betrouwbaarheid d4 met 190pk

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
tuubke72
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 03.04.2015 - 18:49

Hallo,
Ik ben aan het denken om een v40 D4 met 190 pk uit 2014 te kopen om als lesauto te gaan gebruiken.
Nu zou ik graag ervaringen willen horen over de betrouwbaarheid van de v40 met die motor of dat ik beter een D2 kan kopen.
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13766
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

die 190pk is best erg veel voor een leerling
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Mijn idee ook. Die D2-tjes lopen er hier een aantal van en daar zijn de HH autorijlesgevers best wel content mee. En dan is er nog de centenkwestie.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29552
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Een D2 is minder duur dan een D4 en ook met een D2 kan je prima leren autorijden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
DanielD1976
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 12.07.2014 - 22:58

Ik denk dat de TS die 190pk ook meer voor zichzelf wil hebben.
En natuurlijk begrijpelijk. De meeste mensen die vorig jaar een nieuwe V40 kochten, kochten ook een D4 ipv een D2.

Om antwoord te geven op je vraag, ik heb met de mijne nog geen enkel probleem gehad na 28.000km.
Ik rij hem wel altijd netjes warm (en gebruik de standkachel zo vaak mogelijk) en het zijn veel snelweg kilometers.
Na het warmrijden, geef ik dan wel regelmatig gas en spreek de 190pk aan, dus ik rij niet echt rustig.

Nu las ik wel op dit forum, dat de EGR bij sommige mensen problemen geeft.
Maar ik verwacht dat de D4 jouw leerlingen wel aankan.
Mercedes SLK 250d (2015)
Opel Speedster 2.2 #1385 (2003)
Volvo V40 D4 Momentum MY'15 (2014)
Citroen DS3 1.6 E-HDI (2012)
Toyota Aygo Dynamic Blue (2009)
Ford Mondeo 2.0TDCI 130pk (2003)
Opel Astra 1.7dti grijs kenteken (2000)
Renault Megane coupe 1.6e (1996)
Citroen ZX 1.9i Volcane (1992)
Renault 5 SL 1.0 (1988)
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8502
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik denk dat de vraag eerder is of die leerlingen de D4 aankunnen...mijn lesauto in 1981 had 55pk en dat ging hard genoeg.
Toen vond men de jeugd ook veel minder tegen een boom terug tijdens het weekend wegens "controle over het stuur verloren"....

Persoonlijk vind ik 190pk als lesauto onverantwoord.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
anixie
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 06.02.2015 - 20:01

8000 km op de mijne. Geen issues.
De D4 is echter redelijk allergisch aan langzaam rijden (vervuiling EGR...) en alleen al daardoor als lesauto ongeschikt.
Enne 190 pk voor een leerling ?? Lijkt me een recept voor ongevallen.
MY2015 Volvo V40 D4 Summum R-Design Caspian Blue Metallic
Rica modified
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

koop m privé
en een D2 erbij om les te geven
keep calm!, your randomizer is running
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Ik denk dat de d4 juist erg makkelijk is om les in te krijgen, lekker hoog koppel en een mooie loop dankzij de biturbo. Invoegen op de snelweg gaat erg makkelijk doordat je altijd vermogen ter beschikking hebt. Les krijgen in een polo slowmotion bijvoorbeeld lijkt mij rampzalig. Ik kreeg destijds les in een vw golf met tdi in het rood, wat reed dat goed. Nog iets dat mij is opgevallen, de koppeling van de d4 is lichter dan van een oudere D5 185pk uit 2008 die ik heb gereden met handbak.
Een nadeel van een v40 als lesauto is de relatief grote dode hoek die dit model heeft. Dat is denk ik wel een puntje. Verder zijn er idd wat problemen geweest met de egr klep en de pook die wat los zat, maar daar heb ik na meer dan 40dkm geen last van. Wel wat rammeltjes gehad en de dealer heeft bij mij de remmen achter vervangen.
Laatst gewijzigd door V50 R op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Een snelle auto is mi erg fijn als lesauto. Hoef je niet zo zenuwachtig te zijn bij het invoegen. Ik mocht vaak vol gas geven bij het invoegen (Golf V 2.0 tdi).

Trouwens ik denk dat vanaf het volgend modeljaar wel alle "problemen" eruit zijn gehaald. Er vinden in het begin veel modificaties plaats is mijn ervaring.
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Met een golfje 1550 cc diesel uit 1986 met 4 versnellingen ging ook prima leer je goed ver vooruit kijken
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

anders wel met een opel ascona diesel :D
keep calm!, your randomizer is running
justinB
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 01.09.2014 - 00:02

Heb zelf nu de d4 een half jaartje in gebruik als lesauto.( 40.000km)
Op 2x de EGR na geen enkele problemen ondervonden.
Als het goed is het het probleem nu verholpen met de EGR module. Er is een nieuwe versie van de module uitgebracht en allemaal netjes vervangen onder de garantie.
Volvo V40 D2 Nordic+ Luxury line
Volvo V40 D4 Polestar
Gebruikersavatar
TimothyJames
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 09.07.2014 - 12:53

Ik heb ook gelest in een VW Golf IV 2.0 TDI, en ik kreeg ook regelmatig de tip om toch echt even goed gas te geven.

