beste Volvo-liefhebbers,
Heb in december mijn 9de Volvo aangeschaft: een Volvo xc70 d5 - 2006
Een goeie week geleden ben ik echter met een defect stilgevallen langs de autosnelweg.
Diagnose: de bout/moer van de krukaspoelie lag beneden in de voortrein, alle spiebanen van de poelie waren weg. De bout moet er al een tijdje gelegen hebben, want deze had door wrijving het metaal waarop het lag, mooi blank gemaakt (rood cirkeltje op foto) Gevolg: distributie ontregeld en kleppen vervormd....dus...
De distributieset werd in maart 2014 volledig vernieuwd, net geen jaar en geen 15.000km geleden. Na onderhandelen wijst de garage zijn verantwoordelijkheid af en geeft ons aan dat het onmogelijk hun fout kan zijn. Nochtans kan een vaste bout volgens mij er zo maar niet afdraaien....
Vraag:
Hoe kan die bout in godsnaam losgekomen zijn?
Hebben we verhaal op garantie, ook bij doorverkoop particulieren (België)?
krukaspoelie stuk - motor D5
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 02.11.2010 - 18:35
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door patvdm op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo 144 '72 lpg = Volvo 245 '78 lpg = Volvo 245 2.1 ' 82 diesel = Volvo 245 '86 diesel = Volvo 940 GLE '92 diesel = Volvo 244 GLE '83 = Volvo 850 2.5 10V '96 lpg = Volvo XC70 D5 '02 = Volvo XC70 D5 '06 = Volvo XC60 D4 r ‘18
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 25.11.2014 - 09:30
Ik heb een vermoeden, maar die ga ik niet hier ventileren omdat ik de feiten niet ken. In Nederland zijn veel garagebedrijven aangesloten bij de Bovag en zijn daarom ook verplicht Bovag garantie te geven. Indien je een geschil hebt kun je Bovag vragen of je een onafhankelijk onderzoek kunnen starten naar de oorzaak van dit euvel. Ik weet niet of er in België ook zo'n instantie is. Zo ja, kijk wat zij voor je kunnen doen is daarom mij tip.
Sucses!
Sucses!
V50 T5 Polestar gekieteld en mét handbak!
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 02.11.2010 - 18:35
Diverse techniekers vertellen ons dat de oorzaak van de schade (verdwenen spiebanen) een niet aangedraaide moer moet zijn. Garage die de set heeft vervangen, ontkent en maakt zich sterk dat het door hun manier van werken onmogelijk kan zijn dat de bout niet werd vastgezet en dat je met een losse bout geen 16000km kunt gereden hebben.
...
...
Volvo 144 '72 lpg = Volvo 245 '78 lpg = Volvo 245 2.1 ' 82 diesel = Volvo 245 '86 diesel = Volvo 940 GLE '92 diesel = Volvo 244 GLE '83 = Volvo 850 2.5 10V '96 lpg = Volvo XC70 D5 '02 = Volvo XC70 D5 '06 = Volvo XC60 D4 r ‘18
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8499
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Is het werk uitgevoerd bij een officiele dealer ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 02.11.2010 - 18:35
werk was uitgevoerd bij officiele dealerBlackcurrantV70 schreef: Is het werk uitgevoerd bij een officiele dealer ?
Volvo 144 '72 lpg = Volvo 245 '78 lpg = Volvo 245 2.1 ' 82 diesel = Volvo 245 '86 diesel = Volvo 940 GLE '92 diesel = Volvo 244 GLE '83 = Volvo 850 2.5 10V '96 lpg = Volvo XC70 D5 '02 = Volvo XC70 D5 '06 = Volvo XC60 D4 r ‘18
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Bijna zeker een niet goed aangedraaide krukasmoer. Deze moet met 300 Nm vast worden gezet en dat is best veel. De meeste bedrijven doen dat simpelweg met de luchtsleutel, alleen dan weet je nooit hoe vast die nu precies zit. Als de slang van de slagmoersleutel bij wijze van spreken toevallig even geknikt is geweest gaat het dus al mis. Vind het heel erg vreemd dat ze deze aansprakelijkheid zo afwijzen.
Hoe ziet de krukas zelf eruit? Kan er nog een nieuwe poelie op worden geplaatst?
Hoe ziet de krukas zelf eruit? Kan er nog een nieuwe poelie op worden geplaatst?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Bijna zeker is dat elke officiële VOLVO dealer aangesloten is bij de BOVAG.
In ieder geval zou ik een aangetekende brief sturen en ze aansprakelijk stellen, met als bijlage een copie van de faktuur van de distributieriem wissel.
Stuur een kopie naar de importeur.
In ieder geval zou ik een aangetekende brief sturen en ze aansprakelijk stellen, met als bijlage een copie van de faktuur van de distributieriem wissel.
Stuur een kopie naar de importeur.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 09.07.2009 - 19:33
- Locatie: Heerhugowaard
Helemaal mee eens. En tevens de rechtsbijstandverzekering activeren (als je die hebt natuurlijk)Bijna zeker is dat elke officiële VOLVO dealer aangesloten is bij de BOVAG.
In ieder geval zou ik een aangetekende brief sturen en ze aansprakelijk stellen, met als bijlage een copie van de faktuur van de distributieriem wissel.
Stuur een kopie naar de importeur.
Succes!!
V40 1998 G3
V70 D5 2002 automaat
XC70 D5 Geartronic 4wd 2008
V70 D5 2002 automaat
XC70 D5 Geartronic 4wd 2008
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 02.11.2010 - 18:35
Dank mannen voor de antwoorden, maar een BOVAG bestaat niet in België.
