Pagina 1 van 2
EGR klep
Geplaatst: 12.02.2015 - 08:37
door V.I.K.
Net iets over de 11000 km staat my2015 en nu al voor de 2e keer naar de garage voor mijn EGR klep die kennelijk defect is. Wachten op onderdelen en tijd voor inbouw door de dealer en tot die tijd met een schildpad in je display rijden. Beperkt vermogen staat er dan bij. Het is mijn eerste Volvo, hiervoor meestal VW gereden. Maar met die splinternieuwe auto al voor de 2e x problemen. Eerst een verlichting die niet wil werken zoals het moet en nu dit weer.
Ik hoop toch dat ik mij niet vergist heb in mijn aankoop.
Re: EGR klep
Geplaatst: 12.02.2015 - 09:20
door justinB
Heb je een d2 of d4?
Heb het zelfde probleem gehad met mijn d4 bij 20.000km net als mijn collega.
Mij werd verteld dat het probleem veroorzaakt werd door de rijstijl. (Gebruik mijn v40 als lesauto)
Ze hebben er op dit moment nog geen oplossing voor dus waarschijnlijk sta ik over 10.000 km ook weer bij de garage.
Mijn andere collega's met een d2 hebben er geen last van.
Re: EGR klep
Geplaatst: 12.02.2015 - 11:24
door Denniscc
Ook bij ons, D4, 6000 km, storingslampje motor, geen melding in display, wel vermogen.
De klep vervangen door gemoderniseerd model, is ons verteld. We wachten maar af of het terugkomt.
Re: EGR klep
Geplaatst: 12.02.2015 - 11:58
door CHRISITO
De typische diesel ziekte van de moderne diesel ! Volgende probleem zal de roetfilter zijn. Euro 6 noemen ze dat

Re: EGR klep
Geplaatst: 12.02.2015 - 12:15
door V.I.K.
justinB schreef:
Heb je een d2 of d4?
Heb het zelfde probleem gehad met mijn d4 bij 20.000km net als mijn collega.
Mij werd verteld dat het probleem veroorzaakt werd door de rijstijl. (Gebruik mijn v40 als lesauto)
Ze hebben er op dit moment nog geen oplossing voor dus waarschijnlijk sta ik over 10.000 km ook weer bij de garage.
Mijn andere collega's met een d2 hebben er geen last van.
Idd ook hier een D4, wel over de d2 gehoord dat die kennelijk weer een probleem hebben met de waterpomp.
Re: EGR klep
Geplaatst: 12.02.2015 - 14:19
door jeroenv_
justinB schreef:
Mij werd verteld dat het probleem veroorzaakt werd door de rijstijl. (Gebruik mijn v40 als lesauto)
En wat is dan het probleem met de rijstijl? Te zacht, te lomp, wat anders?
Ik kan me wel voorstellen als je continu 'het nieuwe rijden' volgt, dat dat niet goed is. De schakel indicator gebruik ik dan ook zeker niet, rondtuffen met 1200 rpm zal misschien best zuining zijn maar voelt gewoon niet goed.
Re: EGR klep
Geplaatst: 12.02.2015 - 15:43
door CHRISITO
een dieseltje moet dampen! de europese milieunorm zegt zoweinig mogelijk damp! wat doet de constructeur de gaatjes zo klein mogelijk maken tot er geen damp uit komt! maar waar zit dan die damp? idd in u leidingen! dat moet vroeg of laat aankoeken
en vroeger was dit 100000km en tegenwoordig gaat dit al naar 50000km of vroeger! ja trekken met dat ding tot in zijn begrenzers dan is de damp heet en de roet het kleinst.
Re: EGR klep
Geplaatst: 12.02.2015 - 15:57
door NielsPHEV
CHRISITO schreef:
een dieseltje moet dampen! de europese milieunorm zegt zoweinig mogelijk damp! wat doet de constructeur de gaatjes zo klein mogelijk maken tot er geen damp uit komt! maar waar zit dan die damp? idd in u leidingen! dat moet vroeg of laat aankoeken
en vroeger was dit 100000km en tegenwoordig gaat dit al naar 50000km of vroeger! ja trekken met dat ding tot in zijn begrenzers dan is de damp heet en de roet het kleinst.
Dat is zeker niet hoe EGR werkt zou er eens wat over gaan lezen, EGR heeft namelijks niets te maken met het voorkomen van roet sterker nog je krijgt er eerder onvolledige verbranding van net als alle primaire NOx reducerende maatregelen
Re: EGR klep
Geplaatst: 12.02.2015 - 16:41
door DanielD1976
Onderwerp: Re: EGR klep - Gepost: Vandaag Om 15:57 - 8
Citaat geschreven door CHRISITO
een dieseltje moet dampen! de europese milieunorm zegt zoweinig mogelijk damp! wat doet de constructeur de gaatjes zo klein mogelijk maken tot er geen damp uit komt! maar waar zit dan die damp? idd in u leidingen! dat moet vroeg of laat aankoeken
en vroeger was dit 100000km en tegenwoordig gaat dit al naar 50000km of vroeger! ja trekken met dat ding tot in zijn begrenzers dan is de damp heet en de roet het kleinst.
Dat is zeker niet hoe EGR werkt zou er eens wat over gaan lezen, EGR heeft namelijks niets te maken met het voorkomen van roet sterker nog je krijgt er eerder onvolledige verbranding van net als alle primaire NOx reducerende maatregelen
Hoewel de werking van de EGR anders is als datgene dat CHRISITO omschrijft, is zijn oplossing wel goed.
Regelmatig volgas geven (met een warme motor) is de beste manier om de motor incl. EGR schoon te houden.
Hierbij maakt het aantal toeren IMO niet zoveel uit. Volgens mij is de D4 motor best geschikt om met 1200-1500 rpm te rijden.
Re: EGR klep
Geplaatst: 12.02.2015 - 17:00
door CHRISITO
ik was overlaatst bij de vitamine boer voor mijn v40 en die voorspelde het al! die D4 gaan 40000Km en ze steken vol! en gelijk had ie

