Pagina 1 van 1

2.5T MY2006 - Signaal bobine 5 laag

Geplaatst: 15.03.2015 - 18:41
door SanMercury
Gister helaas "stil" gevallen met mijn Volvo S80 2.5t my2006 (oude model). Tijdens het rijden op de snelweg ging het motormanagement lampje aan en begon de auto in te houden, dan wel stotteren. Dichtbij zijnde pomp opgezocht en gekeken naar het probleem.

De auto liep op 4 cilinders en ik vermoede een bobine. Gelukkig al het gereedschap bij de hand en ter plekke alle mogelijke oorzaken bekeken. Hierbij oa de bobines/bougies gewisseld. Tot mijn verbazing zag ik dat de draden aan de bobinestekker van cilinder 5 open en bloot lagen en dus grote kans op sluiting konden veroorzaken. Deze draden heb ik geïsoleerd en gecontroleerd op spanning. De massa en constante 12v werken nog uitstekend, echter heeft de signaal draad een spanning van 0,04v stationair, terwijl de overige bobines rond de 0,07v zitten. Ook bij een toenemend toerental is de spanning lager dan de overige signaaldraden.

Uiteraard heb ik de draad verder in de kabelboom bekeken en deze vertoont geen breuken oid. Nu lees ik veel op internet dat in dergelijke gevallen de "eindtrap" de geest heeft gegeven. Heeft dit model motor dat en zo ja, waar kan ik die vinden? Zijn er nog eventuele andere oorzaken die ik moet uitsluiten?

Hopelijk kan iemand me helpen hiermee.

Re: 2.5T MY2006 - Signaal bobine 5 laag

Geplaatst: 15.03.2015 - 22:56
door M@rcel
Eerste stap is uitlezen om vast te stellen welke cilinder overslaat. Pas dan kun je gericht een bobine wisselen en door opnieuw uitlezen vaststellen of het overslaan bij dezelfde cilinder is gebleven of meeverhuisd is naar een andere cilinder.

Re: 2.5T MY2006 - Signaal bobine 5 laag

Geplaatst: 16.03.2015 - 09:47
door SanMercury
Dit staat ook zeker op de planning voor vandaag of morgen, maar dit verklaart niet waarom het signaal op 1 bobinekabel lager is dan bij de overige 4 toch?

Re: 2.5T MY2006 - Signaal bobine 5 laag

Geplaatst: 16.03.2015 - 09:52
door M@rcel
Ze zouden zomaar alle vijf binnen de toegestane grenzen kunnen liggen. En dan ben je aan het spokenjagen. De eindtrappen zitten overigens in de bobines, de signaal leidingen lopen direct naar de ECM.

Re: 2.5T MY2006 - Signaal bobine 5 laag

Geplaatst: 17.03.2015 - 10:03
door SanMercury
Het probleem gevonden......alle 5 de cilinders vonken correct en brandstof is er ook. Echter op cilinder 5 meet ik 0,0 compressie, terwijl de overige cilinders een goede waarde geven. Wordt dus cilinderkop eraf halen ben ik bang voor. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Cilinderkop revisie nog geen 100dkm geleden uitgevoerd bij Volvo dealer.

Re: 2.5T MY2006 - Signaal bobine 5 laag

Geplaatst: 17.03.2015 - 10:45
door M@rcel
0,0?
Blijft er een klep hangen? Extreme aanslag op een klepsteel?
Gat in de zuiger? Motor te arm gedraaid?

Re: 2.5T MY2006 - Signaal bobine 5 laag

Geplaatst: 23.03.2015 - 13:13
door SanMercury
Tja durf ik niet zo te zeggen. Dit weekend gaat de kop eraf en gaan we het zien. Motor klinkt nog "te goed" voor zware mechanische defecten....