Pagina 1 van 1

d2 motor v40

Geplaatst: 02.04.2015 - 21:10
door spikey
Hallo
Ik ben benieuwd of iemand mij kan vertellen hoe betrouwbaar de D2 motor is in de volvoV40 aangezien ik veel slechte recencies heb gelezen??????

Re: d2 motor v40

Geplaatst: 02.04.2015 - 21:17
door Longone
Heel betrouwbaar, er rijden honderdduizenden auto's van verschillende merken met deze 1.6 HDI motor van PSA.

Natuurlijk zijn er dan soms probleemgevallen.

Een deel daarvan is te wijten aan te laag oliepeil (er zit maar 3.8 liter in het blok), te laat olie verversen of afraggen.

Re: d2 motor v40

Geplaatst: 02.04.2015 - 21:48
door D2
spikey schreef: Hallo
Ik ben benieuwd of iemand mij kan vertellen hoe betrouwbaar de D2 motor is in de volvoV40 aangezien ik veel slechte recencies heb gelezen??????
Het hangt er denk ik nogal van af van welk bouwjaar de motor is. Ik heb de indruk dat de D2 in de V50/S40 best wel wat problemen kende, maar dat de huidige V40 een sterk verbeterde versie van het blok heeft. Ik ben al ruim 113.000 kilometer onderweg met de D2 (bouwjaar 2012), geen enkel motorisch probleem tot dusver. Ook bij andere V40-rijders op dit forum lees ik weinig over motorproblemen.

Re: d2 motor v40

Geplaatst: 02.04.2015 - 23:31
door HakanC
Hier inmiddels 155.000 km zonder problemen. Wel een nieuwe versnellingsbak eronder gekregen onder garantie omdat de differentieel gedeelte bij 142.000 km het had begeven.

Re: d2 motor v40

Geplaatst: 03.04.2015 - 10:09
door BlackcurrantV70
Ik denk dat de betrouwbaarheid wel meevalt zolang je die D2 niet gaat rijden als een D5....

Re: d2 motor v40

Geplaatst: 03.04.2015 - 10:25
door V50 R
Met de tijdelijke voorloop v40 ging bij 44dkm de egr klep stuk, maar is prima opgelost door de dealer. De monteur liet destijds de klep zien en de buis en die waren al helemaal dichtgeslibd. Vorige berijder had dus erg veel korte stukjes gereden. Dus als je bij een D2 veel korte stukjes rijdt (geldt voor elke moderne diesel) en het nieuwe rijden toepast, vervuild de egr klep en de roetfilter erg snel. Zo nu en dan even een stukje goed doorrijden, waar het kan, zorgt er voor dat alles redelijk schoon blijft. Ook bij de D5 moet je niet alleen op het koppel rijden, zo nu en dan die xc70 goed schoonbranden Ivo! ;)

Re: d2 motor v40

Geplaatst: 03.04.2015 - 11:15
door kamikaze
Ik heb 185.000 km met de de S60 D2 op 3.5 jaar en nooit enig probleem gehad. Onderhoud om de 20k.
Ik trek regelmatig vlot door tot boven 3500 rpm.
Af en toe ben ik in Duitsland, topsnelheid 215 op de teller en stukken van 50 km waar voet niet van het gas gaat.

Eigenlijk best tevreden over de D2, en in een V40 heb je waarschijnlijk niet direct gevoel met net iets te lichte motor onderweg te zijn. In de S60 met passagiers of bagage heb je dat wel.

Re: d2 motor v40

Geplaatst: 03.04.2015 - 13:53
door Marcnij
Ik begrijp de ideen over 'schoonbranden' niet.
Volgens mij gaat de egr klep juist bij hogere belasting dicht. Vuil dat er eenmaal in zit, gaat er dus nooit meer uit.
Als je veel korte afstanden rijdt, dan helpt af en toe doortrappen dus niet.
Je kunt het alleen voorkomen door weinig korte stukken te rijden.
Helaas valt file rijden ook in die laatste categorie....

