Nieuwkomer. Even voorstellen!
Geplaatst: 07.05.2015 - 00:28
Hoi allemaal,
Hierbij mijn eerste post op het forum! De reden hiervan is dat ik op zoek ben naar een mooie C30. Een klein jaartje geleden alweer ben ik afgestudeerd. Na wat sparen is het tijd om mijn eerste auto aan te schaffen. Ik ben een liefhebber maar zeker geen autokenner. Behalve een paar banden wisselen en vloeistoffen bijvullen heb ik dan ook weinig verstand van onderhoud aan een auto. Al tijden ben ik gecharmeerd van de C30 vanwege de looks, het alternatieve karakter en het reiscomfort van deze auto vergeleken met andere modellen in zijn klasse. Mijn voorkeur gaat uit naar een diesel en dan het liefst de 2.0 of D5 van het pre-facelift model (jaarlijkse kilometrage 25-30k km). Mijn budget is maximaal € 12.000,-. Na een zoektocht ben ik bij de volgende auto uitgekomen: Volvo C30 2.0D R-Design. Een C30 2.0d R-Design met veel opties uit 2007 met 140k op de teller. Eigendom geweest van 3 eigenaren, schadevrij. € 8950 met 6 maanden BOVAG garantie.
Uiteraard een proefrit mee gemaakt, waarbij het volgende naar boven kwam:
- Onderhoudsboekje aanwezig, evenals rekeningen van meeste beurten. Roetfilter is bij 120k vervangen, verder behalve vloeistoffen en filters geen bijzonderheden.
- KM stand is niet NAP goedgekeurd, wel goed te verklaren.
- Auto heeft redelijke conditie met gebruikssporen (deukjes in metaal middenconsole en beide deuren, wat scheuren in bestuurdersstoel, loszittende ruitensproeiers, wat schrammen op lakwerk).
- Bij proefrit viel op dat de er een hard piepend geluid aanwezig is als de verwarming aangaat. Dit geluid blijft aanwezig als de airco aangaat. Het geluid blijft de gehele proefrit van circa 30 min aanwezig en wordt niet minder.
- Er zit een rammelend geluid in de motor/versnellingsbak bij stationair draaien. Deze verdwijnt spontaan als de koppeling wordt ingetrapt en wordt minder als de koppeling gedeeltelijk wordt ingetrapt. De koppeling zelf lijkt wel goed aan te grijpen.
- Er zit bij 110 km onbalans in de auto. Deze onbalans houdt niet op tot 140 km/u (niet harder gereden tijdens proefrit)
- TIjdens de proefrit komt enkele malen de tekst "motormanagement, service vereist" spontaan in beeld. Na het afzetten van het contact komt deze tekst na een tijdje weer opnieuw in beeld.
Al met al nog wat puntjes. De verkoper stelt dat dit uiteraard allemaal verholpen wordt voor de aankoop. Voor mij is met name het geluid in de motor/versnellingsbak en de foutcode "motormanagement, service vereist" een alarmsignaal. Ik heb de verkoper een bod gedaan van 8100 euro waar hij niet mee akkoord ging.
Aan jullie de volgende vragen:
- Weten jullie waar ik het onderhoudsschema van een C30 2.0d kan vinden? Dan kan ik checken of het onderhoud daadwerkelijk volgens schema heeft plaatsgevonden.
- Wat kan een verklaring zijn voor het piepende geluid in de verwarming?
- Is het mogelijk dat het rammelende geluid bij stationair toerental te maken heeft met een versleten vliegwiel/koppeling? Hoe kan ik dit achterhalen?
- Wat vinden jullie van de prijs? Is 8950 een redelijke prijs voor een auto met bovenstaande gebreken? En hoe zouden jullie een bod uitbrengen aan de verkoper?
- Is het nuttig om een aankoopkeuring te doen? En waar zouden jullie deze laten doen?
- Hebben jullie op basis van het verhaal nog andere tips?
