Niveaumaat met load-adjuster (Update na montage)

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
MoTo
1st Gear member

Ik vond dat de kont van mijn 960 er wel iets "levendiger" erbij mocht staan. De bestaande niveaumaten zijn nog goed maar toch, ik vind het mooier als de achterzijde iets omhoog/hoger staat.
Wellicht dat de bladveer na bijna 20 jaar iets moe geworden is. Zou kunnen, maar nieuw zijn die niet meer te krijgen. Dan is natuurlijk de mogelijkheid om er "een veertje bij te leggen" Daar is geen ruimte voor, die ingreep is behoorlijk arbeidsintensief en dan blijft nog de vraag, wat moet erbij.
Nieuwe niveaumaten? Ja kan, maar dat is prijzig en een leverancier reageerde al met de opmerking dat nieuwe geen garantie zijn voor een hoger staande achterzijde. Sterker nog, hij wilde ze niet leveren als er niets aan de vering gedaan zou worden, omdat anders het probleem toch terug kwam. Hulde voor de eerlijkheid van de man.
Na meerde avonden zoeken en surfen en prakizeren bij deze oplosiing uitgekomen:
Niveaumaten met z.g. load-adjusters:
zie foto's
Volgende week gaan ze eronder, ben benieuwd.
Gr. Joop
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door MoTo op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
lint
Geartronic member

Dat is een creatieve oplossing, ik ben benieuwd hoe het staat na montage.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MoTo
1st Gear member

Hallo mensen,reeds eerder liet ik jullie de foto's zijn van de gekochte niveaumaten met hulpveer. Zie hierboven.

De zaak is gemonteerd. Had even wat voeten in aarde.
1- de lasser was vergeten om de rubbers uit de onderste ogen te verwijderen. Op het oog zag het er goed uit, maar na montage bleek dat het rubber gedeeltelijk "gesmolten" was. Dus er moesten nieuwe in. Deze zijn NIET te krijgen!!! Uiteindelijk uit een paar schokbrekers van een 940 de onderste rubbers gehaald door de ogen open te zagen/breken. Toen naar een revisiebedrijf om de kapotte rubbers uit de niveaumaten te persen en de nieuwe (die uit de schokbrekers van de 940 ) erin te persen.
2- bij deze actie bleek dat het bovenste rubber van een van de niveaumaten ook speling had. Dus hier dezelfde procedure gevolgd.
3- de stabilisatorstang zat in de weg. Doordat de niveaumaat nu aan de onderzijde een schoteltje heeft waar de veer in rust, kan de stab. stang er niet meer erlangs. Deze wordt nu aangepast en gaat dan de oven in om alle spanningen die erin zijn gekomen ten gevolge van het lassen te verwijderen. Overigens ik heb rondgereden zonder die stang en dat gaat prima. De extra veer vangt alles prima op. De carrosserie rolt niet. Ik wil echter geen mogelijke APK problemen, als het al gezien wordt.

Ervoor: bedroeg de afstand tussen spatbordrand - hart velg: 33,6 cm. Ik kreeg (onbeladen) 2 vingers tussen band en spatbordrand.
Erna: nu bedraagt die afstand 42,5 cm. Een winst dus van ongeveer 9 cm. Ik krijg nu ruim 4 vingers tussen band en spatbordrand.

Test: vrouwlief had potgrond nodig dus richting tuincentrum en achterin 21 zakken van 20 kg = 420 kg totaal geladen. De achterbank niet naar beneden maar alles achterin de laadruimte. De spatbordrand lag bijna gelijk met het loopvlak van de band. Onder het rijden geen problemen gehad. Achterzijde kwam niet meer verder omhoog onder een mogelijke werking van de niveaumaat. Wellicht toch wat te zwaar.

Voor mensen met problemen bij een doorgezakte achterkant dus een oplossing.
Er is NIET gelast aan de bovenzijde van de niveaumaat, want zoals jullie op de foto kunnen zien, is de binnendiameter van de hulpveer bovenin gelijk aan de diameter van de bovenste buis van de niveaumaat. Die liggen mooi op elkaar. Onderzijde is eerst het oog eraf geslepen, hierna de schotel over deze zuigerstang, oog er weer aan gelast. Voor hen die willen volgen: wel eerst de rubber eruithalen :-)

Zo gauw ik de stab.stang er weer onder heb zal ik foto's maken en hier op het forum laten zien.
Omdat nu de discussie weer volop loopt over veren en dergelijke laat ik dit alvast weten, voordat mensen moeilijkere dingen gaan doen, zoals een nieuwe bladveer zoeken.

Voor de liefhebber: mijn oude niveaumaten (geheel compleet) zijn voor een zachte prijs ter overname, geef echter geen garantie, ze zijn zoals ze zijn. Kun je hetzelfde experiment uitvoeren. Ze tilden de achterzijde tot op 33,6 cm hoog, gemeten vanaf hart wiel.

