V40 versus V50 wegligging vraag

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Gebruikersavatar
robbie2
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 13.05.2010 - 16:01
Locatie: Apeldoorn

Beste forumlezers en V40 liefhebbers !

Ik heb gisteren een proefrit in de V40 gemaakt en was over alles positief, maar heb een vraag over de wegligging.
In mijn optiek is hij wat stuger op de weg dan de V50.
Is hij ondanks dit wel een fijne reisauto voor de lange afstanden ?
Hebben jullie (voor degene dis zijn overgestapt van een V50 naar een V40) dezelfde ervaring gehad ?
Ik twijfel of ik niet beter naar een V60 kan gaan kijken, maar de V40 vind ik echt bijzonder mooi om te zien en kwa formaat past hij het beste bij mij.
Ik heb in een D3 gereden en werkelijk, vanuit een V50 D2 is dat echt super gaaf en ben bijzonder enthousiast.
Graag hoor ik of er meerdere de twijfel hebben gehad en er toch mee doorgegaan zijn en nu niet meer anders willen :-)

Groet,
Rob.
V40 cc 2.0 T4 AWD, 190 pk, Silver Metallic 2017, Geartronic
V40 2.0 D2, 120 pk, Zwart metallic 2017, Geartronic
V50 1.6 D2, 115 pk Sport zwart metallic RTI 2010
V40 2.0 136 pk Nordic zwart metallic 2004
V40 1.8 zwart metallic 1998[/i]
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Als een v60 ook in je budget past hoefde ik niet lang na te denken. Dat is uiteraard de betere auto voor de langere afstanden.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29552
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Als het financieel mogelijk is altijd voor de V60 gaan, is toch een auto die meer biedt dan een V40.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
RobPG
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 22.06.2014 - 22:36

Klopt allemaal, toch is de V40 zeker niet slecht voor lange reizen. Zelf ondervonden afgelopen zomer, 6000 km tripje door Frankrijk-Italië-Oostenrijk-Duitsland. Prima bevallen. De Michelin Energy's wel gelijk vervangen door Goodyear's. Minder stug en stiller qua afrolgeluid.
MY2015 V40 D2 Momentum Powershift Electric Silver + Business Pack Connect
Gebruikersavatar
Giuseppo
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 15.08.2009 - 14:18

In principe zou er niet veel verschil moeten zijn in comfort, het is immers hetzelfde (Focus) platform. Ik vind zelf de directheid wel aangenaam en beter dan in de grotere modellen (5 jaar V50, 5 jaar C30 en nu over op V40 binnenkort). Ik zou dan wel voor kleinere wielen gaan, de C30 op 17 inch is veel harder dan de V50 op 16 inch was.
Laatst gewijzigd door Giuseppo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2009 C30 1.8 Sport
2021 XC40 T4 Recharge r-design
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Giuseppo schreef: In principe zou er niet veel verschil moeten zijn in comfort, het is immers hetzelfde (Focus) platform. Ik vind zelf de directheid wel aangenaam en beter dan in de grotere modellen (5 jaar V50, 5 jaar C30 en nu over op V40 binnenkort). Ik zou dan wel voor kleinere wielen gaan, de C30 op 17 inch is veel harder dan de V50 op 16 inch was.
Het zelfde platform betekent nog niet dat de afstemming van vering en demping het zefde is.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
robbie2
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 13.05.2010 - 16:01
Locatie: Apeldoorn

Bedankt voor de reacties so far. Ik heb op 17 inch wielen gereden dus naar 16 Inch zou wat helpen.
Misschien ben ik wat TE precies in het voelen en moet ik gewoon lekker gaan rijden in de V40 en dan hoop ik dat het meevalt.
Zoals @RobPG al zei, valt best mee of niet ?
V60 vind ik eigenlijk net iets te groot voor mezelf, en een V40 is kwa maat precies goed.
Flamenco-red is ie helemaal prachtig....
Efin, als er nog V50-> V40 ervaringen zijn, laat maar horen.

