Hoi,
Een beetje een lastig probleem. Mijn elektrisch raam linksvoor gaat niet meer naar beneden. Vervelend in parkeergarages en dergelijke, dus ik wil er wat aan doen. De schakelaars lijken ok. Als ik de schakelaar voor mijn linkerraam gebruik voor mijn rechter raam gaat deze gewoon naar beneden. Als ik de schakelaar voor mijn rechter raam gebruik voor mijn linkerraam gebeurd er nix. Kabels lijken ok, raam ging al voor dat ie er mee op hield al een tijdje met moeite naar beneden.
Haynes erbij gepakt, deur open gemaakt, alles met WD40 ingespoten, doet nog steeds niks.
Mijn conclusie: de motor is kapot. Om deze te vervangen moet het hele raammechanisme eruit. Haynes er weer bij gepakt: "Om het raammechanisme te verwijderen moet het raam eerst naar beneden".
1. En daar zit nu het probleem: Het raam zit dicht en vast! Is er nu een manier om de motor er op een andere manier uit te halen of om het raam met een truc naar beneden te krijgen?
Probleem elektrisch raam bestuurderszijde
- lint
- Geartronic member
Je moet de deurbekleding losmaken dan kan je bij de raammotor om die te vervangen.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Arjan.
- 2nd Gear member
Je kunt proberen de bevestiging van het mechanisme aan het raam los te maken, deze zitten aan het uiteinde van de scharen, op onderstaand plaatje rechts, in werkelijkheid bovenaan. Met een beetje geluk kun je dan de schaar dichtknippen en het mechanisme zonder het glas de deur uit manoeuvreren.

Laatst gewijzigd door Arjan. op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- pomoek
- 2nd Gear member
Ik had besloten dat de motor defect was. Op Internet gezocht naar een nieuwe ruitmotor. Blijkt overigens dat deze gelijk is aan de ruitmotor van Mercedes Benz W126 en Saab (Bosch Motor 0130821036), wel handig om te weten dacht ik. Met een beetje zoeken had ik overigens de motor voor 3 tientjes gevonden. Deze motor zit met 2 inbusbouten vast aan het raammechanisme, zie de foto van Arjan hierboven (waarvoor dank), het donkergrijze blok waar de kabel aan is bevestigd dmv. het zwarte blokje. Nu leek het mij wel een idee om eenss te proberen de motor los te krijgen van het mechaniek aangezien het mij niet lukte om het raam naar beneden te laten komen.
Met enig priegelen zijn de bouten los te krijgen. De motor kreeg ik echter niet van het mechanisme af. Wel ontdekte ik dat de motor NIET defect was. Als ik het mechanisme activeerde maakte de motor een kleine beweging die werd beperkt doordat de avegaar van de motor niet verder kon bewegen vanwege het vastzittende tandwiel. Het probleem zat dus in het schaarmechanisme. Er zat niets anders op dan toch een poging te wagen dit mechaniek eruit te gaan slopen. Gezien de werkplek zou dat niet zonder bloedverlies gaan.
Ik besloot voor dat ik dit ging doen eens alle bewegende delen eens lekker vol te spuiten met kruipolie. Dat bood in eerste instantie weinig soelaas maar een dagje later (een half uur geleden) zat er opeens weer leven in mijn elektrieke raam!
Vuil vocht, stof en andere troep heeft klaarblijkelijk zich in de afgelopen 23 jaar lekker opgehoopt in de deur van mijn Volvo. Beetje olie scheelt weer 3 tientjes!
Met enig priegelen zijn de bouten los te krijgen. De motor kreeg ik echter niet van het mechanisme af. Wel ontdekte ik dat de motor NIET defect was. Als ik het mechanisme activeerde maakte de motor een kleine beweging die werd beperkt doordat de avegaar van de motor niet verder kon bewegen vanwege het vastzittende tandwiel. Het probleem zat dus in het schaarmechanisme. Er zat niets anders op dan toch een poging te wagen dit mechaniek eruit te gaan slopen. Gezien de werkplek zou dat niet zonder bloedverlies gaan.
Ik besloot voor dat ik dit ging doen eens alle bewegende delen eens lekker vol te spuiten met kruipolie. Dat bood in eerste instantie weinig soelaas maar een dagje later (een half uur geleden) zat er opeens weer leven in mijn elektrieke raam!
Vuil vocht, stof en andere troep heeft klaarblijkelijk zich in de afgelopen 23 jaar lekker opgehoopt in de deur van mijn Volvo. Beetje olie scheelt weer 3 tientjes!
- Arjan.
- 2nd Gear member
Mooi dat het gelukt is.
Mooie les voor een volgende keer ook. Besluit niet te snel dat iets defect is of vervangen moet worden, dit is namelijk maar zelden het geval. Dingen gangbaar/los en vast etc maken is vaak voldoende.
Mooie les voor een volgende keer ook. Besluit niet te snel dat iets defect is of vervangen moet worden, dit is namelijk maar zelden het geval. Dingen gangbaar/los en vast etc maken is vaak voldoende.