Ben net nieuw op dit forum, en nu al een vraag: In mijn Volvo V70 van 1997 wil ik de radio + carkit uit mijn vorige auto overplaatsen. Wie heeft hiervoor tips. Wat ik graag wil weten is o.a.
waar sluit ik de stroom en massa van de carkit aan?
waar plaats ik de plakantenne van de carkit (rechter raamstijl?)
hoe krijg ik de microfoon bij de zonneklep?
zitten er airbags in de weg of moet ik ergens speciaal op letten (boordcomputer)
De carkit is een Nokia 91. Kan ik het geluid van de telefoon ook via de luidsprekers van de auto laten lopen?
Hoi Miro, zelf heb ik in mijn vorige V70 van 1998 een Nokia CARK-128 gemonteerd. De microfoon en luidspreker heb ik laten inbouwen door mijn dealer. Dat was zo'n set die de luidspreker in de hoofdsteun heeft zitten en de microfoon via een zwanenhals heeft bevestigd aan de hoofdsteun. De bedrading van de luidspreker en microfoon loopt dan via de bekleding van de stoel naar beneden. Onder de bestuurdersstoel zat dan ook de carkit zelf. In de V70 zit een speciale connector voor de voedingsspanning die ik heb gebruikt (tip van mijn dealer). De plakantenne heb ik in de lengterichting van de rechter A-stijl geplakt en de draad weggewerkt door de stijl achter het kunststof, met wat gedult bereik je een prima resultaat. Mijn V70 had geen passagier airbag waardoor zonder problemen het complete handschoenkastje verwijderd kon worden zonder ergens op te letten. Verder is een stuk lasdraad handig om de antennedraad achter je verwarmingspaneel te leidden. De autoradio had ik ook uitgebouwd om zo de antennedraad verder naar beneden te leggen richting de carkit. De carkit had een mute-signaal die het volume van mijn autoradio uitschakelde. De originele microfoon uit de carkit kan natuurlijk ook gebruikt worden maar is aanzienlijk meer werk, aangezien deze het beste bij de achteruitkijkspiegel gemonteerd kan worden. Ook de luidspreker zal een plaats moeten krijgen. Deze luidspreker (of die uit de hoofdsteun van Volvo) heeft een beperkt frequentiebereik dat afgestemd is voor telefoniespraak en geeft veel beter geluid dan je audioluidsprekers. Ik heb met mijn set altijd uitstekende kwaliteit gehad voor zowel mijzelf als de ontvangende partij. Iets dat soms wel eens te wensen overlaat als de microfoon te ver weg is gemonteerd. Kortom, overweeg zo'n set met luidspreker in de hoofdsteun en microfoon eraan.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar EngineeredAlderbastend compleet V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019 V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex V70 T5 aut, MY2001 Full Options V70 2.5 Europa, MY1998
Hoi Rogier64, bedankt voor je uitvoerige uitleg en tips. Mijn Volvo komt morgen binnen en dan zal ik gelijk onder de bestuurdersstoel gaan kijken naar de connectoren. Voor wat betreft de microfoon en de luidspreker ben ik er nog niet helemaal uit: op internet kon ik niet veel vinden, zijn de luidspreker en de microfoon die je noemt originele Volvo spullen of is het van Nokia?
Hoi Miro, de set die ik bedoel is origineel Volvo. De carkit zelf is origineel Nokia en bestaat uit de houder voor de telefoon en de electronica eenheid. In die Nokia set zat dus ook een microfoon en luidspreker die ik niet heb gebruikt en vervangen door de Volvo set. Aan die Volvo geintergreerde set zaten al de juiste stekkers (3,5mm jack voor de luidspreker en 2,5mm jack voor de microfoon) dus plug and play. In die Volvoset zat voor de V70 classic ook een speciale montagesteun om de Nokia houder te bevestigen zonder te boren in je dashboard. De bewuste connector bevind zich linksonder de radio, daar heb je wel weer een speciale kabelset voor nodig. Je kunt ook gewoon de voeding aftappen van de permanente stoomdraad van je radio. Is in elk geval een stuk goedkoper dan zo'n kabelset. Voordeel daarvan is dat je telefoon ook wordt geladen als je het contact uit hebt staan. Standby stoomopname van de carkit is in elk geval zo laag dat dit met een goede accu geen enkel probleem geeft.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar EngineeredAlderbastend compleet V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019 V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex V70 T5 aut, MY2001 Full Options V70 2.5 Europa, MY1998
Hoi Rogier, vanmiddag heb ik m'n Volvo opgehaald - wat rijdt ie lekker!! (Foto's volgen binnenkort op dit forum). Maar ik loop al gelijk tegen het eerste probleem aan: de volvo heeft geen ISO/DIN aansluiting heeft< maar ! blokje met daaraan zo"n 10 draden, even zoeken naar een verloopkabel dus. Ik zal mijn Volvo dealer eens vragen naar de set die je noemt. Weer bedankt voor je reaktie!
Groeten, Gert
Hoi Miro, het ligt er aan wat voor radio er in komt. De stekker die je ziet is de originele Volvo aansluiting voor 2 DIN radio's. Je kunt inderdaad een verloopstekker kopen van die Volvo aansluiting naar ISO. Mogelijk heb je al een montageset voor 1 DIN radio's, je hebt dan een leeg vakje onder de radio schacht zitten. Ook die montagesetjes zijn te koop bij de Volvo dealer. paQ heeft het over een mutebox, dat is meestal een appart kastje dat tussen de luidsprekeruitgang van je radio komt en zo tijdens het telefoongesprek schakeld tussen de radio en de carkit. Hierdoor komt het gesprek over de (voor) luidsprekers. De kans op rondzingen (fluittoon) is groter bij hogere geluidsterkte dan de originele Volvoset met zo'n zwanenhals microfoon en ingebouwde luidspreker in de hoofdsteun.
Hoi Rogier, mijn radio heeft een ISO aansluiting en ik wil geen kabels doorknippen of aan elkaar solderen, vandaar een verloopstekker. Maareeh.. hoezo heeft de Volvo een aansluiting voor 2 radio's? Bestuurder wil naar Classic FM luisteren en de bijrijder naar Skyradio.......? En ik zie de mutebox inderdaad ook niet zitten (no hard feelings, paQ)
Hoi Miro, of er een kabel bestaat voor twee radio's, ik betwijfel het maar wie weet? Hoe wil je dat overigens doen met de weergave via de luidsprekers? Voor in de auto Classic FM en achterin Skyradio? Lijkt mij niet handig. Als je met een hooftelefoon één zender wilt luisteren lijkt mij een simpele draagbaar radio handiger.
Oh zo bedoel je, nou heel raar is het natuurlijk ook niet, je kunt in een schacht een 1 DIN, of beter, enkele DIN hoogte radio plaatsen en in de schacht daaronder een versterker met equalizer oid plaatsen. Of een navigatie of een DVD speler, whatever.
Hij zit erin! Viel achteraf toch wel weer mee. Alles via een apart gemaakt verloopkabeltje zit alles nu aan de kabelboom van de radio. Ook bij het plaatsen van de microfoon en de antenne geen rare dingen tegengekomen. Heb toch de originele microfoon gebruikt (die zit nu op de binnenverlichting bij de spiegel); de antenne op de voorruit. Ik heb een originele Dashmount gemonteerd tussen de middenconsole en het handschoenvak.