Onverantwoord? Ik denk het niet... het is een snelle auto, maar absoluut geen raceauto.
Je kunt er ook prima rustig in rijden, en wat V50 R ook al aangeeft, je hebt een lekker hoog koppel waardoor je makkelijk kunt optrekken, iets wat bij beginners met weinig koppeling gevoel nog wel handig kan zijn.
Langzame auto's zorgen automatisch ervoor dat je veel sneller gevaarlijke situaties creert doordat je niet snel genoeg met het verkeer mee kunt. Zoals te snel (te netjes) omhoog schakelen (wat beginners vaak doen), en dan in de 6 willen invoegen met 75km/h, succes dan in een D2 hoor ;) denk dat veel anderen die achterop komen je behoorlijk vervloeken...

Daarnaast zit je als instructeur er gewoon naast, dus als iemand te hard gaat kun je gewoon op de rem trappen ;)

En, om tegen te gaan wat Blackcurrant V70 zegt, op het moment dat jij met een langzame driepitter lessen volgt, gewend bent volgas te moeten geven met invoegen, je uiteindelijk je rijbewijs haalt en met de auto van papa aan de haal gaat en dan ook volgas geeft.... dan is dat verschil des te groter en moet je 'opnieuw' wennen. Ik weet niet wat onverantwoorder is hoor. Van een snelle auto naar een langzame auto is vervelend, maar van een langzame auto naar een snelle auto heb je mijns inziens meer ervaring nodig.

Ik zeg... doen! Wel uiteraard af en toe ook tegen je leerlingen zeggen dat ze wat gas op die pinas mogen geven.
V40-4ever
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 02.03.2014 - 21:44

Ik denk dat een rijinstructeur aan de leerling moet meegeven dat iedere auto anders rijdt, zodat degene die zijn rijbewijs haalt weet dat hij iedere auto even moet leren kennen voordat hij het gas op de plank trapt, of het nu sneller of langzamer is dan waarmee gelest is.

Taak voor de instructeur dus.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8502
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Daar zit nou net het probleem, in het weekend de BMW van papa even lenen en de controle over het stuur verloren, hoe je het draait of keert, vroeger hoorde je dit haast nooit, ach TS moet gewoon zijn ding doen, ik geef alleen mijn persoonlijke mening.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
V40-4ever
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 02.03.2014 - 21:44

Vroeger had je ook geen (minder) coma zuipers
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8502
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Boah, in mijn jeugd heb ik toch aardig wat pintjes verzet op zaterdagavond, maar ik ging tevoet naar de fuif :-)

Vroeger in mijn jonge jaren, ook wel eens "onder invloed" gereden maar dan ging het heel rustig naar huis, soms bijna stapvoets langs afgelegen weggetjes, nooit een ongeluk gehad, omdat je 10x meer voorzichtig was als je gedronken had, nu gaan ze alleen maar harder rijden als ze onder invloed zijn.
Laatst gewijzigd door BlackcurrantV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Get!em
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 25.06.2013 - 13:30

D4 heeft heel gelijkmatige opbouw van vermogen en dus ideaal om als passagier naast te zitten (les). Niet die continue schokken van teveel of te weinig vermogen bij optrekken. Laten rijden/optrekken is ook gemakkelijk te leren, doordat hij zo lekker koppel heeft en als de leerling het niet goed doet, en motor slaat af, kun je als instructeur met behulp van koppeling en start/stop systeem, motor weer draaiend krijgen zonder het gehannes met sleutel/contact.
Als ik instructeur was, zou ik het wel weten iig. Zeker als je de auto buiten de lesuren ook prive gaat gebruiken.

Qua betrouwbaarheid van motor kun je slechts afgaan op 1 jaar ervaring, omdat de motor gewoon nieuw is qua type, maar wel van een enorme sample aan leaserijders die de D4 geleased hebben. Gezien het aantal klachten wat er nu staat, lijkt het voornamelijk EGR te zijn, maar verder geen grote structurele problemen waar veel mensen last van hebben, anders had je dat allang veel massaler gehoord. Tuurlijk zijn er een heel aantal klachten hier op fora te lezen, maar rekening houdende dat de pechgevallen er wel staan en de goede gevallen vaak weinig reactie geven, vind ik het zelf heel erg weinig.
anixie
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 06.02.2015 - 20:01

Je gaat wel de leerling nadrukkelijk moeten wijzen op het feit dat niet elke auto zo vlot voorbij steekt als een D4.
Als je als lesauto al direkt een pittige auto zoals deze hebt, gaat je eerste eigen auto flink tegenvallen. (Niet het probleem van de lesgever, dat snap ik)
Met genoeg vermogen is het wel degelijk makkelijker rijden, maar net dat makkelijk zou geschrapt moeten worden uit de lesomgeving. Van makkelijk leer je mijns inziens redelijk weinig

Ik heb zelf een eeuwigheid geleden leren rijden (en mn examen gedaan) in een 245GL. Vooral parkeren was een hele klus vanwege de afmetingen en niks niemendal bekrachtiging. Resultaat is wel dat ik nu 30 jaar later nog steeds gelijk welke auto fluitend parkeer in zelfs heel krappe plaatsjes.
MY2015 Volvo V40 D4 Summum R-Design Caspian Blue Metallic
Rica modified
Plaats reactie

Terug naar “V40”