Rechtsbijstand in de autoverzekering komt tussen in geschillen bij herstellingen na een ongeval, ...
Ander realiteit: ik heb de wagen particulier overgenomen, dus niet via de garage. De verkoper heeft ondertussen ook contact gehad met de garage en heeft besloten zijn twee wagens bij een andere dealer onder te brengen.
Ik vond het erg te worden behandeld alsof ikzelf de poelie had vernield. In ieder geval ben ik blij dat we kunnen concluderen dat de bout er niet goed op gemonteerd werd en dat eigenlijk de garage zijn verantwoordelijkheid zou moeten durven nemen.
Rechtsbijstand in de autoverzekering komt tussen in geschillen bij herstellingen na een ongeval, ...
Ander realiteit: ik heb de wagen particulier overgenomen, dus niet via de garage. De verkoper heeft ondertussen ook contact gehad met de garage en heeft besloten zijn twee wagens bij een andere dealer onder te brengen.
Ik vond het erg te worden behandeld alsof ikzelf de poelie had vernield. In ieder geval ben ik blij dat we kunnen concluderen dat de bout er niet goed op gemonteerd werd en dat eigenlijk de garage zijn verantwoordelijkheid zou moeten durven nemen.
Volvo 144 '72 lpg = Volvo 245 '78 lpg = Volvo 245 2.1 ' 82 diesel = Volvo 245 '86 diesel = Volvo 940 GLE '92 diesel = Volvo 244 GLE '83 = Volvo 850 2.5 10V '96 lpg = Volvo XC70 D5 '02 = Volvo XC70 D5 '06 = Volvo XC60 D4 r ‘18
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 02.11.2010 - 18:35
reactie Volvo:sbv schreef: wat is de reactie van Volvo België hierop dan ?
Het is jammer te vernemen dat uw wagen een defect zou vertonen.
U zal echter begrijpen dat ik van hieruit geen diagnose kan stellen over hetgeen zich momenteel zou voordoen bij uw wagen.
Ik raad u aan om een afspraak te maken bij uw Volvo-verdeler zodat hij een diagnose kan stellen en mits uw akkoord kan overgaan tot herstelling.
Aanspraak maken op enige vorm van garantie zal helaas niet meer kunnen vrees ik. Het is me ook niet duidelijk waar u de wagen kocht.
Als u de wagen hebt gekocht bij een garage/handelaar dan hebt u hier een garantie voor ontvangen tenminste als u de wagen particulier hebt ingeschreven. Gekocht van een particulier dan hebt u geen garantie ontvangen.
Dus terug naar af...
Maar geen nood, er is niemand gewond of verdronken....
Waar ik nu wel zekerheid over heb, is dat die bout/moer wel degelijk niet aangespannen werd met de beschreven gevolgen... .
De kern is - denk ik- dat mijn huidige garage geen officiële Volvo-dealer is...
in ieder geval zijn die nu aan het zoeken naar een deftige tweedehandsmotor, zo kunnen we binnen een aantal dagen terug volop genieten van de XC70
Laatst gewijzigd door patvdm op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo 144 '72 lpg = Volvo 245 '78 lpg = Volvo 245 2.1 ' 82 diesel = Volvo 245 '86 diesel = Volvo 940 GLE '92 diesel = Volvo 244 GLE '83 = Volvo 850 2.5 10V '96 lpg = Volvo XC70 D5 '02 = Volvo XC70 D5 '06 = Volvo XC60 D4 r ‘18
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Let wel dat de krukas ook beschadigd is nu,met een nieuwe poelie gaat het niet lukken,die loopt er weer af....
Andere motor gaat het worden vrees ik..
Andere motor gaat het worden vrees ik..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 25.11.2014 - 09:30
Wat ik me vandaag bedacht... Bij sommige motoren dient de krukaspoelie bout vervangen te worden omdat het een rekbout is. Is dat bij uw motor ook zo en zo ja is deze dan ook vervangen?
V50 T5 Polestar gekieteld en mét handbak!
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 02.11.2010 - 18:35
De vervanging van de distributieset werd door een Volvo-dealer uitgevoerd (onderhoudshistoriek hebben we gekregen). We veronderstellen dus dan ook dat een dealer de juiste zaken vervangt.Ben W schreef: Wat ik me vandaag bedacht... Bij sommige motoren dient de krukaspoelie bout vervangen te worden omdat het een rekbout is. Is dat bij uw motor ook zo en zo ja is deze dan ook vervangen?
Wat mij echter stoort, is dat ze niet willen toegeven dat er een fout is gebeurd bij de montage, want een bout draait er zo maar niet af.
Helaas hebben we juridisch weinig verhaal, gezien we deze wagen 'particulier' hebben aangekocht.
Volvo 144 '72 lpg = Volvo 245 '78 lpg = Volvo 245 2.1 ' 82 diesel = Volvo 245 '86 diesel = Volvo 940 GLE '92 diesel = Volvo 244 GLE '83 = Volvo 850 2.5 10V '96 lpg = Volvo XC70 D5 '02 = Volvo XC70 D5 '06 = Volvo XC60 D4 r ‘18
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Is een moer, en die bestaan niet in rekvariant. De oude VW TDI 5 cilinder motor heeft wel een (rek)bout.Ben W schreef: Wat ik me vandaag bedacht... Bij sommige motoren dient de krukaspoelie bout vervangen te worden omdat het een rekbout is. Is dat bij uw motor ook zo en zo ja is deze dan ook vervangen?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95