Ik probeer vervuiling van de egr te verminderen door premium diesel te tanken.
Men zegt dat dat schoner verbrandt.

Re: d2 motor v40

Geplaatst: 03.04.2015 - 16:11
door Poolrev
M'n huidige V40 D2 staat inmiddels op ruim 94.000 km en tot op heden helemaal geen problemen mee gehad. Prima betrouwbaar blok!

M'n zwager heeft een V50 1.6D (=voorganger van de D2) uit 2006, staat inmiddels een stukje over de 300.000 km heen, alleen de kapotte turbo is een noemenswaardig mankement te noemen, verder buiten de slijtagedelen geen problemen.

Re: d2 motor v40

Geplaatst: 03.04.2015 - 19:46
door spikey
Oke ik begrijp dus goed dat bij gewoon gebruik en niet teveel korte stukjes je jaren plezier kunt hebben van deze 1.6 bedankt voor de informatie

Re: d2 motor v40

Geplaatst: 03.04.2015 - 20:54
door rsnhakan
Met onze S60 D2 uit 2011 (één van de eerste S60's die met een D2 werd geleverd) hebben wij wel wat problemen gehad die allemaal onder garantie zijn opgelost. De distributieriem en de aircopomp zijn twee keer vervangen omdat er een vervelend geluid uit de motor kwam. Bovendien is er nog één of twee keer een injector vervangen. We hebben er meer dan 235.000 km mee gereden.

De huidige D2's zullen betrouwbaarder zijn gok ik zelf, aangezien alle kinderziektes eruit zijn.

Re: d2 motor v40

Geplaatst: 03.04.2015 - 22:16
door DanielD1976
Let wel, de nieuwe D2 vanaf dit jaar is een andere motor als de oude D2 van vorig jaar en daarvoor.

De D2 motor is zoals hier al geschreven de 1.6HDI van PSA.
Deze motor wordt onder andere gebruikt door Peugot, Citroen, Ford, Volvo en Mini.

De oude motoren van voor 2008, wil je niet hebben.
Bij deze motoren gaan de turbo's op regelmatige basis na zo een 60.000 - 80.000km stuk. Ik meen me te herinneren dat dit door te kleine oliekanalen om de turbo te smeren kwam.

De nieuwere 1.6HDI's zijn heel erg betrouwbaar. Ik had er een in mijn vorige auto, een citroen DS3, zitten waar ik nooit problemen mee had. Ik verkocht deze met 150.000 op de teller.
Maar ik las ook regelmatig berichten van motoren van 350.000km zonder een enkel probleem

Re: d2 motor v40

Geplaatst: 06.04.2015 - 00:29
door ikke92
Vanaf nu zijn het enkel nog 2liters dat je kan krijgen in de diesel versie de d2 heeft hierdoor 5pk meer en minder co2uitstoot en mss nog andere veranderingen dat weet ik niet dus hier zal nog niemand een ervaring van kunnen meedelen maar ik weet niet of je voor een nieuwe of een ouder model gaat?

Re: d2 motor v40

Geplaatst: 10.04.2015 - 22:03
door spikey
Om te laten weten dat niets zo veranderlijk is dan een mens vandaag een proefrit gemaakt in een S60 2.4D5 2010 automaat en ook maar gelijk gekocht (lees verliefd)
wat een kanon dus weer een 5 cilinder is wel niet zo zuinig denk ik maar belooft veel rijplezier. Iedereen bedankt voor de reacties.

Re: d2 motor v40

Geplaatst: 11.04.2015 - 15:14
door Huite
ikke92 schreef: Vanaf nu zijn het enkel nog 2liters dat je kan krijgen in de diesel versie de d2 heeft hierdoor 5pk meer en minder co2uitstoot en mss nog andere veranderingen dat weet ik niet dus hier zal nog niemand een ervaring van kunnen meedelen maar ik weet niet of je voor een nieuwe of een ouder model gaat?
Hoop in de eerste helft juni mijn eerste ervaringen met de 2 liter D2 te gaan verzamelen.
Heb er zin in!

PS: Ik ben Huite en ben nieuw hier. :-)