Zoals de titel al aangeeft heb ik ondanks de goede reputatie van de volvo stoelen veel last van rugpijn tijdens ritten.
Het is altijd op dezelfde plek rechts in de onderrug. Dit wordt zo hevig dat rijden op een bepaald moment niet meer gaat.
De rugklachten zullen wel een medische oorzaak hebben maar mijn vraag is of er mensen soortgelijke klachten hebben en wat is de beste instelling van de stoel om de klachten in ieder geval te verminderen. Meer of minder lendensteun, stoel naar achteren kantelen, hoger lagere zit etc.
Alle tips zijn welkom want de zomervakantie komt er weer aan en wordt er weer een lange rit gemaakt.
Rugpijn tijdens langere ritten
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
- Locatie: Eindhoven
Je kunt beter eerst op zoek naar de oorzaak van de klachten. En ervaren wat de beste instelling voor je stoel is. Is voor een buitenstaander niet te zeggen.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
- Geus
- 4th Gear member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16
Lees ook even mijn topic, misschien heb je er wat aan.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=66532&page=1
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=66532&page=1
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29552
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Volvo stoelen zijn erg goed alleen zijn er heel veel verschillende instellingen mogelijk en is het lastig om de goede instellingen te vinden. Het is ook belangrijk om de oorzaak van je rugklachten te weten.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5300
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
je forumnaam doet me vermoeden dat je wat raar in de auto zit en dat kan pijn doen.
Ik heb ook wel eens wat last gehad en heb de zitting toen wat meer gekanteld en de leuning wat rechter op gezet. Wellicht is de bestuurderstoel doorgezakt of kan je een ander type stoel nemen die zijn voor jouw model auto goed gebruikt te verkrijgen. Er is een meer vlakke standaard stoel maar ook een "sport" stoel met iets hogere wangen kan echt een flink verschil maken.
Ik heb ook wel eens wat last gehad en heb de zitting toen wat meer gekanteld en de leuning wat rechter op gezet. Wellicht is de bestuurderstoel doorgezakt of kan je een ander type stoel nemen die zijn voor jouw model auto goed gebruikt te verkrijgen. Er is een meer vlakke standaard stoel maar ook een "sport" stoel met iets hogere wangen kan echt een flink verschil maken.
- Buurtje
- 3rd Gear member
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31
Krijg je ook rugpijn als je op de bijrijdersstoel zit? Deze is vaak minder versleten dan de bestuurdersstoel.
Ik meen hier op het forum gelezen te hebben dat de zitvlakken uitwisselbaar zijn (weet niet hoe dat zit met stoelverwarming), maar als goedkope oplossing zou je deze dan kunnen wisselen.
Ik zit zelf heerlijk in de stoelen en heb de rugleuning vooral niet in de 'Hawaii-stand' staan. Omdat je dan dichterbij het dak komt (ik ben 1,85m) heb ik de stoel wat dieper ingesteld. Verder regelmatig een korte pitstop maken (als je last hebt) en dan een kort wandelingetje maken, zodat de rug loskomt.
(ik pretendeer vooral niet een ruggendoktor te zijn. Het is meer algemene wijsheid)
Ik meen hier op het forum gelezen te hebben dat de zitvlakken uitwisselbaar zijn (weet niet hoe dat zit met stoelverwarming), maar als goedkope oplossing zou je deze dan kunnen wisselen.
Ik zit zelf heerlijk in de stoelen en heb de rugleuning vooral niet in de 'Hawaii-stand' staan. Omdat je dan dichterbij het dak komt (ik ben 1,85m) heb ik de stoel wat dieper ingesteld. Verder regelmatig een korte pitstop maken (als je last hebt) en dan een kort wandelingetje maken, zodat de rug loskomt.
(ik pretendeer vooral niet een ruggendoktor te zijn. Het is meer algemene wijsheid)
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21182
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik heb eens 7 uur zonder stop in mijn vorige V70 gezeten zonder een centje pijn.
St. tropez>Freiburg met een uurtje file bij Lyon.
