Nieuw! Mijn 245 & ik

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Celeste
Starter

Hoi allemaal,

Mijn nieuwe aanwinst: een prachtig rode 245 uit 1980.
Heb nooit eerder Volvo gereden (heb een eend en een GS) maar kwam op zoek naar een betrouwbare ruime auto met oldtimerkwaliteiten uit op deze. Wat een geweldige auto!

Ik weet weinig over de historie, dus volgende week gaat hij naar de garage voor een grote beurt, distributie en om even goed nagelopen te worden.
Om te beginnen is de kachel stuk, dus dat is big fix nr 1 :-)
Het wordt mijn dagelijkse auto dus alles moet gewoon goed zijn en functioneren.

Het zou leuk zijn als iemand hier de auto kent, en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het uitvogelen van de onderdelen want zoals gezegd, ik ben nog niet erg thuis in Volvo's. Ben er al wel verliefd op ;-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Celeste
Starter

De eerste vraag:
Om de kachel te maken moet het halve dashboard eruit - dat doe je maar één keer.
Ik ben nu onderdelen aan het zoeken, uiteraard koop ik een nieuwe kachelmotor.
En ik dacht ook maar meteen een nieuwe kachelkraan. Er zijn nog originele te koop, maar ook imitatie. Al neig ik altijd naar origineel omdat dat meestal beter is en beter past, scheelt het nogal in prijs (de helft). Hoe goed is de imitatie?
En hebben jullie nog meer tips over wat ik meteen zou moeten vervangen/nakijken als de boel daar toch open ligt?
Stinky
6th Gear member
Contacteer:

Mooie auto! Blijven poetsen met dat rood :) Als je de boel toch open hebt, kun je als de aanjager veel lawaai maakt
dat ook verhelpen. Met de distributie de waterpomp niet vergeten. Check de roest onder de achterklepdorpel.
Werkt alles nog in de tellerbak? Dagteller, benzinemeter? Veel plezier ermee en hou ons op de hoogte. Er is een
ander forum, volvolvo.nl, daar zit veel specifieke 200-serie kennis.
Ben
Executive Member
Contacteer:

En meld je even bij http://www.volvo240-260register.nl en natuurlijk op de Forum Facebookpagina voor Volvoliefhebbers ;-)
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Celeste
Starter

Thanx voor de tip. Het registreren daar is nog niet gelukt maar dat komt wel.

Met de aanjager bedoel je toch gewoon de kachelmotor? Dat was inderdaad het hele idee erachter om de boel überhaupt open te maken.

Alle tellers en meters werken nog, het ding is in onwaarschijnlijk mooie en nieuwe staat van binnen.
Op de wielranden en een paar andere roestplekken na, maar die verhelpen is fase II. Eerst de boel technisch in orde krijgen.

Oja nog een ander vraagje:
Bij mijn voeten komt een flinke stroom koude lucht binnen. Er zit daar een rooster maar dat kan niet dicht (er mist wat) (aan de passagierszijde zit het wel goed). Is dit onderdeel nog te krijgen, en zo ja hoe heet dat dan?
lint
Geartronic member

Dat is een fraai 245, even wat klussen en dan genieten van deze echte auto.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Arjan.
2nd Gear member

Mooie 245 zo te zien en in een prachtige kleur ;) Het interieur is niet origineel en is afkomstig uit een jongere 245.

Ventilatieklepje bij je linkerbeen zit in bijna elke 240 dus daar moet makkelijk goedkoop aan te komen zijn van een sloper. In de omgeving Nieuwleusen worden er veel gesloopt, even op Marktplaats kijken voor een telefoonnummer. Er even om vragen op volvolvo.nl levert ws ook snel resultaat op, daar zit ook een aantal heren uit de omgeving Nieuwleusen.
Celeste
Starter

Ik geniet er nu al van :D

Hoe weet jij dat het interieur niet origineel is?
Arjan.
2nd Gear member

Genieten is het belangrijkst inderdaad!

Tot 1986 zat er een ander model hoofdsteunen in de 240, zie plaatje hieronder. Vanaf 1986 zijn de hoofdsteunen (en bijbehorende stoelen) die op je foto te zien zijn geleverd.

