Asymetrische banden

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
japeape
1st Gear member

Hallo,

Heb net m'n zomerbanden erop gezet en zie iets raars aan het profiel. Het is net of de banden aan de rechterkant verkeerd om liggen. Bij de dealer zeggen ze dat dit zo hoord by asymmetrische banden maar is dat nou een broodje aap verhaal of klopt dat echt?

Zie attachments van de linker en rechter band ter verduidelijking.

Lijkt me dat links het water naar buiten of naar achter wordt afgevoerd en rechts naar binnen of naar voren en dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V40 D4 -200pk - R Design - Polestar
CHRISITO
4th Gear member

lint
Geartronic member

Niets abnormaals aan de banden, die zijn goed gemonteerd.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
dbosker
6th Gear member

staat ook op de band.
Of er staat op de wang "outside" dus buitenkant (als je dat aan de binnenkant van de velg leest is het dus verkeerd), of er staat een pijl op met "rotation". Als deze pijl tegen de rijrichting in wijst is het dus ook fout. Al het andere is goed.

laatste Volvo (960) verkocht
japeape
1st Gear member

Hoi heren bedankt voor de reacties en ik had inmiddels de info over asymmeterische banden ook gevonden maar het is net of het principe nooit aan de kaak wordt gesteld in de artikelen die ik heb gevonden.

Ik zie dit ook weleens bij velgen met asymmetriche spaken waarbij de fabrikant te lui is geweest om twee mallen te maken voor de linker en rechter wielen waardoor de spaken aan een kant van de auto de verkeerde kant op wijzen en datzelfde gevoel heb ik bij assymetriche banden. Daar zou een linker en rechter band voor moeten zijn zodat aan beide kanten van de auto het water op dezelfde manier wordt afgevoerd.

Of ben ik nu te academisch op de zondagavond?

Ben iig gerustgesteld dat ze me geen verkeerde banden hebben verkocht :-).
dbosker
6th Gear member

dat van die velgen klopt. Volgens mij had alleen de Toyota Previa verschillende velgen voor links en rechts.

laatste Volvo (960) verkocht
Ben
Executive Member
Contacteer:

Volvo Columba's zijn er ook voor links en rechts
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
ex-Mooseman
4th Gear member

En de turbine-velgen op de SLR McLaren zijn ook aangepast aan de draairichting.

Voor mij was dit een reden om niet de Balder-velg maar wel de Njord te kiezen.
japeape
1st Gear member

Waarom dan toch en masse asymmetrische banden maken uit slechts 1 mal? Bijna alle bandenfabrikanten lijken het te doen maar ik zie het voordeel niet t.o.v. symmetrische of directionele banden (los van productiekosten).
zakraket
4th Gear member

japeape schreef: Hoi heren bedankt voor de reacties en ik had inmiddels de info over asymmeterische banden ook gevonden maar het is net of het principe nooit aan de kaak wordt gesteld in de artikelen die ik heb gevonden.

Ik zie dit ook weleens bij velgen met asymmetriche spaken waarbij de fabrikant te lui is geweest om twee mallen te maken voor de linker en rechter wielen waardoor de spaken aan een kant van de auto de verkeerde kant op wijzen en datzelfde gevoel heb ik bij assymetriche banden. Daar zou een linker en rechter band voor moeten zijn zodat aan beide kanten van de auto het water op dezelfde manier wordt afgevoerd.

Of ben ik nu te academisch op de zondagavond?

Ben iig gerustgesteld dat ze me geen verkeerde banden hebben verkocht :-).
Ha, ik zei de laatste keer tegen de bandenboer dat ze mijn velgen verkeerd om hadden gelegd (17" Ixion II) omdat de spaken de vekeerde kant op wezen. Ik zie de rechterkant eigenlijk nooit. Helemaal niet bij stilgestaan dat deze velgen aan beide zijden van de auto inderdaad andersom staan :)
Laatst gewijzigd door zakraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 D2 R-Design | RICA 140pk/330Nm | Wit | R-Design Plus Line | Business pack Pro | Verwarmbare voorstoelen | Sensus Connect Touch - met navigatie | privacyglass | Dubbele bodem met bagagehouder
Wil je meer met je SCT? kijk hier
japeape
1st Gear member

Lullig he? Hier nog een post waaruit blijkt dat het kennelijk algemeen geaccepteerd is dat het profiel bij asymetrische banden aan een kant de verkeerde kant op wijst (en dat het formele standpunt is dat dit niet erg is):

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =7&t=27080
japeape
1st Gear member

Maar zeg nou zelf dit ziet er toch raar uit :-)?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
zakraket
4th Gear member

