Ik ben niet zo tevreden over de DAB+ kwaliteit (V60 My2014). Geluid is echt fantastisch maar de ontvangst valt regelmatig heel kort weg wat erg storend is. Bij gewone FM zorgt een kortstondige dip in de ontvangst hoogstens voor wat ruis maar DAB is digitaal: het is 100% aan of 100% uit.
De dealer heeft er naar gekeken en zegt dat het komt door dat de antenne dan het contact met de satelliet verliest. Ik heb in de USA weleens een auto met Sirius XM gehad en dat is inderdaad satelliet maar DAB is toch gewoon afkomstig van aardse zendmasten?
Is DAB+ satellietradio?
- hans98
- 4th Gear member
Thanks. Dan ga ik nu wachten tot de dealer me gaat bellen, ze zouden het namelijk zelf ook navragen en dan een update geven als ze meer wisten. Ik denk dat ik heel lang op dat telefoontje kan wachten. #lutsers
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
- ssdroog
- 2nd Gear member
DAB+ op de V60 is prut. Mijn Volvo V60 MY 2014.5 heeft meerdere dagen bij de dealer gestaan, Volvo Nederland en Volvo Zweden hebben meegekeken maar het is alleen maar erger geworden. Bij de laatste keer is het weer hetzelfde (net zo slecht dus) als voordat ze aan de slag gingen... ik ga er geen tijd meer in stoppen. Inmiddels geloof ik niet dat ik de enige ben met dit probleem (naast jouw mail heb ik al eerder signalen ontvangen) dus blijkbaar is het zoals het is. Prut dus.
Maar gelukkig hoef ik mijn dealer niet uit te leggen wat DAB+ is.
Maar gelukkig hoef ik mijn dealer niet uit te leggen wat DAB+ is.
Volvo V60 D2 MY2014.5 Powershift Summum, Black Sapphire Metallic, Pandora velgen, Business Pack Connect, Winter Line, Scandinavian Line, DAB+
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
Dat is dus mooi klootn. Zegt het iets meer van Volvo of van het DAB+ Systeem in het algemeen? Vorige week in een Mondeo met dit systeem gereden en geen enkele kraak of hik vernomen. Klinkt echt rete gaaf!
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
- Millimetervreter.
- 5th Gear member
Ik heb nu ook DAP+ in mijn Audi A4, ik vind het een zeer fraai en zuiver geluid, sinds kort is het eigenlijk door heel Nederland wel dekkend, heel af en toe (en in tunnels
) valt het weg.
Omdat het zo goed bevalt heb ik het ook in mijn nieuw te leveren V60 aangevinkt....dit wordt wel de MY2016, ik ben benieuwd
.

Omdat het zo goed bevalt heb ik het ook in mijn nieuw te leveren V60 aangevinkt....dit wordt wel de MY2016, ik ben benieuwd

Werk maakt soms meer kapot, dan drank goed kan maken
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
In Deutschland heet het dus DAP+?
“Carpe Diem”
- Paul
- Geartronic member
Ik heb het ook besteld in mijn V40 ben benieuwd!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- friend
- 2nd Gear member
Digital Audio Prut.Hans oet Twent schreef:In Deutschland heet het dus DAP+?
Nee, is ook gewoon DAB+, is internationale standaard.
Laatst gewijzigd door friend op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 Plug-in Hybrid (Sensus Connected Touch*), S40, 850, 460, 242
(tussendoor: Peugeot, Renault, Fiat, Alfa Romeo, Audi, BMW)

(*)__________Torque___________________Flitsmeister__________________FlitsNav__________________Lovetoload__________________Parkmobile___________________Netflix____________
(tussendoor: Peugeot, Renault, Fiat, Alfa Romeo, Audi, BMW)

(*)__________Torque___________________Flitsmeister__________________FlitsNav__________________Lovetoload__________________Parkmobile___________________Netflix____________
- hans98
- 4th Gear member
Mss moet ik ook maar eens een mooie Brodit houder plaatsen en dan idd gewoon internetradio gebruiken. Kan ik ook nog StuBru luisteren, extra pluspunt!
Ik had onlangs in de USA een auto met (zoals ze dat daar noemen) HD radio erop, volgens mij is dat ook DAB want als de radio switchte tussen FM en HD dan hoorde je aanzienlijk kwaliteitsverschil. Nota bene: dit was niet Sirius XM satelliet, dat zat ook op die auto maar het abonnement was niet geactiveerd.
