Vragen over remschijven en blokken
Geplaatst: 12.03.2015 - 21:11
Hallo allemaal,
sinds kort hebben we een mooie V50 Kinetic 1.8 benzine MY2005 met 102.000 km op de teller. Overgestapt vanuit een Ford Focus (die overigens heerlijk reed) op een betrouwbare Zweed. Maar helaas heeft de Zweedse schone al wat steekjes laten vallen... Zo heb ik de servopomp van de stuurbekrachtiging moeten vervangen, een stabilisatorstang achter en nu nog een hele luide irritante rammel. Misschien dat dit forum me hierbij kan helpen.
Overigens ben ik ook bezig met de restauratie van een Amazon uit '66 maar daar is het iets logischer als iets het niet doet
Probleem
Net na de aflevering hoorde ik een rammel toen ik mijn raam open had. Alsof een aanhangwagentje aan het dansen is achter je auto. En eigenlijk alleen op klinkerwegen. Binnen hoor je het goed, maar buiten kijken mensen gewoon om wat daar nu weer voorbij rijd!
Wat heb ik al gedaan?
In eerste instantie heb ik (toen ik de banden liet wisselen) de wielophanging na laten kijken. Er bleek linksachter een stabilisatorstang aan vervanging toe en ik heb de auto met gloednieuwe banden laten uitlijnen (4-punts) en de banden natuurlijk laten balanceren. Schokdempers, veren en draagarmen waren goed. Alleen... de rammel bleef.
Ik ben onder de auto geweest en heb alle hitteschilden nagelopen of ze contact maken met de auto. Dat was niet het geval. De rammel komt vanachter, lijkt het, uit het wiel. Maar soms ook van voren, als de oneffenheden in de weg maar fors zijn.
Nu heb ik via dit forum en andere fora vaker gelezen dat het verkeerd monteren van de remblokken die rammel kan veroorzaken. (Of het monteren van niet originele blokken). Als ik flink schop tegen de velg dan hoor ik de rammel ook.
Ik ben vervolgens goed naar de remmen gaan kijken en zie dat de blokken op zich nog wel even mee kunnen, maar dat de schijven wel aan vervanging toe zijn. (Maar nieuwe blokken zijn dus nodig om de rammel weg te krijgen, mits ze alleen verkeerd om zitten) Ik meet met een schuifmaat (achterzijde op buitenkant 'braam') 2 mm slijtage aan één zijde van de schijfen achter 1 mm. Ik concludeer vervolgens dat deze waardes x2 de minimale dikte bereikt en overschreden hebben (vóór 4 mm slijtage en achter dus 2 mm). Ik heb de band er nog niet af kunnen halen om echt goed te meten.
Klopt deze conclusie? En betekent dat dan dat ik niet kan volstaan met alleen nieuwe blokken, maar ook schijven nodig heb? (Weer een dure investering
)
Ben wel van plan voor origineel te gaan... Maar hoop dat jullie me kunnen adviseren. Ik heb een foto van de schijf (genomen door het wiel weliswaar) erbij gedaan (als het lukt..)
Verder viel mij op dat de achterplaat van de voorremmen veel groter is dan de schijf. Als ik filmpjes op youtube en afbeeldingen op internet bekijk lijkt het altijd zo dat de schijf bijna even groot is als de achterplaat. Nu zit er toch bijna 1,5/2 cm rondom verschil in diameter. De schijf is 27 cm (zal wel 278 mm zijn dus 15") maar de achterplaat is ruim 30 cm. Kan het zijn dat op deze auto eigenlijk een 16" schijf hoort? Of hoort dit verschil toch wel? Ook hier heb ik een plaatje van ingevoegd in deze post. (overigens heb ik zowel zomer als winter 16" lichtmetaal erop liggen (Caligo en Castalia). Kan je uberhaupt wisselen in deze grootte omdat de remblokken voor beide maten geschikt zijn (en dus de klauw ook ??). Niet dat ik het wil, maar wil wel een goede bestelling doen, zodat mijn problemen opgelost worden...
Kloppen mijn conclusies en wat nu?
Een lang verhaal, maar klopt dit allemaal?
Klopt het dat:
- de rammel hoogstwaarschijnlijk van de blokken af komt?
- de schijven aan vervanging toe zijn of dat ik nog even kan wachten en alleen blokken kan monteren?
- en of de 15" schijf aan de voorzijde wel passen bij achterplaat en er eigenlijk 16" schijven onder moeten?
Alvast heel hartelijk dank!
