Gister helaas "stil" gevallen met mijn Volvo S80 2.5t my2006 (oude model). Tijdens het rijden op de snelweg ging het motormanagement lampje aan en begon de auto in te houden, dan wel stotteren. Dichtbij zijnde pomp opgezocht en gekeken naar het probleem.
De auto liep op 4 cilinders en ik vermoede een bobine. Gelukkig al het gereedschap bij de hand en ter plekke alle mogelijke oorzaken bekeken. Hierbij oa de bobines/bougies gewisseld. Tot mijn verbazing zag ik dat de draden aan de bobinestekker van cilinder 5 open en bloot lagen en dus grote kans op sluiting konden veroorzaken. Deze draden heb ik geïsoleerd en gecontroleerd op spanning. De massa en constante 12v werken nog uitstekend, echter heeft de signaal draad een spanning van 0,04v stationair, terwijl de overige bobines rond de 0,07v zitten. Ook bij een toenemend toerental is de spanning lager dan de overige signaaldraden.
Uiteraard heb ik de draad verder in de kabelboom bekeken en deze vertoont geen breuken oid. Nu lees ik veel op internet dat in dergelijke gevallen de "eindtrap" de geest heeft gegeven. Heeft dit model motor dat en zo ja, waar kan ik die vinden? Zijn er nog eventuele andere oorzaken die ik moet uitsluiten?
Hopelijk kan iemand me helpen hiermee.
2.5T MY2006 - Signaal bobine 5 laag
- SanMercury
- 2nd Gear member
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 24.12.2006 - 00:19
- Locatie: Houten
Volvo V70 TDI automaat
Volvo S70 TDI
Volvo S40 G3
Volvo 440 2.0i
Volvo 740 Turbo
Volvo S80 T6
Volvo 480 GT Turbo 3x
Volvo 240 Super Polar
Volvo S70 TDI
Volvo S40 G3
Volvo 440 2.0i
Volvo 740 Turbo
Volvo S80 T6
Volvo 480 GT Turbo 3x
Volvo 240 Super Polar
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Eerste stap is uitlezen om vast te stellen welke cilinder overslaat. Pas dan kun je gericht een bobine wisselen en door opnieuw uitlezen vaststellen of het overslaan bij dezelfde cilinder is gebleven of meeverhuisd is naar een andere cilinder.
- SanMercury
- 2nd Gear member
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 24.12.2006 - 00:19
- Locatie: Houten
Dit staat ook zeker op de planning voor vandaag of morgen, maar dit verklaart niet waarom het signaal op 1 bobinekabel lager is dan bij de overige 4 toch?
Volvo V70 TDI automaat
Volvo S70 TDI
Volvo S40 G3
Volvo 440 2.0i
Volvo 740 Turbo
Volvo S80 T6
Volvo 480 GT Turbo 3x
Volvo 240 Super Polar
Volvo S70 TDI
Volvo S40 G3
Volvo 440 2.0i
Volvo 740 Turbo
Volvo S80 T6
Volvo 480 GT Turbo 3x
Volvo 240 Super Polar
- SanMercury
- 2nd Gear member
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 24.12.2006 - 00:19
- Locatie: Houten
Het probleem gevonden......alle 5 de cilinders vonken correct en brandstof is er ook. Echter op cilinder 5 meet ik 0,0 compressie, terwijl de overige cilinders een goede waarde geven. Wordt dus cilinderkop eraf halen ben ik bang voor. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Cilinderkop revisie nog geen 100dkm geleden uitgevoerd bij Volvo dealer.
Volvo V70 TDI automaat
Volvo S70 TDI
Volvo S40 G3
Volvo 440 2.0i
Volvo 740 Turbo
Volvo S80 T6
Volvo 480 GT Turbo 3x
Volvo 240 Super Polar
Volvo S70 TDI
Volvo S40 G3
Volvo 440 2.0i
Volvo 740 Turbo
Volvo S80 T6
Volvo 480 GT Turbo 3x
Volvo 240 Super Polar
- SanMercury
- 2nd Gear member
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 24.12.2006 - 00:19
- Locatie: Houten
Tja durf ik niet zo te zeggen. Dit weekend gaat de kop eraf en gaan we het zien. Motor klinkt nog "te goed" voor zware mechanische defecten....
Volvo V70 TDI automaat
Volvo S70 TDI
Volvo S40 G3
Volvo 440 2.0i
Volvo 740 Turbo
Volvo S80 T6
Volvo 480 GT Turbo 3x
Volvo 240 Super Polar
Volvo S70 TDI
Volvo S40 G3
Volvo 440 2.0i
Volvo 740 Turbo
Volvo S80 T6
Volvo 480 GT Turbo 3x
Volvo 240 Super Polar