2.5T MY2006 - Signaal bobine 5 laag
Geplaatst: 15.03.2015 - 18:41
Gister helaas "stil" gevallen met mijn Volvo S80 2.5t my2006 (oude model). Tijdens het rijden op de snelweg ging het motormanagement lampje aan en begon de auto in te houden, dan wel stotteren. Dichtbij zijnde pomp opgezocht en gekeken naar het probleem.
De auto liep op 4 cilinders en ik vermoede een bobine. Gelukkig al het gereedschap bij de hand en ter plekke alle mogelijke oorzaken bekeken. Hierbij oa de bobines/bougies gewisseld. Tot mijn verbazing zag ik dat de draden aan de bobinestekker van cilinder 5 open en bloot lagen en dus grote kans op sluiting konden veroorzaken. Deze draden heb ik geïsoleerd en gecontroleerd op spanning. De massa en constante 12v werken nog uitstekend, echter heeft de signaal draad een spanning van 0,04v stationair, terwijl de overige bobines rond de 0,07v zitten. Ook bij een toenemend toerental is de spanning lager dan de overige signaaldraden.
Uiteraard heb ik de draad verder in de kabelboom bekeken en deze vertoont geen breuken oid. Nu lees ik veel op internet dat in dergelijke gevallen de "eindtrap" de geest heeft gegeven. Heeft dit model motor dat en zo ja, waar kan ik die vinden? Zijn er nog eventuele andere oorzaken die ik moet uitsluiten?
Hopelijk kan iemand me helpen hiermee.
De auto liep op 4 cilinders en ik vermoede een bobine. Gelukkig al het gereedschap bij de hand en ter plekke alle mogelijke oorzaken bekeken. Hierbij oa de bobines/bougies gewisseld. Tot mijn verbazing zag ik dat de draden aan de bobinestekker van cilinder 5 open en bloot lagen en dus grote kans op sluiting konden veroorzaken. Deze draden heb ik geïsoleerd en gecontroleerd op spanning. De massa en constante 12v werken nog uitstekend, echter heeft de signaal draad een spanning van 0,04v stationair, terwijl de overige bobines rond de 0,07v zitten. Ook bij een toenemend toerental is de spanning lager dan de overige signaaldraden.
Uiteraard heb ik de draad verder in de kabelboom bekeken en deze vertoont geen breuken oid. Nu lees ik veel op internet dat in dergelijke gevallen de "eindtrap" de geest heeft gegeven. Heeft dit model motor dat en zo ja, waar kan ik die vinden? Zijn er nog eventuele andere oorzaken die ik moet uitsluiten?
Hopelijk kan iemand me helpen hiermee.