Pagina 1 van 1
krukaspoelie stuk - motor D5
Geplaatst: 27.02.2015 - 17:50
door patvdm
beste Volvo-liefhebbers,
Heb in december mijn 9de Volvo aangeschaft: een Volvo xc70 d5 - 2006
Een goeie week geleden ben ik echter met een defect stilgevallen langs de autosnelweg.
Diagnose: de bout/moer van de krukaspoelie lag beneden in de voortrein, alle spiebanen van de poelie waren weg. De bout moet er al een tijdje gelegen hebben, want deze had door wrijving het metaal waarop het lag, mooi blank gemaakt (rood cirkeltje op foto) Gevolg: distributie ontregeld en kleppen vervormd....dus...
De distributieset werd in maart 2014 volledig vernieuwd, net geen jaar en geen 15.000km geleden. Na onderhandelen wijst de garage zijn verantwoordelijkheid af en geeft ons aan dat het onmogelijk hun fout kan zijn. Nochtans kan een vaste bout volgens mij er zo maar niet afdraaien....
Vraag:
Hoe kan die bout in godsnaam losgekomen zijn?
Hebben we verhaal op garantie, ook bij doorverkoop particulieren (België)?
Re: krukaspoelie stuk - motor D5
Geplaatst: 27.02.2015 - 21:10
door Ben W
Ik heb een vermoeden, maar die ga ik niet hier ventileren omdat ik de feiten niet ken. In Nederland zijn veel garagebedrijven aangesloten bij de Bovag en zijn daarom ook verplicht Bovag garantie te geven. Indien je een geschil hebt kun je Bovag vragen of je een onafhankelijk onderzoek kunnen starten naar de oorzaak van dit euvel. Ik weet niet of er in België ook zo'n instantie is. Zo ja, kijk wat zij voor je kunnen doen is daarom mij tip.
Sucses!
Re: krukaspoelie stuk - motor D5
Geplaatst: 01.03.2015 - 09:23
door patvdm
Diverse techniekers vertellen ons dat de oorzaak van de schade (verdwenen spiebanen) een niet aangedraaide moer moet zijn. Garage die de set heeft vervangen, ontkent en maakt zich sterk dat het door hun manier van werken onmogelijk kan zijn dat de bout niet werd vastgezet en dat je met een losse bout geen 16000km kunt gereden hebben.
...
Re: krukaspoelie stuk - motor D5
Geplaatst: 01.03.2015 - 11:21
door BlackcurrantV70
Is het werk uitgevoerd bij een officiele dealer ?
Re: krukaspoelie stuk - motor D5
Geplaatst: 01.03.2015 - 11:25
door lint
Is er in Belgie ook een soort van Bovag geschillencommissie om te bemiddelen bij dit soort problemen.
Re: krukaspoelie stuk - motor D5
Geplaatst: 02.03.2015 - 08:32
door patvdm
BlackcurrantV70 schreef:
Is het werk uitgevoerd bij een officiele dealer ?
werk was uitgevoerd bij officiele dealer
Re: krukaspoelie stuk - motor D5
Geplaatst: 02.03.2015 - 10:30
door edraket
Bijna zeker een niet goed aangedraaide krukasmoer. Deze moet met 300 Nm vast worden gezet en dat is best veel. De meeste bedrijven doen dat simpelweg met de luchtsleutel, alleen dan weet je nooit hoe vast die nu precies zit. Als de slang van de slagmoersleutel bij wijze van spreken toevallig even geknikt is geweest gaat het dus al mis. Vind het heel erg vreemd dat ze deze aansprakelijkheid zo afwijzen.
Hoe ziet de krukas zelf eruit? Kan er nog een nieuwe poelie op worden geplaatst?
Re: krukaspoelie stuk - motor D5
Geplaatst: 02.03.2015 - 13:11
door wim de jong
Bijna zeker is dat elke officiële VOLVO dealer aangesloten is bij de BOVAG.
In ieder geval zou ik een aangetekende brief sturen en ze aansprakelijk stellen, met als bijlage een copie van de faktuur van de distributieriem wissel.
Stuur een kopie naar de importeur.
Re: krukaspoelie stuk - motor D5
Geplaatst: 02.03.2015 - 14:01
door GerardV70
Bijna zeker is dat elke officiële VOLVO dealer aangesloten is bij de BOVAG.
In ieder geval zou ik een aangetekende brief sturen en ze aansprakelijk stellen, met als bijlage een copie van de faktuur van de distributieriem wissel.
Stuur een kopie naar de importeur.
