heeft het voor mij trouwens wel gedaan. Geen Heico set. Prima wegligging, ook op hoge snelheid. Feedback had nog beter gekund maar dat is de keuze geweest voor comfort: zachte draagarmrubbers en zachte stoelen die te veel wegfilteren. Onderstel en afstemming (ondanks gewicht achterin) is goed. Ga je over de grens in een bocht glijdt ie toch met onderstuur aan de voorkant weg, terwijl je anders zou verwachten door het gewicht achterin.
Goed werk Volvo. Ik ga proberen er 250.000 km mee te rijden.
Re: Rijplezier
Geplaatst: 30.01.2015 - 22:19
door lint
Dat zijn positieve ervaringen met de PIH, op naar de 250k kilometer.
Re: Rijplezier
Geplaatst: 30.01.2015 - 22:31
door Paul
Mooi hoor!! Ga dat ook eens proberen, na 44.000km t AWD knopje.
Re: Rijplezier
Geplaatst: 30.01.2015 - 23:59
door R.Bijl
Donker schreef:
Vandaag heb ik weer ontzettend genoten van de PIH. Wat een heerlijke auto. In de ochtend warm instappen met een gevoel alsof je in een warm bad stapt. Je kont op warm leer. Starten, AWD indrukken, preconditioned vijfcilinder diesel klinkt meteen lekker, ondersteund door de volle accu wegrijden over donkere en gladde wegen. Xenon verlicht de wereld voor je. Volop grip, grip en grip. Zoevend de snelweg op in alle comfort. Wat wil een mens nog meer..............ik niets.
PIH heeft er ruim 40.000 km en 12 maanden opzitten. Mijn eerste auto zonder ook maar een enkel probleempje behalve koplampje. Jammer dat er kennelijk ook andere ervaringen zijn.
Ik heb alle rijstanden geprobeerd en heb mijn voorkeur gevonden. Ik laad altijd. Maar meestal druk ik meteen AWD in om op de diesel weg te rijden waarna ik heel snel al de snelweg op ga. Het verbruik is verwaarloosbaar meer dan in hybrid. Laden via de dynamo doet ie niet omdat de accu vol is. Achterwielen helpen automatisch kort even mee, alleen bij optrekken of in een bocht. Iets meer als ie via de regensensor weet dat het nat is. En vandaag nog iets meer, bij het minste of geringste neiging tot slip in de sneeuw

. Dat kost dus weinig stroom en zo kan ik honderden km rijden op een acculading in AWD. Dieselverbruik is misschien alleen een klein beetje hoger doordat de D5 in AWD niet meer stopt bij een verkeerslicht.
Hybrid: krijg ik de zenuwen van. Afslaan, starten, elektrisch, diesel, elektrisch, volle toeren, stop. Al gaat het nog zo soepel, ik voel het. Kan die knop eruit?
Power: leuk voor even raggen of die irritante BMW aap naar je achterkant laten kijken.
Pure: soms heb ik dagen dat ik alleen pure gebruik en de D5 geen koude start hoeft te maken. Ideaal bij bijvoorbeeld dagje thuiswerken en alleen even voor boodschapje, kinderen of sportschool op en neer. Lekker helemaal geluidloos. Zinloos als je de snelweg op gaat.
Polestar en 18 inch 40 serie banden heeft het voor mij trouwens wel gedaan. Geen Heico set. Prima wegligging, ook op hoge snelheid. Feedback had nog beter gekund maar dat is de keuze geweest voor comfort: zachte draagarmrubbers en zachte stoelen die te veel wegfilteren. Onderstel en afstemming (ondanks gewicht achterin) is goed. Ga je over de grens in een bocht glijdt ie toch met onderstuur aan de voorkant weg, terwijl je anders zou verwachten door het gewicht achterin.
Goed werk Volvo. Ik ga proberen er 250.000 km mee te rijden.
hoe herkenbaar...!
je hebt polestar tuning, wat is er merkbaar veranderd? wordt het schakelen van de geartronic ook anders?
Re: Rijplezier
Geplaatst: 31.01.2015 - 10:57
door hans98
Donker schreef:
Maar meestal druk ik meteen AWD in om op de diesel weg te rijden waarna ik heel snel al de snelweg op ga. Het verbruik is verwaarloosbaar meer dan in hybrid.
Maar dan ga ik er vanuit dat je meestal op de linkerbaan vertoeft? Ik rijd van Leiden naar Haarlem maar kom niet op de linkerbaan (mij teveel gestress en geduw van geïrriteerde mannetjes die een saai huwelijk hebben en dat dan maar in het verkeer afreageren) in de ochtend; A4 is druk maar stroomt wel door, gemiddelde snelheid 110 km/u, A5 is een stukje rustiger, gemiddeld 120/130 (komt de diesel er dus af en toe bij). Daarna Haarlem in, eerst 110, dan 70, dan 50.
Hieronder de gemiddelden per 100 km zoals geregistreerd door de VOC app in de afgelopen 7 werkdagen:
0,5
2,2
0,9
0,9
0,4
<0,1
0,8
Dat lukt me echt niet op AWD (ik rij woon-werk op Pure)
Overigens een leuke enthousiaste review! Ik ben ook zo blij met mn PIH!
Ik had vorige week in Frankrijk bij Hertz een leuke upgrade naar een XC60 D5 maar miste wel dat extra duwtje van de elektromotor en de elektronische hulpjes...
Goeie tip: als je in Europa een auto huurt, boek dan een automaat klasse Astra/Golf/Focus. 9 van de 10 keer krijg je een upgrade omdat ze die klasse meestal niet als automaat beschikbaar hebben. In de afgelopen drie weken een ML350 /CX5 en XC60 meegekregen en betaald voor een Golfje

