knipperlichten defect

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Bodemjager
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 06.04.2015 - 13:18

Wie kan mij helpen met het volgende probleem?

mijn knipperlichten doen helemaal niets meer, ook de alarmverlichting werkt niet meer.
Zekeringen zijn gecontroleerd, en schakelaar werkt ook.

Waar zit de clignoteur bij de Volvo 242 DL 2.1?
en het relais hiervoor?

ik heb de middenconsolse van het dashboard uitgebouw, en kan daar maar 1 relais ondekken, maar heb het idee dat dit het startrelais is.
Deze "tikt" wel bij het omdraaien van de sleutel in het contactslot.

Misschien dat iemand me hier kan helpen.
als het kan evt. met foto's, want ik heb geen idee hoe een clignoteur er uit ziet... (zo technisch ben ik niet :'( )

alvast bedankt!

Gr. Danny
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

Welk nummer staat er op dat relais?
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

heb je geen draaddiagram bij de hand ?
zo'n plattegrond waarop je kan zien welke draad waarheen loopt?
daar staat alles op ook de relaisen ( of hoe dat ok in het meervoud heet :D )
dat maakt je zoektocht eenvoudig
keep calm!, your randomizer is running
Bodemjager
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 06.04.2015 - 13:18

wat dat betreft heb ik niet voldoende kennis om uit een diagram op te maken waar de relais zich bevinden :-(
Gebruikersavatar
Arjan.
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 06.11.2009 - 14:42
Locatie: Utrecht

Welk modeljaar is je 242? Meeste 242's zijn pre-81 dus dan kun je ws wel wat met dit schema vanaf pag 46: Klik. Bedradingsschema's van 240's zijn niet zo lastig en er staan plaatjes van de onderdelen en locaties daarvan bij.

Eerste verdachten zijn:
- zekeringen, ws 5 en 6 of 8
- staat je knipperlichtrelais niet vol water? Dit hangt als het goed is naast je rechterenkel
- stekkerverbindingen en massaverbindingen goed?
Bodemjager
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 06.04.2015 - 13:18

de Volvo is van modeljaar 1978

zekeringen zijn goed, deze zijn doortgemeten.
waar het knipperlichtrelais zit weet dus niet, zal kijken op die plek.

bedankt voor je reactie
Laatst gewijzigd door Bodemjager op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21718
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Evert, het meervoud van relais is relais'. Dit stukje taalgebruik komt uit Frankrijk als ik het goed heb.

Ik heb ook nog eens Latijn gestudeerd en er zijn nog veel meer leuke taalvarianten in het Nederlands.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Bodemjager
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 06.04.2015 - 13:18

Arjan. schreef: Welk modeljaar is je 242? Meeste 242's zijn pre-81 dus dan kun je ws wel wat met dit schema vanaf pag 46: Klik. Bedradingsschema's van 240's zijn niet zo lastig en er staan plaatjes van de onderdelen en locaties daarvan bij.

Eerste verdachten zijn:
- zekeringen, ws 5 en 6 of 8
- staat je knipperlichtrelais niet vol water? Dit hangt als het goed is naast je rechterenkel
- stekkerverbindingen en massaverbindingen goed?
Hallo Arjan (en anderen),

Na je aanwijzingen inderdaad het relais (Bosch 0 325 200 022) gevonden (zat wel erg goed verstopt moet ik zeggen).

Doorgemeten, en hij lijkt inderdaad stuk te zijn, want de multimeter geeft helemaal niets aan.

Nu een nieuwe relais regelen, middenconsole weer inbouwen en dan kan ik de weg weer op :-) (als het goed is)
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21718
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Heb je wel aan de zekering van de knipperlichten gedacht? Als er op dat relais geen spanning staat ...
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Bodemjager
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 06.04.2015 - 13:18

Hallo Mark,

De zekering is goed, ook doorgemeten.
De relais is echt kapot, zal morgen een foto plaatsen van het bewijs ;-)
Bodemjager
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 06.04.2015 - 13:18

Bodemjager schreef:
Arjan. schreef: Welk modeljaar is je 242? Meeste 242's zijn pre-81 dus dan kun je ws wel wat met dit schema vanaf pag 46: Klik. Bedradingsschema's van 240's zijn niet zo lastig en er staan plaatjes van de onderdelen en locaties daarvan bij.