Helemaal mee eens. En tevens de rechtsbijstandverzekering activeren (als je die hebt natuurlijk)
Succes!!
Re: krukaspoelie stuk - motor D5
Geplaatst: 02.03.2015 - 18:53
door patvdm
Dank mannen voor de antwoorden, maar een BOVAG bestaat niet in België.
Rechtsbijstand in de autoverzekering komt tussen in geschillen bij herstellingen na een ongeval, ...
Ander realiteit: ik heb de wagen particulier overgenomen, dus niet via de garage. De verkoper heeft ondertussen ook contact gehad met de garage en heeft besloten zijn twee wagens bij een andere dealer onder te brengen.
Ik vond het erg te worden behandeld alsof ikzelf de poelie had vernield. In ieder geval ben ik blij dat we kunnen concluderen dat de bout er niet goed op gemonteerd werd en dat eigenlijk de garage zijn verantwoordelijkheid zou moeten durven nemen.
Re: krukaspoelie stuk - motor D5
Geplaatst: 02.03.2015 - 19:45
door sbv
wat is de reactie van Volvo België hierop dan ?
Re: krukaspoelie stuk - motor D5
Geplaatst: 03.03.2015 - 22:56
door patvdm
sbv schreef:
wat is de reactie van Volvo België hierop dan ?
reactie Volvo:
Het is jammer te vernemen dat uw wagen een defect zou vertonen.
U zal echter begrijpen dat ik van hieruit geen diagnose kan stellen over hetgeen zich momenteel zou voordoen bij uw wagen.
Ik raad u aan om een afspraak te maken bij uw Volvo-verdeler zodat hij een diagnose kan stellen en mits uw akkoord kan overgaan tot herstelling.
Aanspraak maken op enige vorm van garantie zal helaas niet meer kunnen vrees ik. Het is me ook niet duidelijk waar u de wagen kocht.
Als u de wagen hebt gekocht bij een garage/handelaar dan hebt u hier een garantie voor ontvangen tenminste als u de wagen particulier hebt ingeschreven. Gekocht van een particulier dan hebt u geen garantie ontvangen.
Dus terug naar af...
Maar geen nood, er is niemand gewond of verdronken....
Waar ik nu wel zekerheid over heb, is dat die bout/moer wel degelijk niet aangespannen werd met de beschreven gevolgen... .
De kern is - denk ik- dat mijn huidige garage geen officiële Volvo-dealer is...
in ieder geval zijn die nu aan het zoeken naar een deftige tweedehandsmotor, zo kunnen we binnen een aantal dagen terug volop genieten van de XC70
Re: krukaspoelie stuk - motor D5
Geplaatst: 04.03.2015 - 17:30
door MarioC70
Let wel dat de krukas ook beschadigd is nu,met een nieuwe poelie gaat het niet lukken,die loopt er weer af....
Andere motor gaat het worden vrees ik..
Re: krukaspoelie stuk - motor D5
Geplaatst: 04.03.2015 - 20:30
door Ben W
Wat ik me vandaag bedacht... Bij sommige motoren dient de krukaspoelie bout vervangen te worden omdat het een rekbout is. Is dat bij uw motor ook zo en zo ja is deze dan ook vervangen?
Re: krukaspoelie stuk - motor D5
Geplaatst: 04.03.2015 - 21:02
door patvdm
Ben W schreef:
Wat ik me vandaag bedacht... Bij sommige motoren dient de krukaspoelie bout vervangen te worden omdat het een rekbout is. Is dat bij uw motor ook zo en zo ja is deze dan ook vervangen?
De vervanging van de distributieset werd door een Volvo-dealer uitgevoerd (onderhoudshistoriek hebben we gekregen). We veronderstellen dus dan ook dat een dealer de juiste zaken vervangt.
Wat mij echter stoort, is dat ze niet willen toegeven dat er een fout is gebeurd bij de montage, want een bout draait er zo maar niet af.
Helaas hebben we juridisch weinig verhaal, gezien we deze wagen 'particulier' hebben aangekocht.
Re: krukaspoelie stuk - motor D5
Geplaatst: 04.03.2015 - 21:14
door edraket
Ben W schreef:
Wat ik me vandaag bedacht... Bij sommige motoren dient de krukaspoelie bout vervangen te worden omdat het een rekbout is. Is dat bij uw motor ook zo en zo ja is deze dan ook vervangen?
Is een moer, en die bestaan niet in rekvariant. De oude VW TDI 5 cilinder motor heeft wel een (rek)bout.