[LPG] Onregelmatig stationair en twee keer sleutel om om te starten

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
TimoB
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 02.10.2011 - 21:18

Ik heb een hele mooie V70 2.5 10V Classic met een Lovato (?) G3-installatie. Nu is het zo dat ik in 90% van de gevallen, de sleutel 2x om moet draaien voordat de auto start. Zo niet, blijft de startmotor ronddraaien en slaat niet aan. Even de sleutel terug, nogmaals proberen en hij slaat direct aan. Daarnaast loopt de auto op LPG onbelast slecht stationair. Hij zakt naar 500 toeren om weer op te toeren naar 1000, weer terug te zakken naar 500 etc. Deze loop duurt ongeveer een seconde. Als ik de auto in D heb en de motor belast is, kent hij dit probleem niet.

Als ik er zelf niet uitkom breng ik hem naar de LPG-specialist, maar wil het toch eerst zelf proberen :-). Wie kan mij verder helpen?
Gebruikersavatar
TheDutchTango
2nd Gear member
Berichten: 65
Lid geworden op: 15.11.2014 - 16:44
Locatie: Emmen

Vreemd, als het goed is start je motor toch eerst op benzine, althans zo is dat bij mijn Vialle systeem het geval, ik moet wel zeggen dat het starten bij mij enkele seconden duurt (2 a 3 seconden o.i.d.), voordat hij was omgebouwd tot gas, liep mijn blok direct na het starten. De specialist waar ik het heb laten inbouwen, vertelde mij toen ik erover belde dat het aan de injectie lag van het gas, doordat deze nog op druk staat als de auto uitgezet wordt. Wanneer de auto dan gestart wordt, zal dit eerst afbouwen, daarna start hij goed op benzine en zal hij na een paar 100 meter overgaan op LPG. mijn S70 heeft overigens ook een 2.5 10V motor, dus dat zou motorisch gezien hetzelfde moeten zijn.

Komt het alleen voor op gas of ook op benzine? Want anders moet je is proberen een poosje op benzine te rijden en dan te starten op benzine en kijken of dat iets veranderd. Als dat niet zo is, dan zit het waarschijnlijk in de motor en niet in je G3 installatie. Ik weet van andere auto's dat luchtmassameters vervelende dingen kan doen, weet niet precies hoe dat bij de Volvo's zit. Maar als je luchtmassameter niet goed is, dan kun je dat vaak merken in de stationair want die is sterk afhankelijk van de luchtmassameter, zodra je begint te rijden, neemt die afhankelijkheid af en merk je minder dat er wat aan hand is. Standaard zit de 2.5l 10V op ongeveer 800 toeren stationair.

Probeer is een luchtmassameter van de sloop op de kop te tikken zodat je die kunt testen, is makkelijk zelf te vervangen.

Verder de ontsteking is nalopen (bobine, bougiekabels en bougies), als daar niks aan mankeert of reeds vervangen is zou ik daar niet te veel aandacht aan besteden (wel goed de vervangingsintervals bijhouden voor de kabels en bougies!), injectie zou nog kunnen (vuile injectoren ofzo), maar ik verwacht dat de luchtmassameter in jou geval de problemen veroorzaakt.
TimoB
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 02.10.2011 - 21:18

Het "zagen" komt alleen op LPG voor.

Het startprobleem op zowel benzine als LPG, zowel koud als warm. Af en toe start ie wel in een keer.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Probeer de stationair klep te reinigen.(SIS klep.)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Ramon&Ramon op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
henry classic v70
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 11.12.2008 - 16:21
Locatie: N.O. Veluwe

Een 2.5 10V heeft geen luchtmassameter..
Kan van alles zijn, vacuüm lekkage is ook verdacht
Laatst gewijzigd door henry classic v70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 Classic 2.5 10V '99 Sandstone 437 Vialle lpi G3 570.000 km
Citroën C4 - Coupe 1.6 16V '05 Rouge Lucifer lpi G3 217.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V '09 Deep Dark Black lpi G3 230.000 km
Gebruikersavatar
TheDutchTango
2nd Gear member
Berichten: 65
Lid geworden op: 15.11.2014 - 16:44
Locatie: Emmen

henry classic v70 schreef: Een 2.5 10V heeft geen luchtmassameter..
Kan van alles zijn, vacuüm lekkage is ook verdacht
Toegegeven fout van mijn kant, de 2.5 10 klepper (waaronder die van mijzelf) heeft geen LMM!
Gebruikersavatar
henry classic v70
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 11.12.2008 - 16:21
Locatie: N.O. Veluwe

TheDutchTango schreef:
henry classic v70 schreef: Een 2.5 10V heeft geen luchtmassameter..
Kan van alles zijn, vacuüm lekkage is ook verdacht
Toegegeven fout van mijn kant, de 2.5 10 klepper (waaronder die van mijzelf) heeft geen LMM!
8-)

Ben wel benieuwd wat het euvel nou eigenlijk is...
V70 Classic 2.5 10V '99 Sandstone 437 Vialle lpi G3 570.000 km
Citroën C4 - Coupe 1.6 16V '05 Rouge Lucifer lpi G3 217.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V '09 Deep Dark Black lpi G3 230.000 km
TimoB
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 02.10.2011 - 21:18

CIS-klep gereinigd, geen effect. Ook geen vacuumlek kunnen ontdekken...
Laatst gewijzigd door TimoB op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”