Dat was een sport editie uit 2007.
St. tropez>Freiburg met een uurtje file bij Lyon.
Dat was een sport editie uit 2007.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Als ik de V70-zetels vergelijk met die in onze Mini, dan zijn die laatste echte marteltuigen. Mijn osteopaat zegt dat de beste zithouding de volgende is, m.a.w. nooit te lang in dezelfde houding zitten. Mogelijk moet je je rug ook eens onder handen laten nemen door een goede kinesist of osteopaat. Ik ben de zetel in m'n V70 vrij ver achteruit staan, het zitvlak behoorlijk gekanteld (dit geeft steun aan je bovenbeen, ik heb zelf lange benen en op deze manier vind ik het het prettigst) en de rugleuning normaal, dus niet echt recht maar ook niet achterover. De lendensteun heb ik op maximale "uitsulping" staan.
In mijn vorige V70 is de lendensteun ooit stuk gegaan (eigen schuld, knietje erin om iets van de achterbank te nemen en het zij "knap") en dat heb ik toen echt wel gevoeld. Na herstelling terug prinsheerlijk. Dus controleer eventueel de werking van je lendensteun eens een keer.
In mijn vorige V70 is de lendensteun ooit stuk gegaan (eigen schuld, knietje erin om iets van de achterbank te nemen en het zij "knap") en dat heb ik toen echt wel gevoeld. Na herstelling terug prinsheerlijk. Dus controleer eventueel de werking van je lendensteun eens een keer.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
als je veel langer/korter/zwaarder bent dan de gemiddelde mens, helpen standjes van de stoel niet zo.
een oplossing is een stoel op maat......kost wat, maar je hebt ook wat.
en je gezondheid is je toch ook wel wat waard?
een collega had ook een stoel van scheel, en kon deze zo in 3-4 auto's laten overzetten..dan vallen de echte kosten best wel mee.
trouwens, als je voor je werk rijdt cq leaseauto, zijn de kosten toch voor je werkgever?
http://www.scheel.nl/
een oplossing is een stoel op maat......kost wat, maar je hebt ook wat.
en je gezondheid is je toch ook wel wat waard?
een collega had ook een stoel van scheel, en kon deze zo in 3-4 auto's laten overzetten..dan vallen de echte kosten best wel mee.
trouwens, als je voor je werk rijdt cq leaseauto, zijn de kosten toch voor je werkgever?
http://www.scheel.nl/
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Peveo
- 2nd Gear member
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 22.03.2015 - 09:38
Inderdaad een goede afstelling van de stoel is heel belangrijk.
lage rugpijn zou te maken kunnen hebben met het kantelen van je bekken, en dit kan weer ondervangen worden door de voorkant van de zitting iets omhoog te laten komen zodat je dijbeen een goede steun heeft.
Mijn vader was autobekleder en heeft de nodige bestuurders stoelen van diverse auto's aangepast zodat er wat meer ondersteuning was voor dijbenen, dit was in een tijd dat de instel mogelijkheden van bestuurdersstoelen was beperkt tot naar voren en naar achteren en de rugleuning.
Mijn stoel heb ik zo in gesteld dat de voorzijde van het zit gedeelte hoger staat als het achterste zitgedeelte zodat mijn dijbeen een goede ondersteuning heeft en ik niet de spieren hoef te gebruiken om mijn voet goed op de pedalen te houden.
Gewoon testen in stilstand en vooral voelen wat het met je spieren doet, je merkt dan vanzelf wanneer er belasting optreed en wanneer niet.
Een ontspannen zit houding moet het zijn in de V, en je merkt vanzelf wanneer je spieren aanspant .
Spanning in je dijbenen kan doorwerken naar je bekken, dat werkt dan weer door naar je rugspieren en dat werkt dan weer door op je nek spieren, het heeft allemaal met elkaar te maken.
Ergo, gewoon instellingen uitproberen en die zijn er genoeg in die fautuills.
lage rugpijn zou te maken kunnen hebben met het kantelen van je bekken, en dit kan weer ondervangen worden door de voorkant van de zitting iets omhoog te laten komen zodat je dijbeen een goede steun heeft.