Groet,
Rob.
V40 cc 2.0 T4 AWD, 190 pk, Silver Metallic 2017, Geartronic
V40 2.0 D2, 120 pk, Zwart metallic 2017, Geartronic
V50 1.6 D2, 115 pk Sport zwart metallic RTI 2010
V40 2.0 136 pk Nordic zwart metallic 2004
V40 1.8 zwart metallic 1998[/i]
Gebruikersavatar
JosP
3rd Gear member
Berichten: 254
Lid geworden op: 04.10.2009 - 20:15
Locatie: Wolvega

De V40 is een fijne reisauto. Ik heb er zelf 17" onder liggen en ik vind hem niet te stug, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Nu ligt er een 16" winterbanden set onder. Ik vind de 17" wat strakker liggen maar dat zal natuurlijk ook aan de soort band liggen. Ik heb zelf ook een V50 gehad en als ik terug kijk denk ik dat de V40 met 16" qua weggedrag het meest overeenkomt met de stugheid. Maar nogmaals ik zou liever voor de 17" gaan.
Laatst gewijzigd door JosP op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MY2015 V40 D4 Business - Power Blue, Summum uitvoering + Luxury Line + Scandinavian Line + 17" Freja
Diamond Cut/Dark Grey matt.
V40-4ever
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 02.03.2014 - 21:44

V60 de betere reisauto? Deze winter voor het eerst met de V40 naar Oostenrijk geweest, en voor het eerst zo uitgerust aangekomen. Niet alleen door de stoelen, ook de wegligging met volle bepakking en hogere snelheden icm onverwachte oneffenheden in snelwegbochten kosten nauwelijks extra energie. Heb een tijd een BMW 5-serie gereden en die reed naar Oostenrijk niet prettiger( ook prima uiteraard) maar dit geeft aan dat de V40 wat ons betreft een prima reisauto is.
Onze winterset die er nu onder zit is 17 inch. Op een klinkerweg is de auto aan de stugge kant, als je daar wat langzamer rijd gaat dat ook prima.
Met de langzaamste D2 kun je nog heel aardig meekomen op de autobahn, op 160 zit je zo, en plankgas (teller stopt bij 199, zal 190 echt zijn waarop hij begrensd is) blijft het ontspannen en trillingsvrij cruisen.
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Na 40.000 km in de v40 kan ik zeggen dat het een prima reisauto is. Onderstel is redelijk goed in balans, al is het bij de d4 door het zwaardere blok soms even wennen tov de v50 en c30 die hiervoor trouw dienst hebben gedaan. Zoals eerder geschreven merk je het zwaardere blok met name bij het remmen en bochten nemen. De d2 1.6 variant voelt hier beter in balans. V50/c30 vond ik wel comfortabeler, soepeler, zelfs met het sportonderstel was de c30 minder hard. Maar goed, het is goed mogelijk dat er vanwege het zwaardere d4 blok stuggere veren/schokdempers onder zitten. Rij in de zomer/winter op 17inch overigens net als bij de v50/c30 destijds. Waar je mbt de wegligging tijdens de proefrit nog rekening mee kan houden is hoe hard de banden opgepompt zijn. Soms staan ze wel erg op eco stand bij volvo!
Laatst gewijzigd door V50 R op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter/v40
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 23.10.2013 - 11:04

De ruimte is wat mij laat beslissen dat de V60 een aangenamere reisauto is. Wat meer vrije ruimte om je heen. Tussen hoofd en plafond, middenconsole breder, grotere afstand (tenminste zo voelt het) tussen je hoofd/schouder en deur. Achterbank V60 is behoorlijk prettiger reizen dan die van de V40 net zoals de laadruimte achterin.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

het is wel belangrijk te weten wat voor onderstel de gereden V40 had.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Goteborg
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 14.08.2012 - 20:24
Locatie: Limburg

Zoals je in onderschrift kunt zien ben ik van V50 naar v40 overgestapt. Mijn v40 heeft het sportonderstel. Hij is duidelijk stugger afgeveerd dan de V50, maar zeer zeker niet onconfortabel. De wegligging is directer dan van de V50. De wegligging bevalt mij beter dan die van de V50, misschien ook omdat de V50 meer gewicht door de beduidend zwaardere 5 cyl motor op de vooras had liggen.
Is en blijft natuurlijk erg persoonlijk. Zelf uitproberen is dan beste manier om verschillende onderstellen uit te testen. Succes
2022 XC 40 T4 recharge Plus Dark, Onyx Black, trekhaak en heel veel leuks

2019 V40 Cross Country T3 Polar + Luxury, Intellisafe Pro Line , Onyx Black Metallic, Side Scuff Plates, trekhaak

2013 V40 Momentum T4 Powershift, Introline, Winterline , Panoramadak, Mannon Velgen, Black Sapphire Metallic, trekhaak

2006 V50 2.4 Geartronic Edition II Barentz Blue, trekhaak

2003 S40 1.8 Europa Nordic Sport Navigator, Silver Metallic, trekhaak
valser
2nd Gear member
Berichten: 164
Lid geworden op: 15.02.2015 - 08:34

