Ik was de afgelopen 2 weken in Zwitserland, op vakantie deze keer, en op een hoogte van 1550 meter.
Merkwaardig was dat ik de auto gewoon kon starten maar dat daarna geen reactie op het gaspedaal kwam. ik kon het zo ver indrukken als ik wilde maar de motor bleef stationair draaien en alleen stapvoets wegrijden. Pas na een paar seconden kreeg hij grip.
Ook in het dorp, op 1325 meter, was deze vertraging het geval.
Oh ja, en als hij eenmaal liep en ik wat extra gas gaf (ca. 2000 rpm) kwam er een soort snerpend geluid onder de auto vandaan.
Helemaal beneden in het dal (ca. 550 m. hoogte) ging alles zoals het hoort.
Motor: D5 Geartronic.
Wie weet wat hier aan de hand is? Lucht tekort?
Lucht tekort?
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41109
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- marsm104
- 5th Gear member
- Berichten: 1168
- Lid geworden op: 30.05.2006 - 18:35
- Locatie: Harderwijk
- Contacteer:
jeej... leve de electronica
Groeten, Rick Marsman

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

-
- 5th Gear member
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16
Wij gaan ook weer die richting op, ik ben benieuwd naar de verrichtingen van de XC met AWD, 400Nm, winterbanden, DSTC, instant traction en traction control. Ik heb het vermoeden dat de XC daar pas écht in zn element zal zijn!WOW, lekker dan. Heb drie dagen geleden de wintersport geregeld, we gaan naar Val Thorens - wat op 2300 meter ligt. Hoop dan niet deze problemen tegen te komen.
Thom
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41109
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Even terug ON TOPIC svp.
Is er iemand die een antwoord heeft?
Is er iemand die een antwoord heeft?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 15.09.2004 - 21:19
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Ik heb dit met mijn XC90 D5 geartronic dus altijd als hij koud is, zelfs nu bij deze warme dagen.
Je duwt het gaspedaal in er gebeurt bijna niets, al een paar keer in gevaarlijke situaties terecht gekomen aangezien de auto gewoon niet op gang wil komen.
Wat ik tegenwoordig doe is evne gas geven in de P of N stand en dan lijkt het beter te gaan ..... dus iets met de turbo?
Zodra de motor warm is gebeurt dit niet meer.
Op een eerdere vraag over dit probleem nog geen serieus antwoord gehad.
Wie o wie weet het.
Je duwt het gaspedaal in er gebeurt bijna niets, al een paar keer in gevaarlijke situaties terecht gekomen aangezien de auto gewoon niet op gang wil komen.
Wat ik tegenwoordig doe is evne gas geven in de P of N stand en dan lijkt het beter te gaan ..... dus iets met de turbo?
Zodra de motor warm is gebeurt dit niet meer.
Op een eerdere vraag over dit probleem nog geen serieus antwoord gehad.
Wie o wie weet het.
XC90 D5
V60 PIH met veel toeters en bellen 2014>wk 46
V60 PIH met veel toeters en bellen 2014>wk 46
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41109
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Een inmiddels goede bekende meldde mij:
Ik ga dus maar eens even bij de Volvo cardioloog op bezoek.In de slang bij de EGR klep zit bij een ongechipte D5 al onwaarschijnlijk veel roet, dat is op zich normaal daar ze het allemaal hebben, maar de inwendige diameter neemt daardoor enorm af terwijl er toch een luchtstroom doorheen moet, ik kan me voorstellen dat op een grotere hoogte die kleinere diameter stomweg te klein is om door de ijlheid van die lucht de juiste hoeveelheid lucht toch te laten passeren.
Ik ben geen techneut, maar wat ik zo gezien heb bij auto´s die open lagen moet dat op enige moment een ademhalingsprobleem gaan geven, heb slangen gezien die royaal minder dan 50% van de normale capaciteit hadden.
Een paralel met hart en vaatziekten dringt zich daarbij op....
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- interface
- 4th Gear member
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 20:27
- Locatie: hoorn
Zou dit hetzelfde zijn als wat ik heb. Als ik bijvoorbeeld bij een stoplicht sta en bij groen licht gas geef, duurt het ongeveer 3 seconden voordat de auto *e*c*h*t wil optrekken. Hij rijdt wel, maar l a n g z a a m, daarna trekt ie weer lekker. Is dat ook wat je bedoelt, of is dat nou-eenmaal-zo bij een XC70 D5 AWD?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 15.09.2004 - 21:19
