Pagina 1 van 1
Asymetrische banden
Geplaatst: 22.03.2015 - 10:04
door japeape
Hallo,
Heb net m'n zomerbanden erop gezet en zie iets raars aan het profiel. Het is net of de banden aan de rechterkant verkeerd om liggen. Bij de dealer zeggen ze dat dit zo hoord by asymmetrische banden maar is dat nou een broodje aap verhaal of klopt dat echt?
Zie attachments van de linker en rechter band ter verduidelijking.
Lijkt me dat links het water naar buiten of naar achter wordt afgevoerd en rechts naar binnen of naar voren en dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Re: Asymetrische banden
Geplaatst: 22.03.2015 - 10:32
door CHRISITO
Re: Asymetrische banden
Geplaatst: 22.03.2015 - 11:45
door lint
Niets abnormaals aan de banden, die zijn goed gemonteerd.
Re: Asymetrische banden
Geplaatst: 22.03.2015 - 12:55
door dbosker
staat ook op de band.
Of er staat op de wang "outside" dus buitenkant (als je dat aan de binnenkant van de velg leest is het dus verkeerd), of er staat een pijl op met "rotation". Als deze pijl tegen de rijrichting in wijst is het dus ook fout. Al het andere is goed.
Re: Asymetrische banden
Geplaatst: 22.03.2015 - 18:53
door japeape
Hoi heren bedankt voor de reacties en ik had inmiddels de info over asymmeterische banden ook gevonden maar het is net of het principe nooit aan de kaak wordt gesteld in de artikelen die ik heb gevonden.
Ik zie dit ook weleens bij velgen met asymmetriche spaken waarbij de fabrikant te lui is geweest om twee mallen te maken voor de linker en rechter wielen waardoor de spaken aan een kant van de auto de verkeerde kant op wijzen en datzelfde gevoel heb ik bij assymetriche banden. Daar zou een linker en rechter band voor moeten zijn zodat aan beide kanten van de auto het water op dezelfde manier wordt afgevoerd.
Of ben ik nu te academisch op de zondagavond?
Ben iig gerustgesteld dat ze me geen verkeerde banden hebben verkocht

.
Re: Asymetrische banden
Geplaatst: 22.03.2015 - 19:05
door dbosker
dat van die velgen klopt. Volgens mij had alleen de Toyota Previa verschillende velgen voor links en rechts.
Re: Asymetrische banden
Geplaatst: 22.03.2015 - 20:27
door Ben
Volvo Columba's zijn er ook voor links en rechts
Re: Asymetrische banden
Geplaatst: 22.03.2015 - 22:05
door ex-Mooseman
En de turbine-velgen op de SLR McLaren zijn ook aangepast aan de draairichting.
Voor mij was dit een reden om niet de Balder-velg maar wel de Njord te kiezen.
Re: Asymetrische banden
Geplaatst: 22.03.2015 - 22:41
door japeape
Waarom dan toch en masse asymmetrische banden maken uit slechts 1 mal? Bijna alle bandenfabrikanten lijken het te doen maar ik zie het voordeel niet t.o.v. symmetrische of directionele banden (los van productiekosten).
Re: Asymetrische banden
Geplaatst: 23.03.2015 - 09:00
door zakraket
japeape schreef:
Hoi heren bedankt voor de reacties en ik had inmiddels de info over asymmeterische banden ook gevonden maar het is net of het principe nooit aan de kaak wordt gesteld in de artikelen die ik heb gevonden.
Ik zie dit ook weleens bij velgen met asymmetriche spaken waarbij de fabrikant te lui is geweest om twee mallen te maken voor de linker en rechter wielen waardoor de spaken aan een kant van de auto de verkeerde kant op wijzen en datzelfde gevoel heb ik bij assymetriche banden. Daar zou een linker en rechter band voor moeten zijn zodat aan beide kanten van de auto het water op dezelfde manier wordt afgevoerd.
Of ben ik nu te academisch op de zondagavond?
Ben iig gerustgesteld dat ze me geen verkeerde banden hebben verkocht

.
Ha, ik zei de laatste keer tegen de bandenboer dat ze mijn velgen verkeerd om hadden gelegd (17" Ixion II) omdat de spaken de vekeerde kant op wezen. Ik zie de rechterkant eigenlijk nooit. Helemaal niet bij stilgestaan dat deze velgen aan beide zijden van de auto inderdaad andersom staan

Re: Asymetrische banden
Geplaatst: 23.03.2015 - 10:11
door japeape
Lullig he? Hier nog een post waaruit blijkt dat het kennelijk algemeen geaccepteerd is dat het profiel bij asymetrische banden aan een kant de verkeerde kant op wijst (en dat het formele standpunt is dat dit niet erg is):
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =7&t=27080
Re: Asymetrische banden
Geplaatst: 23.03.2015 - 10:14
door japeape
Maar zeg nou zelf dit ziet er toch raar uit