NB de V50 remt verder voortreffelijk. Geen trillingen in ieder geval.
sinds kort hebben we een mooie V50 Kinetic 1.8 benzine MY2005 met 102.000 km op de teller. Overgestapt vanuit een Ford Focus (die overigens heerlijk reed) op een betrouwbare Zweed. Maar helaas heeft de Zweedse schone al wat steekjes laten vallen... Zo heb ik de servopomp van de stuurbekrachtiging moeten vervangen, een stabilisatorstang achter en nu nog een hele luide irritante rammel. Misschien dat dit forum me hierbij kan helpen.
Overigens ben ik ook bezig met de restauratie van een Amazon uit '66 maar daar is het iets logischer als iets het niet doet

Probleem
Net na de aflevering hoorde ik een rammel toen ik mijn raam open had. Alsof een aanhangwagentje aan het dansen is achter je auto. En eigenlijk alleen op klinkerwegen. Binnen hoor je het goed, maar buiten kijken mensen gewoon om wat daar nu weer voorbij rijd!
Wat heb ik al gedaan?
In eerste instantie heb ik (toen ik de banden liet wisselen) de wielophanging na laten kijken. Er bleek linksachter een stabilisatorstang aan vervanging toe en ik heb de auto met gloednieuwe banden laten uitlijnen (4-punts) en de banden natuurlijk laten balanceren. Schokdempers, veren en draagarmen waren goed. Alleen... de rammel bleef.
Ik ben onder de auto geweest en heb alle hitteschilden nagelopen of ze contact maken met de auto. Dat was niet het geval. De rammel komt vanachter, lijkt het, uit het wiel. Maar soms ook van voren, als de oneffenheden in de weg maar fors zijn.
Nu heb ik via dit forum en andere fora vaker gelezen dat het verkeerd monteren van de remblokken die rammel kan veroorzaken. (Of het monteren van niet originele blokken). Als ik flink schop tegen de velg dan hoor ik de rammel ook.
Ik ben vervolgens goed naar de remmen gaan kijken en zie dat de blokken op zich nog wel even mee kunnen, maar dat de schijven wel aan vervanging toe zijn. (Maar nieuwe blokken zijn dus nodig om de rammel weg te krijgen, mits ze alleen verkeerd om zitten) Ik meet met een schuifmaat (achterzijde op buitenkant 'braam') 2 mm slijtage aan één zijde van de schijfen achter 1 mm. Ik concludeer vervolgens dat deze waardes x2 de minimale dikte bereikt en overschreden hebben (vóór 4 mm slijtage en achter dus 2 mm). Ik heb de band er nog niet af kunnen halen om echt goed te meten.
Klopt deze conclusie? En betekent dat dan dat ik niet kan volstaan met alleen nieuwe blokken, maar ook schijven nodig heb? (Weer een dure investering

Ben wel van plan voor origineel te gaan... Maar hoop dat jullie me kunnen adviseren. Ik heb een foto van de schijf (genomen door het wiel weliswaar) erbij gedaan (als het lukt..)
Verder viel mij op dat de achterplaat van de voorremmen veel groter is dan de schijf. Als ik filmpjes op youtube en afbeeldingen op internet bekijk lijkt het altijd zo dat de schijf bijna even groot is als de achterplaat. Nu zit er toch bijna 1,5/2 cm rondom verschil in diameter. De schijf is 27 cm (zal wel 278 mm zijn dus 15") maar de achterplaat is ruim 30 cm. Kan het zijn dat op deze auto eigenlijk een 16" schijf hoort? Of hoort dit verschil toch wel? Ook hier heb ik een plaatje van ingevoegd in deze post. (overigens heb ik zowel zomer als winter 16" lichtmetaal erop liggen (Caligo en Castalia). Kan je uberhaupt wisselen in deze grootte omdat de remblokken voor beide maten geschikt zijn (en dus de klauw ook ??). Niet dat ik het wil, maar wil wel een goede bestelling doen, zodat mijn problemen opgelost worden...
Kloppen mijn conclusies en wat nu?
Een lang verhaal, maar klopt dit allemaal?
Klopt het dat:
- de rammel hoogstwaarschijnlijk van de blokken af komt?
- de schijven aan vervanging toe zijn of dat ik nog even kan wachten en alleen blokken kan monteren?
- en of de 15" schijf aan de voorzijde wel passen bij achterplaat en er eigenlijk 16" schijven onder moeten?
Alvast heel hartelijk dank!
NB de V50 remt verder voortreffelijk. Geen trillingen in ieder geval.