Wat zijn de voors en tegens voor het kiezen van gesmede zuigers boven gegoten originele zuigers?
Ik had een discussie met de revisie-meneer die mij vertelde dat gesmede zuigers ten koste van de betrouwbaarheid/levensduur gaan.
Gesmede zuigers zouden meer "bewegen" omdat ze conischer zouden zijn, en zouden ook meer krimpen en uitzetten onder temperatuur verschillen.
Wie kan mij hier iets in onderwijzen?
Revisie b5234t3 met foto's
- b5234turbo
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 27.10.2013 - 13:49
Laatst gewijzigd door b5234turbo op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- b5234turbo
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 27.10.2013 - 13:49
Net weer even gebeld met de revisie-meneer;
Hij heeft contact gehad met Wiseco, de leverancier van de gesmede zuigers;
De betrouwbaarheid en levensduur worden niet verkort bij normale behandeling van de motor, wel is er kans op iets meer motorgeluid bij koudestart.
Gewoon netjes warmrijden, wat ik IMHO altijd doe, en gewoon op tijd de beurtjes..
Hij heeft contact gehad met Wiseco, de leverancier van de gesmede zuigers;
De betrouwbaarheid en levensduur worden niet verkort bij normale behandeling van de motor, wel is er kans op iets meer motorgeluid bij koudestart.
Gewoon netjes warmrijden, wat ik IMHO altijd doe, en gewoon op tijd de beurtjes..
- VolvoRulez
- 3rd Gear member
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 05.10.2006 - 19:12
ha, mooi zelf opgelost. 

S60 T5 (2001)
S80 2.4t (2001)
V50 2.4 (2006)
S80 4.4 (2006)
V60 D6 (2013)
C30 T5 (2007)
S80 2.4t (2001)
V50 2.4 (2006)
S80 4.4 (2006)
V60 D6 (2013)
C30 T5 (2007)
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Uit nieuwsgierigheid: Maar wat zijn dan de voordelen?
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Gesmeed materiaal is sterker dan gegoten materiaal. Daardoor zal een gesmede zuiger, bij dezelfde sterkte, lichter zijn dan een gegoten zuiger. De efficiëntie van de motor stijgt hierdoor. Omdat een zuiger tweemaal per motor-omwenteling vertraagd/versneld van maximum snelheid naar nul, heeft dit behoorlijke gevolgen voor de krachten in de motor.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Als je zomaar een lichtere zuiger in een motor zet verandert de balansfactor, en zal de motorloop behoorlijk anders kunnen worden. Voor een raceauto prima, maar voor op straat...
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 23.11.2014 - 14:22
Ik zou eerst andere maatregelen nemen op dat vlak. Denk eens aan lichter maken van het vliegwiel; hierna vliegwiel samen met de krukas balanceren. Aanzuig- en uitlaatkanalen polijsten. Zuigers laten wegen en allemaal op één gewicht laten brengen; drijfstangen radiaal en axiaal balanceren/polijsten.
Zo zijn er nog wel meer zaken te bedenken voordat je aan gesmeede zuigers begint.
Gr. Joop
Zo zijn er nog wel meer zaken te bedenken voordat je aan gesmeede zuigers begint.
Gr. Joop
- b5234turbo
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 27.10.2013 - 13:49
Blokje is eruit voor revisie:

Blok geboord naar eerste overmaat, gereed om gehoond te worden:

Oude zuigers:

Nieuwe gesmede Wiseco zuigers:



Blok geboord naar eerste overmaat, gereed om gehoond te worden:

Oude zuigers:

Nieuwe gesmede Wiseco zuigers:


Laatst gewijzigd door b5234turbo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
nou nou, ik dacht op het volvoforum te zitten , blijkbaar ben ik per vergissing op het formule 1 forum terecht gekomen....
wat ik allemaal lees over finetuning .... daar is een ander chippie niks bij....
't zal ook wel wat meer kosten denk ik, maar na dit gelezen te hebben heb ik het gevoel dat ik met een on kante grasmaaiermotor in mijn V70 rondrij
wat ik allemaal lees over finetuning .... daar is een ander chippie niks bij....
't zal ook wel wat meer kosten denk ik, maar na dit gelezen te hebben heb ik het gevoel dat ik met een on kante grasmaaiermotor in mijn V70 rondrij
keep calm!, your randomizer is running
-
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 23.11.2014 - 14:22
Even ter completering: ik heb ooit een Goldwingblok ge(fijn)tuned. Man je weet niet wat je meemaakt.
Zou dat best eens willen doen bij een Volvoblok. Dan gelijk een 6 cilinder.
Dat zou eens een ervaring zijn!!!
Helaas laat mijn portemonnee een dergelijke ervaring niet toe.
Zou dan niet zozeer gaan om meer pk's. Die heb ik zat. Maar een fantastische mooie en nog zijdeachtiger loop.
Van huis uit is een Goldwingblok al fluisterend. Eenmaal gefijntuned hoor je helemaal niets meer als alleen het aanzuigen van de lucht.
Gr. Joop
Zou dat best eens willen doen bij een Volvoblok. Dan gelijk een 6 cilinder.
Dat zou eens een ervaring zijn!!!
Helaas laat mijn portemonnee een dergelijke ervaring niet toe.
Zou dan niet zozeer gaan om meer pk's. Die heb ik zat. Maar een fantastische mooie en nog zijdeachtiger loop.
Van huis uit is een Goldwingblok al fluisterend. Eenmaal gefijntuned hoor je helemaal niets meer als alleen het aanzuigen van de lucht.
Gr. Joop
- b5234turbo
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 27.10.2013 - 13:49
Nog "under construction"..
- b5234turbo
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 27.10.2013 - 13:49









Laatst gewijzigd door b5234turbo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Cyclops
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 12.04.2015 - 20:03
- Locatie: Ermelo
- Contacteer:
Bijna zonde om die mooie zuigers te verstoppen in het blok...
Maar wat was de aanleiding voor deze operatie, noodzaak of tuning?
Maar wat was de aanleiding voor deze operatie, noodzaak of tuning?
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9357
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Mooi hoor, liefde voor je auto he dit 

Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi