Wel of geen XL banden

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
AppieVolvoS80
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 06.04.2015 - 22:32

Hallo allemaal,

Ik wil nieuwe banden op mijn velgen monteren maar weet niet of ik de XL of gewone uitvoering moet kiezen. Meeste info die ik vind heeft men het over XL voor busjes maar lees ook XL voor grotere auto's. Wie weet nu wat het beste toe te passen is.

Stelling: wel of geen XL
Gebruikersavatar
Ernst64
3rd Gear member
Berichten: 462
Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
Locatie: Noord-Holland

Van een XL-aanduiding had ik (in dit verband) nog nooit gehoord. Als je eens rondkijkt vind je weinig exacte informatie en lijkt het een commerciele aanduiding. De draagkracht van een band wordt opgegeven in de vorm van een Load Index. Hieraan zijn exacte getallen gekoppeld en Volvo schrijft ook voor welke LI de banden voor jouw Volvo moeten hebben. Let wel op de snelheidsaanduiding, wederom gekoppeld aan exacte waarden, banden voor busjes hebben vaak een lagere maximum snelheid.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

XL= Extra load. Veel sportieve banden hebben tegenwoordig deze indicatie. Als de prijs en de eigenschappen je bevallen gewoon kopen dus.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
ChrisMe
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 28.02.2015 - 12:23
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Zie deze tabel, in Nederland mag je met je B rijbewijs maximaal 3500KG besturen, dus zou een band met een draagvermogen groter dan 103 niet nodig zijn.

Voorbeeldje:

Mijn V70XC heeft een technische max. massa voertuig van 2220 kg (Zie www.rdw.nl). Theoretisch is dus een band met een een draagvermogen van 88 al voldoende.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ChrisMe op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
hij: XC60 D5 AWD Polestar, MY 2011, 250.000KM
zij: Mitsubishi Colt 1.5, 2005, 210.000KM
in het verleden onder andere:
144, C70, 850, V70XC
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Om helemaal correct te zijn bereken je het benodigde draagvermogen van je band per as. Dus maximale aslast delen door 2.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Voorbeeld: mijn auto heeft een max. massa van 2030 kg. Zou je dat delen door 4 dan zou een LI van 85 rondom voldoen. Mijn vooras mag echter meer hebben dan de achteras, nl. 1120 tegen 1010 kg. Voor heb ik dus minimaal 88 nodig, terwijl achter 85 mag.
Ik zou de LI voor de zwaarst belastbare as berekenen en daar 4 dezelfde banden voor kopen. Dan zit je altijd goed. Die XL toevoeging zegt verder niets. Mag de band meer hebben, dan zie je dat vanzelf in de LI.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
AppieVolvoS80
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 06.04.2015 - 22:32

Onduidelijk he......

Ik heb deze op het oog maar die is er in 94 en als ik xl selecteer gaat hij naar 98
Op zich is 94 genoeg.

Goodyear Efficient Grip Performance
225/50 R17 94 W
FP
Autobanden Zomer
68dB
Gebruikersavatar
ChrisMe
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 28.02.2015 - 12:23
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ik denk dat een V band (t/m 240 km p/u) ook nog wel prima gaat werken. Scheelt weer een paar euro :D
Laatst gewijzigd door ChrisMe op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
hij: XC60 D5 AWD Polestar, MY 2011, 250.000KM
zij: Mitsubishi Colt 1.5, 2005, 210.000KM
in het verleden onder andere:
144, C70, 850, V70XC
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Ik zou qua LI niet veel hoger gaan zitten dan nodig is. Een sterkere band zal meestal ook wat zwaarder zijn en aangezien banden onderdeel zijn van het niet-afgeveerde gewicht, wil je dit voor het comfort zo laag mogelijk houden.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Plus dat de XL's altijd een stuggere wang hebben, waardoor je inlevert op comfort.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
ChrisMe
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 28.02.2015 - 12:23
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

ik denk dat XL ook een milieu-technische (lees commerciële) uitvinding is voor de kleine auto, die met name aan gewichtsbesparing doet. En ik wil een Volvo toch niet in die klasse auto scharen.
hij: XC60 D5 AWD Polestar, MY 2011, 250.000KM
zij: Mitsubishi Colt 1.5, 2005, 210.000KM
in het verleden onder andere:
144, C70, 850, V70XC
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

