Pagina 1 van 1

De rij accu houdt zich vrij goed

Geplaatst: 12.04.2015 - 14:21
door vaudi
Nu na 40k en bijna 1,5 jaar kan ik bij een buitentemp. van 16gr. plus, redelijk eenvoudig weer de EV - 40km actieradius halen.
Dan rij ik niet sneller dan 80 en let een beetje op dat ik niet onnodig loop te versnellen en laat de wagen veel uitrollen.
Max. heb ik afgelopen week de 43,5km kunnen halen.
Bij 20gr. plus kon ik vorig jaar onder genoemde omstandigheden ca. 47 km halen.

Re: De rij accu houdt zich vrij goed

Geplaatst: 12.04.2015 - 14:33
door lint
Dat klinkt goed, wat is de geschatte gemiddelde levensduur van de rij-accu?

Re: De rij accu houdt zich vrij goed

Geplaatst: 12.04.2015 - 15:15
door rsnhakan
Ik heb maximaal 55 km kunnen behalen. Moet wel zeggen dat er geen wind stond en ik de cruise op 70 had staan. Kon in principe nog wel 3-4 km rijden, als ik wat rustiger aan deed.

Re: De rij accu houdt zich vrij goed

Geplaatst: 12.04.2015 - 21:42
door vaudi
vorig jaar 1x op een zonnige zondagmiddag heb ik de echte zondagsrijder uitgehangen. Kwam toen 56 km ver. Maar heb toen echt alles uit de kast gehaald. Het was achteraf en heb vrijwel niemand gestoord.
Om dit te kunnen halen, heb ik de auto in N laten uitrollen om tijdens de rit niet af te remmen. Ook het regenereren gaat met verlies gepaard.

Re: De rij accu houdt zich vrij goed

Geplaatst: 13.04.2015 - 11:02
door CO2clean
Ik heb er moeite mee om te geloven dat het zuiniger is om uit te laten rollen in N ipv met regeneratie.

Re: De rij accu houdt zich vrij goed

Geplaatst: 13.04.2015 - 11:05
door RoaldH
rsnhakan schreef: Ik heb maximaal 55 km kunnen behalen. Moet wel zeggen dat er geen wind stond en ik de cruise op 70 had staan. Kon in principe nog wel 3-4 km rijden, als ik wat rustiger aan deed.
Ik bijna 51 km bij 75 in de CC op lange vierbaanswegen in de regio Arnhem waar je 80 mag.

Re: De rij accu houdt zich vrij goed

Geplaatst: 13.04.2015 - 11:08
door RoaldH
vaudi schreef: Nu na 40k en bijna 1,5 jaar kan ik bij een buitentemp. van 16gr. plus, redelijk eenvoudig weer de EV - 40km actieradius halen.
Dan rij ik niet sneller dan 80 en let een beetje op dat ik niet onnodig loop te versnellen en laat de wagen veel uitrollen.
Max. heb ik afgelopen week de 43,5km kunnen halen.
Bij 20gr. plus kon ik vorig jaar onder genoemde omstandigheden ca. 47 km halen.
Die 40 à 45km kan ik dan in Hybrid zonder al te veel moeite halen. Om de laatste kilometers eruit te halen moet je echt je best doen.

Re: De rij accu houdt zich vrij goed

Geplaatst: 13.04.2015 - 12:03
door CO2clean
Ik ben wel benieuwd naar jullie verbruik als je er tegen de 50 km uit weet te halen. Kun je de rittenadministratie in de app gebruiken om een rit te meten? Dan zie je meteen hoe hoog je verbruik is en hoeveel km je elektrisch hebt afgelegd. Volgens mij kan je bijna 8kWh uit een nieuwe accu halen, bij 50km geeft dit een verbruik van 160Wh/km. Dat lijkt me erg laag voor de Volvo bij 70 a 80. Dan zit je volgens mij eerder op 50 km/u.

Re: De rij accu houdt zich vrij goed

Geplaatst: 13.04.2015 - 12:04
door RoaldH
lint schreef: Dat klinkt goed, wat is de geschatte gemiddelde levensduur van de rij-accu?
Ze zeggen minimaal een jaar of 10.

Re: De rij accu houdt zich vrij goed

Geplaatst: 13.04.2015 - 12:51
door IkeV70
Ik zie hier ranges waar ik alleen maar van kan dromen.
Ik heb ooit 1x in Pure onder ideale omstandigheden iets van 42 km weten te halen. Normaal in pure plm 38. In Hybrid ongeveer 35. Misschien als ik het hele stuk maximaal 50 km/h rij ik iets meer dan die 42 zou kunnen halen. Maar bij 80 km/h lukt me dat zeker niet.

Het is overigens nutteloos om in Pure de accu leeg te rijden aangezien in Hybrid de boel gelijk weer tot het minimum niveau bijgeladen wordt (wat zoals iedereen weet per saldo meer diesel kost). Het uiterste uit de accu in Pure persen heeft alleen zin als je daarmee net wel je laadlocatie haalt, of om ter lering ende vermaeck eens te kijken hoeveel km je kunt halen.

Re: De rij accu houdt zich vrij goed

Geplaatst: 13.04.2015 - 13:27
door CO2clean
Hier halen we dezelfde waarden als IkeV70. Vandaar de vraag om met de rittenadministratie van de app eens te kijken hoeveel km het werkelijk is en hoe hoog het verbruik in kWh dan is.

Re: De rij accu houdt zich vrij goed

Geplaatst: 13.04.2015 - 14:13
door RoaldH
CO2clean schreef: Hier halen we dezelfde waarden als IkeV70. Vandaar de vraag om met de rittenadministratie van de app eens te kijken hoeveel km het werkelijk is en hoe hoog het verbruik in kWh dan is.
Ik haal dat alleen in de zomer, bij een temperatuur > 18 graden. Destijds reed ik "vol" weg bij het openlucht museum en kon in de VOC app zien dat die rit 50,8 km was op elektra. Meteen op de 50,8 een "spike" van de D5 die werd gestart.

Re: De rij accu houdt zich vrij goed

Geplaatst: 13.04.2015 - 14:18
door Tukker999
(8kW/40 km)*100 = 20 kW per 100 km, dat is mooi, heel mooi
Ik heb ooit een keer 42 of 43 km gehaald.
Maar in het dagelijks gebruik met stoelverwarming en een lekker warme auto naar mijn werk (10 km) blijkt er een andere werkelijkheid te bestaan.

Mijn werkelijk verbruik is 38 kW per 100 km (een lege accu opladen opladen kost ongeveer 8 kW)
Vandaag mooi weertje, rustig rijden geeft 24,4 kW per 100 km

Re: De rij accu houdt zich vrij goed

Geplaatst: 13.04.2015 - 14:37
door CO2clean
38kWh per 100km? Dat geeft 380Wh/km. Dat is echt heel erg hoog. 100km/u geeft rond de 230-250Wh/km dus voor 380 moet je gemiddeld veel harder rijden dan hij elektrisch kan. Hoe heb je die 38kWh berekend, als ik vragen mag? Zonder laadverliezen zal een accu volledig opladen inderdaad zo'n 8kWh vragen.

Wij merken overigens dat met de hogere temperaturen de actieradius van de accu ook weer toeneemt. Misschien binnenkort weer meer dan 40km elektrisch. Ik haalde laatst met zo'n 13 graden een verbruik van 180Wh/km over 26km en dat geeft zo'n 44km bereik voor de volledige accu.