De rij accu houdt zich vrij goed

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Nu na 40k en bijna 1,5 jaar kan ik bij een buitentemp. van 16gr. plus, redelijk eenvoudig weer de EV - 40km actieradius halen.
Dan rij ik niet sneller dan 80 en let een beetje op dat ik niet onnodig loop te versnellen en laat de wagen veel uitrollen.
Max. heb ik afgelopen week de 43,5km kunnen halen.
Bij 20gr. plus kon ik vorig jaar onder genoemde omstandigheden ca. 47 km halen.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28502
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat klinkt goed, wat is de geschatte gemiddelde levensduur van de rij-accu?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Ik heb maximaal 55 km kunnen behalen. Moet wel zeggen dat er geen wind stond en ik de cruise op 70 had staan. Kon in principe nog wel 3-4 km rijden, als ik wat rustiger aan deed.
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

vorig jaar 1x op een zonnige zondagmiddag heb ik de echte zondagsrijder uitgehangen. Kwam toen 56 km ver. Maar heb toen echt alles uit de kast gehaald. Het was achteraf en heb vrijwel niemand gestoord.
Om dit te kunnen halen, heb ik de auto in N laten uitrollen om tijdens de rit niet af te remmen. Ook het regenereren gaat met verlies gepaard.
CO2clean
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 23.02.2015 - 13:22

Ik heb er moeite mee om te geloven dat het zuiniger is om uit te laten rollen in N ipv met regeneratie.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

rsnhakan schreef: Ik heb maximaal 55 km kunnen behalen. Moet wel zeggen dat er geen wind stond en ik de cruise op 70 had staan. Kon in principe nog wel 3-4 km rijden, als ik wat rustiger aan deed.
Ik bijna 51 km bij 75 in de CC op lange vierbaanswegen in de regio Arnhem waar je 80 mag.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

vaudi schreef: Nu na 40k en bijna 1,5 jaar kan ik bij een buitentemp. van 16gr. plus, redelijk eenvoudig weer de EV - 40km actieradius halen.
Dan rij ik niet sneller dan 80 en let een beetje op dat ik niet onnodig loop te versnellen en laat de wagen veel uitrollen.
Max. heb ik afgelopen week de 43,5km kunnen halen.
Bij 20gr. plus kon ik vorig jaar onder genoemde omstandigheden ca. 47 km halen.
Die 40 à 45km kan ik dan in Hybrid zonder al te veel moeite halen. Om de laatste kilometers eruit te halen moet je echt je best doen.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
CO2clean
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 23.02.2015 - 13:22

Ik ben wel benieuwd naar jullie verbruik als je er tegen de 50 km uit weet te halen. Kun je de rittenadministratie in de app gebruiken om een rit te meten? Dan zie je meteen hoe hoog je verbruik is en hoeveel km je elektrisch hebt afgelegd. Volgens mij kan je bijna 8kWh uit een nieuwe accu halen, bij 50km geeft dit een verbruik van 160Wh/km. Dat lijkt me erg laag voor de Volvo bij 70 a 80. Dan zit je volgens mij eerder op 50 km/u.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

lint schreef: Dat klinkt goed, wat is de geschatte gemiddelde levensduur van de rij-accu?
Ze zeggen minimaal een jaar of 10.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Ik zie hier ranges waar ik alleen maar van kan dromen.
Ik heb ooit 1x in Pure onder ideale omstandigheden iets van 42 km weten te halen. Normaal in pure plm 38. In Hybrid ongeveer 35. Misschien als ik het hele stuk maximaal 50 km/h rij ik iets meer dan die 42 zou kunnen halen. Maar bij 80 km/h lukt me dat zeker niet.

Het is overigens nutteloos om in Pure de accu leeg te rijden aangezien in Hybrid de boel gelijk weer tot het minimum niveau bijgeladen wordt (wat zoals iedereen weet per saldo meer diesel kost). Het uiterste uit de accu in Pure persen heeft alleen zin als je daarmee net wel je laadlocatie haalt, of om ter lering ende vermaeck eens te kijken hoeveel km je kunt halen.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
CO2clean
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 23.02.2015 - 13:22

Hier halen we dezelfde waarden als IkeV70. Vandaar de vraag om met de rittenadministratie van de app eens te kijken hoeveel km het werkelijk is en hoe hoog het verbruik in kWh dan is.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

CO2clean schreef: Hier halen we dezelfde waarden als IkeV70. Vandaar de vraag om met de rittenadministratie van de app eens te kijken hoeveel km het werkelijk is en hoe hoog het verbruik in kWh dan is.
Ik haal dat alleen in de zomer, bij een temperatuur > 18 graden. Destijds reed ik "vol" weg bij het openlucht museum en kon in de VOC app zien dat die rit 50,8 km was op elektra. Meteen op de 50,8 een "spike" van de D5 die werd gestart.
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 774
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

(8kW/40 km)*100 = 20 kW per 100 km, dat is mooi, heel mooi
Ik heb ooit een keer 42 of 43 km gehaald.
Maar in het dagelijks gebruik met stoelverwarming en een lekker warme auto naar mijn werk (10 km) blijkt er een andere werkelijkheid te bestaan.

Mijn werkelijk verbruik is 38 kW per 100 km (een lege accu opladen opladen kost ongeveer 8 kW)
Vandaag mooi weertje, rustig rijden geeft 24,4 kW per 100 km
Laatst gewijzigd door HeinvdW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
CO2clean
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 23.02.2015 - 13:22

38kWh per 100km? Dat geeft 380Wh/km. Dat is echt heel erg hoog. 100km/u geeft rond de 230-250Wh/km dus voor 380 moet je gemiddeld veel harder rijden dan hij elektrisch kan. Hoe heb je die 38kWh berekend, als ik vragen mag? Zonder laadverliezen zal een accu volledig opladen inderdaad zo'n 8kWh vragen.

Wij merken overigens dat met de hogere temperaturen de actieradius van de accu ook weer toeneemt. Misschien binnenkort weer meer dan 40km elektrisch. Ik haalde laatst met zo'n 13 graden een verbruik van 180Wh/km over 26km en dat geeft zo'n 44km bereik voor de volledige accu.
Laatst gewijzigd door CO2clean op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”