Re: EGR klep
Geplaatst: 12.02.2015 - 17:18
door jeroenv_
Ik haal de mijne toch best vaak door, als ie warm is, richting en over de 4000 rpm.
Voelt stukken beter aan dan 1200-1500 rpm

Re: EGR klep
Geplaatst: 12.02.2015 - 17:27
door MichelR
@Chrisito -> Was je vitamine boer toevallig RICA..

Re: EGR klep
Geplaatst: 12.02.2015 - 17:44
door anixie
Die vitamineboer gaat wssch ook heel eenvoudig de klep kunnen verwijderen en softwarematig deruit gooien. Dat doen er wel meer met over het algemeen zeer goede resultaten. Komt als ik het goed begrepen heb nog perfekt door de APK nadien.
Re: EGR klep
Geplaatst: 12.02.2015 - 17:53
door CHRISITO
ik ben geen diesel rijder! heb er eentje gehad en nooit meer

Re: EGR klep
Geplaatst: 12.02.2015 - 17:58
door CHRISITO
neen het was niet RICa maar werken de bekende tuners allemaal niet een beetje samen tegenwoordig? En ik ben geen dieselrijder meer omdat ik weinig KM maak voor een diesel te rijden. Mijn vorige was 13 jaar oud en had 130000KM en kan je wel raden hoe die motor er uitzag na al die jaren rond de kerk te hebben gereden

Re: EGR klep
Geplaatst: 12.02.2015 - 21:29
door jeroen-d40
Onze EGR klep lag er al binnen 500 km uit .... werd enkele dagen later vervangen.
Zitten nu op 6000 km ben benieuwd hoelang deze blijft werken.
Re: EGR klep
Geplaatst: 12.02.2015 - 21:48
door JustO
Motor warm voordat je flink op het gas gaat. Voorkomt slechte verbranding.
Niet flink op het gas gaan en vervolgens kort daarna op bestemming de motor al uit moeten zetten. Verse bak met vuil dat de motor verlaat wat ergens neerslaat.
Gezonde verhouding snelweg/bebouwde kom. En zelfs dan moet 100% bebouwde kom geen probleem zijn zolang je niet 50 in zijn 5 doet ofzo.
Flink doorhalen in de toeren wordt de EGR klep niet schoon van.
Dan moet het gewoon goed komen met je Diesel anders zit er toch ergens een productie fout als het binnen die tijd al fout gaat. In het algemeen is het gewoon beter als je goed voor dat ding zorgt.
Re: EGR klep
Geplaatst: 13.02.2015 - 09:46
door codriver
Eerste 2.0D motoren hadden ook problemen met de EGR klep, destijds bij mijn V50 van 2004 bij 40.000 vervangen en bij 80.000 weer stuk en is er toen de stekker
afgehaald, probleem opgelost.
Tweede V50 2007 2.0D dik 200.000 km gereden zonder problemen met EGR.
Derde V50 D3 2011 bijna 260.000 km zonder problemen.
Nu met V40 D4 bijna 18.000 km en nog geen problemen, ben benieuwd
Re: EGR klep
Geplaatst: 13.02.2015 - 09:56
door fret
Inmiddels dikke 42000 met de D4 op pad en (nog) geen centje pijn. Misschien door toch flink wat langere ritten, standkachel als het koud is (dus weinig met koude motor rijden), maar voor de rest rustig cruisend. Ben benieuwd of ik ook issues krijg. Had ooit een 147JTD16V Alfaatje en daar ging de EGR ook geregeld kapot trouwens. Maar goed, die heeft in 165000km en 3 jaar toch minimaal 3 maanden daarvan in de garage gestaan voor eender welk probleem, tot vastlopende waterpomp (en dus compleet vastgelopen motor) aan toe!
Things can only get better!
Re: EGR klep
Geplaatst: 17.02.2015 - 10:40
door Get!em
Rustig cruisen kan prima in lage toeren, maar bij warme motor even doortrekken tussendoor is altijd goed voor diesels. Korte ritten (<30km per keer) zijn gewoon niet best voor je diesel motor.
Overigens zit er in het motormanagement sowieso een routine die eens in de zoveel tijd je routfilter even schoont. Dit hoor je aan een hard zoemend geluid na het afzetten van de auto, zoals je wel eens hoort als je een rit bij +35Celsius hebt gehad (afkoelen), maar dit gebeurt dan ook gewoon in de winter (eerste keer was ik aardig verbaasd..).
Tevens is het een goed gebruik om na een snelwegrit/hoge toeren rit je auto na het stilzetten nog even stationair te laten draaien om de turbo('s) langzamer goed te laten koelen.