Mijn vader was autobekleder en heeft de nodige bestuurders stoelen van diverse auto's aangepast zodat er wat meer ondersteuning was voor dijbenen, dit was in een tijd dat de instel mogelijkheden van bestuurdersstoelen was beperkt tot naar voren en naar achteren en de rugleuning.
Mijn stoel heb ik zo in gesteld dat de voorzijde van het zit gedeelte hoger staat als het achterste zitgedeelte zodat mijn dijbeen een goede ondersteuning heeft en ik niet de spieren hoef te gebruiken om mijn voet goed op de pedalen te houden.
Gewoon testen in stilstand en vooral voelen wat het met je spieren doet, je merkt dan vanzelf wanneer er belasting optreed en wanneer niet.
Een ontspannen zit houding moet het zijn in de V, en je merkt vanzelf wanneer je spieren aanspant .
Spanning in je dijbenen kan doorwerken naar je bekken, dat werkt dan weer door naar je rugspieren en dat werkt dan weer door op je nek spieren, het heeft allemaal met elkaar te maken.
Ergo, gewoon instellingen uitproberen en die zijn er genoeg in die fautuills.
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4320
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
ik heb jaren met een ASS stoel in diverse auto's gereden en ondanks de goede Volvo stoelen in een aantal types zit dat nog steeds wat beter.
Instellingen aan stoel doen een hoop.
Je kan overigens zitkussen met verwarming van passagierszijde wisselen. Nieuw kussen met verwarmingsmat zit je op 220 euro uit mijn hoofd en dan zelf monteren. Bij een MY05> is dat zo gedaan, bij de oudere types iets meer werk. Mijn ervaring is dat na 150 a 200000 km het beste wel van de zitting af is en dan vervang ik ze gewoon. Rug heb je er maar 1 van tenslotte
Instellingen aan stoel doen een hoop.
Je kan overigens zitkussen met verwarming van passagierszijde wisselen. Nieuw kussen met verwarmingsmat zit je op 220 euro uit mijn hoofd en dan zelf monteren. Bij een MY05> is dat zo gedaan, bij de oudere types iets meer werk. Mijn ervaring is dat na 150 a 200000 km het beste wel van de zitting af is en dan vervang ik ze gewoon. Rug heb je er maar 1 van tenslotte
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4320
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
mijn ASS stoel heb ik denk ik in 4 auto's gehad en zelfs na 4 ton zit deze nog steeds erg goed. Stoel destijds door werkgever betaald. Ik reeds toen redelijk veel zakelijk >65000 km per jaar enkel al zakelijk en dan nog eea prive erbij
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Jouw probleem is niet zomaar via dit forum op te lossen. Heeft te maken met factoren als jouw gestel, staat van de stoel en stoelinstellingen.
Ik herken je probleem echter wel. In mijn geval heb ik de stoel qua zitgedeelte opnieuw laten vullen (na 250.000 km) en een andere stand van de rugleuning. Meer rechtop. Is even wennen maar m'n problemen zijn over. Mijn lengte is 176 centimeter.
Ik herken je probleem echter wel. In mijn geval heb ik de stoel qua zitgedeelte opnieuw laten vullen (na 250.000 km) en een andere stand van de rugleuning. Meer rechtop. Is even wennen maar m'n problemen zijn over. Mijn lengte is 176 centimeter.
Laatst gewijzigd door JosW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
- Snellebaksteen
- 2nd Gear member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 27.05.2007 - 14:10
- Locatie: Standdaarbuiten
Ik herken het juist niet.
Als ik pijn in mijn rug heb na een dag slenteren op een beurs of iets dergelijks dan ga ik het liefst een lang stuk autorijden. Stoelverwarming heet, airco koud en ik stap fris en fruitig zonder rugpijn weer uit.
Volvostoelen zijn voor mij het beste medicijn.
Was in m'n 850 ook al zo trouwens.