De mijne hebben ook een XL indicatie (Vredestein Ultrac Vorti). Rijdt niets minder comfortabel hoor. Ik had hiervoor Michelin Pilot Sports.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

ChrisMe schreef: ik denk dat XL ook een milieu-technische (lees commerciële) uitvinding is voor de kleine auto, die met name aan gewichtsbesparing doet. En ik wil een Volvo toch niet in die klasse auto scharen.
Die redenering kan ik even niet volgen. Zie dat XL-labeltje als een plakker op het product waardoor de fabrikant meer denkt te kunnen verkopen. Verschillende fabrikanten gaan verschillend om met dat labeltje, dus het zegt totaal niets, nada, noppes. Verschillen in belastbaarheid zijn er altijd geweest en daar is de LI voor. Dat zegt wel wat, want daar zijn concrete gewichten aan gekoppeld.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13641
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

een XL band kent stevigere (stuggere) bandwangen, daar moet je minder comfort door krijgen,
Gebruikersavatar
t_w
4th Gear member
Berichten: 750
Lid geworden op: 12.07.2007 - 18:09
Locatie: Twente

Geus schreef: ...Die redenering kan ik even niet volgen. Zie dat XL-labeltje als een plakker op het product waardoor de fabrikant meer denkt te kunnen verkopen. Verschillende fabrikanten gaan verschillend om met dat labeltje, dus het zegt totaal niets, nada, noppes. Verschillen in belastbaarheid zijn er altijd geweest en daar is de LI voor. Dat zegt wel wat, want daar zijn concrete gewichten aan gekoppeld.
Mwoah, het is toch wel wat genuanceerder dan dat hoor ;)

Voorbeeld:
om even van een nieuwe S80 uit te gaan, aangezien de topicstarter S80 in z'n naam heeft...
Bandmaat: 225-55R16.

Die kun je dus krijgen als zijnde:
  • Standaard
  • Extra Load
Wat is dan het verschil?
De standaard band, heeft in dit geval een load index van 95 (690 kg)
De Extra Load band, heeft in dit geval een load index van 99 (775 kg)

Dus, dezelfde maat, maar een verschillende load index!
Dus het label 'XL' is meer dan alleen een 'marketing' ding en zegt dus ook daadwerkelijk wat over de draagkracht van een band.

Helaas is het niet zo simpel dat een 'xl' band met hogere draagkracht, ook een 'stuggere wang' heeft, een veel gemaakte veronderstelling die meestal niet klopt.
Wat te kiezen qua load index?
Kijk naar waar de auto standaard mee wordt afgeleverd, die engineers hebben er jaren over gedaan om tot een keuze te komen, dat is niet voor niets.
Lager is af te raden, hoger is geen probleem.
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Nogmaals, fabrikanten gaan verschillend om met het labeltje XL. Het zegt dus helemaal niets. Dat labeltje roept: "Extra sterke band!" en als ik dan vraag hoe sterk precies, wordt ik weer doorverwezen naar de oude, vertrouwde LoadIndex. En aangezien je bij het kiezen van een band toch moet letten op de LI, voegt het dus niets toe.

Koop een band in de juiste maten, juiste LI en juiste max.snelheid, vergelijk diverse merken en kies je band. Of er nou wel of niet XL op staat is totaal niet interessant. Het lijkt er wel op gericht om wat minder geïnformeerde autobezitters te overgekwalificeerde en dus te dure banden aan te smeren. Je merkt het al bij TS, die gaat er al bijna vanuit dat XL dus ook beter is.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Gebruikersavatar
Ernst64
3rd Gear member
Berichten: 462
Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
Locatie: Noord-Holland

t_w schreef:
Geus schreef: ...Die redenering kan ik even niet volgen. Zie dat XL-labeltje als een plakker op het product waardoor de fabrikant meer denkt te kunnen verkopen. Verschillende fabrikanten gaan verschillend om met dat labeltje, dus het zegt totaal niets, nada, noppes. Verschillen in belastbaarheid zijn er altijd geweest en daar is de LI voor. Dat zegt wel wat, want daar zijn concrete gewichten aan gekoppeld.
Mwoah, het is toch wel wat genuanceerder dan dat hoor ;)

Voorbeeld:
om even van een nieuwe S80 uit te gaan, aangezien de topicstarter S80 in z'n naam heeft...
Bandmaat: 225-55R16.