Ik had onlangs in de USA een auto met (zoals ze dat daar noemen) HD radio erop, volgens mij is dat ook DAB want als de radio switchte tussen FM en HD dan hoorde je aanzienlijk kwaliteitsverschil. Nota bene: dit was niet Sirius XM satelliet, dat zat ook op die auto maar het abonnement was niet geactiveerd.
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
Kun je hier iets meer over vertellen? Losse adapter die je aan de orginele HU kunt koppelen? Hoe werkt het, hoe ziet het eruit?mga1600 schreef: Met mijn DAB+ adapter van Pure (met bijbehorende glasantenne ) heb ik ook vrijwel overal ongestoord ontvangst......het kan dus wel!
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- tbrugman
- 2nd Gear member
Beetje achtergrond:
De ontvangst van DAB+ is afhankelijk van de veldstrekte en de kwaliteit van je antenne en ontvanger. Er zijn momenteel twee DAB+-radionetwerken in de lucht. Bij zo'n netwerk wordt een reeks zenders tegeljk op dezelfde frequentie uitgezonden, een zogenaamd "Single Frequency Netwerk". Het ene netwerk is van de NPO (radio 1, radio 2, 3FM etc) het ander van de VCR (onder meer 538, Qmusic, Slam Fm, BNR, radio Maria, Sublime etc) Deze zomer komt er nog een netwerk bij waarmee de regionale stations worden uitgezonden.
Die netwerken zijn niet gelijk. Ze zenden vanaf verschillende masten uit. Daarom kan je op de ene plek ze allebei ontvangen en op een ander plek maar één of misschien zelfs niet.
Sommige radio's ondersteunt terugschakelen naar FM, mits dat te ontvangen is.
FM is analoog, wordt de veldsterkte minder, dan krijg je ruis in je radio. DAB is digitaal, dus het werkt goed, of het werkt niet.
En de geluidskwalitiet is net als bij MP3'tjes in grote mate afhankeljk van de bandbreedte. Voor een mooier signaal heb je meer bandbreedte nodig. Bij spraak is een lagere bandbreedte acceptabel dan bij bijvoorbeeld klassieke muziek. Met de digitale radiovergunning die elk station gekregen heeft de overheid gesteld dat er voldoende bandbreedte beschikbaar is om een gelijkwaardige geluidskwaliteit aan FM te behalen. Daar lopen de meningen over uiteen...
De ontvangst van DAB+ is afhankelijk van de veldstrekte en de kwaliteit van je antenne en ontvanger. Er zijn momenteel twee DAB+-radionetwerken in de lucht. Bij zo'n netwerk wordt een reeks zenders tegeljk op dezelfde frequentie uitgezonden, een zogenaamd "Single Frequency Netwerk". Het ene netwerk is van de NPO (radio 1, radio 2, 3FM etc) het ander van de VCR (onder meer 538, Qmusic, Slam Fm, BNR, radio Maria, Sublime etc) Deze zomer komt er nog een netwerk bij waarmee de regionale stations worden uitgezonden.
Die netwerken zijn niet gelijk. Ze zenden vanaf verschillende masten uit. Daarom kan je op de ene plek ze allebei ontvangen en op een ander plek maar één of misschien zelfs niet.
Sommige radio's ondersteunt terugschakelen naar FM, mits dat te ontvangen is.
FM is analoog, wordt de veldsterkte minder, dan krijg je ruis in je radio. DAB is digitaal, dus het werkt goed, of het werkt niet.
En de geluidskwalitiet is net als bij MP3'tjes in grote mate afhankeljk van de bandbreedte. Voor een mooier signaal heb je meer bandbreedte nodig. Bij spraak is een lagere bandbreedte acceptabel dan bij bijvoorbeeld klassieke muziek. Met de digitale radiovergunning die elk station gekregen heeft de overheid gesteld dat er voldoende bandbreedte beschikbaar is om een gelijkwaardige geluidskwaliteit aan FM te behalen. Daar lopen de meningen over uiteen...
Current : V60 1.6D Summum MY2014
Previous: V50 1.6D Limited MY2012 / S40 1.8 Momentum MY2007
Previous: V50 1.6D Limited MY2012 / S40 1.8 Momentum MY2007
- Get!em
- 3rd Gear member
DAB+ in mijn V40 is nu gewoon goed en wordt steeds beter.
Factoren:
Eigen/interne/externe:
Je locatie is heel erg bepalend voor ontvangst en die hangt ook weer samen met de externe: waar staan de masten en op welke sterkte.