In de 940 niet, dat leken wel Citroen zetels: zacht en vormloos.
Als ik pijn in mijn rug heb na een dag slenteren op een beurs of iets dergelijks dan ga ik het liefst een lang stuk autorijden. Stoelverwarming heet, airco koud en ik stap fris en fruitig zonder rugpijn weer uit.
Volvostoelen zijn voor mij het beste medicijn.
Was in m'n 850 ook al zo trouwens.
In de 940 niet, dat leken wel Citroen zetels: zacht en vormloos.
Dummy's love Volvo's!
940 2.3 LPG 1992, 850 2.5 10v LPG 1994, V70 D5 2003 Blackstone, Estate-line, Comfort-line, V60 D6 PiH 2014 Pearlblack, Summum, winterline, Saaie Silver S40 '99 on the Side
940 2.3 LPG 1992, 850 2.5 10v LPG 1994, V70 D5 2003 Blackstone, Estate-line, Comfort-line, V60 D6 PiH 2014 Pearlblack, Summum, winterline, Saaie Silver S40 '99 on the Side
- xantingo
- 2nd Gear member
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 15:56
- Locatie: Wechelderzande
Wat ik me afvraag is hoe je die rugleuning in een bepaalde stand kan houden: ik heb een goede zithouding gevonden in de S60 maar telkens opnieuw gaat de rugleuning na verloop van een paar dagen een beetje naar achter, waardoor ik iets meer achterover zit dan ik het graag heb.
Lijkt mij het nadeel van een draaiknop, in een Volvo vrachtwagen bv. wordt de rugleuning trapsgewijs versteld en die zit dus geblokkeerd in een bepaalde positie.
Weet iemand hoe ik mijn rugleuning kan houden zoals ik ze wil hebben?
Lijkt mij het nadeel van een draaiknop, in een Volvo vrachtwagen bv. wordt de rugleuning trapsgewijs versteld en die zit dus geblokkeerd in een bepaalde positie.
Weet iemand hoe ik mijn rugleuning kan houden zoals ik ze wil hebben?
Volvo V40
Volvo V50
Volvo XC60
Volvo V40
Volvo V40
Volvo S60
Volvo V70
Volvo 850
VW Golf III
VW Golf II
VW Golf I
Volvo V50
Volvo XC60
Volvo V40
Volvo V40
Volvo S60
Volvo V70
Volvo 850
VW Golf III
VW Golf II
VW Golf I
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Dan is er toch iets mis met de techniek van je stoel. Eenmaal in een bepaalde stand hoort dat over honderd jaar nog zo te zijn.xantingo schreef: Wat ik me afvraag is hoe je die rugleuning in een bepaalde stand kan houden: ik heb een goede zithouding gevonden in de S60 maar telkens opnieuw gaat de rugleuning na verloop van een paar dagen een beetje naar achter, waardoor ik iets meer achterover zit dan ik het graag heb.
Lijkt mij het nadeel van een draaiknop, in een Volvo vrachtwagen bv. wordt de rugleuning trapsgewijs versteld en die zit dus geblokkeerd in een bepaalde positie.
Weet iemand hoe ik mijn rugleuning kan houden zoals ik ze wil hebben?
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
- xantingo
- 2nd Gear member
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 15:56
- Locatie: Wechelderzande
Het is nochtans niet de eerste wagen waarbij ik dit ondervind... mijn 2 VW Golf hadden dat ook en reeds vanaf nieuw...
Het is niet zo dat er ergens speling komt op de regelknop die wat strakker kan gezet worden?
Het is niet zo dat er ergens speling komt op de regelknop die wat strakker kan gezet worden?
Volvo V40
Volvo V50
Volvo XC60
Volvo V40
Volvo V40
Volvo S60
Volvo V70
Volvo 850
VW Golf III
VW Golf II
VW Golf I
Volvo V50
Volvo XC60
Volvo V40
Volvo V40
Volvo S60
Volvo V70
Volvo 850
VW Golf III
VW Golf II
VW Golf I