Ja, kan me ook niet voorstellen dat dat geen invloed op de rijeigenschappen heeft. Waarom zou je anders zo veel moeite in zo'n profiel steken? Maar goed, ik heb hier nog nooit last van gehad ;)
V40 D2 R-Design | RICA 140pk/330Nm | Wit | R-Design Plus Line | Business pack Pro | Verwarmbare voorstoelen | Sensus Connect Touch - met navigatie | privacyglass | Dubbele bodem met bagagehouder
Wil je meer met je SCT? kijk hier
japeape
1st Gear member

Precies, het lijkt meer een marketing stunt te zijn dan wat anders. Hieronder het antwoord van Michelin aan wie ik dezelfde vraag heb gesteld: "men zit niet te wachten op links en rechts uitvoeringen van banden" maar ondertussen in advertenties wel de meest magische krachten toeschrijven aan het speciale profiel van de band ook al zit dat profiel aan een kant andersom :-).......

----------------------------

Wij hebben uw vraag in goede orde ontvangen en kunnen u het volgende mededelen.

De Michelin Pilot Sport 3 is een asymmetrische band.

Bij asymmetrische banden is er een verschil tussen de binnenzijde van het profiel en de buitenzijde van het profiel.
In grote lijnen zorgt het profiel aan de binnenzijde van de band voor de grip en het profiel aan de buitenzijde voor de wegligging. Het profiel aan de binnenzijde is dan ook vaak wat meer opengewerkt en het profiel aan de buitenzijde wat meer gesloten.

Bij de montage van de band dient men erop te letten dat de buitenzijde van de band ook daadwerkelijk aan de buitenzijde wordt gemonteerd. Daartoe is er op de buitenste zijwand van de band dan ook een speciale markering aangebracht: aussenseite, Outside etc. Op een auto zitten de 4 asymmetrische banden op dezelfde wijze op de wielen gemonteerd.
Ook bij asymmetrische banden lopen de dwarsgroeven op de linkerband van boven naar beneden en op de rechterband van beneden naar boven. Zou men dit willen voorkomen dan zou men echt linkerbanden en rechterbanden moeten ontwikkelen en dat is iets waar de automobielindustrie niet op zit te wachten.

De verschillende richting van de dwarsgroeven van de banden aan de linkerkant van het voertuig en aan de rechterkant, hebben geen invloed op bijvoorbeeld het mechanisme van de waterafvoer van de banden.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

----------------------------
Hans oet Twent
8th Gear member

Ha ha geweldig..... er zijn meer mensen die dit soort eenvoudige zaken niet begrijpen en zich er aan storen. Wellicht ben ik daar te simpel in maar ook ik kan me er aan storen. Dus zoek ik meestal een neutrale oplossing....

Nu we het er toch over hebben..... REX velgen...... li en re dezelfde velg maar wijst een andere kant op?
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
japeape
1st Gear member

Die REX velgen lijken me idd een typisch gevalletje "1 mal is duur genoeg". Had hiervoor een Lexus IS en had er IS-F velgen bij gekocht die wel een linker en een rechter variant hadden maar dat was ook te merken aan de prijs.

Wat vind jij een neutrale oplossing?
Laatst gewijzigd door japeape op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans oet Twent
8th Gear member

japeape schreef: Die REX velgen lijken me idd een typisch gevalletje "1 mal is duur genoeg". Had hiervoor een Lexus IS en had er IS-F velgen bij gekocht die wel een linker en een rechter variant hadden maar dat was ook te merken aan de prijs.

Wat vind jij een neutrale oplossing?
Ja dat is een goeie......
budget - Pandora / Hera / Zwart staal ;-)

luxer -Pan 18" / Sleipner 18" / Bor 19"
Laatst gewijzigd door Hans oet Twent op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
japeape
1st Gear member

Ik zou de 18" pan velgen doen (enige met symmetrische spaken).
DanielD1976
2nd Gear member

Bij velgen stoort me dit wel dat er een verschil tussen links en rechts zit.
Dat was voor mij de reden om geen Ixions te nemen, maar Midirs

Bij banden heb ik er minder moeite mee.
Ik kan me overigens voorstellen dat dit verschil wel degelijk uitmaakt bij de Michelin's
De grote en stevige blokken worden aan de buitenkant gezet, waar het meeste gewicht tijdens bochten komt te liggen.
Hierdoor zou zo een band best steviger kunnen aanvoelen, zonder concessies te hoeven doen op waterafvoer.
Mercedes SLK 250d (2015)
Opel Speedster 2.2 #1385 (2003)
Volvo V40 D4 Momentum MY'15 (2014)
Citroen DS3 1.6 E-HDI (2012)
Toyota Aygo Dynamic Blue (2009)
Ford Mondeo 2.0TDCI 130pk (2003)
Opel Astra 1.7dti grijs kenteken (2000)
Renault Megane coupe 1.6e (1996)
Citroen ZX 1.9i Volcane (1992)
Renault 5 SL 1.0 (1988)
Plaats reactie

Terug naar “V40”