Afbeelding
anixie
2nd Gear member

Ik heb mn rijbewijs nog gehaald in de witte (en toen nieuwe) 245GL van mn ouders...
Was een 2.3 benzine...

Dezez mooie auto brengt heel wat herinneringen terug. Veel plezier ermee !!
MY2015 Volvo V40 D4 Summum R-Design Caspian Blue Metallic
Rica modified
martin _b
3rd Gear member

Mooie Volvo.
En leuke aanwinst.
Je bent nog niet zo thuis in de Volvo.
Nou, denk dat daar snel verandering in komt.
Voor je het wet ben je verslaafd.

Geniet er van....
Volvo kwam, zag, en overwon
Volvo 244 GLE
Volvo 940 Estate
Mini Clubman Estate 1977
Mini 1100 Special 1977 (1380 racing)
Stinky
6th Gear member
Contacteer:

WIJ WILLEN FOTO'S! WIJ WILLEN FOTO'S!
Celeste
Starter

Je bedoelt foto's van mij onder de motorkap om de stekkertjes wat beter aan te duwen? Te laat, is al klaar en hij rijdt weer :-)

Fantastisch trouwens, zo'n enorme motorruimte. Je kunt zo naast het motorblok stappen en de kap weer dicht doen tegen de regen :D

Het lukt me vooralsnog niet om me op het volvolvo-forum te registreren ofwel iemand te contacteren, dus ik ben even aangewezen op jullie kennis.

Is er iemand die iets zinnigs kan zeggen over een kachelkraan, imitatie of origineel?
Laatst gewijzigd door Celeste op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Celeste
Starter

Laat maar, ik heb een originele besteld :-)

Leuk trouwens om te weten, over dat interieur. Ik zou graag nog veel wijzer worden. Is er een boek dat jullie kunnen aanraden waarin veel staat uitgelegd over de verschillende modellen en typen en uitvoeringen etc.?

Meer foto's volgen natuurlijk. Nog wensen? ;-)
lint
Geartronic member

Er zijn meerdere boeken over de uitvoeringen van de Volvo 200 serie, ook handig is http://www.volvo200.org/
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Celeste
Starter

Een update!
Net opgehaald bij de garage, ik kon hem niet meer missen :-)
Er is een hoop aan gebeurd. Omdat ik niets weet over de historie is de hele auto nagelopen, grote beurt, distributie, kachel vervangen en nog wat kleiner werk.
Kreeg er meteen een lijstje bij met punten voor de volgende keer, maar voor nu is het wel even goed zo.

Een dingetje wil ik nog doen: de temperatuurmeter is niet zo betrouwbaar, schiet af en toe in het rood (had ik zelf nog niet meegemaakt maar bij de garagist gebeurde dat wel). Dus ben ik nu op zoek naar een spanningsstabilisator. Weet iemand waar ik die vinden kan? Nordicar heeft ze niet op de site staan... ik wil hem graag wel vervangen want ik wil niet straks in de file twijfelen of de motor kookt of niet.

Ik heb trouwens geprobeerd me op het volvolvo forum aan te melden, meerdere malen zelfs, maar krijg steeds een error. Directe contactmailtjes verdwijnen blijkbaar ook ergens waar niemand ze vindt, dus samengevat lukt het allemaal niet. Kent iemand hier een van de beheerders toevallig?
BlackcurrantV70
7th Gear member

Prachtige zo een oer-Volvo, brengt weer herinneringen terug van mijn 240 era, ik heb een 240 estate GL diesel gereden van 1991 tot 2000, was een model 87.

Die auto was de oorzaak dat we nu niks anders meer rijden dan Volvo, dus als dit je eerste Volvo is, is het nu te laat, je bent gebeten door de microbe :-)
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Arjan.
2nd Gear member

Spanningsstabilisator is makkelijk en goedkoop zelf te maken, staat een en ander over op volvolvo. Zie hier:

http://volvolvo.nl/threads/15402-benzin ... e-veel-aan
http://volvolvo.nl/threads/8415-De-Blau ... post335730

Ik zal even een pb voor je sturen naar een van de moderators op volvolvo met een link naar dit topic. Misschien kan hij je helpen.
Laatst gewijzigd door Arjan. op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”