Re: Rijplezier
Geplaatst: 31.01.2015 - 15:45
door Donker
Klopt Hans. Zit eigenlijk altijd op de linker strook (ondanks een goed seksleven

). Netjes bij drukte, hard bij ruimte. Lukt me echt niet om al die pk en nm niet te gebruiken. Ik geloof graag dat het zuiniger kan, en jouw cijfers wijzen op een indrukwekkende zelfbeheersing en rust zeg maar. Mijn langdurig gemiddelde is 7,2L/100km met dagelijks laden. Flitsen doen ze me niet, maar 1x per 2 tot 3 jaar is een onopvallende KLPD'er toch scherper dan ik en is dat meteen een dikke naheffing. Vind het gewoon te leuk en betaal daarom vriendelijk circa € 400,- extra naheffing per 100.000km. Ik geniet van autorijden en heb de extra kosten van naheffing, banden en brandstof er voor over.
@Bijl: Ik had het gevoel van wel, maar men zegt dat dat niet het geval is. Grootste winst voor mij was dat de D5 soepeler en veel minder rauw+stiller is geworden.
Re: Rijplezier
Geplaatst: 31.01.2015 - 22:30
door JohnH
Ik kies ook duidelijk voor of diesel of elektrisch rijden, niet dat jojo effect. Na 45000 zowat 25% elektrische km's.
Elektrisch naar de snelweg, kort ervoor op AWD zodat de diesel al aangaat en rustig de snelheid opvoeren. Toerental blijft dan mooi rond de 2000 toeren en kan de diesel rustig opwarmen.
Eenmaal op snelheid op handschakelen, gaat de diesel bij even afremmen ook niet meteen weer even uit.
Op de Hybride training werd verteld om stevig in de toeren de snelweg op te gaan met een "koude" motor, geloof dat niet zo...
Op naar de 250K gebaseerd op leasetermijn? Neem aan dat 500K+ voor deze stevige diesel (met elektro-ondersteuning) geen enkele probleem moet zijn?
Re: Rijplezier
Geplaatst: 31.01.2015 - 23:06
door RichieB
Hoe weet je hoeveel km je electrisch hebt afgelegd? Ik kan dat nergens aflezen.
Re: Rijplezier
Geplaatst: 01.02.2015 - 15:14
door vaudi
Schijnt de dealer uit te kunnen lezen. Althans dat werd gezegd op de VCN meting.
Mijn dealer weet helaas niet hoe dat gaat.
Re: Rijplezier
Geplaatst: 01.02.2015 - 17:17
door rsnhakan
Is idd uit te lezen in VIDA. Vorig jaar een keer gezien, teller stond toen op 2.000 ongeveer.
Re: Rijplezier
Geplaatst: 01.02.2015 - 18:31
door JohnH
Via de rittenregistatie het totaal verbruik kWh * gemiddeld 3-4 Km per kWh.
Het is maar een groffe berekening, als de je veel AWD of veel Power gebruikt is dit minder nauwkeurig.