Vragen over remschijven en blokken

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
ElanBroeders
1st Gear member

Hallo allemaal,

sinds kort hebben we een mooie V50 Kinetic 1.8 benzine MY2005 met 102.000 km op de teller. Overgestapt vanuit een Ford Focus (die overigens heerlijk reed) op een betrouwbare Zweed. Maar helaas heeft de Zweedse schone al wat steekjes laten vallen... Zo heb ik de servopomp van de stuurbekrachtiging moeten vervangen, een stabilisatorstang achter en nu nog een hele luide irritante rammel. Misschien dat dit forum me hierbij kan helpen.
Overigens ben ik ook bezig met de restauratie van een Amazon uit '66 maar daar is het iets logischer als iets het niet doet :D

Probleem
Net na de aflevering hoorde ik een rammel toen ik mijn raam open had. Alsof een aanhangwagentje aan het dansen is achter je auto. En eigenlijk alleen op klinkerwegen. Binnen hoor je het goed, maar buiten kijken mensen gewoon om wat daar nu weer voorbij rijd!

Wat heb ik al gedaan?
In eerste instantie heb ik (toen ik de banden liet wisselen) de wielophanging na laten kijken. Er bleek linksachter een stabilisatorstang aan vervanging toe en ik heb de auto met gloednieuwe banden laten uitlijnen (4-punts) en de banden natuurlijk laten balanceren. Schokdempers, veren en draagarmen waren goed. Alleen... de rammel bleef.

Ik ben onder de auto geweest en heb alle hitteschilden nagelopen of ze contact maken met de auto. Dat was niet het geval. De rammel komt vanachter, lijkt het, uit het wiel. Maar soms ook van voren, als de oneffenheden in de weg maar fors zijn.

Nu heb ik via dit forum en andere fora vaker gelezen dat het verkeerd monteren van de remblokken die rammel kan veroorzaken. (Of het monteren van niet originele blokken). Als ik flink schop tegen de velg dan hoor ik de rammel ook.

Ik ben vervolgens goed naar de remmen gaan kijken en zie dat de blokken op zich nog wel even mee kunnen, maar dat de schijven wel aan vervanging toe zijn. (Maar nieuwe blokken zijn dus nodig om de rammel weg te krijgen, mits ze alleen verkeerd om zitten) Ik meet met een schuifmaat (achterzijde op buitenkant 'braam') 2 mm slijtage aan één zijde van de schijfen achter 1 mm. Ik concludeer vervolgens dat deze waardes x2 de minimale dikte bereikt en overschreden hebben (vóór 4 mm slijtage en achter dus 2 mm). Ik heb de band er nog niet af kunnen halen om echt goed te meten.

Klopt deze conclusie? En betekent dat dan dat ik niet kan volstaan met alleen nieuwe blokken, maar ook schijven nodig heb? (Weer een dure investering :( )
Ben wel van plan voor origineel te gaan... Maar hoop dat jullie me kunnen adviseren. Ik heb een foto van de schijf (genomen door het wiel weliswaar) erbij gedaan (als het lukt..)

Verder viel mij op dat de achterplaat van de voorremmen veel groter is dan de schijf. Als ik filmpjes op youtube en afbeeldingen op internet bekijk lijkt het altijd zo dat de schijf bijna even groot is als de achterplaat. Nu zit er toch bijna 1,5/2 cm rondom verschil in diameter. De schijf is 27 cm (zal wel 278 mm zijn dus 15") maar de achterplaat is ruim 30 cm. Kan het zijn dat op deze auto eigenlijk een 16" schijf hoort? Of hoort dit verschil toch wel? Ook hier heb ik een plaatje van ingevoegd in deze post. (overigens heb ik zowel zomer als winter 16" lichtmetaal erop liggen (Caligo en Castalia). Kan je uberhaupt wisselen in deze grootte omdat de remblokken voor beide maten geschikt zijn (en dus de klauw ook ??). Niet dat ik het wil, maar wil wel een goede bestelling doen, zodat mijn problemen opgelost worden...

Kloppen mijn conclusies en wat nu?
Een lang verhaal, maar klopt dit allemaal?
Klopt het dat:
- de rammel hoogstwaarschijnlijk van de blokken af komt?
- de schijven aan vervanging toe zijn of dat ik nog even kan wachten en alleen blokken kan monteren?
- en of de 15" schijf aan de voorzijde wel passen bij achterplaat en er eigenlijk 16" schijven onder moeten?

Alvast heel hartelijk dank!