Eerste verdachten zijn:
- zekeringen, ws 5 en 6 of 8
- staat je knipperlichtrelais niet vol water? Dit hangt als het goed is naast je rechterenkel
- stekkerverbindingen en massaverbindingen goed?
Hallo Arjan en Jos (en anderen),

Na jullie aanwijzingen inderdaad het relais (Bosch 0 325 200 022) gevonden (zat wel erg goed verstopt moet ik zeggen).

Doorgemeten, en hij lijkt inderdaad stuk te zijn, want de multimeter geeft helemaal niets aan.

Nu een nieuwe relais regelen, middenconsole weer inbouwen en dan kan ik de weg weer op :-) (als het goed is)
Bodemjager
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 06.04.2015 - 13:18

relais net vervangen, maar nog steeds geen werkende knipperlichten :-(

wat kan nog meer de oorzaak zijn?
zekering is wel goed (want dit is dezelfde als instrumentenpaneel en deze werkt wel)

wil graag de weg weer op
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21718
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Er vanuit gaande dat de lampen heel zijn blijft volgens mij de handel over die de knipperlichten bedient. Of je moet een draadbeuk hebben vanaf het relais naar het chassis.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30277
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Je bedoelt een probleem met de massa, dacht ik ook nog aan.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Arjan.
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 06.11.2009 - 14:42
Locatie: Utrecht

Let op dat er twee zekeringen nodig zijn om de RAW te laten werken, 1 via het contactslot (ws zekering 5) en 1 direct vanaf de accu (ws zekering 6 of 8). Als ook de alarmlichten niet werken zou ik de tweede verdenken. Als die in orde is zou ik het bedradingsschema in mijn vorige post volgen met je multimeter. Gewoon checken of je 12V hebt op achtereenvolgens - achter de zekeringen 5, 6 en 8 - poot 30, 15 en 49 op de alarmlichtschakelaar, poot 49 en 49a op het RAW-relais etc.

Check idd ook de massa-aansluitingen van het relais en de richtingaanwijzers.
Bodemjager
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 06.04.2015 - 13:18

Bedankt voor de tips, maar het heeft tot nu toe geen resultaat opgeleverd :-(
Gebruikersavatar
Arjan.
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 06.11.2009 - 14:42
Locatie: Utrecht

Oh balen, lijkt me niet ideaal rijden zonder richtingaanwijzers. Hoe bedoel je geen resultaat opgeleverd? Nog niet gemeten of je kunt het probleem niet vinden? Waar raak je je spanning kwijt?
Bodemjager
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 06.04.2015 - 13:18

De Volvo is omn the road again, met werkende knipperlichten.

Uiteindelijk de Volvo toch maar naar de garage gebracht, die het probleem gefixt heeft.

bedankt voor de input heren!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30277
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Mooi dat het probleem is opgelost. Wat was nu de oorzaak van het probleem en de uiteindelijke oplossing?
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Bodemjager
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 06.04.2015 - 13:18

Iets wat ik ook zelf op hadden kunnen komen als ik iets langer had doorgedacht, maar ja, het lukte gewoon niet, en ik wilde weer rijden :-)

mijn nieuwe realais bleek ook doorgebrand te zijn (waarschijnlijk mijn fout).
alle zekeringen uit de kast gehaald, deze kast schoongemaakt, ontvet en voorzien van nieuwe zekeringen.
Deze bleken toch slechter te zijn dan ik dacht.
op het oog leken ze allemaal prima, maar waren toch erg versleten.

That's all!

nu nog alle kappen weer op de plek zetten
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”