Groeten: Joop
piet22
2nd Gear member

Heel mooi dat er creatief gedacht wordt om het probleem van de niet meer leverbare bladveren op te lossen. Ik ben benieuwd hoe het rijdt.

Iemand van de V700 vereniging is bezig met een andere oplossing: de estate bladveer + niveaumats vervangen door gebruikte sedan bladveer + sedan schokbrekers.

Piet
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Er zit een verschil tussen de bladveren. Ik meen te herinneren dat er 3 modellen zijn. Wim de Jong kwam daar eens mee.

Ben benieuwd hoe dat afloopt. En of dat een beetje fijn autorijden is.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
MoTo
1st Gear member

Het rijdt prima mensen. Ik heb zelfs het gevoel dat de achterkant stabiler is geworden. Veren doet hij ook nog prima.
Alles bij elkaar ben ik dik tevreden.
De totale kosten waren minder dan 2 nieuwe nivaumaten. Ik had ze nog niet nodig maar vond de auto er futloos bij staan. Nu oogt hij een stuk actiever met zijn kont iets omhoog.
Het was natuurlijk wel een gok, al was het een berekende. Ik weet wel dat als deze handel versleten is, zal nog wel een hele tijd duren met de kilometers die ik (niet) maak, ik weer voor dezelfde oplossing ga.
Ik ben tevens lid van het volvo 700 forum. Voor de sleutelaars onder ons: daar kun je voor "sleutelzaken" beter terecht. Komt natuurlijk ook omdat daar oudere Volvo's behandeld worden.
Hier ben je met een 960 / V 90 aan de randje van "te oud" Op het V700 forum ben je op het randje van "te jong" :D
Gr. Joop
MoTo
1st Gear member

Een update met foto's.
Ik heb de operatie met veranderde niveaumaten klaar. Het meeste werk was het aanpassen van de stabilisatorstang. Niet dat deze nog echt nodig was, maar ik vond het een uitdaging om het te doen. De originele stang heeft aan elk uiteinde een hoek van 90 graden. Hierdoor kwam hij te kort langs de niveaumaat met veer om nog te kunnen gebruiken. De hoek van 90 graden is vervangen door 2 x 45 graden. Na het laswerk is de stang de oven ingegaan om alle optreden ongewenste lasspaningen te nivelleren. De veren die gebruikt zijn komen onder een Maseratie quatroporte uit. Kwam toevallig zo uit, je mag uiteraard ook Opel of Ford veren gebruiken, maar ja "adel verplicht":-) Je ziet de aangepaste stab. stang links achter de niveaumaat met veer aan de wieldraagarm zitten.

Het rijdt als een trein en ligt als een blok op de weg. Ter verduidelijking; de originele 16 inch velgen heb ik eraf gegoid. Die vond ik oerlelijk. Ik heb nu 15 inch velgen gemonteerd, nadat ze eerst gepowdercoat zijn. Achter zijn 215/65 banden en voor 205/60 banden gemonteerd.
Ik kan nu probleemloos 400 kg achterin laden (Moeders wilde 20 zaken potgrond hebben) Voor mensen met lpg is dit wellicht een goede oplossing. Ook voor mensen die veel met zware lading/aanhangwagen rijden. Dan wel, mensen die het gewoon leuk vinden (ik dus)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gr. Joop
MoTo
1st Gear member

Aanvulling:
ik vind dit ook een bijzonder goed alternatief voor mensen die een 960 Estate hebben waarvan de kunststof hoofdveer van is gaan doorhangen. De ingreep is een stuk eenvoudiger. Zoek eerst goede veren met de juiste diameter en lengte. Hiermee bepaal je tevens de uiteindelijke hoogte van de achterkant. Gebruik je eigen niveaumaten.
De aanpassing van de stab. stang is geen noodzaak, hij ligt ook als een blok zonder die stang, als er extra veren gemonteerd zijn. Heb er ruim 3 weken zo mee rondgereden.
Gr. Joop
lint
Geartronic member

Goed dat het is gelukt maar de auto staat leeg wel hoog op de achterwielen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
gold
5th Gear member

Wow! Ziet er goed uit
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2023 V60 B3 Denim Blue; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 Volvo 940 LPT; citroen cactus, Renault Megane 2017, Volvo V60 2018 R-design
MoTo
1st Gear member

@Lint, dat was ook uitdrukkelijk mijn bedoeling, let ook wel op de toegepaste bandenmaten. De totale hoogtewinst bedraagt leeg bijna 5 cm t.o.v. normale niveaumaten.
dus voor mensen die een veerprobleem hebben en standaard te diep liggen, is het een vorm van een oplossing. Ik vind de normale stand tever achterover. Alsaf de auto lui is. Nu staat hij er "actiever" bij, alsof hij er "meer zin in heeft"

@gold dank voor het compliment.

Gr. Joop
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”