Apart om de ervaringen te lezen hier; zelf heb ik nooit in een V40 gereden, maar wel langere stukken in een V50 2.0D; niet voor herhaling vatbaar naar mijn mening. De V50 vond ik erg hard op viaductdrempels, gecombineerd met de eveneens vrij harde stoelzitting een erg oncomfortabele (reis)auto wat mij betreft. (Mijn referentiekader: V70n, diverse Peugeot's & Renaults)
Gebruikersavatar
jtb81
3rd Gear member
Berichten: 379
Lid geworden op: 24.04.2014 - 08:27

Gezien je referentiekader vind ik het niet vreemd dat je de v50 stug noemt.
Volvo V50 2.4 elan (2004) high performance audio, family line, AP coilovers, 18 inch pegassus summer, 18 inch A-Design winter, volvotune, R-Design stuur, xenon, privacy shades, mmmi, parrot.
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Het is allemaal een kwestie van persoonlijke voorkeuren en wat je gewend bent. De V40 staat algemeen bekend als een stugge, behoorlijk sportief afgeveerde auto. Dat kun je in elke review nalezen. Mensen die hier aangeven dat het een erg comfortabele auto is hebben duidelijk geen erg hoge standaard op dat gebied.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

Komende uit een V50 op 16" , in bezit van een V60 (dynamic chassis) op 18" en een V40 op 18".
In vergelijk met de V50 :
- De V60 ligt strakker, rijgedrag is directer. Voldoende comfort.
- De V40 ligt nog strakker, vooral op de achteras, rijgedrag is vergelijkbaar tot iets directer dan de V60. Vooraan voldoende comfort, achteraan op de limiet.
Hopende dat je hiermee iets verder komt, doe anders gewoon een uitgebreide testrit met beiden.
Laatst gewijzigd door Kurt1975 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
Gebruikersavatar
robbie2
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 13.05.2010 - 16:01
Locatie: Apeldoorn

Bedankt voor alle reacties !
V40 met 16 inch lijkt me voor nu de best optie.
D3 motor en famenco red is een bijzondere combinatie waar ik denkik veel plezier aan zal beleven.
Als ik tot koop overga, zal ik de foto's maken en laten zien.
Bedankt nogmaals !
V40 cc 2.0 T4 AWD, 190 pk, Silver Metallic 2017, Geartronic
V40 2.0 D2, 120 pk, Zwart metallic 2017, Geartronic
V50 1.6 D2, 115 pk Sport zwart metallic RTI 2010
V40 2.0 136 pk Nordic zwart metallic 2004
V40 1.8 zwart metallic 1998[/i]
the taxman
3rd Gear member
Berichten: 264
Lid geworden op: 25.07.2007 - 17:50

comfort is iets persoonlijks, zo heb ik nog steeds niet de beste instelling voor de stoelen gevonden.

kom net terug van een ritje duitsland, en weet nu dat de auto perfect rijdt. niet te vergelijken met een v50 (en daar heb ik er 3 van achter de rug)
stuurt als op rails, de power (d4) is heerlijk, en vol vertrouwen over beheersing bij hogere snelheden.
2004-2007 V40 1.9D europa navigator sport roofrails trekhaak mistlampen 120.000km mee gereden
2007-2010 V50 1.6D Kinetic roofrails trekhaak mistlampen 67000 km mee gereden
2010-2013 V50 1.6 D edition 2 saville grey , alu roofrails, trekhaak, 17"; Pegasus, 78000 km mee gereden
2013-2014 XC70 D5 summum, black, trekhaak, en nog wat dingetjes 18" zal er totaal 40000 km mee rijden
2014- (2019?) v40 d4 business, ocean race Blue II, 17'portunus
zakraket
4th Gear member
Berichten: 670
Lid geworden op: 24.06.2013 - 10:35

Ik vind de V40 (D2 R-design, verlaagd dus) helemaal niet zo als op rails sturen. Behoorlijk spoorgevoelig, en zodra de weg ook maar een miminale helling heeft moet ik al flink tegensturen wil de auto niet gewoon de weg afrijden.
Veercomfort vind ik prima met de 17" velgen, maar ik hou van een stevig onderstel.

In de stoelen zit ik goed, maar op langere ritten (wintersport bijv.) heb ik een setting opgeslagen waarin ik iets meer achterover zit anders krijg ik na een paar uur last van mijn heupen. Op kortere ritten zit ik in een zeer actieve houding ;)
V40 D2 R-Design | RICA 140pk/330Nm | Wit | R-Design Plus Line | Business pack Pro | Verwarmbare voorstoelen | Sensus Connect Touch - met navigatie | privacyglass | Dubbele bodem met bagagehouder
Wil je meer met je SCT? kijk hier
Plaats reactie

Terug naar “V40”