Ook gebouwen, zendmasten, bovenleidingen van trein, hoogspanningsmasten zijn van invloed. Tunnels zijn gelijk aan FM ontvangst overigens.
Het weer: bij inversie in de lucht en bij zonnevlekken die actief zijn, gaat signaal omhoog of omlaag. Het is zelfs mogeliijk in regio Utrecht onder bepaalde weersomstandigheden alle Belgische en Duitse zenders van DAB+ te ontvangen.
Stoorzenders in je auto kunnen ook van grote invloed zijn: Telefoon(s) met 3G/4G storen op het ontvangst, zeker bij actieve verbinding.
Telefoonopladers cq andere adapters die bijv gebruik maken van je 12V zijn meestal niet afgeschermd en hebben ook grote invloed.
De masten worden nog steeds uitgebreid en zenders wordenn nog beter gemaakt, dus daar wordt t ook steeds beter van.
Tot nu toe zelf: telefoon niet meer op center-console, oplader daar ook niet (maar gebruik maken van usb-poort in console) en mijn grootste klachten waren weg. Ik kan nu in vrijwel geheel NL ongestoord luisteren. Uiteraard zijn er af en toe hikjes, maar die hebben veelal te maken met: stoorzenders buiten, dwz, vrachtwagens met een adapter die stoort, beveiligingssytemen die op diezelfde frequentie werken. Ik gebruik DAB+ nu dus dagelijks, en kan er van genieten.
Factoren:
Eigen/interne/externe:
Je locatie is heel erg bepalend voor ontvangst en die hangt ook weer samen met de externe: waar staan de masten en op welke sterkte.
Ook gebouwen, zendmasten, bovenleidingen van trein, hoogspanningsmasten zijn van invloed. Tunnels zijn gelijk aan FM ontvangst overigens.
Het weer: bij inversie in de lucht en bij zonnevlekken die actief zijn, gaat signaal omhoog of omlaag. Het is zelfs mogeliijk in regio Utrecht onder bepaalde weersomstandigheden alle Belgische en Duitse zenders van DAB+ te ontvangen.
Stoorzenders in je auto kunnen ook van grote invloed zijn: Telefoon(s) met 3G/4G storen op het ontvangst, zeker bij actieve verbinding.
Telefoonopladers cq andere adapters die bijv gebruik maken van je 12V zijn meestal niet afgeschermd en hebben ook grote invloed.
De masten worden nog steeds uitgebreid en zenders wordenn nog beter gemaakt, dus daar wordt t ook steeds beter van.
Tot nu toe zelf: telefoon niet meer op center-console, oplader daar ook niet (maar gebruik maken van usb-poort in console) en mijn grootste klachten waren weg. Ik kan nu in vrijwel geheel NL ongestoord luisteren. Uiteraard zijn er af en toe hikjes, maar die hebben veelal te maken met: stoorzenders buiten, dwz, vrachtwagens met een adapter die stoort, beveiligingssytemen die op diezelfde frequentie werken. Ik gebruik DAB+ nu dus dagelijks, en kan er van genieten.
- eelkeblok
- 1st Gear member
- Contacteer:
Ik durf wel te beweren dat, wanneer "verder alles gelijk is" (dat kan dus niet, maar d.w.z. gelijke signaalsterkte, gelijke kwaliteit antenne, etc.) digitaal beter tegen verminderd signaal kan dan analoog. Het is een voordeel dat een digitaal signaal alleen onderscheid hoeft te maken tussen "aan" en "uit" en er geen verder informatie in de amplitude (AM) of de frequentie (FM) zit. Daarnaast kun je bij digitaal nog technieken als checksums e.d. toepassen zodat zelfs als er een paar bitjes "omvallen" je het oorspronkelijke signaal nog kunt reconstrueren.hans98 schreef:Bij gewone FM zorgt een kortstondige dip in de ontvangst hoogstens voor wat ruis maar DAB is digitaal: het is 100% aan of 100% uit.
Dat is verder een puur theoretisch verhaal waar je helemaal niks aan hebt als je ontvangst wegvalt, maar je lijkt te impliceren dat FM fundamenteel beter tegen verminderde signaalkwaliteit kan dan DAB en dat lijkt mij vrij stug

Voorsteltopic
2011 Volvo V50 2.0 Sport
2004 Mini Cooper Chili
2002 Mini Cooper Chili
2006 Mini Cooper Checkmate
1991 Mini Cooper 1300
2011 Volvo V50 2.0 Sport
2004 Mini Cooper Chili
2002 Mini Cooper Chili
1991 Mini Cooper 1300
- Get!em
- 3rd Gear member
Kijk je naar gebruikersperspectief: bij FM ga je langzaam over op ruis. Ruis kan gefilterd worden en dus hoor je niks meer. Bovendien is de overgang vrij soepel tussen geluid en ruis.
