Ben al lang meelezer op dit forum, waar erg waardevolle informatie te vinden is.
Sinds 2 jaar rijd ik een V70 2,4D model jaar 2009, met nu 230000km op de klok. Ik heb de laatste 55000 km zelf gereden en doe ook zo veel mogelijk zelf het onderhoud. Ik gebruik de voorgeschreven Castrol 0W30 olie op het 30000km interval.
Onlangs hoorde ik een vreemd geluid komend van de motor toen mijn vrouw kwam aangereden met de auto. Het is een tikkend geluid dat heel duidelijk wordt als je de olievuldop van het kleppendeksel haalt. Ik vermoed dat er één of meerdere klepstoters vast zitten.
Mijn vraag is: Welke reparatie actie is er nodig? Is dit haalbaar voor de enigszins gevorderde sleutelaar? Ik heb zelf eerder wel cilinderkop reparaties aan oudere Volvo motoren gedaan, en ook eens een een distributieriem van een 850 vervangen.
Andere vraag: Zijn er specialisten in de buurt van Eindhoven die dit zouden kunnen doen? Ik ervaar de Volvo dealer als erg duur.
Alvast bedankt voor jullie tips!
Groet, Wimt
Doe het zelf klepstoters vervangen
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
ha wim, in de buurt van eindhoven weet ik alleen sanders in veldhoven
je zou het daar kunne proberen
ook voor een gevorderde sleutelaar zal het wel een goeie dag sleutelen worden hoor
je kan ook naar volvoservice in elst gaan die zijnwat cheaper denk ik
je zou het daar kunne proberen
ook voor een gevorderde sleutelaar zal het wel een goeie dag sleutelen worden hoor
je kan ook naar volvoservice in elst gaan die zijnwat cheaper denk ik
keep calm!, your randomizer is running
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 407
- Lid geworden op: 11.12.2006 - 16:31
garage Gijsberts Elst , 0481 371338 , perfect adres , heb er al 6 Volvo 's gekocht en een Peugeot 207 , altijd daar in onderhoud geweest . Werkplaats tarief goedkoper dan bij de dealer , gebruiken originele Volvo onderdelen . Voor onderdelen oudere Volvo's in overleg gebruikte Volvo onderdelen.
groeten uit de Betuwe , Hans K
groeten uit de Betuwe , Hans K
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Wim, als je al wat sleutel ervaring hebt, gewoon zelf doen. Het is geen erg moeilijke reparatie, eenvoudiger dan een koppakking reparatie. Distributieriem van een 850 is ongeveer zelfde nivo.
Distributie los, CR leidingen loshalen, injectoren eruit draaien. Dan klepdeksel eraf draaien. Je ziet de nokkenassen dan al zitten. Deze losdraaien en de tuimelaars vervangen.
Overigens wel eerst zeker zijn dat het de stoters zijn. Het kloppende geluid uit de vuldop doen ze allemaal (ook nieuwe), dus dat is niet maatgevend. Als de auto met de klap dicht echt teveel lawaai maakt is er iets niet in orde natuurlijk.
Overigens is het wel te adviseren om om de 15.000 olie te wisselen. Ik heb overigens het zelfde blok, en doe altijd de olie om 15.000. Nog geen problemen, ook niet met de vorige met 280.000 km. Was identieke motor, 2.4D met roetfilter en wervelklep.
Distributie los, CR leidingen loshalen, injectoren eruit draaien. Dan klepdeksel eraf draaien. Je ziet de nokkenassen dan al zitten. Deze losdraaien en de tuimelaars vervangen.
Overigens wel eerst zeker zijn dat het de stoters zijn. Het kloppende geluid uit de vuldop doen ze allemaal (ook nieuwe), dus dat is niet maatgevend. Als de auto met de klap dicht echt teveel lawaai maakt is er iets niet in orde natuurlijk.
Overigens is het wel te adviseren om om de 15.000 olie te wisselen. Ik heb overigens het zelfde blok, en doe altijd de olie om 15.000. Nog geen problemen, ook niet met de vorige met 280.000 km. Was identieke motor, 2.4D met roetfilter en wervelklep.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 22.02.2007 - 21:29
Hallo Ed,
Bedankt voor je antwoord. Jouw mening wordt bevestigd door een aandere Volvo kenner die ik naar de motor heb laten luisteren. Hij vond de motor rustig lopen en het geluid dat onder het kleppendeksel vandaan komt met de oilievuldop er af , normaal. Eer komt overigens wel wat rook uit bij draaiende motor, maar ook dat vond hij niet veronrustend.
Ik blfijf er in ieder geval voorlopig van af!
Groet,
Wim
Bedankt voor je antwoord. Jouw mening wordt bevestigd door een aandere Volvo kenner die ik naar de motor heb laten luisteren. Hij vond de motor rustig lopen en het geluid dat onder het kleppendeksel vandaan komt met de oilievuldop er af , normaal. Eer komt overigens wel wat rook uit bij draaiende motor, maar ook dat vond hij niet veronrustend.
Ik blfijf er in ieder geval voorlopig van af!
Groet,
Wim
Wim T
V70 2,4D 2008
P1800 1967
V70 2,4D 2008
P1800 1967
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
zou ik zeker doen. Je kunt altijd eens bij een andere motor luisteren of het geluid niet erg afwijkend is. Als je geen afwijkend gedrag in de auto waar neemt (vermogensverlies, slechte motorloop enz). Weet niet waar je woont, maar je mag altijd even bij mij luisteren. Heb een identieke motor namelijk.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95