Alvast beadankt voor de hulp!
Pascal
Hierbij mijn eerste post op het forum! De reden hiervan is dat ik op zoek ben naar een mooie C30. Een klein jaartje geleden alweer ben ik afgestudeerd. Na wat sparen is het tijd om mijn eerste auto aan te schaffen. Ik ben een liefhebber maar zeker geen autokenner. Behalve een paar banden wisselen en vloeistoffen bijvullen heb ik dan ook weinig verstand van onderhoud aan een auto. Al tijden ben ik gecharmeerd van de C30 vanwege de looks, het alternatieve karakter en het reiscomfort van deze auto vergeleken met andere modellen in zijn klasse. Mijn voorkeur gaat uit naar een diesel en dan het liefst de 2.0 of D5 van het pre-facelift model (jaarlijkse kilometrage 25-30k km). Mijn budget is maximaal € 12.000,-. Na een zoektocht ben ik bij de volgende auto uitgekomen: Volvo C30 2.0D R-Design. Een C30 2.0d R-Design met veel opties uit 2007 met 140k op de teller. Eigendom geweest van 3 eigenaren, schadevrij. € 8950 met 6 maanden BOVAG garantie.
Uiteraard een proefrit mee gemaakt, waarbij het volgende naar boven kwam:
- Onderhoudsboekje aanwezig, evenals rekeningen van meeste beurten. Roetfilter is bij 120k vervangen, verder behalve vloeistoffen en filters geen bijzonderheden.
- KM stand is niet NAP goedgekeurd, wel goed te verklaren.
- Auto heeft redelijke conditie met gebruikssporen (deukjes in metaal middenconsole en beide deuren, wat scheuren in bestuurdersstoel, loszittende ruitensproeiers, wat schrammen op lakwerk).
- Bij proefrit viel op dat de er een hard piepend geluid aanwezig is als de verwarming aangaat. Dit geluid blijft aanwezig als de airco aangaat. Het geluid blijft de gehele proefrit van circa 30 min aanwezig en wordt niet minder.
- Er zit een rammelend geluid in de motor/versnellingsbak bij stationair draaien. Deze verdwijnt spontaan als de koppeling wordt ingetrapt en wordt minder als de koppeling gedeeltelijk wordt ingetrapt. De koppeling zelf lijkt wel goed aan te grijpen.
- Er zit bij 110 km onbalans in de auto. Deze onbalans houdt niet op tot 140 km/u (niet harder gereden tijdens proefrit)
- TIjdens de proefrit komt enkele malen de tekst "motormanagement, service vereist" spontaan in beeld. Na het afzetten van het contact komt deze tekst na een tijdje weer opnieuw in beeld.
Al met al nog wat puntjes. De verkoper stelt dat dit uiteraard allemaal verholpen wordt voor de aankoop. Voor mij is met name het geluid in de motor/versnellingsbak en de foutcode "motormanagement, service vereist" een alarmsignaal. Ik heb de verkoper een bod gedaan van 8100 euro waar hij niet mee akkoord ging.
Aan jullie de volgende vragen:
- Weten jullie waar ik het onderhoudsschema van een C30 2.0d kan vinden? Dan kan ik checken of het onderhoud daadwerkelijk volgens schema heeft plaatsgevonden.
- Wat kan een verklaring zijn voor het piepende geluid in de verwarming?
- Is het mogelijk dat het rammelende geluid bij stationair toerental te maken heeft met een versleten vliegwiel/koppeling? Hoe kan ik dit achterhalen?
- Wat vinden jullie van de prijs? Is 8950 een redelijke prijs voor een auto met bovenstaande gebreken? En hoe zouden jullie een bod uitbrengen aan de verkoper?
- Is het nuttig om een aankoopkeuring te doen? En waar zouden jullie deze laten doen?
- Hebben jullie op basis van het verhaal nog andere tips?
Alvast beadankt voor de hulp!
Pascal