Ben sedert iets meer als een jaar een tevreden eigenaar bestuurder (is leasewagen) van een V70 D3 136pk (de 5-cilinder).
Overweeg nu om hem mogelijks te laten chippen.
Heb bij enkele 'bekendere' chippers in Belgie gehoord en die zeggen allen dat het blok van de D3 (136pk) en de D4(163pk) nagenoeg identiek is en het daarom geen kwaad kan om hem te zetten op het vermogen van een gechipte D4. Dit zou dan 185pk en 450-480 Nm zijn (ipv de standaard 136pk 350Nm). winst van bijna 50pk en meer dan 100Nm.
Iemand een idee of die blokken werkelijk identiek zijn of dat het toch verstandiger is om te vragen maar tot bvb 163pk en 400Nm te chippen?
Iemand ook een idee of dit achteraf vlot te achterhalen is of de wagen gechipt werd of niet (ifv garantie).
V70 D3 136pk chippen
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 365
- Lid geworden op: 07.04.2008 - 15:05
Gevoelsmatig zeg ik dat 163 pk goed moet kunnen omdat de 136 pk variant slechts een fiscale maatregel (software) is. 185 Is mogelijk een stap te ver omdat dit blok nooit origineel met dat vermogen is geleverd.
Let op ik schrijf "gevoelsmatig", ben geen ervaringsdeskundige en weet niet of er behalve software nog andere verschillen zijn tussen deze blokken.
Let op ik schrijf "gevoelsmatig", ben geen ervaringsdeskundige en weet niet of er behalve software nog andere verschillen zijn tussen deze blokken.
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Ik meen me te herinneren dat het 2 liter 5 cilinder blok leverbaar was me verschillende turbo's. De minder potente versies hadden een lichtere turbo. Weet dit echter niet zeker. Steek je licht eens op bij een tuner die gewoon is van met Volvo's te werken. De meeste Belgische tuners zien alleen maar Duitsers passeren.
Als het inderdaad zo is dat er een vrij lichte turbo in zit zal de motor snel buiten adem komen als je te hoog wil gaan.
Ik ben eerst bij Rica geweest omdat die ook grote kennis hebben van Volvo. Helaas was ik beter meteen naar Volvotune gereden. Rica deed gewoon even een standaard programma inladen, Zonder uitleg of iets. De man bij Volvotune doet alleen maar Volvo. Daar werd duidelijk dat er in de Rica software hele vreemde waardes stonden! Een en ander aangepast en nu is het echt een beest geworden! De mijne was wel een 2.4D, volledig hardwarematig identiek aan de 205pk D5.
Als het inderdaad zo is dat er een vrij lichte turbo in zit zal de motor snel buiten adem komen als je te hoog wil gaan.
Ik ben eerst bij Rica geweest omdat die ook grote kennis hebben van Volvo. Helaas was ik beter meteen naar Volvotune gereden. Rica deed gewoon even een standaard programma inladen, Zonder uitleg of iets. De man bij Volvotune doet alleen maar Volvo. Daar werd duidelijk dat er in de Rica software hele vreemde waardes stonden! Een en ander aangepast en nu is het echt een beest geworden! De mijne was wel een 2.4D, volledig hardwarematig identiek aan de 205pk D5.
Laatst gewijzigd door Frederik Welvaert op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 22.04.2012 - 14:05
- Locatie: Antwerpen
Een tuner, we noemen geen namen, beweert dat de D3 nog niet te tunen valt.
Rica zou standaardsoftware installeren en niet kunnen uitlezen noch op maat kunnen werken .
Er wordt helaas veel over tunen gezegd, vraag is wat de waarheid is en waar je goed aan doet.
Ik ben ook geïnteresseerd in meer vermogen voor mijn D3 maar zie op tegen alle mogelijke ellende die ik met tuning op mijn nek kan halen.
Rica zou standaardsoftware installeren en niet kunnen uitlezen noch op maat kunnen werken .
Er wordt helaas veel over tunen gezegd, vraag is wat de waarheid is en waar je goed aan doet.
Ik ben ook geïnteresseerd in meer vermogen voor mijn D3 maar zie op tegen alle mogelijke ellende die ik met tuning op mijn nek kan halen.
2017 Volvo V60 D2 geartronic Summum
2017 XC60 D3 geartronic Momentum
2015 Volvo S60 D3 geartronic Momentum
2012 Volvo s40 D2 Momentum
2007 Volvo v50 1.6D Top Line
2005 Volvo v40 1.9d Luxury
2001 Volvo s40 1.9d
1998 Volvo s40 1.6i
2017 XC60 D3 geartronic Momentum
2015 Volvo S60 D3 geartronic Momentum
2012 Volvo s40 D2 Momentum
2007 Volvo v50 1.6D Top Line
2005 Volvo v40 1.9d Luxury
2001 Volvo s40 1.9d
1998 Volvo s40 1.6i
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 30.08.2013 - 16:33
- Locatie: wachtebeke
ik ben ook aan het wachten op nieuws van volvotune.
