Pagina 1 van 1
b18a ploffen en inhouden
Geplaatst: 12.03.2015 - 18:03
door harrodubbink
Hallo,
vandaag een rit voor de boeg van 120 km met de volvo 144 b18a.
Heenweg geen probleem gehad zelfs de 130 km/u nog even aangetikt.
Op de terugweg echter begon de auto in te houden en iets te ploffen.
Ben wel gewoon thuisgekomen gelukkig.
Eenmaal thuis eerst maar even de kleppen gesteld en daarna een ritje gemaakt.
Na een paar kilometer een paar grote ploffen in de uitlaat en daarna niks meer, helemaal dood.
Mijn vraag; wat zou er aan de hand kunnen zijn en waar begin ik te zoeken?
groeten Harro
Re: b18a ploffen en inhouden
Geplaatst: 12.03.2015 - 18:05
door lint
Eerst eens systematisch het brandstofsysteem en de ontsteking controleren. Heb je LPG of benzine als brandstof?
Re: b18a ploffen en inhouden
Geplaatst: 12.03.2015 - 18:12
door harrodubbink
ik rij op lpg
Re: b18a ploffen en inhouden
Geplaatst: 12.03.2015 - 18:12
door Hans oet Twent
Ploffen is vaak ontsteking. Bobine eens wisselen. Kijk eens of hij dan weer loopt. Check ook of dat ding warm of knetterheet wordt.
Re: b18a ploffen en inhouden
Geplaatst: 12.03.2015 - 18:36
door MN-NL
Wat voor ontsteking rij je mee? Indien mechanisch: kijk naar de contactpuntjes (speling ok?) en vervang de condensator uit voorzorg....
Maar de bobine van Hans staat ook hoog op de lijst

Re: b18a ploffen en inhouden
Geplaatst: 12.03.2015 - 19:21
door Hans oet Twent
MN-NL schreef:
Wat voor ontsteking rij je mee? Indien mechanisch: kijk naar de contactpuntjes (speling ok?) en vervang de condensator uit voorzorg....
Maar de bobine van Hans staat ook hoog op de lijst
En de timing ff checken!
Ach en nu we toch bezig zijn..... krijgt hij genoeg brandstof? Teveel of Te weinig is niet goed..... Nou ja dat is natuurlijk overbodige opmerking maar het is wel zo.
Re: b18a ploffen en inhouden
Geplaatst: 13.03.2015 - 18:56
door harrodubbink
Net weer van werk en even gekeken, maar ik heb geen vonk bij de bougie, dus het probleem lijkt me duidelijk.
Nu dus morgen maar eens de hele ontsteking nakijken.
Hij is trouwens mechanisch.
Re: b18a ploffen en inhouden
Geplaatst: 14.03.2015 - 12:03
door harrodubbink
Als het blok stilstaat mag de as van de stroomverdeler en de rotor toch helemaal niet mogen draaien?
Als ik daar speling in heb is dit dan te fixen of moet je dan een geheel nieuwe stroomverdeler?
Edit..
zit me net te bedenken dat die 'speling' waarschijnlijk te maken heeft met de vaccuum vervroeging?
Re: b18a ploffen en inhouden
Geplaatst: 14.03.2015 - 13:14
door harrodubbink
net gestart zonder verdeelkap en de rotor wordt niet meegenomen.
Dit lijkt me lichtelijk problematisch
Als ik motor met de hand draai beweegt de rotor wel dus probleem zit hem in de stroomverdeler denk ik.
Re: b18a ploffen en inhouden
Geplaatst: 14.03.2015 - 16:54
door harrodubbink
stroomverdeler uit elkaar gehaald.
Een van de centrifugaalgewichten is afgebroken en de as neemt de rotoras niet mee.
Hoe dit precies komt kan ik niet zien want ik krijg het bovenste klemveertje er niet af om de twee delen van elkaar te halen.
Voor deze stroomverdeler is het helaas einde verhaal.
Heeft er iemand nog een stroomverdeler van de b18a liggen?
Anders wordt het een gereviseerde van 175 euro.
Re: b18a ploffen en inhouden
Geplaatst: 15.03.2015 - 11:14
door harrodubbink
twee asdelen van elkaar gekregen en de gatande rand waar ze in elkaar vallen is zo versleten dat dit over elkaar draait.
heb een gereviseerde besteld .
moet ik nog ergens op letten bij het moteren van de nieuwe.
bijvoorbeeld motor op bdp en dan de rotor in een bepaalde richting?
Re: b18a ploffen en inhouden
Geplaatst: 28.03.2015 - 13:45
door harrodubbink
lekker veel feedback