Die kun je dus krijgen als zijnde:
  • Standaard
  • Extra Load
Wat is dan het verschil?
De standaard band, heeft in dit geval een load index van 95 (690 kg)
De Extra Load band, heeft in dit geval een load index van 99 (775 kg)

Dus, dezelfde maat, maar een verschillende load index!
Dus het label 'XL' is meer dan alleen een 'marketing' ding en zegt dus ook daadwerkelijk wat over de draagkracht van een band.

Helaas is het niet zo simpel dat een 'xl' band met hogere draagkracht, ook een 'stuggere wang' heeft, een veel gemaakte veronderstelling die meestal niet klopt.
Wat te kiezen qua load index?
Kijk naar waar de auto standaard mee wordt afgeleverd, die engineers hebben er jaren over gedaan om tot een keuze te komen, dat is niet voor niets.
Lager is af te raden, hoger is geen probleem.
Dit is echt onzin, het is helemaal niet genuanceerder, het enige dat telt is de LI en die wordt per type voorgeschreven door de fabrikant van de auto.
XL is alleen maar een indicatie van een hogere LI, maar zegt helemaal niets. Afhankelijk van de constructie van de band kan een hoge LI betekenen dat deze stugger is.
XL is gebakken lucht.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
Gebruikersavatar
ChrisMe
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 28.02.2015 - 12:23
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

wat ik zeg , XL is er alleen voor de commercie.

Fabrikanten hebben nu al een ruime marge genomen tussen de theoretisch en praktische LI gebaseerd op hun eigen juridische verantwoordelijkheid. Niemand wil de schuld krijgen van een ongeval door onder gespecificeerde banden en feitelijk houdt het RDW daar ook rekening meer door een maximale technische massa vast te stellen binnen de wettelijke kaders.
hij: XC60 D5 AWD Polestar, MY 2011, 250.000KM
zij: Mitsubishi Colt 1.5, 2005, 210.000KM
in het verleden onder andere:
144, C70, 850, V70XC
Gebruikersavatar
t_w
4th Gear member
Berichten: 750
Lid geworden op: 12.07.2007 - 18:09
Locatie: Twente

Ernst64 schreef: ... Dit is echt onzin, het is helemaal niet genuanceerder, het enige dat telt is de LI en die wordt per type voorgeschreven door de fabrikant van de auto.
XL is alleen maar een indicatie van een hogere LI, maar zegt helemaal niets. Afhankelijk van de constructie van de band kan een hoge LI betekenen dat deze stugger is.
XL is gebakken lucht.
Ik volg je hier niet helemaal.
Er is niets 'gebakken lucht' aan de aanduiding 'xl'.

Dit is een wereldwijd gebruikte standaard en hier is dus helemaal niets aan verzonnen of bedacht.
Sterker nog, op het moment dat een fabrikant de aanduiding 'XL' op haar band zet, moet deze voldoen aan afwijkende eisen en wordt ook als zodanig getest
Dus gebakken lucht? Nee.

Nogmaals:
Een bandmaat in de personenwagen klasse (zogenaamde: "C1" klasse, zie ook pagina 9 van dit document) kan maar 2 verschillende load inices hebben.
Niet 3, niet 4 maar maximaal 2.

Dus de standaard band en de 'Extra Load' band, met bijbehorende hogere load index.

Je schrijft:
... het enige dat telt is de LI ...
En die is dus afhankelijk van het feit of een band een 'standaard' band is of een 'Extra Load' band.

Want zoals hierboven beschreven, één personenwagen bandmaat kan maximaal 2 verschillende Load indeces hebben, de 'standaard' en de Extra Load'...
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

@t_w, ik weet niet waarop jij je conclusie baseert op basis van dit document dat er maar twee klassen overblijven voor de belastbaarheid (LI). Ik haal dat er in ieder geval niet uit. Gaat met name om het terugdringen van geluid en rolweerstand. Zou ook onlogisch zijn, want dan leg je wel heel veel beperkingen op aan fabrikanten als het gaat om het ontwikkelen van banden voor heel specifieke doeleinden.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”