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Ja daar lijkt het op, en als ie dan gaat dan is het wel full power.
Ik heb het alleen in de eerste 2 a 3 minuten na koude start.
Ik heb het alleen in de eerste 2 a 3 minuten na koude start.
XC90 D5
V60 PIH met veel toeters en bellen 2014>wk 46
V60 PIH met veel toeters en bellen 2014>wk 46
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 01.07.2006 - 20:43
de xc70 van mij vader heeft dat ook af en toe is die bij de volvo garage geweest en die zeiden dat het met de lucht afstelling te maken heeft
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 15.09.2004 - 21:19
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Aan moderne auto's is weinig tot niets in te stellen, dat wordt juist allemaal door de electronica geregeld!
En uit eigen ervaring weet ik dat er onder de kap weining in te stellen is, lijkt me dus een enigzins spannend verhaal.
Er kan wel b.v. sprake zijn van een iets vervuilde luchthoeveelheid sensor.
Het enige onderdeel dat evt te regelen is is voorzover je kunt zien de turbo, daar zit een regelschroef op.
En uit eigen ervaring weet ik dat er onder de kap weining in te stellen is, lijkt me dus een enigzins spannend verhaal.
Er kan wel b.v. sprake zijn van een iets vervuilde luchthoeveelheid sensor.
Het enige onderdeel dat evt te regelen is is voorzover je kunt zien de turbo, daar zit een regelschroef op.
XC90 D5
V60 PIH met veel toeters en bellen 2014>wk 46
V60 PIH met veel toeters en bellen 2014>wk 46
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 01.07.2006 - 20:43
er is meschien wel wat in de software van de auto te veranderen.XC70 OR schreef:Aan moderne auto's is weinig tot niets in te stellen, dat wordt juist allemaal door de electronica geregeld!
En uit eigen ervaring weet ik dat er onder de kap weining in te stellen is, lijkt me dus een enigzins spannend verhaal.
Er kan wel b.v. sprake zijn van een iets vervuilde luchthoeveelheid sensor.
Het enige onderdeel dat evt te regelen is is voorzover je kunt zien de turbo, daar zit een regelschroef op.
- VolvoZoeker
- 3rd Gear member
- Berichten: 306
- Lid geworden op: 23.10.2005 - 21:25
- Locatie: Amersfoort
Is er misschien iemand die een fotootje heeft van die "slang bij de EGR klep"??? Ja ik weet het, ik ben een nul qua auto-kennis, vandaar mijn vraag. Dan kan ik zelf namelijk even kijken of er inderdaad zoveel roet in zit bij mij, want die problemen die beschreven worden klinken mij iets te bekend....
Gr
Menno
Zoekend naar een C70 2006-2009
Menno
Zoekend naar een C70 2006-2009
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 14.12.2005 - 18:46
Mijn V50 heeft mij vandaag definitief in de steek gelaten. Vanochtend deden de eerste symptomen zich voor; bij normaal 100 km/h op de cruise control ineens horten en stoten...ff langs de dealer dacht ik nog en deze vertelde mij dat ik af en toe de V50 moet "losrijden" om het partikel(roet)filter te laten regenereren. Onverrichte zaken maar weer verder gereden en ff later na een stop de auto weer starten en er gebeurde verder niets als alleen het aanslaan maar ook gelijk weer afslaan van mijn V50. Volvo assistance gebeld, dealer gestuurd maar ook deze had vraagtekens over de storing en dach het te zoeken bij het roetfilter. Vervolgens werd ik afgesleept en inmiddels met een vervangende V50 (1.6D) weer verder. Hoop dat de storing snel is gevonden, want ik mis die beresterke 2.0D nu al. 

V50 2.0D, Black Sapphire, 17"; Sculptors, 16"; Clava's voor de winter, High performance sound, VDO Arrow navigatie, Achterspoiler.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41109
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ik heb het er in de garage even over gehad maar zonder uitlezen konden ze er niets over zeggen.
Hier heb ik nergens last van dus ik laat het bij de komende beurt wel testen.
Hier heb ik nergens last van dus ik laat het bij de komende beurt wel testen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- VolvoZoeker
- 3rd Gear member
- Berichten: 306
- Lid geworden op: 23.10.2005 - 21:25
- Locatie: Amersfoort
Heeft iemand van het forum ooit de EGR-klep laten reinigen? Ben zeer benieuwd naar ervaringen namelijk.
Gr
Menno
Zoekend naar een C70 2006-2009
Menno
Zoekend naar een C70 2006-2009