De belgische tuners spreken elkaar een beetje tegen vandaar dat ik ook nog een beetje de kat uit de boom kijk.
ik wacht geduldig af...
De belgische tuners spreken elkaar een beetje tegen vandaar dat ik ook nog een beetje de kat uit de boom kijk.
ik wacht geduldig af...
V40 D3 R-design Ice White
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8465
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Chippen kan de dealer achterhalen door de auto uit te lezen, daar bovenop is chippen in theorie verboden in Belgie, dus in geval van en ongeval kan je zelf aansprakelijk gesteld worden en de verzekering kan zich terug trekken.
Waarom dan geen D4 genomen ?
Waarom dan geen D4 genomen ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 06.02.2015 - 20:01
Blackcurrant, gedeeltelijk waar. ALs je het meervermogen aan je verzekeraar meegeeft, kan het halvelings toegelaten worden. Dwz, de verzekering zal betalen bij ongeval, maar de kans bestaat dat vadertje staat nog eens langskomt met een extra toeslag/wegentax voor het hogere vermogen. Oh en natuurlijk ben je wel de garantie kwijt...
MY2015 Volvo V40 D4 Summum R-Design Caspian Blue Metallic
Rica modified
Rica modified
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8465
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Anders was mijn D3 AWD al lang een D5 AWD geworden, want deze motoren zijn identiek, op de software na....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 22.04.2012 - 14:05
- Locatie: Antwerpen
Ik wou nog graag een 5 cilinder, als ik deze over 3,5 jaar inwissel zal volvo enkel nog 4 cilinders aanbieden.BlackcurrantV70 schreef: Chippen kan de dealer achterhalen door de auto uit te lezen, daar bovenop is chippen in theorie verboden in Belgie, dus in geval van en ongeval kan je zelf aansprakelijk gesteld worden en de verzekering kan zich terug trekken.
Waarom dan geen D4 genomen ?
2017 Volvo V60 D2 geartronic Summum
2017 XC60 D3 geartronic Momentum
2015 Volvo S60 D3 geartronic Momentum
2012 Volvo s40 D2 Momentum
2007 Volvo v50 1.6D Top Line
2005 Volvo v40 1.9d Luxury
2001 Volvo s40 1.9d
1998 Volvo s40 1.6i
2017 XC60 D3 geartronic Momentum
2015 Volvo S60 D3 geartronic Momentum
2012 Volvo s40 D2 Momentum
2007 Volvo v50 1.6D Top Line
2005 Volvo v40 1.9d Luxury
2001 Volvo s40 1.9d
1998 Volvo s40 1.6i
- Volvov60polestar
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 28.11.2011 - 22:11
Inderdaad. Voor -en tegenstanders van tuning. Ik blijf er ver van weg (door een negatieve ervaring).never_stop_exploring schreef: Een tuner, we noemen geen namen, beweert dat de D3 nog niet te tunen valt.
Rica zou standaardsoftware installeren en niet kunnen uitlezen noch op maat kunnen werken .
Er wordt helaas veel over tunen gezegd, vraag is wat de waarheid is en waar je goed aan doet.
Ik ben ook geïnteresseerd in meer vermogen voor mijn D3 maar zie op tegen alle mogelijke ellende die ik met tuning op mijn nek kan halen.
Ten eerste niet legaal (wat de tuner in België ook beweert) en ten tweede is extra vermogen leuk tot er iets begint te haperen. Garantie weg, en sowieso portefeuille bovenhalen.
Volvo V60 Polestar
Mijn wagen op Instagram -> www.instagram.com/volvov60polestar
Mijn wagen op Instagram -> www.instagram.com/volvov60polestar
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 26.12.2014 - 07:58
Hallo allemaal, ik heb 1,5 jaar rond gereden met een xc 60 r-design d3 gt van 2013. Bij deze had ik een PowerBox bij een bekende tuner met weet van zaken laten inbouwen. Het verschil was echt wel opmerkelijk, vooral dat de automaat zich soepelder gedraagde. Het koppel ging van 340Nm naar 407Nm en het vermogen van 136 naar 163 pk. de PowerBox heb ik zelf uitgehaald bij het verkopen van de wagen, hierna merkte je pas het verschil! Wij hebben de wagen verkocht omdat ik mijn gedachte niet kon weghouden bij het nieuwe model! Nu rijden we rond in een xc60 D4 gt8. Ik rijd al jaren rond met getunde wagens en nog nooit problemen ondervonden.
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8465
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Ik sta versteld dat een "bekende tuner met weet van zaken" een powerbox gebruikt....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34
Er zijn veel tuning bedrijven die al een poosje werken met een externe ecu, is iets anders dan een powerbox. Dit komt doordat de ecu's van veel automerken zo goed beveiligd zijn dat ze die niet zomaar kunnen aanpassen. Dus is dit de nieuwe strategie.. Zelfs Heico, in duitsland een officiele volvo partner, gebruikt een externe ecu.