Nieuwkomer. Even voorstellen!

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
pkcjonker
Starter

Hoi allemaal,

Hierbij mijn eerste post op het forum! De reden hiervan is dat ik op zoek ben naar een mooie C30. Een klein jaartje geleden alweer ben ik afgestudeerd. Na wat sparen is het tijd om mijn eerste auto aan te schaffen. Ik ben een liefhebber maar zeker geen autokenner. Behalve een paar banden wisselen en vloeistoffen bijvullen heb ik dan ook weinig verstand van onderhoud aan een auto. Al tijden ben ik gecharmeerd van de C30 vanwege de looks, het alternatieve karakter en het reiscomfort van deze auto vergeleken met andere modellen in zijn klasse. Mijn voorkeur gaat uit naar een diesel en dan het liefst de 2.0 of D5 van het pre-facelift model (jaarlijkse kilometrage 25-30k km). Mijn budget is maximaal € 12.000,-. Na een zoektocht ben ik bij de volgende auto uitgekomen: Volvo C30 2.0D R-Design. Een C30 2.0d R-Design met veel opties uit 2007 met 140k op de teller. Eigendom geweest van 3 eigenaren, schadevrij. € 8950 met 6 maanden BOVAG garantie.

Uiteraard een proefrit mee gemaakt, waarbij het volgende naar boven kwam:
- Onderhoudsboekje aanwezig, evenals rekeningen van meeste beurten. Roetfilter is bij 120k vervangen, verder behalve vloeistoffen en filters geen bijzonderheden.
- KM stand is niet NAP goedgekeurd, wel goed te verklaren.
- Auto heeft redelijke conditie met gebruikssporen (deukjes in metaal middenconsole en beide deuren, wat scheuren in bestuurdersstoel, loszittende ruitensproeiers, wat schrammen op lakwerk).
- Bij proefrit viel op dat de er een hard piepend geluid aanwezig is als de verwarming aangaat. Dit geluid blijft aanwezig als de airco aangaat. Het geluid blijft de gehele proefrit van circa 30 min aanwezig en wordt niet minder.
- Er zit een rammelend geluid in de motor/versnellingsbak bij stationair draaien. Deze verdwijnt spontaan als de koppeling wordt ingetrapt en wordt minder als de koppeling gedeeltelijk wordt ingetrapt. De koppeling zelf lijkt wel goed aan te grijpen.
- Er zit bij 110 km onbalans in de auto. Deze onbalans houdt niet op tot 140 km/u (niet harder gereden tijdens proefrit)
- TIjdens de proefrit komt enkele malen de tekst "motormanagement, service vereist" spontaan in beeld. Na het afzetten van het contact komt deze tekst na een tijdje weer opnieuw in beeld.

Al met al nog wat puntjes. De verkoper stelt dat dit uiteraard allemaal verholpen wordt voor de aankoop. Voor mij is met name het geluid in de motor/versnellingsbak en de foutcode "motormanagement, service vereist" een alarmsignaal. Ik heb de verkoper een bod gedaan van 8100 euro waar hij niet mee akkoord ging.

Aan jullie de volgende vragen:
- Weten jullie waar ik het onderhoudsschema van een C30 2.0d kan vinden? Dan kan ik checken of het onderhoud daadwerkelijk volgens schema heeft plaatsgevonden.
- Wat kan een verklaring zijn voor het piepende geluid in de verwarming?
- Is het mogelijk dat het rammelende geluid bij stationair toerental te maken heeft met een versleten vliegwiel/koppeling? Hoe kan ik dit achterhalen?
- Wat vinden jullie van de prijs? Is 8950 een redelijke prijs voor een auto met bovenstaande gebreken? En hoe zouden jullie een bod uitbrengen aan de verkoper?
- Is het nuttig om een aankoopkeuring te doen? En waar zouden jullie deze laten doen?
- Hebben jullie op basis van het verhaal nog andere tips?

Alvast beadankt voor de hulp!

Pascal
Laatst gewijzigd door pkcjonker op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Xanthine
3rd Gear member

Hey welkom!

Dat geluid bij stationair draaien had ik ook bij mijn C30 (topic Joeris C30), en dat bleek koppeling, vliegwiel EN versnellingsbak te zijn. Ik heb mijn auto in januari particulier gekocht zonder garantie, dus €€€! Dit kan je herkennen als het geluid versnelt als je in neutraal lichtjes het gaspedaal induwt, als het zo is, dan zijn het hoogst waarschijnlijk de lagers in de versnellingsbak, en dit wil al zeggen dat er niet rustig mee gereden is!
Verder is de kleur en uitvoering van die C30 super! Maar uiteindelijk is 9000 euro veel geld, en is dit niet de enige C30 in NL... Ik zou geen overhaaste beslissing nemen, en nog wat verder rondkijken.
De foutcode op het dashboard kan je enkel achterhalen door uit te lezen.

Ook als je ziet dat ik 9500 betaald heb voor een T5 met 100k op de teller, denk ik toch dat deze zeker niet goedkoop is gezien de problemen.
2017 Volvo V40 D2 [ Daily ]
2007 Volvo C30 T5 [ #Racecar ]
2016 Honda Grom [ Poging tot motor ]
V50 R
6th Gear member

Ik zou deze auto laten staan, veel gebreken en rammeltjes. Als het makkelijk te verhelpen is had de verkoper dat al gedaan voor de verkoop. Ik zou even verder kijken. Ook de kilometerstand is een puntje, 145k km in 8 jaar voor een diesel kan (nog geen 20k per jaar), maar dan zijn er wel erg veel gebreken voor zo'n lage stand. Ik heb 150k in een r design gereden vanaf nieuw en nooit dergelijke problemen gehad...
Kijk ook eens op mobile.de voor een leuke D5, kan je hem zelf ophalen en importeren. Succes in ieder geval!
Marcnij
5th Gear member
Contacteer:

Ik zou in ieder geval een aankoopkeuring door de Volvo dealer laten doen en hierbij specifiek op de opgemerkte gebreken wijzen.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
lint
Geartronic member

Doorzoeken naar een mindere dure C30 met minder gebruikssporen is verstandiger dan deze C30 kopen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
mr_cox
2nd Gear member
Contacteer:

Waar je nu bent wezen kijken lekker laten staan.

Je wil een Diesel en hebt een ruim budget. Koop een D5. Zijn ook redelijk zuinig te rijden. Belangrijkste: Een motor van Volvo zelf en niet een uit de stal van Peugeot (die naar mijn mening alleen in hun eigen PSA rotzooi thuis hoort).
'05 V50 2.4 Momentum Dawn Blue pearl
'01 Fiat Panda Young 1.1 MPI
'91 Jeep Wrangler 4.0 Sahara
'72 VW Kever 1200
'07 C30 T5 Polestar Momentum Titanium Grey Metallic
pkcjonker
Starter

Bedankt voor de snelle reacties! Ik kijk inderdaad maar even verder. Een auto importeren zie ik nu niet zitten, dan maar wat minder luxe. De D5 is in Nederland niet veel voorkomend met lage km stand en onder de € 10.000. Enkele maanden geleden heb ik op eentje geboden, eigenaar vroeg er destijds 13.000 voor. Dat is op dit moment toch echt te veel voor me. Mochten jullie nog ergens een mooi exemplaar weten in NL dan hoor ik het graag.
Plaats reactie

Terug naar “C30”