Al enige tijd nu vertoont de BLIS aan stuurboordzijde van mijn V70 kuren.
Dat wil zeggen dat de sensor meestal niet, maar soms ineens weer wel een schuinachterligger detecteert.
Hoogst onbetrouwbaar dus en zelfs lastig als je met een hoge aanhanger rijdt.
Het gekke is dat het ding dus kennelijk wel werkt, maar meestal niet.
Geen foutmelding. De dealer heeft een software update uitgevoerd en vastgesteld dat alles naar behoren functioneert.
De garage heeft dus geen idee.
Het euvel duidt m.i. meer op een mechanisch probleem.
Ergens een draadje los??
Raadselachtige BLIS
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
Een draadje los zou over het algemeen moeten resulteren in een uitlees-bare-foutmelding.
Ik denk eerder aan viezigheid / vocht (beeld vervorming?) oid wat maakt dat de sensor niet / niet optimaal functioneert.
Maak eens schoon voor je gaat rijden en controleer dan eens bewust of alles dan wel naar behoren werkt?
Ik denk eerder aan viezigheid / vocht (beeld vervorming?) oid wat maakt dat de sensor niet / niet optimaal functioneert.
Maak eens schoon voor je gaat rijden en controleer dan eens bewust of alles dan wel naar behoren werkt?
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
- Rogier64
- 5th Gear member
Met een hevige regenbui gaat BLIS bij mij wel eens in de fout. In het algemeen wordt er dan te veel gedetecteerd. Een achterligger die je inhaalt wordt echter altijd 'gezien' Inderdaad even kijken of alles goed schoon is en geen condens heeft.
Laatst gewijzigd door Rogier64 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
-
- Starter
Nee, helaas: het schoonpoetsen van de sensor helpt geen zier.
Had al eerder mijn best gedaan; en ook nu nog maar eens gepoetst want het is op zich geen onzinnige suggestie.
Maar het gaat echt om een raar probleem.
(Het is een bekend fenomeen dat de BLIS in de war raakt door teveel signalen bij weerkaatsend licht bij regenachtig weer en rijdend langs een vangrail; no problem)
Mijn rechterblis doet het 12 keer niet en dan ineens weer wel en dan weer 6 keer niks en dan bij vier achtereenvolgende inhalingen weer wel; en dan weer niet. Geen peil op te trekken; klopt niks van dus. Wijst ook niet op vervuiling van de sensor. Geen foutmelding op het dashboard. En zoals gezegd software geüpdatet door de Volvodealer, die het ook niet meer weet.
De linker blis werkt nog steeds perfect.
Sensor stuk?
Vochtprobleem?
Had al eerder mijn best gedaan; en ook nu nog maar eens gepoetst want het is op zich geen onzinnige suggestie.
Maar het gaat echt om een raar probleem.
(Het is een bekend fenomeen dat de BLIS in de war raakt door teveel signalen bij weerkaatsend licht bij regenachtig weer en rijdend langs een vangrail; no problem)
Mijn rechterblis doet het 12 keer niet en dan ineens weer wel en dan weer 6 keer niks en dan bij vier achtereenvolgende inhalingen weer wel; en dan weer niet. Geen peil op te trekken; klopt niks van dus. Wijst ook niet op vervuiling van de sensor. Geen foutmelding op het dashboard. En zoals gezegd software geüpdatet door de Volvodealer, die het ook niet meer weet.
De linker blis werkt nog steeds perfect.
Sensor stuk?
Vochtprobleem?
-
- 2nd Gear member
Probeer het volgende eens:
Als je zelf met een groot snelheidsverschil inhaalt, dan wordt het BLIS lampje aan de rechterzijde niet geactiveerd.
Als je met een klein (een paar km/uur) verschil inhaalt werkt het BLIS systeem wel.
Als je zelf met een groot snelheidsverschil inhaalt, dan wordt het BLIS lampje aan de rechterzijde niet geactiveerd.
Als je met een klein (een paar km/uur) verschil inhaalt werkt het BLIS systeem wel.
XC60 D4 AWD RDES GT8 Polestar, XC60 Polestar D4 GT8 Summum 200 pk 440 nm, V70 MY10 D5 (twin-turbo) 205 pk, V70 D5 185 pk Edition II, V70 2.4 140 pk
-
- Starter
Bedankt voor het meedenken, maar helaas.
Ik rij 30.000 km per jaar; grotendeels snelweg (o.a. 6x pj naar middenfrankrijk en retour):
de snelheid is niet relevant, noch van mij noch van de ingehaalde auto.
de grootte van het ingehaalde voertuig is ook niet van belang
zon, regen, dag of nacht het maakt niet uit
Soms ineens detecteert ie een vehikel; soms zelfs wel twee en dan weer vijf of tien niet.
Het blijft een raadsel, ook voor de dealer/garage.
Die willen het wel uitzoeken, maar voor je het weet zijn ze een paar uur bezig.
Dus daar bedank ik nog maar even voor.
Ik rij 30.000 km per jaar; grotendeels snelweg (o.a. 6x pj naar middenfrankrijk en retour):
de snelheid is niet relevant, noch van mij noch van de ingehaalde auto.
de grootte van het ingehaalde voertuig is ook niet van belang
zon, regen, dag of nacht het maakt niet uit
Soms ineens detecteert ie een vehikel; soms zelfs wel twee en dan weer vijf of tien niet.
Het blijft een raadsel, ook voor de dealer/garage.
Die willen het wel uitzoeken, maar voor je het weet zijn ze een paar uur bezig.
Dus daar bedank ik nog maar even voor.

- Hansvg
- 3rd Gear member
Volgens mij werkt BLIS helemaal niet als je een aanhanger aangekoppeld hebt...Jonamast schreef: Hoogst onbetrouwbaar dus en zelfs lastig als je met een hoge aanhanger rijdt.
Hans
2024 XC60 Ultra, T6 AWD, Dark, Denim Blue. Bijna alle opties en wat accessoires.
2018 XC60 Inscription, T5 AWD, Pine Grey. Alle lines, aardig wat opties en accessoires.
2014.5 V60 Summum, Caspian Blue. Silver roofrails en styling pakket, met Business Pack Connect, Driver Support Line, Luxury Line, en een heleboel los spul...
2024 XC60 Ultra, T6 AWD, Dark, Denim Blue. Bijna alle opties en wat accessoires.
2018 XC60 Inscription, T5 AWD, Pine Grey. Alle lines, aardig wat opties en accessoires.
2014.5 V60 Summum, Caspian Blue. Silver roofrails en styling pakket, met Business Pack Connect, Driver Support Line, Luxury Line, en een heleboel los spul...
-
- Starter
Tuurlijk wel.
Bij mij zitten de blissensoren (nog?!) in vlak onder de buitenspiegels.
Tegenwoordig inderdaad in de achterbumper, geloof ik, en dat werkt natuurlijk niet zo best met een aanhanger
Het raadsel is nog steeds niet opgelost. Ook de dealer weet geen raad. Ik ben kennelijk de eerste, enige en laatste met dit probleem. (Nou ja, probleempje dan, zo erg is het niet, kan er wel mee leven, maar het blijft raar.)
Bij mij zitten de blissensoren (nog?!) in vlak onder de buitenspiegels.
Tegenwoordig inderdaad in de achterbumper, geloof ik, en dat werkt natuurlijk niet zo best met een aanhanger
Het raadsel is nog steeds niet opgelost. Ook de dealer weet geen raad. Ik ben kennelijk de eerste, enige en laatste met dit probleem. (Nou ja, probleempje dan, zo erg is het niet, kan er wel mee leven, maar het blijft raar.)