NB de V50 remt verder voortreffelijk. Geen trillingen in ieder geval.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V50 2.4i Summum (2004) - Volvo V40 1.8 Europa Sports Exclusive (2002) - Volvo 121 Amazon B18 (1966) - Constructam Comet 6T (1969)
snorremans
5th Gear member

Als je de handrem aantrekt en tegen de achter velg schopt is de rammel er dan nog ?

Schijven moet je opmeten op het gedeelte waarmee je remt, en deze moet aan een bepaalde waarde voldoen, dus meten hoeveel het randje is is geen goede metode.

Als ik je schijven zie en ze zijn nog binnen de maat zou ik de randjes weg slijpen( of afdraaien aan de auto ) Ik zelf haal de remklauw en bracket eraf, zet de auto in zijn derde versnelling en de slijpschijf er op tot de rand weg is.
Laatst gewijzigd door snorremans op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
edraket
7th Gear member

Als de rammel er nog steeds is als je de rem lichtjes aantikt zijn het niet de remblokken en moet je elders zoeken. Zelfde geldt voor de handrem.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
ElanBroeders
1st Gear member

Opgelost! Met hulp van Maurits van Parts4Swedes! Ik kon er even naar toe rijden en samen hebben we gekeken naar de staat van de schijven en blokken. Voor was al aardig versleten maar kan nog even mee. Achter kon op zich ook nog wel even, maar doordat er geen originele blokken in zaten (zonder veertje) rammelde ze als een gek. Alleen blokken vervangen kon niet meer op deze schijven, dus achter is nu alles nieuw met originele materialen.

Gelijk deze middag gaan sleutelen en even later zat alles erop, netjes ingesmeerd met kopervet en goed vast. Het enige wat ik lastig vond was het indrukken van de zuiger. Zonder het officiële gereedschap heb ik het opgelost door een lijmklem op de zuiger te zetten (met het roterende gedeelte op de zuiger), de zuiger vervolgens wat op spanning zetten en met een waterpomptang heel voorzichtig een stukje te roteren. Oppassen dat je niet het rubber mee knijpt. En dan is het een makkie.
Uit de proefrit bleek dat ik eindelijk van die vervelende rammel af ben!

Zeer veel lof voor de kennis, kunde en vriendelijkheid van Parts4Swedes! En veel goedkoper als de Volvo-dealer. Echt een aanrader!
Volvo V50 2.4i Summum (2004) - Volvo V40 1.8 Europa Sports Exclusive (2002) - Volvo 121 Amazon B18 (1966) - Constructam Comet 6T (1969)
lint
Geartronic member

Dat is mooi, weer een probleem opgelost mede door de hulp en kennis van Parts4Swedes.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
snorremans
5th Gear member

ElanBroeders schreef: Opgelost! Met hulp van Maurits van Parts4Swedes! Ik kon er even naar toe rijden en samen hebben we gekeken naar de staat van de schijven en blokken. Voor was al aardig versleten maar kan nog even mee. Achter kon op zich ook nog wel even, maar doordat er geen originele blokken in zaten (zonder veertje) rammelde ze als een gek. Alleen blokken vervangen kon niet meer op deze schijven, dus achter is nu alles nieuw met originele materialen.

Gelijk deze middag gaan sleutelen en even later zat alles erop, netjes ingesmeerd met kopervet en goed vast. Het enige wat ik lastig vond was het indrukken van de zuiger. Zonder het officiële gereedschap heb ik het opgelost door een lijmklem op de zuiger te zetten (met het roterende gedeelte op de zuiger), de zuiger vervolgens wat op spanning zetten en met een waterpomptang heel voorzichtig een stukje te roteren. Oppassen dat je niet het rubber mee knijpt. En dan is het een makkie.
Uit de proefrit bleek dat ik eindelijk van die vervelende rammel af ben!

Zeer veel lof voor de kennis, kunde en vriendelijkheid van Parts4Swedes! En veel goedkoper als de Volvo-dealer. Echt een aanrader!
Heb je het met Parts4swedes opgelost ? of zelf gedaan na het advies van hun ? Ik denk zelf het laatste want ik mag toch wel verwachten van Parts4Swedes dat ze een terugstel set hebben om de remzuiger terug te stellen.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Maurits@Parts4Swedes
Forumsponsor
Contacteer:

snorremans schreef: Heb je het met Parts4swedes opgelost ? of zelf gedaan na het advies van hun ? Ik denk zelf het laatste want ik mag toch wel verwachten van Parts4Swedes dat ze een terugstel set hebben om de remzuiger terug te stellen.
Ja natuurlijk, maar gewoon vergeten mee te geven aan Jeroen.
Genuine Volvo - There is no Substitute.
www.Parts4Swedes.nl
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”