S40 custom subwoofer

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Plaats reactie
ook_Peter
Starter

Gegroet Allen,

Ik ben sinds vorig week eigenaar van een S40 (2006). Ik ben zeer tevreden met de aanschaf maar ik zou het top vinden om een subwoofer te plaatsen. Niet de standaard subwoofer maar laat ik zeggen iets ZWAARDER.

Er is mij vanaf het begin verteld dat dit een moeilijk avontuur zou worden daar Volvo een eigen audio systeem heeft. Maar ik denk dan: moeilijk gaat ook!
Ik zou graag een signaal willen aftappen om naar de versterker van de sub te voeren.
Is er iemand die ervaring heeft met het optische systeem van Volvo?

Zo vraag ik mij af of er optical-electric converters beschikbaar zijn? Zo niet, weet iemand iets meer over het audio format? Is het misschien gewoon SPDIF, zodat ik zelf een converter kan zoeken?

Alle suggesties zijn welkom.

Peter
Longone
5th Gear member

Ik heb het recentelijk gedaan, een 150W RMS versterker met Pioneer 800W baskist in/aan de S40 (new) Premium Sound.

Op zich (achteraf) is het niet zo moeilijk.

- Je trekt in de kofferbak het linkerzijpaneel open na 4 klikkertjes verwijderd te hebben en ziet dan de versterker zitten.

- Van de versterker trek je de grote groene stekker er onder uit en zie je (in mijn geval) 5 paren met dikkere draadjes erin zitten. Het 2e paar met die leuke kleurtjes is van de centerspeaker heb ik proefondervindelijk ondervonden, dus de 1e en 3e paren zijn hoogstwaarschijnlijk van de voorspeakers en de 4e en 5e paren van de achterspeakers.

- Op de 4e en 5e paren sluit je dan een zgn. High-Low converter aan zodat je 2 tulppluggen ter beschikking krijgt.

- De tulppluggen gaan naar je versterker.

- Vervolgens moet je dus een dikke rode draad van onder de motorkap van je accu (zekeren!) naar je kofferbak leggen. Je kunt hem achter je dashboardkastje door het rubber heentrekken en dan onderlangs de deurstrips laten lopen.

- De aardedraad kun je aftakken via bijvoorbeeld de onderste dikke bout van de veiligheidsgordel.

- De schakeldraad (zodat de versterker uit gaat als de auto geparkeerd staat) kun je pakken van bijvoorbeeld de sigarettenaansteker.

Nu heb ik dus 4 x 70 + 25 + 150 = 455 Watt. Feel the heat! :shock:
drdre
2nd Gear member

zit die versterker ook in een phase I ?
S40 1998 1.9TD
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”