Bij DAB+ is aan/uit een harde overgang, soms gevolgd door een volume piek of een harde piep of fluittoon. Dit ligt nu voornamelijk aan de implementatie van de radio's zelf, een zachtere overgang zal later wel ingeprogrammeerd worden. Maar op dit moment hebben de meeste DAB+ radio's dus een harde overgang en die piep is echt vrij irritant. Ook het bubble geluid bij verstoorde ontvangst is niet erg fijn (digitale bubbels hoor je dan) voor je oren.
Bij DAB+ is aan/uit een harde overgang, soms gevolgd door een volume piek of een harde piep of fluittoon. Dit ligt nu voornamelijk aan de implementatie van de radio's zelf, een zachtere overgang zal later wel ingeprogrammeerd worden. Maar op dit moment hebben de meeste DAB+ radio's dus een harde overgang en die piep is echt vrij irritant. Ook het bubble geluid bij verstoorde ontvangst is niet erg fijn (digitale bubbels hoor je dan) voor je oren.
- hans98
- 4th Gear member
Misschien is mijn kennis van de techniek niet zo groot als jouw kennis (dat klinkt als een sneer maar dat is het niet) maar het is mijn praktijkervaring en verder een aanname over de oorzaak daarvan.eelkeblok schreef:Dat is verder een puur theoretisch verhaal waar je helemaal niks aan hebt als je ontvangst wegvalt, maar je lijkt te impliceren dat FM fundamenteel beter tegen verminderde signaalkwaliteit kan dan DAB en dat lijkt mij vrij stughans98 schreef:Bij gewone FM zorgt een kortstondige dip in de ontvangst hoogstens voor wat ruis maar DAB is digitaal: het is 100% aan of 100% uit.![]()
Als ik bij ons in het dorp de parkeergarage inrij (deze garage ligt op maaiveld en is aan een aantal zijden deels open) met radio op DAB dan valt het geluid meteen weg zodra ik de garage inrij. Alleen als ik heel dicht langs een van de open zijden rij heb ik nog ontvangst maar valt bij het minste geringste weg.
Als ik de radio op gewone FM heb staan komt er hoogstens wat ruis bij als ik via diezelfde ingang de garage inrij maar in de buitenste ring kan ik nog gewoon radio horen.
Ga ik meer naar binnen dan valt ook FM weg.
Laatst gewijzigd door hans98 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- eelkeblok
- 1st Gear member
- Contacteer:
Ik bedoelde ook zeker jouw praktijkervaring niet tegen te spreken. Ik denk alleen dat jouw ervaring meer zegt over de implementatie van DAB die Volvo gebruikt dan over DAB (of überhaupt digitale signaaloverdracht) in het algemeen.
Voorsteltopic
2011 Volvo V50 2.0 Sport
2004 Mini Cooper Chili
2002 Mini Cooper Chili
1991 Mini Cooper 1300
2011 Volvo V50 2.0 Sport
2004 Mini Cooper Chili
2002 Mini Cooper Chili
1991 Mini Cooper 1300
- Millimetervreter.
- 5th Gear member
Ik heb in mijn Audi A4 B&O en DAB+. Sinds twee jaar is het zenderpakket sterk uitgebreid in Nederland en sindsdien zijn er ook steeds meer palen neergezet. Ik heb nu eigenlijk in heel Nederland een zeer helder en vol geluid en ben zeer te spreken over dit systeem. Als ik voor de grap weer eens terugschakel naar Fm hoor ik een zeer duidelijk verschil in geluid.
Nadeel is dat het inderdaad in tunnels wegvalt, dat is irritant, maar ik vind de geluidsbeleving veel mooier dan Fm en dat is de reden dat ik het ook in mijn nieuw te leveren V60 heb aangevinkt.
Nadeel is dat het inderdaad in tunnels wegvalt, dat is irritant, maar ik vind de geluidsbeleving veel mooier dan Fm en dat is de reden dat ik het ook in mijn nieuw te leveren V60 heb aangevinkt.
Werk maakt soms meer kapot, dan drank goed kan maken
Lakfluisteraar.
Lakfluisteraar.