?
Re: Asymetrische banden
Geplaatst: 23.03.2015 - 10:50
door zakraket
Ja, kan me ook niet voorstellen dat dat geen invloed op de rijeigenschappen heeft. Waarom zou je anders zo veel moeite in zo'n profiel steken? Maar goed, ik heb hier nog nooit last van gehad

Re: Asymetrische banden
Geplaatst: 23.03.2015 - 11:08
door japeape
Precies, het lijkt meer een marketing stunt te zijn dan wat anders. Hieronder het antwoord van Michelin aan wie ik dezelfde vraag heb gesteld: "men zit niet te wachten op links en rechts uitvoeringen van banden" maar ondertussen in advertenties wel de meest magische krachten toeschrijven aan het speciale profiel van de band ook al zit dat profiel aan een kant andersom

.......
----------------------------
Wij hebben uw vraag in goede orde ontvangen en kunnen u het volgende mededelen.
De Michelin Pilot Sport 3 is een asymmetrische band.
Bij asymmetrische banden is er een verschil tussen de binnenzijde van het profiel en de buitenzijde van het profiel.
In grote lijnen zorgt het profiel aan de binnenzijde van de band voor de grip en het profiel aan de buitenzijde voor de wegligging. Het profiel aan de binnenzijde is dan ook vaak wat meer opengewerkt en het profiel aan de buitenzijde wat meer gesloten.
Bij de montage van de band dient men erop te letten dat de buitenzijde van de band ook daadwerkelijk aan de buitenzijde wordt gemonteerd. Daartoe is er op de buitenste zijwand van de band dan ook een speciale markering aangebracht: aussenseite, Outside etc. Op een auto zitten de 4 asymmetrische banden op dezelfde wijze op de wielen gemonteerd.
Ook bij asymmetrische banden lopen de dwarsgroeven op de linkerband van boven naar beneden en op de rechterband van beneden naar boven. Zou men dit willen voorkomen dan zou men echt linkerbanden en rechterbanden moeten ontwikkelen en dat is iets waar de automobielindustrie niet op zit te wachten.
De verschillende richting van de dwarsgroeven van de banden aan de linkerkant van het voertuig en aan de rechterkant, hebben geen invloed op bijvoorbeeld het mechanisme van de waterafvoer van de banden.
Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
----------------------------
Re: Asymetrische banden
Geplaatst: 23.03.2015 - 12:10
door Hans oet Twent
Ha ha geweldig..... er zijn meer mensen die dit soort eenvoudige zaken niet begrijpen en zich er aan storen. Wellicht ben ik daar te simpel in maar ook ik kan me er aan storen. Dus zoek ik meestal een neutrale oplossing....
Nu we het er toch over hebben..... REX velgen...... li en re dezelfde velg maar wijst een andere kant op?
Re: Asymetrische banden
Geplaatst: 23.03.2015 - 14:34
door japeape
Die REX velgen lijken me idd een typisch gevalletje "1 mal is duur genoeg". Had hiervoor een Lexus IS en had er IS-F velgen bij gekocht die wel een linker en een rechter variant hadden maar dat was ook te merken aan de prijs.
Wat vind jij een neutrale oplossing?
Re: Asymetrische banden
Geplaatst: 23.03.2015 - 15:04
door Hans oet Twent
japeape schreef:
Die REX velgen lijken me idd een typisch gevalletje "1 mal is duur genoeg". Had hiervoor een Lexus IS en had er IS-F velgen bij gekocht die wel een linker en een rechter variant hadden maar dat was ook te merken aan de prijs.
Wat vind jij een neutrale oplossing?
Ja dat is een goeie......
budget - Pandora / Hera / Zwart staal
luxer -Pan 18" / Sleipner 18" / Bor 19"
Re: Asymetrische banden
Geplaatst: 23.03.2015 - 16:49
door japeape
Ik zou de 18" pan velgen doen (enige met symmetrische spaken).
Re: Asymetrische banden
Geplaatst: 23.03.2015 - 18:29
door DanielD1976
Bij velgen stoort me dit wel dat er een verschil tussen links en rechts zit.
Dat was voor mij de reden om geen Ixions te nemen, maar Midirs
Bij banden heb ik er minder moeite mee.
Ik kan me overigens voorstellen dat dit verschil wel degelijk uitmaakt bij de Michelin's
De grote en stevige blokken worden aan de buitenkant gezet, waar het meeste gewicht tijdens bochten komt te liggen.
Hierdoor zou zo een band best steviger kunnen aanvoelen, zonder concessies te hoeven doen op waterafvoer.