Hallo,
vandaag een rit voor de boeg van 120 km met de volvo 144 b18a.
Heenweg geen probleem gehad zelfs de 130 km/u nog even aangetikt.
Op de terugweg echter begon de auto in te houden en iets te ploffen.
Ben wel gewoon thuisgekomen gelukkig.
Eenmaal thuis eerst maar even de kleppen gesteld en daarna een ritje gemaakt.
Na een paar kilometer een paar grote ploffen in de uitlaat en daarna niks meer, helemaal dood.
Mijn vraag; wat zou er aan de hand kunnen zijn en waar begin ik te zoeken?
groeten Harro
b18a ploffen en inhouden
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 30277
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Eerst eens systematisch het brandstofsysteem en de ontsteking controleren. Heb je LPG of benzine als brandstof?
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10757
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Ploffen is vaak ontsteking. Bobine eens wisselen. Kijk eens of hij dan weer loopt. Check ook of dat ding warm of knetterheet wordt.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10757
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
En de timing ff checken!MN-NL schreef: Wat voor ontsteking rij je mee? Indien mechanisch: kijk naar de contactpuntjes (speling ok?) en vervang de condensator uit voorzorg....
Maar de bobine van Hans staat ook hoog op de lijst![]()
Ach en nu we toch bezig zijn..... krijgt hij genoeg brandstof? Teveel of Te weinig is niet goed..... Nou ja dat is natuurlijk overbodige opmerking maar het is wel zo.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 08.11.2014 - 20:06
Net weer van werk en even gekeken, maar ik heb geen vonk bij de bougie, dus het probleem lijkt me duidelijk.
Nu dus morgen maar eens de hele ontsteking nakijken.
Hij is trouwens mechanisch.
Nu dus morgen maar eens de hele ontsteking nakijken.
Hij is trouwens mechanisch.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 08.11.2014 - 20:06
Als het blok stilstaat mag de as van de stroomverdeler en de rotor toch helemaal niet mogen draaien?
Als ik daar speling in heb is dit dan te fixen of moet je dan een geheel nieuwe stroomverdeler?
Edit..
zit me net te bedenken dat die 'speling' waarschijnlijk te maken heeft met de vaccuum vervroeging?
Als ik daar speling in heb is dit dan te fixen of moet je dan een geheel nieuwe stroomverdeler?
Edit..
zit me net te bedenken dat die 'speling' waarschijnlijk te maken heeft met de vaccuum vervroeging?
Laatst gewijzigd door harrodubbink op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 08.11.2014 - 20:06
net gestart zonder verdeelkap en de rotor wordt niet meegenomen.
Dit lijkt me lichtelijk problematisch
Als ik motor met de hand draai beweegt de rotor wel dus probleem zit hem in de stroomverdeler denk ik.
Dit lijkt me lichtelijk problematisch

Als ik motor met de hand draai beweegt de rotor wel dus probleem zit hem in de stroomverdeler denk ik.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 08.11.2014 - 20:06
stroomverdeler uit elkaar gehaald.
Een van de centrifugaalgewichten is afgebroken en de as neemt de rotoras niet mee.
Hoe dit precies komt kan ik niet zien want ik krijg het bovenste klemveertje er niet af om de twee delen van elkaar te halen.
Voor deze stroomverdeler is het helaas einde verhaal.
Heeft er iemand nog een stroomverdeler van de b18a liggen?
Anders wordt het een gereviseerde van 175 euro.
Een van de centrifugaalgewichten is afgebroken en de as neemt de rotoras niet mee.
Hoe dit precies komt kan ik niet zien want ik krijg het bovenste klemveertje er niet af om de twee delen van elkaar te halen.
Voor deze stroomverdeler is het helaas einde verhaal.
Heeft er iemand nog een stroomverdeler van de b18a liggen?
Anders wordt het een gereviseerde van 175 euro.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 08.11.2014 - 20:06
twee asdelen van elkaar gekregen en de gatande rand waar ze in elkaar vallen is zo versleten dat dit over elkaar draait.
heb een gereviseerde besteld .
moet ik nog ergens op letten bij het moteren van de nieuwe.
bijvoorbeeld motor op bdp en dan de rotor in een bepaalde richting?
heb een gereviseerde besteld .
moet ik nog ergens op letten bij het moteren van de nieuwe.
bijvoorbeeld motor op bdp en dan de rotor in een bepaalde richting?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 08.11.2014 - 20:06
lekker veel feedback 
